Scriu cu pasiune, ghidată de sens și viziune. Autentică în abordare, iubesc să creionez digital conținuturi actuale și relevante pentru cititori. Cred cu tărie că scrisul este o artă, creativitatea o virtute.
Comunicarea este esențială în relația asistent – pacient, angajând cele două părți în desăvârșirea unui obiectiv comun: rezultatul de succes al îngrijirii medicale. Totuși, comunicarea în nursing nu este privită într-o manieră simplistă, fiind necesare abilități speciale pentru încurajarea unui dialog empatic în cadrul acestei relații. Mai mult, literatura de specialitate subliniază direcții clare de comunicare în nursing, axate pe delicatețe, empatie și răbdare în dialogul cu pacienții. Unii specialiști discută, chiar, despre adaptarea comunicării la fiecare tip de pacient, în acord cu afecțiunile și condițiile asociate acestuia.
Comunicarea reprezintă o componentă esențială în nursing la nivelul tuturor domeniilor de activitate și în toate intervențiile sale precum prevenirea, tratamentul, terapia, reabilitarea, educația și promovarea sănătății. De altfel, procesul de nursing, ca metodă științifică de exercitare și implementare a asistenței medicale, se realizează prin dialog, prin mediu interpersonal și cu abilități specifice de comunicare verbală.
Principiul comunicării în nursing este adaptat în funcție de pacient, mesaj, cai de comunicare și context. Din acest motiv nu se poate spune că este similar comunicării din fiecare domeniu de activitate. Totodată, comunicarea dintre asistenții medicali și pacienți nu este o comunicare între egali:
Acest lucru creează o dinamică destul de diferită, iar impactul pe care îl poate avea asupra comunicării nu trebuie subestimat. Mai mult, empatia, încrederea și confidențialitatea sunt esențiale în dialogul cu fiecare pacient și membrii familiei sale. Derivând din aceasta, practica terapeutică presupune comunicarea asistenților medicali cu pacientul, pe de o parte, și comunicarea asistenților medicali cu rudele acestuia, pe de altă parte. Este, așadar, un proces în două sensuri:
Citește și: Empatia, cel mai bun medicament? Cum construim o relație de încredere cu pacientul
Cu alte cuvinte, obiectivul comunicării în nursing îmbină atât înțelegerea viziunii pacienților, cât și asigurarea că mesajul pe care îl transmit asistenții medicali este primit conform intenției. Comunicarea eficientă necesită o înțelegere a pacientului și a experiențelor pe care le exprimă. Este nevoie de aptitudini și o intenție sinceră a asistentului medical de a înțelege aspectele care vizează pacientul, sub toate formele.
Asistenții medicali cunosc valoarea și importanța comunicării clare și regulate cu pacienții lor. Dacă reflectați asupra conversațiilor pe care le-ați avut în trecut ca asistent medical, vă veți putea aminti o împrejurare în care comunicarea a decurs foarte bine, dar fără îndoială vă puteți aminti o circumstanță în care comunicarea nu și-a îndeplinit scopul. Acest lucru demonstrează că, în nursing, comunicarea nu este atât de simplă pe cât ne-am putea imagina.
O bună comunicare are ca rezultat:
Prin urmare, este necesară studierea profundă a factorilor care încurajează un dialog empatic și eficient între asistent și pacient, mai ales că fiecare dintre aceștia este unic. Pacienții sunt influențați de factori precum:
Când vine vorba de comunicare, toți acești factori sunt în joc, sunt prezenți și vor fi lentila prin care comunicarea asistenților medicali va fi auzită și înțeleasă. Atunci când comunicarea dintre asistentul medical și pacient este clară, concisă și adresată într-un limbaj pe care pacientul îl poate înțelege, acesta va fi mai puțin anxios și stresat și se reduc șansele de confuzie și neînțelegere. De asemenea, permite un alt tip de relație în care pacientul devine mai mult un participant la tratamentul său și nu doar un beneficiar pasiv.
Te-ar putea interesa și: 7 sfaturi de comunicare cu copiii dacă lucrezi în secția de pediatrie
Cele două moduri principale de comunicare sunt:
Referindu-ne la comunicarea în nursing, în literatura de specialitate întâlnim puncte concrete de bifat în comunicarea verbală ce pot încuraja un dialog empatic și eficient în relația asistent medical – pacient:
Atunci când comunică verbal cu pacientul, asistenții medicali trebuie să fie conștienți de:
Citește și: Pacienții dificili – ce este de făcut?
Comunicarea nonverbală este mediată prin limbajul corpului, de exemplu prin postură, contact vizual, expresii faciale. În timp ce acestea sunt evidente și ușor de observat, ceea ce este mai dificil este să le fie interpretată semnificația.
Comunicarea nonverbală este mediată și prin următoarele:
Iată câteva exemple de comunicare nonverbală:
Important de reținut este faptul că, alături de abilitățile de interpretare a comunicării nonverbale, trebuie să coexiste capacitatea de a asculta, de a reflecta și de a clarifica.
Te-ar putea interesa și: 5 așteptări pe care pacienții le au de la cadrele medicale în ziua de azi
Comunicarea dintre asistentul medical și pacient poate fi foarte variată în funcție de ceea ce urmează să fie comunicat, dar și de istoricul și mediul cultural al pacientului. Acestea vor dicta într-o anumită măsură ce stil de comunicare va fi folosit.
Stiluri de comunicare in nursing:
– Păstrarea contactului vizual;
– Păstrarea unui ton uniform al vocii;
– Încredere – în sine și în punctul de vedere al pacientului;
– Înțelegere – prin ascultare activă care transmite înțelegere;
– Utilizarea gesturilor adecvate pentru a sublinia cele spuse;
– Comunicarea mesajelor prin propozițiile scurte, clare și directe;
– Negociere – ajungerea la un punct de acord cu pacientul care include respectul față de sine și respectul față de pacient.
Acest stil de comunicare este potrivit doar în anumite situații, ca de pildă:
– Atunci când ceea ce comunică pacientul este în contradicție cu celelalte indicii: tonul vocii, limbajul corpului;
– Este evident că pacientul nu înțelege cele comunicate de asistentul medical sau este dezinformat;
– Există o schimbare semnificativă în comportamentul pacientului care îl îngrijorează pe asistent.
Citește și: 8 sfaturi pentru a face față pacienților care te critică
Gândiți-vă la un moment în care ați fost nevoit să transmiteți vești proaste unui pacient sau acesta era supărat sau agresiv. Ați adoptat un stil de comunicare sprijinitor? A fost eficient? Indiferent de stilul asupra căruia s-a decis, cheia pentru o comunicare eficientă este capacitatea asistenților medicali de a transmite un sentiment de disponibilitate, răbdare și implicare în relația cu pacientul.
După cum am menționat la începutul articolului, unii autori recomandă o comunicare adaptată contextului în care se regăsește un pacient cu anumite probleme de sănătate sau aflat într-o stare specială. O categorie – cheie o reprezintă pacienții agresivi. În cazul acestora, conștientizarea modului în care se prezintă va indica într-o anumită măsură ce stil de comunicare este cel mai potrivit.
Iată câteva dintre semnele care pot indica o astfel de stare, la diferite niveluri:
– Corp: Limbajul corpului său va fi negativ față de asistent;
– Față: Fața înroșită sau o expresie încruntă poate sugera furie;
– Buze: Dacă buzele sunt strânse, poate fi pentru că sunt furioși;
– Mâinile: Dacă pumnii sunt strânși, acest lucru poate indica un sentiment de furie;
– Tonalitate: De obicei, acești pacienți discută cu voce tare și cuvintele sunt întrerupte sau există o tiradă verbală.
Cum se comunică în cazul unui pacient agresiv?
Te-ar putea interesa și: Cum să gestionezi conflictele cu pacienții sau aparținătorii, în calitate de asistent medical
Pentru ca orice comunicare să fie eficientă, asistentul medical trebuie să fie familiarizat cu nevoile pacientului, să preia indiciile de la pacient, să ofere informațiile potrivite în ritmul potrivit. Pentru a realiza acest lucru, trebuie dezvoltate următoarele abilități:
Comunicarea eficientă poate fi îmbunătățită în continuare prin:
– Oferirea cu empatie și sensibilitate de răspunsuri pacientului;
– Atenție la ceea ce spune pacientul;
– Acceptarea celor spuse de pacient fără a-l judeca;
– Acordarea de timp pacientului, fără a-l întrerupe sau bruia;
– Capacitatea de a repeta, a reformula sau parafraza ceea ce a spus pacientul;
– Abilitatea de a înțelege sensul mai profund din spatele cuvintelor/ expresiilor folosite de pacient;
– Dacă asistentul medical nu este pe deplin clarificat sau nu înțelege ce a spus pacientul, așteaptă până când termină de vorbit și caută clarificări dacă este necesar;
– Dacă asistentul medical consideră că ceea ce spune pacientul nu are sens sau pare confuz, îl întrerupe ușor și îi adresează o întrebare pentru a clarifica situația.
Citește și: Practici de urmat și de evitat în calitate de profesionist din domeniul sănătății
Pacientul trebuie să se simtă confortabil în relația cu asistentul medical, dar acesta din urmă ar trebui să-și protejeze prestigiul și să nu dea naștere la neînțelegeri. Un element – cheie este necesitatea unui mediu pașnic, fără distrageri externe, care să asigure confidențialitatea corespunzătoare a dialogului. Frecvent vedem fenomenul unor discuții serioase care au loc în mijlocul coridorului ambulatoriului sau al secției de asistență medicală, clinică sau într-un cabinet al spitalului, în care vin terți care nu au legătură cu îngrijirea pacientului. Într-un astfel de mediu, pacienților le este rușine să se exprime liber.
Citește și: Secretul profesional medical: ce reglementări și aspecte legale există și când poate fi divulgat
O bună comunicare îmbunătățește și calitatea îngrijirii acordate pacienților, ceea ce se observă în rezultate. În plus, este considerată și o condiție prealabilă pentru construirea unei relații autentice și semnificative între pacienți și asistenții medicali și alți profesioniști din domeniul sănătății, toate având scopul de a conlucra spre beneficiul pacienților. Pentru ca nursingul modern ca serviciu în slujba pacienților să fie de folos, este nevoie de dialog și de un climat interpersonal bun care se dezvoltă cu fiecare pacient, mai ales în societatea noastră modernă multiculturală.
Pregătirea, expertiza și formarea continue a asistenților medicali în chestiuni legate de tehnica adecvată de comunicare le va permite să răspundă în mod optim și uman așteptărilor pacienților, dar și să se alinieze contextelor și nevoilor lor de comunicare. Reiterăm faptul că, deși boala este de multe ori aceeași, pacienții sunt diferiți, având stări, sentimente și temeri diferite. Prin urmare, rolul nursingului este esențial pentru buna colaborare a lor cu asistenții medicali, în special acolo unde discutăm despre pacienți aflați în stări emoționale precare, depresivi sau agresivi.
Independent de condiția pacienților, empatia, răbdarea și respectul sunt chei fundamentale care deschid și promovează o bună comunicare în nursing.
Ești specialist medical și vrei un loc de muncă mai bine plătit? Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.
Sursa: Rolul comunicării eficiente a viitorilor asistenți medicali – pacient
Scriu cu pasiune, ghidată de sens și viziune. Autentică în abordare, iubesc să creionez digital conținuturi actuale și relevante pentru cititori. Cred cu tărie că scrisul este o artă, creativitatea o virtute.