Fire curioasă și creativă, privesc cu entuziasm comunicarea online. Cred în storytelling și puterea textelor care informează, captează și inspiră publicul.
Interacțiunea medic–pacient prin intermediul tehnologiei este un subiect tot mai dezbătut, pe măsură ce regulile impuse de pandemia de COVID-19 au provocat sistemul medical și au oferit un impuls în adoptarea de soluții digitale. Sistemele medicale din întreaga lume, puse în fața unei situații fără precedent, au fost nevoite să se reinventeze într-un timp foarte scurt pentru a limita răspândirea virusului și pentru a îngriji în continuare pacienții, în siguranță.
Despre procesul digitalizării actului medical și ce beneficii poate aduce aceasta pentru medici și pacienți deopotrivă au discutat doctori de renume, în cadrul Leaders in Healthcare România, organizată de MEDIjobs, cea mai mare platformă de recrutare în domeniul medical, în parteneriat cu MedicHub.
Prof. dr. Elizabeta Popa, Associate Professor Weill Cornell Medical College/New York Presbyterian Hospital, dr. Horațiu Ioani, singurul neurochirurg român deținător al certificatului „Fellow of the Royal College of Surgeons of England” și fondatorul platformei Neuro Centrum, și dr. Radu Veștemean, arhitect şef de informaţii şi cercetător principal la NirvSystem Corp – companie blockchain de îngrijire a sănătăţii cu sediul în Toronto, Canada, au abordat subiectul eficientizării actului medical prin intermediul tehnologiei și lecțiile pe care le poate învăța România din experiența țărilor avansate.
Citește și Platformele de consultații online sunt o oportunitate pentru medici
Vorbind despre provocările interacțiunii cu pacienții în mediul digital, dr. Radu Veștemean a punctat că prin telemedicină „interacțiunea poate fi mai umană, în mod paradoxal, via Zoom”, decât în spitale. În acestea din urmă sunt impuse protocoale împotriva COVID-19 și timpul este limitat sau prezența fizică a fost redusă. De asemenea, tot mai mulți pacienți vor să aibă un acces mai bun la medicii lor. Un alt deziderat este ca doctorii să se implice mai mult în planurile de tratament.
Acest lucru se poate face mai ușor folosind platforme online, au argumentat medicii prezenți în panel. „Nu vezi fața doctorului, nu vezi expresia facială a doctorului, și pacienții au ajuns să spună decât să văd o mască, prefer pe Zoom, simt că așa comunic mai bine”, a explicat dl Veștemean. Interacțiunea dintre medic și pacient poate fi afectată. „Dacă ai ecran de protecție și mască, ce poți să simți în acele momente?”, a întrebat el, retoric.
Comunicarea este foarte importantă pentru că „pentru pacienți, mai ales cei oncologici, medicul e legătura lor cu viața”, a declarat, la rândul său, dr. Elizabeta Popa în cadrul panelului. Peste 90% dintre pacienți nu vor un psiholog neapărat, ci sprijin din partea medicului, spune ea, prin prisma experienței sale în spital.
Dr. Horațiu Ioani este de părere că există un grad de depersonalizare, în momentul în care deschizi dosarul online al unui pacient și există atât riscuri, cât și beneficii în interacțiunea online. „Oamenii au nevoie de empatie, este clar acest lucru, dar pot fi găsite soluții de a interacționa cu pacientul”, astfel încât actul medical să fie unul de calitate, pacientul să fie ascultat și să nu se simtă distanțat de personalul medical. O digitalizare completă nu va înlocui niciodată medicina față în față, dar este o soluție complementară care răspunde rapid unor nevoi stringente ale sistemului (prevenție, decongestionarea sistemului de urgențe, lipsa medicilor de familie), au transmis speakerii.
Un studiu făcut în 12 state ale Uniunii Europene arată că românii au cea mai mare încredere în telemedicină. Peste jumătate (56%) dintre români cred în serviciile de telemedicină versus 37% dintre cetățenii Uniunii Europene. Totodată, 56% dintre români sunt încântați de aceste servicii. Românii sunt însă pesimiști cu privire la felul în care telemedicina este implementată în țară. Doar 28% cred că lucrurile funcționează. O treime (31%) dintre cei din mediul urban au apelat la astfel de servicii, cele mai populare canale pentru consultații fiind apelul telefonic (20%), aplicația WhatsApp (12%), și platformele de telemedicină ale clinicilor (6%).
Te-ar putea interesa și Prof. dr. Elizabeta Popa: Nu trebuie să ne fie frică de digitalizarea medicinei
Așadar, transformările care au avut loc în timpul pandemiei sunt ireversibile și reprezintă lecții foarte bune ce vor deveni reguli de bună practică, astfel încât schimbările necesare să poată fi implementate mult mai rapid când apar noi situații neprevăzute, dar și în activitatea de zi cu zi, în perioade de normalitate.
Ești specialist medical și vrei un loc de muncă mai bine plătit? Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.
Fire curioasă și creativă, privesc cu entuziasm comunicarea online. Cred în storytelling și puterea textelor care informează, captează și inspiră publicul.