Scriu cu pasiune, ghidată de sens și viziune. Autentică în abordare, iubesc să creionez digital conținuturi actuale și relevante pentru cititori. Cred cu tărie că scrisul este o artă, creativitatea o virtute.
În viață, fiecare are de învățat câte ceva de la oamenii din jurul său, oricât de sus crede că a ajuns în cariera de medic. Un medic bun nu se definește doar prin pregătire, ci și prin empatie, bunătate, umanitate și sinceritate. Aceasta este cea mai importantă lecție pentru viitorii medici: să-i asculte și să învețe de la pacienții lor. Este lecția pe care experții din sănătate o predau tuturor tinerilor care aspiră la o carieră în medicină.
Este și cazul lui Larry Chu, medic și director executiv al Stanford Medicine X, care a ținut un curs de vară de două săptămâni pentru a-i învăța pe studenți care este rolul compasiunii în domeniul sănătății și importanța unei relații bidirecționale între pacienți și medici. Programul le explică tinerilor faptul că pacienții au experiență de oferit și pot ajuta cadrele medicale să devină practicieni mai buni și mai umani, zi de zi. De asemenea, tinerilor li se explică și că este esențial să asculți pacientul, pentru că el îți va oferi insighturi importante despre starea sa de sănătate. Iar în absența acestor lecții și a empatiei, nu toți medicii vor ști cum este să asculți pacientul.
Atât timp cât sunt dispuși să îi asculte, îi vor și înțelege. Bineînțeles că nu putem vorbi despre a-i învăța teorii cu privire la profesia de medic, dar o lecție pe care nicio teorie nu o poate acoperi este a ascultării. Dacă ești deschis să-ți asculți pacienții, vei învăța de la ei lucruri care îți vor fi de folos în cariera de medic, vei învăța că întotdeauna ai ceva de învățat și că acest proces nu se încheie niciodată, oricât de sus ai fi avansat în carieră.
Este o caracteristică a medicilor de succes, medici care, înțelegând rolul pacienților în viața lor, caută să întrețină permanent o comunicare bidirecțională cu aceștia, sub orice formă; chiar și prin emoticoane. Este ideea susținută de Dr. Shuhan He în studiul ”Emoji pentru comunitatea medicală – provocări și oportunități”, în care propune crearea unui set unic de emoticoane în fiecare disciplină medicală, așa încât practica medicală să fie zilnic îmbunătățită, iar pacienții să poată comunica și înțelege ușor informațiile medicale.
În multe cazuri, relația pacient – medic este văzută ca fiind în mare parte unilaterală, medicii având cunoștințe și o viziune medicală, iar pacienții care nu înțeleg termenii de specialitate sunt puși într-o poziție care necesită ajutorul și îndrumarea unui specialist în gestionarea problemelor de sănătate. În consecință, transmiterea informațiilor și a sfaturilor au fost în mod tradițional percepute ca mergând într-o singură direcție, respectiv de la medic la pacient.
Deși s-ar putea să nu ne gândim la asta, cadrele medicale încep să învețe de la pacienți încă de la debutul pregătirii medicale. Dincolo de studiile de bază ale școlii de medicină și de laborator, medicii învață cum să practice în mod realist medicina prin interacțiunile cu fiecare pacient în parte. Ei sunt cei mai buni profesori, pentru că, deși un proces vindecare sau un tratament poate avea caracteristici universale, el se manifestă în mod unic la fiecare pacient și numai prin înțelegerea modului în care boala se prezintă și afectează pacienții cu istorice genetice și personale diferite putem învăța cum să o diagnosticăm și să o tratăm eficient.
Citește și: Comunicarea în relația medic-pacient în vederea stabilirii diagnosticului corect
”Cine studiază medicina fără cărți navighează pe o mare neexploatată, dar cel care studiază medicina fără pacienți nu merge deloc pe mare”. – William Osler, medic canadian și unul dintre cei patru profesori fondatori ai Spitalului Johns Hopkins
Însăși prin natura sa, asistența medicală apare invariabil în contextul unei rețele de relații interpersonale în care medicii vor să îi pună pe pacienți în centrul îngrijirii medicale. Dar pentru asta, aceștia trebuie să înțeleagă cum influențează afecțiunile de care aceștia suferă. Numai atunci știința asistenței medicale se poate aplica într-un mod empatic și plin de compasiune, deoarece înțelegerea acestor aspecte mai puțin tangibile ale îngrijirii pacienților oferă un efect cu adevărat uman asupra practicii medicale.
Dar există încă un alt aspect al învățării de la pacienți pe care cadrele medicale trebuie să-l recunoască și să-l aprecieze la justa sa valoare. Este unul care se extinde cu mult dincolo de formare și pătrunde în cariera unui medic de succes, câștigând adesea sens și importanță odată cu practica. Acestea sunt lecțiile „personale” pe care fiecare, ca medici, dar și ființe umane, le învață din interacțiunea cu pacienții de-a lungul timpului.
În ciuda tuturor discuțiilor despre îngrijirea centrată pe pacient, relația medic – pacient va rămâne întotdeauna relativ unilaterală din cauza naturii profesiei în sine. În esență, pacienții vin la medic pentru ajutor, iar transferul de cunoștințe, sfaturi și îndrumări curg într-o direcție principală. Iată, însă, 10 lucruri (deloc) surprinzătoare pe care medicii le învață de la pacienții lor zi de zi:
#1 Întâi ascultă
Medicii învață încă de la începutul carierei cât de important este felul în care îi comunici unui pacient ce trebuie să știe despre un medicament sau o afecțiune medicală. Informațiile sunt multe, noi și greu de înțeles de pacienți. Însă, ascultându-l pe pacient, îți dai seama că fie erau prea multe informații, fie pur și simplu nu a înțeles nimic din ceea ce i-ai spus. De-a lungul anilor, medicii devin ascultători mult mai buni. Pacienții îi învață că fiecare persoană sau situație este unică și a avea cu adevărat grijă de ei înseamnă pur și simplu să-i asculți. Ascultând, vei înțelege și vei ști cum să le comunici informațiile esențiale pe înțelesul lor și spre binele lor.
Te-ar putea interesa și: Ce își doresc pacienții de la medici în 2022?
#2 Recunoștință
Mulți pacienți demonstrează o perseverență uimitoare în timpul durerii, suferinței și pierderilor incredibile. Tot ei îi învață pe medici cât de important este să iei doar partea pozitivă din ce ți se întâmplă și, mai ales, cât de important este să rămâi recunoscător indiferent de cumpănă. De altfel, medicii nu sunt ocoliți de cumpene nici în viață personală, nici în cea profesională. Însă exact lucrurile care nu țin de pregătirea ta de medic, însăși puterea interioară, te ajută, de pildă, să treci peste pierderea unui pacient sau să rezolvi amiabil conflictele la locul de muncă.
#3 Viața este scurtă
Câți pacienți și-ar dori să fie cu 50 de ani mai tineri sau să schimbe ceva din trecutul lor? Nu trebuie să fii medic pentru a răspunde la această întrebare, dar mai mult ca sigur el poate oferi un răspuns aproape de adevăr. Dacă prezentul nu ne oferă perspective și trebuie întotdeauna să renunțăm la lucrurile care ne plac, nu ne vom bucura așa cum se cuvine de viața pe care o trăim. Este un clișeu, dar viața este într-adevăr scurtă și orice am vrea să facem, ne datorăm nouă înșine alegerile care ne împlinesc. Și medicii învață asta de la pacienții lor; învață să se bucure de lucrurile mărunte, fie și să asculte un podcast într-o pauză, și facă totul fără regrete.
#4 Familia este totul
Felul în care vedem că familiile se unesc în perioadele grele ale bolii pacientului, pentru a se sprijini reciproc, ne amintește că „zgomotul de fundal” care apare în timpul agitației vieții de zi cu zi, că realmente nimic nu este mai presus de familie și cei dragi. Ei sunt singurii care contează și te vor sprijini în acele momente grele în care treci prin diverse provocări la locul de muncă, de pildă o acuzare de malpraxis. Și medicii sunt oameni și familiile le sunt alături în situații grele.
Citește și interviul cu Dr. Nicolae-Iordache Iordache: Compasiunea este adevăratul Nord al busolelor medicilor
#5 Empatia merge departe
Chiar dacă nu pot simți pe pielea lor o boală, afecțiune, simptom sau o dependență, medicii pot exprima empatie față de suferința pacienților lor. Chiar și în situații dificile, cum ar fi atunci când o persoană trece printr-un sevraj din cauza dependenței de droguri, îngrijirea pe care le-o oferă medicii este mult mai eficientă și mai semnificativă atunci când pacienții simt că mai întâi de toate sunt de partea lor, chiar și atunci când medicii le dau vești proaste sau le fac observații legate de respectarea tratamentului.
#6 Ceea ce facem contează
Practica medicinei, cu toate provocările ei, rămâne o profesie unică și foarte importantă. Medicii, și, de altfel, asistenții medicali, au ocazia să facă mai mult bine într-o zi decât au majoritatea oamenilor într-o lună. Ai putea să te întorci în salon pentru a-ți vedea din nou pacientul, să-i oferi o mângâiere sau să vorbiți despre un subiect important pentru el. Este ușor pentru medici să uite acest lucru în timp ce își parcurg listele de pacienți, dar pacienții își amintesc și apreciază fiecare interacțiune plăcută cu medicul lor.
#7 Încrederea necesită muncă
Când un pacient vine la medic pentru un sfat, are încredere în evaluarea sa asupra stării sale actuale și a istoricului medical. Are încredere că nu îi va da sfaturi întâmplătoare, că sfaturile medicului se bazează pe știință, se bazează pe dovezi, iar medicul este susținut de educația, pregătirea și experiența dobândite. Menținerea acestei încrederi necesită muncă. Pe cât posibil, medicii trebuie să țină pasul cu studiile, liniile de cercetare recente în medicina bazată pe dovezi, să învețe continuu și să obțină cele mai bune evaluări.
#8 Privește dincolo de aparențe
Nu toți medicii văd dincolo de aparențe. La fel ca noi toți, de altfel, care uneori suntem tentați să tragem concluzii pripite înainte să ascultăm ce are de zis cel din fața noastră. Nerăbdarea unui pacient sau cuvintele dure sunt adesea îndreptate către medici sau către personalul din spital. Lecția? Că rădăcina comportamentului este cu mult diferită de ceea ce vedem. Pacienții îi învață pe medici că în spatele comportamentului se află adesea o multitudine de alte probleme, cum ar fi durerea, incapacitatea de a face față și alte emoții sau circumstanțe de viață care nu au nimic de-a face cu cadrele medicale, motiv pentru care acestea nu trebuie să ia personal atitudinea pacienților.
Citește și: Ești suficient de pregătit să treci peste criticile pacienților?
#9 Lucrurile se pot schimba într-o clipă
Boala lovește din senin. Într-un minut totul este în regulă și parcă nu ai nicio grijă pe lume, sau ceea ce conta până acum pare banal, apoi totul este dat peste cap de un diagnostic șocant. I se poate întâmpla oricui. E suficient să te uiți pe lista spitalelor din România și îți vei da seama de numărul imens de pacienți care le tranzitează zilnic. Pacienți cu diverse afecțiuni, cazuri medicale șocante care îi iau pe medici prin surprindere sau răsturnări de situație pe care nimeni nu le aștepta.
#10 Oamenii sunt curajoși și au o capacitate remarcabilă de rezistență
Pacienții suportă cu curaj boli cumplite și refuză să renunțe în fața adversității. Fie că vorbim despre cancer, boli cardiovasculare sau infecții, pacienții îi inspiră cu curajul și determinarea lor. Medicii văd adesea și pacienți înconjurați de cei dragi, reușind totuși să râdă, să zâmbească și să rămână optimiști, în ciuda circumstanțelor îngrozitoare. Este lecția puterii la care medicii asistă, uneori, cu sau fără voie, dar pe care sunt privilegiați să o primească de la cei mai buni profesori: pacienții lor.
Medicina va fi întotdeauna despre relațiile personale și va constitui o arenă emoțională pentru medici. Așa cum însuși Hipocrate a spus în urmă cu peste două milenii, „Este mai important să știm ce fel de persoană are o boală decât să știm ce fel de boală are o persoană”. Era adevărat pe atunci și este încă adevărat astăzi. Fiecare medic are povești de spus despre pacienți incredibili pe care i-a cunoscut și de la care s-a inspirat.
Concluzii
Lecțiile învățate de la pacienți îi ajută pe medici în practica zilnică și capătă valențe noi în funcție de interpretarea fiecăruia. Uneori, filtrul specialității medicale poate da noi sensuri experiențelor la care cadrele medicale sunt părtașe în fața bolii, tristeții sau dezamăgirii pacienților. Lucrul cu pacienții îi determină pe medici să prețuiască din ce în ce mai mult relațiile umane care sunt esențiale pentru sănătatea pacientului și gestionarea bolii încă de la debutul acesteia. Această relație scoate în evidență fragilitatea vieții și vulnerabilitatea la problemele de sănătate pe care le împărtășim cu toții, medici și pacienți deopotrivă, precum și anxietățile și temerile pe care fiecare dintre noi le trăim atunci când ne confruntăm cu acestea.
Și poate cel mai important, observarea puterii și rezistenței pacienților în a face față problemelor medicale dificile și a capacității lor de a gestiona adversitatea le oferă medicilor lecții importante despre prețuirea vieții și a sănătății atât cât se poate, făcându-i să trăiască fiecare zi la maximum. Aceste experiențe împărtășite cu pacienții de-a lungul timpului le-a adus în atenție importanța ascultării și a recunoștinței pentru oportunitatea de a învăța de la ei.
Din păcate, există și cadre medicale care ignoră această bidirecționalitate în relația pacient – medic, sau pur și simplu aleg să se concentreze pe învățarea științifică de la pacienți, fără a aprecia potențialele recompense personale pe care le poate aduce, ceva complet de înțeles în contextul rapid al medicinei contemporane. Dar dacă există o deschidere spre a-și schimba abordarea și a învăța de la pacienți, acest lucru îi va face medici mai buni, își vor dezvolta compasiunea și simțul aprecierii devenind, în cele din urmă, Oameni mai buni. Oameni de 10. 💙
Ești specialist medical și vrei un loc de muncă mai bine plătit? Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.
Scriu cu pasiune, ghidată de sens și viziune. Autentică în abordare, iubesc să creionez digital conținuturi actuale și relevante pentru cititori. Cred cu tărie că scrisul este o artă, creativitatea o virtute.