Greu de înlocuit la job: Cum îți păstrezi postul pe perioadă NEdeterminată?

Greu de înlocuit la job: Cum îți păstrezi postul pe perioadă NEdeterminată?

”You’re irreplaceable” este hitul care ar trebui să devină un motto pentru cei greu de înlocuit la job. Cu atât mai mult când vorbim de cei angajați în domeniul sănătății. Asta pentru că o carieră de medic sau asistent medical se construiește pe baza unui parteneriat între anii de studiu și munca devotată, iar cei doi parteneri își vor cere, cândva, drepturile. Cel mai important dintre ele: ca angajatul să-și păstreze jobul pe perioada nedeterminată. Sau, mai simplu, să nu fie vreodată înlocuit din post. Sau să fie ”unicul și inegalabilul” care ocupă postul râvnit de mulți alți candidați. În teorie sună simplu, dar în practică, lucrurile sunt cu mult mai complexe, după cum se va vedea mai târziu în articol.

De asemenea, este esențial să faci diferența între satisfacția la locul de muncă și engagement. Ai făcut un țel din a fi imposibil de înlocuit la job pentru că nu te vezi lucrând altundeva sau o faci pentru a mulțumi pe cineva? Te simți motivat să lupți în continuare pentru a-ți păstra scaunul intact sau ai nevoie de job, însă locul și oamenii alături de care lucrezi îți fac șederea tot mai grea? Sunt întrebări la care trebuie să îți răspunzi chiar tu, însă sper să te ajut și eu prin aspectele pe care le voi atinge cu acest topic.

Ești sau devii de neînlocuit la job?

De-abia acum începe retorica. După principiul ”nu te naști, ci devii”, și practicienii din domeniul sănătății pot deveni de neînlocuit pentru postul lor prin multă muncă și exercițiu de perfecționare continuă. Este valabil atât pentru medicii la început de drum, cât și pentru asistenții medicali debutanți sau brancadieri. Pentru orice practician care crede în competențele sale și manifestă o dedicare constantă la locul de muncă.

Există un ”standard de aur” care te face imposibil de înlocuit?

La fel cum nimeni nu s-a născut învățat, nimeni nu e de neînlocuit. Dar poate deveni astfel prin pregătirea și atuurile care îl determină pe angajator să nu vadă pe altcineva mai potrivit pentru funcția sa. Iar această perspectivă se reflectă și în literatura de specialitate, care prezintă această miză profesională drept un câmp de luptă al orgoliilor, punctelor forte și competențelor.

Un studiu care a sondat 117.676 de adulți din toate cele 50 de state din SUA a investigat prevalența relativă a 24 de trăsături de caracter considerate puncte forte la locul de muncă. Concluziile studiului au relevat că speranța, munca în echipă sau entuziasmul par să fie mai frecvente în rândul tinerilor decât în rândul adulților, în timp ce aprecierea frumuseții, autenticitatea, leadershipul sau deschiderea par să fie mai frecvente în rândul adulților.

Instituțiile culturale care încurajează punctele forte și virtuțile de vârstă au fost, de asemenea, identificate în multe culturi diferite. Acest lucru sugerează că dezvoltarea punctelor forte este avantajoasă în cadrul evoluției și, prin urmare, ar putea fi de așteptat să facă parte din funcționarea de succes a societății, amplificând atuurile angajaților care vor fi văzuți ca unici și de neînlocuit la job.

Citește și: Ghid | Abilități și stiluri de comunicare în nursing: Dialogul empatic, esențial în relația asistent – pacient

În teorie, punctele tale forte îți securizează postul. În practică, depinde de context

Teoretic, ești cel mai bine pregătit angajat, ești empatic și comunici eficient cu toți membrii echipei tale. Însă în practică, nu trebuie să uiți că ai un contract pe perioadă nedeterminată care se poate încheia din diverse motive. În egală măsură, recrutorii și managerii clinicilor/ spitalelor vor angaja personal în funcție de nevoi: administrative, de dezvoltare, de schimbare etc. Asta înseamnă, realist vorbind, că oricând altcineva îți poate lua locul.

Bineînțeles, fiecare angajat, indiferent de domeniul de activitate, crede că punctele forte îi ”securizează” postul. E de înțeles că e și cazul tău. Însă trei mari școli de gândire ne arată că lucrurile nu sunt chiar atât de sigure, ci extrem de volative când vorbim de siguranța pe post, fiindcă punctele forte sunt variabile de la un domeniu la altul:

  • Institutul Gallup a dezvoltat o primă școală de gândire în urma studiilor dedicate excelenței într-o varietate de sectoare timp de câteva decenii. Cercetătorii au identificat 34 de talente care constituie fundamentul performanței excepționale. Fiecare combinație de talente este unică pentru individ și reflectă domeniul său de excelență și calea de dezvoltare. Potrivit acestora, punctele forte au trei componente: talent, cunoștințe și abilități;
  • Inspirați de prima școală de gândire, Peterson și Seligman au dezvoltat o a doua școală de gândire. Manualul lor fundamental Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification descrie și clasifică punctele forte și virtuțile care permit ființelor umane să crească. Pentru a stabili această clasificare, autorii au studiat scrierile filozofice, religioase și psihologice din întreaga lume pentru a scoate elemente care sunt apreciate universal, indiferent de cultură sau perioadă istorică. Autorii definesc punctele forte ale caracterului ca ingrediente psihologice de bază care definesc virtuțile morale. Ele nu sunt nici secundare, nici epifenomenale față de ceea ce este negativ la ființele umane, ci mai degrabă sunt entități singulare. Ambele sunt relativ stabile și maleabile la individ. Apariția lor depinde de context, de valori individuale, de copia personală a autorului;
  • O a treia școală de gândire a fost dezvoltată la Centrul de Psihologie Pozitivă Aplicată (CAPP) fondat de Alex Linley. Această abordare definește punctele forte ca o capacitate preexistentă pentru un anumit mod de a se comporta, de a gândi sau de a simți, care este autentic și energizant pentru individ și care permite funcționarea, dezvoltarea și performanța optime. Cinci principii fundamentale stau la baza acestei perspective:
  •  (1) Punctele forte se concentrează pe valențele predominante ale ființei umane;
  • (2) Punctele forte fac parte din natura umană și fiecare dispune de unele proprii;
  • (3) Zona cu cel mai mare potențial de dezvoltare a individului constă în punctele sale forte;
  •  (4) Succesul se obține prin remedierea punctelor slabe numai atunci când se valorifică la maximum punctele forte;
  • (5) Concentrarea pe punctele forte ale individului este cel mai simplu lucru prin care poți face cea mai mare diferență. Capacitatea de a se baza pe punctele forte depinde de cunoștințele și utilizarea punctelor forte ale individului și este legată de mediul, valorile și interesele sale sociale. Prin urmare, punctele forte au un mare potențial de dezvoltare.

Te-ar putea interesa și: Cele 3 tipuri de abilități de comunicare cu pacientul

Aspecte care te fac de neînlocuit la job, fie că ești medic sau asistent

Dincolo de teorie, să nu uităm că lucrurile stau cu totul diferit în realitate. După cum spuneam mai sus, contextele pot fi diferite de la un angajat la altul, indiferent că vorbim de un excepțional medic alergolog sau un asistent dentar iscusit. Totuși, putem vorbi de un set de aspecte care te fac imposibil de înlocuit la job. Iată câteva dintre ele:

  1. Specialitatea medicală

Această abordare este una ad literam. Cu alte cuvinte, unii medici se specializează în domenii extrem de nișate, ceea ce îi face atât de râvniți de numeroase clinici și spitale. Un cardiolog, de exemplu, se poate concentra intens pe electrofiziologia cardiacă și poate deveni cunoscut la nivel local drept singurul electrofiziolog din județ/ oraș. Astfel, va deveni și singurul medic ce poate prelua pacienții cu tahicardie de reintrare sinoatrială, fibrilație atrială, tahicardii ventriculare recurente și așa mai departe. În acest sens, un astfel de medic ar putea fi considerat ca fiind de neînlocuit.

Iar raritatile nu sunt deloc puține. Este suficient să luăm un exemplu mai amplu, specialitatea medicină internă, și vedem că unele dintre subspecialitățile acestei ramuri sunt cu adevărat impresionante:

  • Nefrologie
  • Hepatologie;
  • Medicina somnului;
  • Medicina geriatrică;
  • Cardiologie intervențională etc. 

Citește și: 5 abilități importante, căutate de angajatorii medicali în 2020: cum îți asiguri o carieră bună într-un viitor plin de schimbări?

  1. Efortul și dăruirea

Medicina înseamnă, înainte de toate, pasiune; pasiune și dăruire. Cei mai buni dintre cei mai buni medici au un numitor comun: nu-și pierd curiozitatea. Acești medici nu primesc doar puncte EMC pentru a-și menține licența la zi, ci sunt la curent cu noutățile, schimbările și îmbunătățirile care vizează practica medicală a specialității lor. Cunosc schemele terapeutice din domeniul lor și sunt dornici să vadă cum le vor ajuta pacienții noile tratamente. Pentru ei, drumul spre carieră nu a fost și nu va fi nicicând ușor, dar, așa cum au arătat interviurile publicate de MEDIjobs, un practician dedicat nu-și vede locul altundeva decât în secția aleasă, acolo unde pentru el este ”acasă”.

Dacă vrei un exemplu concret, vezi filmul Patch Adams, unul dintre cei mai iconici medici din filme care te inspiră să fii un om și practician mai bun. Adams era devotat nu doar medicinei, ci și pacienților. Făcea tot ce îi stătea în putință să le redea nu doar sănătatea, ci și zâmbetul. Însă ”îmbrăca” acest efort într-o ușurință care te face să crezi că așa e normal să fie orice medic. Iar această calitate completează armonios competențele și atuurile unui practician desăvârșit.

  1. Abilitățile de comunicare

Vorba dulce mult aduce la locul de muncă și în viața personală. Iar medicina nu face notă discordantă. Comunicarea este un soft skill urmărit pe orice post. Asta pentru că relaționarea dintre medic și pacient sau dintre pacienți și asistenții medicali implică, inevitabil, o bună comunicare: eficientă, asertivă și empatică. O comunicare ce nu lasă loc de interpretări, neînțelegeri și care nu dă curs violenței față de personalul medical, de altfel un fenomen care ia amploare.

Dacă abilitățile de comunicare îți desăvârșesc performanțele obținute în practica medicală, poți fi sigur că nimeni nu te vrea plecat de acolo, pentru că ești un coleg și practician cum mulți și-ar dori să aibă în preajma lor. Mai ales că instituțiile medicale sunt în permanentă căutare de profesioniști care pun mai presus de orgoliu bunul mers al departamentului și al echipei din care fac parte, știu să delimiteze interesele profesionale de cele personale și își asumă un dialog empatic. Dacă ești un bun comunicator, nu prejudiciezi calitatea serviciilor prestate și imaginea instituției, indiferent că te confrunți cu burnout sau alte probleme la locul de muncă. Iar toate astea te fac de neînlocuit.

  1. Asumarea și simțul responsabilității

Tendința de a ascunde un adevăr neplăcut poate avea repercusiuni grave în medicină, iar de cele mai multe ori, cei care suferă de pe urma acestor adevăruri ascunse sunt chiar pacienții. Fie că vorbim de un medic acuzat de malpraxis sau alte spețe, este deosebit de important să nu ții la secret informații cu adevărat hotărâtoare pentru soarta ta și a instituției pe care o deservești. Asumarea și simțul responsabilității sunt atribute pe care recrutorii le caută cu ardoare la candidații pentru posturile din sănătate, fiind o extensie a profesiei lor; un pattern universal – valabil pentru orice practician ce aspiră la o carieră în medicina umană și veterinară.

Citește și: Secretul profesional medical: ce reglementări și aspecte legale există și când poate fi divulgat

Indiferent de specialitatea pe care vrei să te axezi sau de postul pe care vrei să îl obții, este esențial să fii un practician asumat, pentru că asta te face o piesă rară în rândul colegilor și angajatorilor tăi. A fi responsabil în situații aparent mai puțin importante arată că pui accent pe principii, etică și moralitate și te portretizează drept un angajat exemplar. Să nu uităm că medicina este, în primul rând, despre oameni, motiv pentru care a-ți păstra verticalitatea în interacțiunile cu echipa și pacienții este vital pentru tine.

  1. Perfecționarea continuă

”Cât trăiești, înveți”, spune o vorbă din popor. O vorbă care își găsește aplicabilitate în mediul medical. Angajații care prețuiesc perfecționarea continuă vor fi, la rândul lor, prețuiți de angajatorii lor. Asta pentru că această alegere spune multe despre tine:

  • Că tu ești principalul tău competitor;
  • Că vrei să oferi cea mai bună îngrijire pacienților;
  • Că te responsabilizezi prin îmbunătățirea competențelor;
  • Că înțelegi importanța adaptării la schimbările din domeniu etc.

Și mai spune ceva: că vrei să fii un exemplu pentru cei din jur, să îi motivezi, să îi determini să devină varianta lor mai bună; pentru că medicină înseamnă perfecționare continuă. În interviul pentru Medijobs, Dr. Cristina Berbecar-Zeca, Medic Specialist Chirurgie Plastică, Estetică și Microchirurgie Reconstructivă, menționează și câteva moduri în care reușește să se mențină la zi cu domeniul în care profesează, precum articolele de chirurgie plastică, pe care le primește online periodic, congresele (online – pe durata pandemiei), resursele online și discuțiile cu colegii.

  1. Empatia

Nu doar munca, ci și empatia e brățară de aur. Această abilitate-cheie este cu atât mai prețioasă cu cât este nativă; este rară. Este un atuu care îți desăvârșește competențele, ba chiar le pune într-o lumină unică. Te umanizează și situează în centrul oamenilor care îți oferă încrederea, respectul și sănătatea lor. Empatia este un standard de aur în serviciile de îngrijire medicală, un liant între echipe, specialiști și pacienți, angajați și angajatori.

Dacă pe lângă un excelent practician ești și o persoană empatică în relația cu pacienții și colegii, fii sigur că nimeni nu te vrea înlăturat din post. Un asistent-șef care înțelege nevoile și problemele echipei sau un manager medical care privește pragmatic lucrurile și caută soluții, nu vinovați pentru probleme, sunt prețuiți în clinicile și spitalele de pretutindeni.

  1. Curaj și stăpânire de sine

Medicina nu este lipsită de situații critice. Uneori, pacienții se luptă între viață și moarte, iar medicii luptă cot la cot cu ei să îi stabilizeze; să le (re)dea o șansă la viață. Asta în timp ce peste toată această presiune vin și hibele din sistemul medical, lipsurile logistice, urgențele, apelurile pentru donare de sânge și multe altele. Așadar, pe lângă un acut simț al responsabilității, este vital să ai și un caracter puternic și să dai dovadă de stăpânire de sine în situații critice. Aceste atuuri sunt prețioase pentru orice unitate sanitară.

Interesul pentru aceste caracteristici a fost manifestat și în cadrul unui studiu care a analizat punctele forțe ale personalului medical și impactul lor asupra bunăstării. Pe lângă speranță, perseverență, muncă în echipă și entuziasm, studiul relevă că prudența, curajul, corectitudinea și caracterul puternic sunt cele mai importante trăsături atunci când vine vorba de promovarea bunăstării și angajamentului în muncă a studenților la medicină și a medicilor.

Ce urmează? Mândrie și prejudecată conștientizare?

Ți-ai confirmat ție însuți/ însăți că ești de neînlocuit. Care este următorul pas? Bineînțeles, fiecare procedează după cum simte și consideră că este mai bine pentru el, însă ideal ar fi să îți mai răspunzi la o întrebare: tu ești de neînlocuit, dar angajatorul tău? Asta pentru că sursa întrebărilor tale nu are întotdeauna legătură doar cu tine, ci și cu lucrurile din jurul tău; cu motive extrinseci care te pot determina să te îndoiești de competențele, atuurile și calitățile tale, deși nu este cazul. Ești mândru că ai bifat toate atributele de mai sus sau ești conștient de aceste atuuri și asta îți oferă siguranță că vei fi un angajat de neprețuit oriunde vei alege să lucrezi? Sunt întrebări pe care, din când în când, trebuie să ți le pui pentru a-ți înțelege mai bine temerile, obiectivele și, în final, motivele care te determină să te îndoiești de anumite lucruri.

Citește și: Cum să lucrezi profesionist când echipa ta este condusă de un șef toxic

Există și situații în care faci un țel din a fi pe placul angajatorului sau colegilor tăi, să te lași pe locul doi și să îți ții frustrările ascunse din diverse motive: financiare, relaționale, personale etc. De aceea este important să delimitezi pragmatic lucrurile și să îți dai seama dacă eforturile tale sunt menite să mulțumească pe cineva sau fac parte din procesul tău de evoluție la locul de muncă, motiv pentru care vrei să fii cel mai bun pentru a-ți construi acolo o carieră trainică și un renume.

Concluzii

Cu efort și dedicare, poți deveni un angajat valoros pentru recrutorii din domeniul sănătății. Este suficient să îți înțelegi profesia și faptul că medicina nu este doar despre competențe profesionale. Este despre oameni, despre vulnerabilități, despre asumare, empatie, nu despre perfecțiune. Bineînțeles, perfecționarea continuă este un lucru esențial pentru profesioniștii din toate domeniile de activitate, pentru că pandemia, digitalizarea și mulți alți factori se integrează tot mai dinamic în câmpul practicii. Așa că trebuie să ții pasul cu schimbarea, să dovedești că meriți să ocupi un post mulțumită competențelor tale incontestabile, dar și calității tale umane.

În cele din urmă, nu uită că nu te naști, ci devii de neînlocuit la job. Cu alte cuvinte, continuă să evoluezi și să muncești chiar dacă deții o poziție destul de importantă, și nu porni în carieră cu deznădejde și neîncredere în forțele proprii. Munca și efortul înnobilează în orice domeniu, mai ales în medicină, unde îți arăți  respectul și devotamentul pentru pacienți. Iar dacă, în ciuda tuturor eforturilor, ești înlocuit sau decizi să îți schimbi jobul, din diverse motive, nu te învinovăți. Uneori ne încăpățânăm să dovedim că ne merităm postul, dar pierdem din vedere faptul că poate nu ne aflăm în locul potrivit. Și trebuie să căutăm un altul în care să creștem și să ne bucurăm cu adevărat de reușita jobului nostru; un job imposibil de înlocuit.

Ești specialist medical și vrei un loc de muncă mai bine plătit? Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.

Despre Autor

Alexandra Georgescu

Scriu cu pasiune, ghidată de sens și viziune. Autentică în abordare, iubesc să creionez digital conținuturi actuale și relevante pentru cititori. Cred cu tărie că scrisul este o artă, creativitatea o virtute.

Facebook Comment