Medicii sunt eroi în pelerine angajați la timpul și în locul potrivit. De HR-ul potrivit. Sunt profesioniști educați în spiritul excelenței, cu un simț deosebit al empatiei în relația cu pacienții. Urmează pas cu pas avansul medicinei, învață continuu și își materializează cunoștințele nou dobândite prin puncte EMC ce reflectă implicarea și responsabilitatea față de profesie și pacienți. Înainte de toate, însă, sunt oameni. Oameni care pot avea limitări, pot fi acuzați de malpraxis sau pur și simplu realizează că locul lor este într-o altă unitate sanitară. Pentru ca toate aceste motive să nu facă victime colaterale în rândul pacienților, este nevoie de recrutori bine pregătiți, care să identifice și remedieze astfel de probleme care se pot ivi.
Pune punctul pe ”i” atunci când recrutezi cadre medicale
Recrutorii au un rol fundamental în orice domeniu de activitate, însă atunci când vorbim de sănătate, prezența lor devine crucială atât pentru unitatea angajatoare – în relația cu echipa, colegii din alte departamente, manageri etc. – dar și în relația cu pacienții – să comunice eficient, să fie empatici, implicați etc. Asta pentru că, în mod (ne)așteptat, furnizorii de servicii medicale angajează oameni nepotriviți, prin faptul că cei care obțin joburile nu satisfac întregul spectru de trăsături necesare ocupării posturilor. Prin urmare, unitățile sanitare se confruntă cu o forță de muncă neoptimizată, contribuind mai mult sau mai puțin voluntar la ratele de rotație ridicate în rândul medicilor, precum și servicii sanitare de slabă calitate.
Astfel, situațiile care indică în mod clar că trebuie să angajezi un medic nou nu trebuie trecute cu vederea și nici minimizate. Poate fi o decizie complicată, blocată de resursele financiare ale unității, de perioada în care se face recrutarea sau alte motive conexe. Însă în final orice efort este justificat dacă are drept scop bunăstarea pacienților și furnizarea celor mai bune servicii de sănătate.
Când spitalul are o problemă, HR-ul vine cu rezolvarea
Sau așa ar trebui. Performanța este susținută de angajați și bunele practici profesionale. Astfel, este de înțeles de ce unitățile sanitare cu medici buni sau cu suficienți medici sunt populare în rândul pacienților, în timp ce altele, care se confruntă cu diverse hibe, ca personalul medical nepregătit, sunt ocolite de pacienți. În ambele cazuri, specialistul în recrutare este cel care vine cu soluția, angajând medicii potriviți, motivați și pregătiți pentru bunăstarea pacienților și a instituției.
Angajarea unui medic nou depinde de multe aspecte (financiar, operațional și personal), precum și de:
1. Nevoile și resursele unității sanitare
Atunci când recrutezi noi cadre medicale, este esențial să ai o privire de ansamblu asupra nevoii pe care o resimte unitatea sanitară angajatoare. Iată câteva întrebări clarificatoare:
- Clinica vrea să extindă disponibilitatea zilelor de operare pentru a satisface nevoia pacienților, așa încât să fie deschisă oricând aceștia vor să beneficieze de servicii medicale?
- Clinica își dorește să angajeze un medic nou în perioadele mai aglomerate ale zilei pentru a crește disponibilitatea programărilor pentru clienți?
- Se dorește angajarea unui medic cu un interes sau o specialitate cerută de clienți?
- Unitatea sanitară se află într-o formă financiară optimă pentru a susține salariul și beneficiile unui medic nou?
- Există disponibilitate de timp, energie și interes pentru a îndruma un nou absolvent sau a-l plasa sub îndrumarea unui medic cu experiență? Dacă nu, există un medic în echipă căruia i-ar plăcea să se ocupe de noul venit?
Citește și: Interviul de angajare | Ce alegi: experiență sau potențial?
2. Nevoile și resursele personalului curent
Când doi au o problemă, al treilea vine cu soluția. Este și cazul de față. Astfel, este important ca atunci când cauți să angajezi cadre medicale pe Medijobs, să ții cont și de nevoile echipei existente. Iată și aici câteva întrebări clarificatoare:
- Medicii actuali se simt suprasolicitați sau lucrează mai multe ore sau zile decât își doresc să lucreze?
- Pot pacienții să vină în aceeași zi pentru controale de rutină sau următoarea programare disponibilă poate fi stabilită după câteva zile sau chiar săptămâni?
- Zilele și orele cele mai aglomerate sunt întotdeauna rezervate în avans?
- Zilele de operație sunt în mod constant fully-booked?
- Este nevoie de un medic angajat în regim full-time sau part-time?
TOP 6 situații în care e nevoie să angajezi un medic nou
Da, ar putea fi momentul potrivit pentru a angaja un alt medic pentru a întregi echipa existentă sau a face față fluxului de pacienți, dar asigură-te că este și momentul potrivit pentru spitalul tău și echipa existentă de doctori. Dacă te confrunți cu una dintre următoarele situații, comunică managementului nevoia urgentă de a face angajări:
1. Deficit de personal
În timp ce numărul medicilor din România a înregistrat în 2020 cea mai mare creștere din ultimii ani, există, totuși, unități sanitare care se confruntă cu un deficit de personal pe mai multe specialități:
Lipsa personalului se traduce prin consecințe asupra pacienților și bunăstării lor, precum și asupra personalului angajat. Prin urmare, atunci când numărul medicilor este inferior numărului de pacienți, astfel încât aceștia nu pot face față fluxului zilnic de solicitări, vor exista:
- Timpi mai mari de așteptare la ușile cabinetelor;
- Demisionarea cadrelor medicale, nemulțumite de program;
- Medici afectați de burnout, pe fondul suprasolicitării, stresului și oboselii;
- Decalarea programărilor, dar și modificări aduse în programul managementului clinic;
- Nemulțumiri legate de remunerație, în cazurile ce nu implică bonificații suplimentare pentru programul prelungit etc.
2. Feedback negativ
Recrutorii trebuie să aibă în vedere două categorii de feedback:
1. Feedbackul extern (al pacienților)
În era digitală, orice feedback contează. Este realitatea pe care o trăiesc inclusiv angajații din sănătate. Cariera, reputația și chiar angajatorii lor pot fi profund afectate/ți de un feedback negativ exprimat în masă de mai mulți pacienți pe Google sau rețele sociale ca Facebook. Pacienții care văd recenzii negative au tendința să caute în altă parte serviciile medicale de care au nevoie, în timp ce:
- Potrivit SearchEngineLand, doar 13% dintre consumatori ar solicita serviciile unui furnizor care are un rating de 1 sau 2 stele;
- Agenția Cone Communications susține că 4 din 5 clienți s-au răzgândit cu privire la un serviciu sau o achiziție recomandată după ce au citit recenzii negative online;
- Invespcro (https://www.invespcro.com) arată că 86% dintre pacienți ezită să aleagă un furnizor cu recenzii negative online.
Bineînțeles, lucrurile sunt destul de nuanțate, iar părerile sunt împărțite în rândul pacienților, unii oferind un feedback pe criterii care nu au întotdeauna legătură cu actul medical. Totuși, atunci când unul sau mai mulți medici din echipa existentă se confruntă cu feedbackuri negative în masă, este cazul să investighezi situația și să o propui în atenția managementului clinic. Dacă se constată că există motive întemeiate în spatele acestor feedbackuri ale pacienților, va fi nevoie de angajarea unui medic sau a mai multora care să înlocuiască personalul căruia i se va înceta activitatea în cadrul unității sanitare.
Te-ar putea interesa și: Cum poți măsura satisfacția pacienților care îți trec pragul clinicii: 3 metode eficiente
2. Feedbackul intern (al colegilor, managerilor etc.)
Pe de altă parte, la fel de prețios este și feedbackul colegilor și al managementului clinic. Dacă cel puțin un medic manifestă episoade de violență, nu-și respectă programul, nu comunică eficient cu ceilalți colegi de departament, punând în pericol bunăstarea pacienților și calitatea serviciilor medicale furnizate, acesta va fi adus în atenție și sancționat disciplinar ori chiar cu încetarea contractului de muncă. În acest caz, înlocuirea sa este esențială pentru continuarea în condiții optime a activității unității sanitare.
Citește și: Cum percep angajații lipsa feedback-ului? Cauze și consecințe
3. Performanță scăzută
Un alt motiv pentru care s-ar putea angaja noi medici în unitatea sanitară este performanța scăzută a personalului actual. Managementul performanțelor scăzute în rândul cadrelor medicale este o realitate care se reflectă des în câmpul muncii. Din acest motiv, identificarea performanțelor slabe ale medicilor reprezintă o parte integrantă a politicii guvernamentale, iar abordarea pentru identificarea unor astfel de probleme este cea a evaluării. Totuși, ne lovim de un paradox, în contextul în care, potrivit lui John F Mayberry, 6% din seniorii care alcătuiesc forța de muncă din spitale este amenințată de probleme, însă în mod tradițional, există o reticență în a-i sancționa pe cei care nu sunt suficient de performanți, deoarece medicii nu își critică sau învinuiesc colegii atunci când aceștia nu livrează performanțele așteptate.
Evaluarea cadrelor medicale se poate face prin analizarea unor indicatori de performanță. Una dintre modalitățile eficiente de evaluare sugerate de literatura de specialitate implică analiza următorilor indicatori:
- Absenteismul;
- Calitatea muncii;
- Volumul de lucru;
- Comportamentul necinstit;
- Refuzul de a delega sarcini;
- Întârzierea actului decizional;
- Stabilirea unor obiective nerealiste;
- Declanșarea de situații conflictuale.
Vezi și ghidul nostru cu tot despre evaluarea performanței angajaților în sectorul medical.
- Pensionarea cadrelor medicale
Cu teamă spre pensionare privesc nu doar medicii vizați de finalul carierei, cât și managementul clinic. De ce? Pentru că numitorul comun al celor două părți implicate în proces este pacientul:
1. Riscul de deficit: Chiar dacă medicii pot activa și după vârsta de pensionare, asta nu înseamnă că toate cadrele medicale vor continua să profeseze. Prin urmare, unitățile sanitare se pot confrunta cu deficit de personal pe toate palierele de specialitate. De pildă, datele centralizate de doctorul Cătălin Petrencic, de la Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie, arată că în 2020 exista un deficit de aproximativ 2.187 medici de familie necesari în 1.414 localități;
2. Risc de pensionare anticipată: Există studii care investighează legătura dintre intenția de pensionare anticipată și burnout-ul în rândul medicilor în vârstă. Motivele frecvent invocate pentru pensionarea anticipată includ sentimente de epuizare, o detașare mentală de muncă, dar și stresul psihologic și pierderea sentimentului de autonomie. În plus, pentru că burnout-ul este un bagaj pe care mulți medici îl iau cu ei acasă (vezi raportul @Medscape), sentimentul de epuizare este acutizat de problemele întâmpinate și în plan personal;
Citește și: Pensionare anticipată: ce presupune și de ce acte este nevoie
3. Punerea la risc a activității medicale: Principala provocare cu care se confruntă medicii care doresc să se pensioneze este preocuparea pentru bunăstarea viitoare a pacienților lor. Planificarea pensionării și strategiile de tranziție au implicații importante pentru pacienți, spitale și sistemele de îngrijire a sănătății. Astfel, atunci când medicii ies la pensie mai devreme decât se așteptau sau, pe de altă parte, profesează și după vârsta de pensionare, pot apărea consecințe grave atât în ceea ce privește siguranța pacienților, cât și alocarea resurselor umane. Pensionarea medicului tinde să fie un subiect dificil de abordat pentru spitale și alte instituții medicale, însă acestea trebuie să găsească un echilibru delicat între încurajarea pregătirii pentru pensionare și întârzierea calendarului și eventualelor tranziții ale personalului său cel mai experimentat, care va fi înlocuit de un număr tot mai mare de medici mai tineri care așteaptă entuziasmați noi oportunități profesionale.
În consecință, este preferată prevenția în astfel de situații și recrutarea de personal din timp, așa încât pacienții să nu aibă de suferit din cauza acestor chestiuni administrative. Acest punct de vedere este susținut și de un studiu care arată că suplimentarea numărului de medici în zonele deficitare poate atenua perturbarea serviciile de îngrijire oferite pacienților. Anticiparea joacă un rol esențial în întreruperea unui cerc vicios care implică sănătatea pacientului. Dacă unitatea sanitară se confruntă cu un val de pensionări sau medici pensionați care preferă să-și înceteze activitatea, este cazul să iei măsuri și să recrutezi noi cadre medicale.
- Specialitate nouă
Unde există cerere, trebuie să existe și ofertă. Asta dacă vrei ca unitatea sanitară angajatoare să răspundă nevoilor pacienților. În plus, medicina a cunoscut o proliferare de specialități în ultimii 50 de ani, pe măsură ce descoperirile științifice și furnizarea de servicii de îngrijire au avansat. Diagnosticele și tratamentele au devenit mai complexe, astfel încât a devenit clară necesitatea unei pregătiri oficiale pentru competența de specialitate în disciplinele cognitive și chirurgicale. Prin urmare, industria sănătății trebuie să se adapteze afecțiunilor, condițiilor, bolilor cu care se confruntă pacienții în 2022.
Te-ar putea interesa și: Formare continuă în cadrul clinicii. Cât de important este să oferi angajaților cursuri gratuite în cadrul clinicii tale?
Un exemplu de răspuns la cererea pacienților vine din partea spitalului SanConfind, care în 2021 a inaugurat o nouă specialitate medicală, respectiv urologia, sub coordonarea doctorului Silviu Sandu, care și-a desfășurat studiile în Franța. Alte exemple vin și din partea clinicii MedLife (care a inaugurat în 2021 specialitatea radioterapie la clinica din Ploiești), a clinicii Medsana (care în 2016 a introdus psihiatria pediatrică în gama de servicii medicale, sub coordonarea dr. Elena Branaru, medic primar neuropsihiatru), iar lista poate continua. Prin aceste măsuri, pacienții au putut avea acces rapid și în proximitatea localităților de domiciliu, în timp ce clinicile au eficientizat, astfel, furnizarea de servicii de îngrijire în timp util.
Alte exemple de specialități populare în rândul pacienților sunt și cabinetele de:
- Chirurgie;
- Neurologie;
- Cardiologie;
- Alergologie;
- Homeopatie;
- Dermato-cosmetică;
- Dermatovenerologie;
- Obstretică-ginecologie;
- Diabet și boli de nutriție;
- Radiologie – imagistică medicală etc.
- Malpraxis
Malpraxisul este un fenomen global, iar România nu face notă discordantă. Un raport al Observatorului Român de Sănătate arată că 4 din 10 spitale nu raportează erorile medicale, ceea ce încurajează perpetuarea unui flagel periculos pentru pacienți. În absența luării de măsuri disciplinare și a sancționării medicilor care au săvârșit malpraxis, putem vorbi de consecințe iremediabile. Bineînțeles, cazurile de malpraxis sunt supuse expertizei, astfel încât nu se poate stabili fără probe concedierea unui medic acuzat de malpraxis.
Totuși, în situația în care vorbim de acuzații multiple de malpraxis aduse aceluiași medic, se dispune angajarea unui medic competent în locul acestuia. Această măsură este crucială pentru continuarea neîntreruptă a activității clinicii și furnizarea de îngriji de specialitate pacienților tratați de fostul medic. Astfel, printre sancțiunile atașate unui medic acuzat de malpraxis se numără, după caz (răspundere disciplinară, civilă sau penală):
- Mustrare;
- Avertisment;
- Vot de blam;
- Retragerea calităţii de membru al CMR;
- Interdicția de a exercita profesia ori anumite activități medicale pentru o anumită perioadă;
- Obligarea medicului declarat vinovat de malpraxis la plata unor sume de bani pentru acoperirea prejudiciului cauzat pacientului de actul medical săvârșit din culpă;
- Administrativ disciplinare și disciplinare de dreptul muncii (încetarea contractului de muncă etc.).
Concluzii
Suplimentarea numărului de posturi în departamentul care înregistrează un deficit de personal este o soluție pragmatică și poate schimba cursul în care se îndreaptă lucrurile atât pentru pacienți, cât și pentru restul echipei. Este esențial ca, atunci când se identifică oricare din situațiile prezentate în articol, HR-ul să aducă în atenția managementului clinic problema pentru a implementa în cel mai scurt timp o soluție în beneficiul pacienților. De cele mai multe ori, soluția este suplimentarea numărului de cadre medicale ori angajarea de medici noi, dacă au loc cazuri de malpraxis sau actualii medici nu oferă performanțele așteptate. Tergiversarea procesului de recrutare se traduce prin consecințe ireversibile în plan uman și financiar.
Este esențial, așadar, să identifici și să interpretezi ca oportună pentru angajarea de noi medici momentele care trag un ”semnal de alarmă”. Chiar dacă medicii deja angajați sunt protejați prin Codul Muncii de eventuale concedieri, acest lucru nu le oferă siguranță deplină în fața unui performance scăzut sau a malpraxisului. Pe de altă parte, dacă te confrunți cu un val de pensionări sau medici care vor să se retragă din activitate, nu aștepta până în ultima clipă să faci noi angajări. Deficitul de medici va afecta direct pacienții și va suprasolicita echipele de medici. Prin urmare, caută din timp pe MEDIjobs candidații potriviți posturilor vacante în clinica ta! ☺
Angajezi specialiști medicali? Creează un cont de companie, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.
Scriu cu pasiune, ghidată de sens și viziune. Autentică în abordare, iubesc să creionez digital conținuturi actuale și relevante pentru cititori. Cred cu tărie că scrisul este o artă, creativitatea o virtute.