Munca e o parte semnificativă din viața noastră de zi cu zi. Prin urmare, una dintre cele mai bune moduri de a trăi o viață mai fericită este de a ne face fericiți la locul de muncă. Fie că lucrezi într-o rețea privată de sănătate sau o companie mai mică, se poate ajunge la o astfel de stare, pe termen lung.
Dar, în toiul unei pandemii care pare să nu se sfârșească așa repede cum ne dorim, să vorbim despre fericire la muncă pare ireal, nu?
Și cum să vorbim despre ea mai ales în sistemul medical, unde angajații lucrează zi și noapte să facă față nevoilor pacienților, fără a-și pierde concentrarea și fără a ceda?
Însă tocmai o astfel de “săptămână a fericirii la muncă”, pe care anul acesta o sărbătorim între 23 – 27 septembrie, poate fi un prilej bun de-a ne aminti cât de important e să avem un sentiment de bine când lucrăm, și cât de esențial e să prioritizăm asta – cu atât mai mult în perioadele aglomerate și solicitante.
Este o aniversare simbolică, de care atât angajații, cât și managerii și angajatorii medicali pot profita pentru a crea și, mai ales, a menține o atmosferă de lucru pozitivă pe termen lung.
Dar de ce e așa importantă fericirea la muncă? De ce am avea nevoie de o săptămână internațională dedicată ei? Pentru că satisfacția și starea de bine a angajaților se reflectă și în satisfacția și calitatea stării de sănătate a pacienților, și în performanța companiei.
Fericirea la muncă este un fenomen îndelung studiat de mulți ani și are un impact major asupra culturii organizaționale, dar și asupra moralului, performanței și stării de sănătate a angajaților:
- Angajații fericiți sunt cu 13% mai productivi, potrivit Saïd Business School, Oxford University
- Fericirea la locul de muncă poate reduce absenteismul și poate ajuta angajații să își revină mai repede după perioada de boală, fiind mai mari șansele ca aceștia să își ia mai puține zile de concediu medical (sursa:Illinois Wesleyan University)
- 42% dintre lucrătorii în sănătate spun că fericirea lor le afectează performanța, ceea ce înseamnă că productivitatea și rezultatele depind de fericirea la locul de muncă (sursa: the 2018 Happiness Survey, UK)
- 27% dintre angajații în sănătate spun că sunt dispuși să lucreze peste program dacă sunt fericiți (dar nu este o măsură ideală!) (sursa: the 2018 Happiness Survey, UK)
- 26% dintre angajații medicali spun că aprecierea venită din partea șefilor i-ar face mai fericiți, în timp ce 18% spun că mulțumirile din partea șefilor le-ar ridica moralul
“Angajații fericiți sunt cei mai frecvenți susținători pentru organizațiile lor. Dincolo de răspândirea optimismului și a bunăvoinței, fericirea la job contează și pentru că se poate traduce într-o imagine pozitivă pentru companie (intern și extern), consolidând employer brandingul și eforturile de recrutare.” (Robert Half, The secrets of the happiest companies and employees)
Citește și: Demotivarea la job: 5 cauze și soluții ca lucrătorii medicali să se bucure (din nou) de ceea ce fac
De ce a apărut Săptămâna Internațională a Fericirii la Muncă?
Toată lumea vrea să fie fericită – inclusiv la serviciu. Acolo petrecem cel mai mult timp și, pentru multe persoane, fericirea la job produce și o stare de fericire personală pe termen lung.
Săptămâna internațională a fericirii la locul de muncă a fost gândită în 2017 de către două olandeze, Maartje Wolff și Fennande van der Meulen, fondatoare ale companiei Happy Office, și lansată oficial în 2018, alături de Martin Leroy din Argentina.
Ideea a fost preluată de peste 30 de țări și a devenit, practic, o inițiativă pentru a crea o comunitate internațională care promovează o schimbare de mentalitate și o transformare a locului de muncă, în care oamenii pot fi mai mulțumiți în fiecare aspect al vieții lor, nu doar la serviciu, ci și acasă și în societate.
“Credem că fericirea la locul de muncă ar trebui să fie pe lista priorităților de top ale tuturor organizațiilor, mari și mici, naționale și internaționale. Pentru că este bună pentru angajați: atunci când ei sunt fericiți la job, sunt și părinți, prieteni sau vecini mai buni (…).
Dar și pentru că știința și sectorul business au arătat că angajații fericiți au un avantaj major. Sunt mai productivi, flexibili, rezistenți, creativi, fac clienții mai fericiți și lucrează mai bine cu colegii lor. Cine nu-și dorește angajați fericiți, atunci?” – internationalweekofhappinessatwork.com
Cum îți crești fericirea la job: 5 sugestii ușoare, dar de impact
Noi ți-am pregătit deja un articol separat despre mai multe obiceiuri simple care te vor face mai fericit la job, în care poți descoperi mai multe despre ce înseamnă un loc de muncă sănătos pentru tine, ca profesionist în sănătate și cum poți profita la maximum de el.
De altfel, poți afla și ce sugerează atâtea cercetări și studii în domeniu, când vorbim de fericirea profesională și de a avea un job cu semnificație pentru tine, astăzi.
Chestionarul caracteristicilor locului de muncă (Morgenson și Humphrey, 2006) arată că următoarele aspecte sunt asociate cel mai mult cu fericirea profesională:
- Autonomia și libertatea de a lua decizii
- Diversitatea sarcinilor de lucru și importanța lor
- Deschiderea față de idei creative
- Validarea și aprecierea primită pentru munca efectuată
- Dificultatea sarcinilor profesionale
- Competențele profesionale și specializarea
- Sprijinul primit de la colegi/echipă, la locul de muncă
- Feedback-ul superiorilor
- Condițiile de mediu
- Managementul de business și canalele de networking
Te-ar putea interesa și: Cum să gestionezi situațiile conflictuale cu un medic dificil, dacă ești asistent medical
Iată 4 dintre aceste obiceiuri pe care ți le-am recomandat și în articolul nostru separat, explicate pe scurt:
- Ajută un coleg la nevoie
Una dintre cele mai ușoare și mai eficiente moduri de a-ți da un boost de pozitivitate este să fii și să rămâi deschis să îi ajuți pe ceilalți, oricât de mic ar fi gestul tău. Sentimentul de utilitate și de conectare cu un coleg de muncă sporește starea de bine pe termen lung, nu doar în acel moment.
Poate o încurajare sau o întrebare care arată că îți pasă de persoana respectivă sunt la îndemâna oricui și poate fi chiar un gest molipsitor, care îmbunătățește relațiile de muncă și atmosfera generală.
- Amintește-ți că tot ce faci contează!
Fie că vorbim de colegi sau de pacienți, lucrurile pe care le faci zilnic au o influență. Ideal ar fi să fie una pozitivă, nu? Ca să-ți sporești starea de mulțumire și de fericire la locul de muncă, poți să te gândești ce face jobul tău unul special, care e misiunea comună pe care o ai în companie, alături de ceilalți colegi, și cum îi ajuți efectiv pe oameni – și asta îți va arăta că rolul tău este unul semnificativ.
Citește și: Ce este inteligența emoțională și de ce este importantă în domeniul medical
- Ordonează-ți spațiul de lucru
Fie că aplici asta la locul de muncă sau acasă, un spațiu de lucru ordonat și curat semnalează creierului tău că ești într-un spațiu relaxant și plăcut (ordinea fizică dă senzația de “ordine mentală”, de claritate).
Îți poți aloca o oră la început de fiecare săptămână în care îți faci ordine sau reamenajezi spațiul tău de lucru, așa cum te inspiră. Te va ajuta să “vezi” starea de relaxare, efectiv, și să te simți mai încrezător când începi munca.
- Ajută-ți vocea interioară să fie mai constructivă, nu distructivă
Nimic nu e în controlul nostru din ceea ce se întâmplă – cu excepția propriilor reacții la mediul din jur. Oricând ai o zi mai proastă sau te nimerești într-o situație neplăcută ori negativistă (contemplații negative, bârfe între colegi, certuri sau judecăți inutile), poți să alegi să te delimitezi cât poți de ele.
Folosește și reformularea, o metodă folosită în psihologia cognitiv-comportamentală și în coaching, prin care îți observi gândurile sau lucrurile pe care le spui negativ despre tine sau despre ce ți se întâmplă, și pe care le reformulezi pozitiv sau constructiv (și care reflectă realitatea mult mai bine, de cele mai multe ori).
De exemplu, când îți spui automat:
- “Nimeni nu mă place aici” -> “Nu e adevărat. Familia mea mă place, am un prieten la job cu care mă înțeleg foarte bine. Mă înțeleg minunat cu atât de mulți colegi și pacienți etc. Nu toți oamenii mă vor plăcea de-a lungul vieții, dar e perfect normal și accept asta. Iar dacă cineva mă desconsideră, nu trebuie să fiu de acord cu el.”
- “Nu pot face față” -> “Dacă n-aș face față, nu aș fi aici. Da, am probleme cu care mă confrunt și pe care nu mi le doresc, dar fac tot ce pot. Dacă aș crede că nu fac față ar însemna că îmi provoc singur disconfort și amân să fac ceva în sensul ăsta.”
Citește și: 10 moduri în care să faci față situațiilor de stres
Cum să folosești Săptămâna Internațională a Fericirii la Muncă pentru aduce mai multă fericire în echipa ta
1. Întâmpină-ți colegii de lucru cu un zâmbet
O lucrare de cercetare publicată în The Journal of Experimental Psychology a remarcat faptul că a te conecta cu ceilalți – inclusiv cu persoanele pe care nu le cunoști – crește nivelul de fericire personală.
Plusează și cu o doză de fericire profesională și dă tonul fiecărei interacțiuni pe care o ai cu cei din echipa pe care o gestionezi cu zâmbetul pe buze.
Ia inițiativa și abordează persoanele pe care le întâlnești în cursul zilei de lucru cu zâmbetul pe buze și cu un salut prietenos – fie că sunt angajații de la recepție, asistenti și infirmieri pe care le întâlnești pe secție sau cadre medicale cu care te vezi zilnic. Acest lucru îți va da atât ție, cât și lor, un sentiment de colectivitate și de apartenență la aceeași comunitate în organizație.
2. Laudă și recunoaște eforturile colegilor (nu doar realizările)
Nu există feedback pozitiv sau negativ, ci doar feedback constructiv (restul sunt doar critici). Dar și el trebuie dat nu doar când ceva nu merge eficient, ci și când observi progresul – nu doar rezultatele. Pune accent pe aspectele pozitive, pe reușitele, dar mai ales pe eforturile pe care le depun colegii tăi, și comunică-le asta.
Ideal, ar fi să faci asta, ca manager medical, nu doar în zilele bune. Ci mai ales în zilele de lucru aglomerate, pline de stres sau tensiune – atunci au cea mai mare nevoie să audă că sunt văzuți și apreciați.
A acorda câteva secunde sau minute pentru a oferi un astfel de feedback sau aprecieri nu doar că ridică moralul și crește nivelul de fericire la locul de muncă, dar detensionează atmosfera și poate avea și un impact pozitiv asupra productivității.
Același studiu citat arată că 40% dintre angajați s-ar implica mai mult în munca lor dacă contribuția lor ar fi recunoscută mai des. Practic, un simplu „mulțumesc că faci o treabă grozavă” poate crește instant satisfacția, bucuria și entuziasmul angajaților.
Te-ar putea interesa și: Cadrele medicale și umorul în pandemie: ce rol joacă el în sănătate?
3. Surprinde-ți colegii cu mici acte de bunătate
Gesturile spontane precum o cafea bună oferită gratis echipei într-o dimineață, un drum cu mașina pentru cineva care stă departe sau o mână de ajutor dată cu un task urgent la care poți ajuta sunt doar câteva exemple de surprize plăcute care aduc un sentiment de “împreună” la birou.
Și nu doar că aceste lucruri spontane și care adesea nu costă pot crește starea de bine la locul de muncă, într-o atmosferă mai prietenoasă și solidară, dar te binedispun și pe tine, pe termen lung.
4. Planifică o zi mai specială dedicată fericirii la muncă
În aglomerația de sarcini de îndeplinit care nu par să se mai sfârșească, urmând aceeași rutină și stres adunat zi după zi, ce-ar fi să planifici o zi mai specială pentru echipa ta?
Nu trebuie să fie nimic major sau scump. Poți pregăti din timp un prânz generos la birou sau o cină dată în cinstea angajaților, într-un restaurant, în care să se detașeze de probleme măcar pentru câteva ore. Poate fi o zi de cafea și prăjituri la birou, într-o dimineață în care să luați pauză mai lungă și să conversați, sau o zi specială în fiecare săptămână în care personalul are ocazia să facă ceva ce le place tuturor, măcar pentru jumătate de oră.
Citește și: 5 motive pentru care asistenții medicali au nevoie de vacanțe dese
Cum spuneam, Săptămâna Internațională a Fericirii la Muncă e doar o ocazie de care poți profita pentru a iniția schimbări pe termen lung în cultura organizațională. Adesea, nu costă nimic, dar beneficiile sunt extrem de valoroase – pentru tine, pentru angajați, pentru companie și pentru pacienți.
Ești specialist medical și vrei un loc de muncă mai bine plătit? Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.
Content Specialist cu 10+ ani de experiență în jurnalism, content marketing și comunicare. Cred în puterea poveștilor cu sens care inspiră, educă, apropie și deschid inimi și comunități. Visez să aplic cât mai mult mixul de people skills și experiență cu o gândire analitică puternică și pasiune pentru conținut autentic, cu semnificație pentru oameni – așa cum au nevoie.