Conceptul de “employer branding” sună familiar; posibil să îl cunoști ca branding sau notorietate de angajator. Așa cum am mai povestit și în alte articole, acest concept este, de fapt, o strategie de HR extrem de importantă, mai ales în industria dinamică a serviciilor de sănătate.
Dar cât de relevant este brandingul de angajator în succesul unei companii medicale astăzi și cum se poate aplica eficient pentru a recruta și reține angajați buni?
Prioritățile devin mai complexe – departamentele unei companii lucrează împreună sau cu agenții de HR pentru a lucra la strategii de recrutare care implică: mai multă comunicare pe diferite canale, investiții în angajații actuali (upskilling, reskilling), dezvoltarea unei culturi organizaționale de apreciat și promovarea mediului de lucru și a oportunităților.
Toate pot fi tehnici în strategia de employer branding – crearea unei identități puternice și de încredere, admirată de candidați și de angajați deopotrivă.
Ce este employer branding-ul?
Această strategie de promovare a propriei afaceri și de atragere a celor mai buni specialiști se referă la mai multe aspecte:
- Cât de atractivă e compania ta pentru potențiali angajați sau pentru a reține talentul de top în companie
- Cât de cunoscută e afacerea ta pentru candidații relevanți
- Ce valori caracterizează afacerea ta și cultura companiei
- Poziționarea față de competitori
- Modul în care comunici cu publicul țintă – potențialii angajați pe termen lung.
Practic, cu cât ai o imagine bună și de încredere, preferată de publicul tău țintă – angajații companiei tale și candidații de top pe care îi aștepți – cu atât crește reputația și notorietatea ta de angajator.
Poate te întrebi cum poți să îți dezvolți brandingul în mod optim – majoritatea angajatorilor de top apelează la profesioniști din cadrul agențiilor de recrutare specializate, pentru a optimiza resursele (costuri, forța de muncă implicată, timp etc.). Nu este o regulă general valabilă, modalitățile de a promova un brand de angajator fiind variate și potrivite și pentru a fi aplicate intern.
Employer branding în sistemul medical românesc, o necesitate în HR
Într-un articol anterior despre top 10 trenduri de recrutare eficiente în 2020, care să atragă mai mulți specialiști medicali de pe o piață atât de imprevizibilă și competitivă, regăseam employer branding-ul ca una importantă pe listă.
De ce e mai importantă această metodă de HR decât cele directe, precum o ofertă salarială competitivă, de exemplu?
Dacă în anii trecuți contau mai mult beneficiile practice, siguranța materială, oferta salarială, astăzi lucrurile s-au transformat, ca urmare a mai multor factori – de la dezvoltarea tehnologică și costurile de asistență medicală crescute, la diferențele între generații și nevoia de specialiști cu abilități moderne.
În cadrul forței de muncă din sistemul de sănătate, există schimbări imprevizibile la nivel de reglementări și costuri ale serviciilor, și deja un deficit crescut de candidați competenți, mai ales pe anumite specialități medicale. Multe posturi, mai ales cele necesare într-o comunitate, rămân neocupate în multe spitale, clinici și cabinete din țară (la sat, situația este cu atât mai serioasă).
Pentru că mulți angajatori caută soluții inteligente pentru a acoperi deficitul de profesioniști și pentru a-și găsi medicii și asistenții medicali de care au nevoie, pregătiți să facă față la provocările meseriei, aceștia trebuie să se orienteze spre noi metode de a atrage candidații buni și de a se diferenția de competiție. Această diferențiere se face prin promovarea unui brand de angajator care se adresează valorilor și nevoilor acestora.
Putem lua studiul MEDIjobs privind percepția medicilor asupra programului de rezidențiat, ca exemplu. Acesta a atras atenția asupra nevoilor care există în educația specialiștilor medicali de care angajatorii au mare nevoie astăzi. Rezultatele au arătat un deficit major în calitatea programului de rezidențiat, dar și în relațiile cu medicii coordonatori.
Mai mult, respondenții se luptă cu:
- Frica de eșec și de a comite erori medicale (58%)
- Nevoia de a-și dezvolta abilități necesare specializării (53%)
- Menținerea echilibrului dintre viața personală și profesională (49%)
- Presiunea situațiilor contra-cronometru (37%)
- Relația cu ceilalți colegi
- Birocrația excesivă și lipsurile din spitale (medicamente, aparatură medicală necesare actelor medicale calitative)
Sunt doar câteva dintre motivele pentru care strategiile de employer branding sunt o metodă eficientă pentru a crește o afacere și a atrage și reține talentul medical de top de care ai nevoie.
Notorietatea de angajator te ajută să te poți diferenția de competiție rezolvând aceste provocări și oferindu-le potențialilor și actualilor angajați ceea ce au nevoie cu adevărat (în afară de un pachet salarial atractiv):
- Respectarea și promovarea unor valori comune
- Oportunități de creștere și dezvoltare profesională în cadrul companiei
- Recunoașterea succesului și a performanței angajatului
- Relații de colaborare și de încredere între membrii echipei
- Atmosferă relaxantă și prietenoasă, într-un mediu dotat modern
- Provocări noi și experiențe autentice în cadrul companiei
- Un rol semnificativ în companie, autonomie
- Existenta unor lideri si mentori autentici cu care să lucreze
- Siguranța locului de muncă
- Sentimentul că fac parte dintr-o comunitate, o companie de succes
- Cultura feedback-ului constructiv etc.
Aceste date sunt susținute de diferite studii din domeniu precum cel realizat în 2019 de Catalyst, care explorează motivele pentru care profesioniștii sunt atrași de anumite companii din România (din toate domeniile) și ce anume îi conving să aplice sau nu pentru un angajator anume.
Cum te ajută employer branding-ul, ca metodă de HR, să îți crești afacerea, în 2020?
Brandingul de angajator se referă, cum spuneam, la un proces complex de evaluare a așteptărilor, a valorilor și preferințelor pe care le au viitorii și actualii profesioniștii dintr-un domeniu, dar și de identificare a celor mai bune metode de a atrage talentul de top să lucreze pentru o companie.
Acest proces cuprinde o serie de analize și măsuri – a identității actuale a companiei ca angajator, a nevoilor companiei în ce ține de recrutare și percepția publică, a publicului-țintă și a competitorilor de pe piață, cât și stabilirea celor mai potrivite metode de îmbunătățire a reputației angajatorului și aplicarea lor.
Cu o populație îmbătrânită tot mai mare de la an la an, care cere servicii medicale complexe și asistență medicală, și un număr de specialiști din generații tinere care nu face față acestor cereri, este lesne de înțeles de ce angajatorii se luptă să demonstreze că oferă cele mai bune locuri de muncă pentru profesioniștii de azi.
Cei mai doriți angajatori de astăzi se concentrează pe strategii de employer branding inteligente și diversificate – unele aplicate intern, fiind la îndemâna angajatorului, altele externalizate spre profesioniștii HR din agențiile de recrutare focusate pe această direcție.
Acestea oferă rezultate cantitative, dar și calitative pe termen lung, care se reflectă în cifrele de afaceri ale unui business.
Printre metodele de atragere a candidaților de top, dar și de retenție a celor existenți, se numără și următoarele strategii mai mari de întărire a brandului de angajator. Iată cum te pot ajuta ele să îți crești reputația și, implicit, să îți crești afacerea.
Cultura organizațională înseamnă apartenența la o comunitate, un rol semnificativ în companie, colaborare optimă, productivitate și performanță
Fiecare companie ar trebui să graviteze în jurul anumitor valori sau elemente comune angajatorului (de la owneri și directori, la manageri) și angajaților. Când angajatorul și angajații împărtășesc aceleași valori, compania poate funcționa optim și cu succes vizibil, fără a pierde resurse (plecări ale angajaților, servicii slab calitative, investiții proaste). De ce se întâmplă asta?
Cultura organizațională înseamnă valorile comune care se reflectă în „mersul lucrurilor”, modul de lucru al celor din companie, în comportamentul oamenilor din companie, zi de zi.
Investiția în a avea o cultură organizațională bine definită și puternică este o formă clară de branding și o investiție durabilă în atragerea și retenția de angajați fideli și entuziasmați de rolul lor în companie, implicați și motivați – toate acestea se reflectă în creșterea productivității și a performanței la nivel individual și al echipei, într-o colaborare optimă, în relații de încredere cu angajatorul și menținerea dorinței de a lucra pe termen lung în același format. Întărirea culturii organizaționale este, pe bună dreptate, un atu față de alte companii.
Investiția în echipamente medicale înseamnă mediu de lucru modern, provocări profesionale, oportunități de creștere constantă
Așa cum explicam într-un articol anterior, mulți jucători de top din industria medicală au investit masiv în automatizare și dotarea cu echipamente moderne.
Acest lucru este binevenit pentru optimizarea serviciilor de sănătate oferite pacienților, pentru creșterea numărului de pacienți care aleg aceste servicii moderne, dar și pentru promovarea asiduă a imaginii de angajator. Aceste companii arată dinamica pieței, dar și competitivitatea crescută și dorința de a atrage cei mai buni angajați.
Investiția în echipamente medicale ajută în creșterea afacerii pentru că aduce un număr crescut de pacienți care aleg serviciile tale, dar și mai mulți viitori angajați, atrași de ideea de-a lucra într-un mediu de lucru modern, dotat și unde pot să învețe noi abilități și să crească profesional.
Adaptarea mesajelor de branding conform canalelor de comunicare înseamnă impact maxim, eficiență și recrutarea celor mai potriviți candidați
Strategia de comunicare aleasă pentru promovarea imaginii de angajator trebuie să fie personalizată și adaptată în funcție de canalul de comunicare, pentru a avea impactul dorit și a atrage candidați potriviți pe termen lung în companie.
De vreme ce există diferite canale de comunicare pe care publicul țintă le poate folosi pentru a afla despre brandul tău de angajator – site-urile de recrutare, social media, recomandări de la prieteni sau angajați actuali, târguri de carieră, evenimente organizate la sediu sau în cadrul facultăților sau broșuri și articole șamd – este necesar să adaptezi mesajele de comunicare conform acestora.
Pe fiecare le poți explora în funcție de ceea ce se potrivește afacerii tale – pe platformele de recrutare și pe site-urile de specialitate, întâlnim o abordare mai profesionistă, plină de informații de interes care pot fi redate, totuși, prin storytelling pentru a capta atenția. În cadrul social media, abordarea mesajelor este mai prietenoasă, iar accentul poate fi pe tonul informal, cultura organizațională, detalii despre atmosfera de lucru și echipă, de exemplu.
Metodele de employer branding sunt numeroase, însă aceste direcții sunt printre cele mai populare pentru că se adresează nevoilor principale ale angajatorului și ale angajaților deopotrivă… și visurilor acestora, de ce nu? În fond, deși viitorul e despre automatizare, iar sistemul medical este încă un domeniu sensibil și solicitant, a face parte dintr-o comunitate care împărtășește aceleași valori și obiective rămâne un stimul mult mai important de care angajatorii trebuie să țină cont în eforturile lor pe termen lung.
Content Specialist cu 10+ ani de experiență în jurnalism, content marketing și comunicare. Cred în puterea poveștilor cu sens care inspiră, educă, apropie și deschid inimi și comunități. Visez să aplic cât mai mult mixul de people skills și experiență cu o gândire analitică puternică și pasiune pentru conținut autentic, cu semnificație pentru oameni – așa cum au nevoie.