În România, subiectul transparentizării salariilor rămâne unul controversat, iar sistemul medical nu face excepție. Atunci când vorbim însă de publicarea informațiilor salariale, trebuie să avem în vedere atât sistemul public de sănătate, cât și pe cel privat.
În ceea ce privește angajările în sistemul public de sănătate, lucrurile sunt relativ simple, iar în acest caz salariile sunt făcute publice prin grila de salarizare națională. În această situație, angajatorul medical este statul, care plătește salariile personalului medico-sanitar din fonduri publice, prin urmare este informație de interes public. Grila este prevăzută în Legea-cadru 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, unde sunt listate toate salariile de bază pentru fiecare funcție medicală.
Pe de cealaltă parte, însă, în sistemul privat, legislația încurajează confidențialitatea informațiilor salariale. Codul Muncii stipulează faptul că salariul este confidențial, iar angajatorul are obligația de a lua măsurile necesare pentru a se asigura de acest lucru. Chiar dacă măsura vizează doar angajatorul, de cele mai multe ori obligativitatea menținerii secretului este transferată și în cazul angajaților. Adesea, majoritatea angajatorilor privați includ clauze de confidențialitate în contractele individuale de muncă și în regulamentele interne.
Citește și: De ce nu fac angajatorii salariile publice, în domeniul medical privat
Așadar, decizia de a face public salariul încă din anunțul de job poate fi una dificilă, cu atât mai mult cu cât nu există un cadru legal care să susțină transparentizarea.
Află din articolul MEDIjobs care sunt avantajele, dezavantajele, dar și ce să ai în vedere dacă iei în considerare publicarea salariului, astfel încât să iei cea mai bună decizie în recrutarea de personal medical.
Avantaje în publicarea salariului în anunțul de job – de două ori mai multe șanse să atragi candidați
Să vedem, așadar, cum te-ar putea ajuta transparentizarea salariilor și care sunt avantajele:
- Mai mulți candidați relevanți vor aplica pentru posturile deschise. Atunci când decizi să publici salariul încă din anunțul de job, principalul avantaj, așa cum spuneau și specialiștii, este acela că poate aduce cei mai buni candidați care au și așteptările corecte atunci când aplică. Este important de știut că, în mod surprinzător, salariul nu trebuie să fie unul cu mult peste medie ca să atragă mulți candidați relevanți, iar în cazul salariilor mai mici acest lucru se întâmplă, tocmai pentru că se setează corect așteptările.
- Promovezi o cultură a transparenței și crești brandul de angajator. În contextul transformărilor recente de pe piața muncii, generate de pandemia de COVID-19, companiile, mai ales cele din domeniul medical, trebuie să acorde o importanță crescută asupra grijei față de propriii angajați, dar și a felului cum sunt percepute în piață. Transparența este cuvântul de ordine, bineînțeles. Candidații vor aprecia sinceritatea companiei, chiar dacă poate decid să nu meargă mai departe. Însă pot face recomandări, dacă știu persoane cu calificări similare și care ar fi potriviți pentru poziția respectivă.
- Transparența creează încredere. Angajații vor avea întotdeauna o curiozitate firească în ce privește salariile pe care le câștigă colegii lor. Dacă există diferențe salariale, acestea pot genera neîncredere, cu atât mai mult dacă nu sunt explicate și motivate concret. Speculațiile și neîncrederea pot fi eliminate atunci când salariile din companie sunt la vedere. Astfel, angajații se concentrează mai mult pe ce au de făcut la job și, datorită competitivității, va crește și productivitatea.
- Poate simplifica procesul de angajare. Dacă optezi să publici salariul încă din anunțul de angajare, procesul de recrutare poate fi redus ca timp și mai simplificat. Având o astfel de politică în companie, recrutorii nu doar primesc candidații care sunt deciși să accepte intervalul salarial prezentat, dar economisesc timpul și interviurile dedicate negocierii salariului sau timpul dedicat pentru a afla ce așteptări de remunerare are candidatul. În raportul Global Talent Trends 2019 al LinkedIn, 54% dintre profesioniștii în domeniul recrutării care împărtășesc intervale de salarizare cu candidații spun că acest lucru îi ajută pentru că îi filtrează pe cei care ar refuza, iar 57% spun că simplifică negocierile mai târziu în proces.
- Elimini discriminarea salarială. Lipsa discriminării salariale reprezintă clar un avantaj pentru orice companie, inclusiv pentru cele medicale. O femeie din Europa câștigă în medie cu aproape 15% mai puțin decât un bărbat, de cele mai multe ori pentru aceeași muncă, arată datele centralizate de Uniunea Europeană. Transparentizând salariul, asiguri și egalitate de șanse, iar acest beneficiu vine atât în întâmpinarea companiilor, cât și în echilibrarea statisticilor naționale.
- Este o modalitate de a te diferenția de competiție. Tendințele se îndreaptă încet în favoarea adăugării unui interval de salarizare la anunțurile de angajare. Cei mai buni candidați sunt, în general, foarte selectivi în ceea ce privește locurile de muncă pentru care aplică, așa că le poți atrage atenția în acest mod și poate fi un avantaj competitiv.
Dezavantajele salariului la vedere – cheltuielile salariale se pot mări
Transparența salarială este un subiect controversat, deoarece poate fi adesea considerată ca fiind o sursă de îngrijorare și poate crea probleme între membrii echipei. În acest context se ridică problema egalității și echității. Pe de o parte, există argumentul prin care cei care care fac aceeași muncă trebuie să fie compensați în mod egal. Pe de altă parte, trebuie să luăm în considerare durata de angajare, nivelurile de formare și experiența generală. Toți acești factori sunt unici pentru fiecare angajat în parte. Așadar, este foarte dificil să aplici un barem de remunerare standard.
Păstrarea confidențialității în ceea ce privește salariile este adesea dorită de către angajatori pentru a menține un climat satisfăcător în organizație, pentru a evita tensiuni între angajați, dar și efecte precum frustrarea sau demotivarea.
Citește și: Cum elaborezi oferta de angajare în sănătate: 5 etape care îți asigură succesul
Trebuie avut în vedere și că alte companii de pe piață ar putea să-ți abordeze angajații cheie, iar acest lucru este un alt dezavantaj cu care te poți confrunta dacă ai salariile la vedere, sau pot profita de informațiile publicate de tine și atunci când decid să angajeze, să ofere salarii mai mari decât ale tale.
Așadar, pe lista dezavantajelor publicării salariului din anunțul de job se află:
- Demotivarea angajaților. Oamenii pot crede că merită să câștige salarii mai mari sau că un coleg nu muncește pe măsura veniturilor pe care le câștigă, sau angajații cu vechime se pot simți nedreptățiți dacă nu au un salariu cu mult mai mare decât al celor angajați recent.
- Poți pierde candidați de top sau angajați cheie. Un risc al publicării salariului este și acela că poți pierde candidați de top sau angajați foarte buni. Dacă un medic câștigă 10.000 de lei lunar, dar are abilitățile și experiența de lucru necesară iar o altă companie plătește dublu, există șanse foarte mari să plece de la jobul actual. De asemenea, poți pierde candidați buni care și-au setat să plece doar pe o anumită sumă. Dacă tu ai publicat anunțul de angajare cu o sumă mai mică, sunt foarte mari șansele ca aceștia să nu mai încerce să aplice pentru post, unde ar fi putut să negocieze beneficii suplimentare sau o mărire mai substanțială în următoarele luni. Astfel, este un risc să pierzi un profesionist în domeniul medical.
- Costurile salariale s-ar putea mări. Aici ne referim atât la costurile cu salariații existenți, care în contextul transparentizării, ar putea cere măriri, dar și la costurile generate de angajații noi. Odată cu publicarea salariilor și din dorința de a menține competitivitatea, trebuie să ai în vedere și aceste calcule.
- Poate genera un val de discuții dificile și de negocieri cu angajații. Dacă alegi să fii complet transparent, trebuie să fii pregătit să treci și prin conversații dificile. Angajatorii trebuie să aibă informații credibile și să poată împărtăși modul în care au luat decizii de salarizare a locurilor de muncă în diferite cazuri.
Te-ar putea interesa și: De ce este important să menționezi salariile atunci când recrutezi potențiali angajați
Sfaturi de bună practică în publicarea salariului
Potrivit unui raport din 2021, 51% dintre angajați intervievați ar schimba compania pentru una cu mai multă transparență salarială, iar conform unui sondaj realizat în 2019, 72% dintre persoanele intervievate au considerat că ar trebui să existe o lege națională care să oblige companiile să își dezvăluie cifrele privind diferențele de remunerare între femei și bărbați.
Transparența salarială nu înseamnă și nu trebuie să se rezume la crearea unei liste publice cu salariul fiecărui angajat al companiei. În cele din urmă, scopul transparenței salariale este acela de a le oferi angajaților o înțelegere a motivelor pentru care sunt plătiți cu cât sunt plătiți și ce trebuie să facă pentru a ajunge la următoarea treaptă pe scara ierarhică.
În România, există companii care au făcut un prim pas către transparentizarea pieței salariilor, afișând oferta financiară chiar în anunțul de angajare.
Citește și: Când ai revizuit ultima dată fișele de post ale angajaților? De ce sunt importante și cum te ajută ca angajator
Comunicarea este însă un factor important, iar transparența salarială fără o politică salarială va face mai mult rău companiei decât bine, de aceea este nevoie să ai un plan de comunicare bine pus la punct.
Dacă ai în vedere transparentizarea salariilor în companie:
- determină unde se situează în prezent compania în spectrul transparenței salariale și unde vrei să ajungi.
- creează un sistem de salarizare care să se alinieze cu strategia și cultura companiei. Ce îți dorești de la noii angajați? Ce comportamente trebuie stimulate?
- definește clar rolurile și responsabilitățile și stabilește intervale salariale, raportate la piața medicală curentă. Acest lucru ajută la eliminarea prejudecăților și la crearea unei structuri salariale mai puțin subiective.
- identifică și rezolvă discrepanțele salariale.
- pregătește-te să ai discuții cu angajații pe tema salariilor.
Așadar, dacă o companie decide sau nu să includă detalii salariale în anunțurile de angajare depinde de nevoile și preferințele sale individuale. După cum am arătat în acest articol, sunt argumente pro și contra ce trebuie analizate înainte de a lua o decizie.
Trendurile arată că transparentizarea salariilor prinde teren și pe piața din România, însă mai este nevoie de timp, de eforturi de pregătire a acestui pas, dar și de o legislație care să reglementeze acest lucru.
Tu ce vei alege?
Angajezi specialiști medicali? Creează un cont de companie, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.
Fire curioasă și creativă, privesc cu entuziasm comunicarea online. Cred în storytelling și puterea textelor care informează, captează și inspiră publicul.