Empatia | Abilitatea cheie în domeniul medical. Cum să o recunoaștem la interviu?

Empatia | Abilitatea cheie în domeniul medical. Cum să o recunoaștem la interviu?

Empatia este deseori confundată cu simpatia, aceasta se diferențiază de prima într-un mod fundamental: cea dintâi este o declarație a îngrijorării, în timp ce empatia reflectă o stare de înțelegere emoțională a persoanei cu care interacționează cel ce este empatic.

Rolul fiecărei unități medicale este acela de a asigura servicii medicale de cea mai bună calitate, de tratare cu responsabilitate a pacienților și de găsire de tratamente personalizate. Pentru că fiecare pacient în parte este diferit, așa trebuie să fie și măsurile care se iau pentru tratarea afecțiunilor de care suferă.

Pentru a ajunge la tratarea problemelor sale de sănătate, medicii, farmaciștii, asistenți sau alte tipuri de personal medical au nevoie de două abilități complementare: cele hard și cele soft. Cele dintâi sunt abilitățile de care orice profesionist are nevoie pentru a putea să profeseze – cunoștințele sale dobândite de-a lungul facultății, rezidențiatului sau cursurilor urmate, dar și care au fost exersate de-a lungul anilor de practică în laboratoare, săli de operație sau în interacțiunea cu pacienții. 

Cele soft sunt competențele generale care pot deveni profesionale în funcție de domeniu. De exemplu, în cel medical pot fi considerate soft skills comunicarea, empatia, persuasiunea, negocierea, capacitatea de adaptare sau chiar lucrul în echipă. Ambele tipuri de aptitudini se pot dezvolta, însă abilităţile soft nu compensează lipsa competenţelor profesionale. Mai mult, cu cât o persoană se află la un nivel mai ridicat în carieră, cu atât abilitățile profesionale sunt mai importante.

Una dintre cele mai importante abilități soft este empatia, aceasta având are un rol deosebit de important pentru interacțiunea cu pacienții. Dacă lucrezi în departamentul de HR al unei unități medicale, cu siguranță vei dori să recrutezi oameni care o dețin sau vei vrea să afli în ce măsură angajații actuali dispun de empatie.

În acest articol vei afla despre multe feluri în care această abilitate face diferența în cariera oricărui profesionist, de ce trebuie să o depistăm încă din faza de interviu și cum putem face acest lucru prin intermediul a câteva întrebări simple, dar extrem de eficiente.

Citește și Care este rolul empatiei în medicină

Ce este, de fapt, empatia?

Empatia este definită ca abilitatea de a înțelege și de a împărtăși sentimentele altuia, fără a fi nevoit să treacă prin aceeași situație. Este capacitatea de a ne pune pe noi în pantofii altuia și de a simți prin ce trece acea persoană și, totodată, de a-i împărtăși emoțiile și sentimentele. 

Empatia – înnăscută sau deprinsă?

În prezent nu există o dovadă clară a faptului că anumite persoane se nasc cu abilitatea de a fi empatice sau o dobândesc de-a lungul vieții, dar sunt câteva indicii care ne fac să realizăm că această aptitudine se poate dezvolta cu timpul.

De exemplu, posibilitatea creșterii sensibilității cuiva să îmbunătățească capacitatea de răspuns empatic. În domeniul medical îmbunătățirea abilităților de observare poate să conducă la facilitarea detectării stării emoționale a unui pacient, în timp ce îmbunătățirea abilităților de comunicare poate să ajute un medic să-i transmită pacientului mai ușor sentimentele. 

O modalitate prin care empatia se poate dezvolta este scrisul auto reflectorizant, care ajută un observator să devină mai conștient de propriile emoții și, ulterior, să-și îmbunătățească capacitatea de a fi empatic față de un altul. Unii o au în mod natural, pe când alții o dezvoltă de-a lungul carierei.

Importanța empatiei în domeniul medical

În domeniul medical, empatia reprezintă capacitatea de a înțelege sentimentele pacienților și de a le facilita un diagnostic mai precis și un tratament corespunzător. Totodată, această aptitudine conduce la recunoașterea și validarea fricii, a anxietății, a durerii și a îngrijorării pacienților.

Empatia poate să se extindă mult dincolo de istoricul medical, semnele și simptomele unui pacient. Este mai mult decât un diagnostic și tratament clinic. Empatia cuprinde o conexiune și o înțelegere care include mintea, trupul și sufletul. Exprimarea empatiei este extrem de eficientă și puternică, care creează încrederea pacientului, calmează anxietatea și îmbunătățește rezultatele sănătății.  

Multe dintre studii au arătat că empatia și compasiunea sunt asociate cu un mai bun răspuns la medicație, dar și la reducerea cazurilor de malpraxis, mai puține greșeli și satisfacția crescută a pacientului. 

În domeniul farmaceutic

Pentru profesioniștii din domeniul farmaciei, sănătatea pacienților a fost și va rămâne o prioritate, iar găsirea unor soluții de tratament adecvate face parte din preocupările constante ale acestei categorii de profesioniști.

Farmaciștii sunt cei la care apelează mulți dintre pacienții care vor să ceară o părere avizată, dar nu merg la un consult de specialitate. De aceea interacțiunea dintre farmaciști este și va rămâne de o importanță maximă. 

Chiar și după vizitele la medic și stabilirea unui tratament clar, farmaciștii pot să îi îndrume pe pacienți referitor la modalitatea în care să administreze medicația. Acesta este momentul în care empatia joacă un rol important. Dacă dau dovadă de această aptitudine, farmaciștii le vor oferi sfaturi practice de administrare, informații generale, dar și extrem de aplicate pentru fiecare tratament în parte, vor pune întrebări despre alte afecțiuni sau le vor putea ajuta doza de substanță activă din cadrul medicamentelor pentru a se asigura că tratamentul urmat este cel de pe urma căruia vor beneficia cel mai mult.

Farmaciștii sunt cei care pot veni cu numeroase sfaturi utile. Cu siguranță nu toți profesioniștii din acest domeniu vor fi dornici să se implice activ în sfătuirea pacienților care le trec pragul, dar cei mai mulți care o fac dau dovadă de o doză mare de empatie

Citește și Factorii care ii influenteaza pe pacienti in alegerea medicului

În medicină

Când luăm în calcul tratarea unui pacient, aceasta nu poate avea loc în lipsa unui set complet de măsuri și tactici care să ajungă să cunoască afecțiunile, dar și trăirile pacientului pentru găsirea celor mai bune soluții de tratament. 

Pentru a face acest lucru, este necesară  parcurgerea mai multor etape precum:

  • Ascultarea pacienților – minimizarea trăirilor pacienților pot duce la erori. Pacienții își cunosc corpul și știu mai bine decât orice specialist cum reacționează la anumite tratamente pe care le-au urmat. În plus, fiecare pacient este diferit, de aceea este absolut necesar ca medicii să îi asculte.
  • Tratarea pacienților ca pe propria familie – Urmând acest sfat, medicii pot să se gândească mai aplicat la repercusiunile acțiunilor lor. 
  • Plasarea la nivelul pacientului – Dacă medicul adoptă o poziție de superioritate, poate face pacienții să se simtă inconfortabil. Tocmai de aceea este de evitat un comportament care să-i pună în condiții de inferioritate.
  • Adaptarea la cultura pacienților – De-a lungul carierei, medicii vor trata persoane din toate categoriile sociale, de toate vârstele și din culturi diferite. Un bun profesionist știe să evite sensibilități culturale și îi tratează pe toți în mod egal. Aceasta poate fi, de asemenea, un semn de empatie.
Cum să recunoști empatia la interviu

Fiecare companie are propriul său mix de abilități pe care le cere la angajare: abilități hard, educație, trăsături de personalitate, capacitate de rezolvare a problemelor sub presiune și multe altele. Dar există una pe care orice firmă, indiferent de mărime sau industrie, ar trebui să o aibă pe lista sa: empatia.

Inevitabil, rolurile unor angajați necesită o interacțiune mai mare cu alte persoane decât altele. Dar toată lumea – indiferent de îndatoririle, experiența sau aranjamentele de angajare – trebuie să înțeleagă și să comunice cu coechipieri și lideri. Indiferent de valorile pe care le are o companie dragă, testarea empatiei ar trebui să fie o parte esențială a procesului de angajare.

Sunt mai multe întrebări pe care le poți pune la interviu ca să recunoști empatia:

1.Dacă ai fi în poziția mea, ce abilități crezi că ar fi potrivite pentru rolul pe care vrei să îl ocupi?

Această întrebare îndeamnă persoanele intervievate să decidă ce abilități sunt importante pentru ei. Cei ce vor privi lucrurile din acest unghi vor lua decizii mai bune atunci când se află în poziții critice sau delicate.

Dacă adresezi o astfel de întrebare, trebuie să urmărești în ce măsură răspunsurile primite sunt unele care aduc soluții inovatoare și nu se încadrează în tipurile clasice de răspunsuri pe care le primești de la majoritatea aplicanților.

2. Care este cea mai mare provocare pe care o vezi în următoarele 12 luni?

Aceasta este o întrebare extrem de subiectivă, deci nu există răspunsuri corecte sau greșite. Cu toate acestea, ar trebui să cauți acele indicii care își arată potențialul de creștere al persoanei intervievate. Răspunsurile care arată o concentrare asupra sinelui, indică o lipsă a empatiei. 

3. Care este punctul slab al instituției/clinicii noastre și cum ai ajuta la îmbunătățirea și consolidarea ei?

Aceasta este o altă întrebare care le va solicita candidaților să nu se mai privească pe ei drept centru de focalizare și să ia în considerare compania/instituția ca întreg. Persoanele care pot analiza o imagine de ansamblu dau dovadă de empatie cu măsurile care se iau la nivel de management.

În acest caz, ar trebui să îi prioritizezi pe cei care privesc viitorul cu încredere, care iau în considerare problemele de acum, dar care găsesc și rezolvări. Cei mai buni candidați vor tinde să spună care sunt punctele slabe, unde ar putea să aducă îmbunătățiri, dar și care sunt oportunitățile ulterioare.

5. Un pacient nemulțumit se prezintă pentru a îți face o reclamație. Acesta este supărat fie din cauza serviciului medical prestat, fie din cauza unor rezultate de analize și dorește să îi fie rambursată suma plătită anterior. Politica clinicii în care ai putea lucra limitează astfel de rambursări. Care este reacția ta?

Întrebările bazate pe scenarii arată capacitatea candidaților la interviu de a gândi rațional sau demonstrează că pot să facă conexiuni logice și să privească o problemă din multiple perspective. Candidații care se gândesc la un sistem de minimizare a daunelor, dar care iau în calcul atât problema pacientului, dar și a companiei, sunt cei pe care ar trebui să îi iei în considerare pentru o posibilă angajare. 

Concluzie

Procesul de recrutare poate să fie solicitant și, de cele mai multe ori, cerințele joburilor conțin abilități hard de tipul celor dobândite în cadrul studiilor. Cu toate acestea, competitivitatea pe piața muncii a oricărui profesionist se traduce prin dobândirea cât mai multor competențe, printre care și empatia. Este important să o depistezi încă din faza interviului deoarece pentru specialiștii din domeniul medical, aceasta este cu atât mai necesară cu cât poate să facă diferența dintre găsirea unui tratament adecvat și a unuia care nu se pliază pe nevoile reale ale pacientului.

Pentru un eficientizarea întregului proces triază cu atenție CV-urile și cheamă-i la interviu doar pe cei care dau dovadă de altruism și spun cum se implică în găsirea unui echilibru între tratarea pacienților și apărarea intereselor pe termen lung ale instituției medicale. 

Despre Autor

Violeta Dan

Entuziastă, neobosită visătoare și cititoare avidă. Sunt o admiratoare a poveștilor bine spuse, a celor care inspiră, motivează, aduc plus valoare și o viziune nouă, dar care sunt bine documentate și splendid realizate.

Facebook Comment