Ce ai de făcut după ce termini școala postliceală sau facultatea de asistență medicală

Ce ai de făcut după ce termini școala postliceală sau facultatea de asistență medicală

În sfârșit, ai absolvit cursurile de care aveai nevoie ca să devii și să profesezi ca asistent medical. Fie că ai urmat o școală postliceală sanitară sau o facultate de asistență medicală, acum ai libertatea să îți începi o carieră de viitor în sănătate. 

Pandemia nu a făcut decât să evidențieze faptul că asistenții medicali sunt pilonul sistemelor de sănătate, esențiali în transformarea acestora oriunde în lume. Această categorie de personal are nevoie de sprijin local și național și resurse mai mult ca oricând, pentru a dezvolta profesia și pentru a rezolva deficitul în nursing la nivel internațional.

Prin urmare, cererea pe piața muncii este în continuă creștere, iar locurile de muncă abundă. Iar tu ai șanse mari de angajare, imediat după încheierea studiilor. 

Dar care sunt următorii pași, acum că ai terminat studiile? Cum alegi un job de asistent potrivit pentru așteptările și nevoile tale? 

Pentru a ajunge să profesezi ca asistent medical, probabil știi deja că e important să ai o răbdare de fier, ambiție și atenție la detalii și să perseverezi, indiferent de provocări. Dar la fel de important este și să știi cum și unde să aplici la joburi, cum să îți pregătești CV-ul și să ai interviuri reușite și să știi clar la ce să acorzi atenție în contractul de muncă, când primești o ofertă de angajare.

Citește mai departe care sunt pașii pe care să-i urmezi ca să-ți găsești primul job și cum poți începe să profesezi cu dreptul.  

Pasul 1: Asigură-te că ai actele necesare 

Da, poate fi destul de ușor să-ți găsești un job ca asistent medical, dar procesul de recrutare poate părea un pic mai complicat pentru cei care lucrează în sănătate. 

În primul și-n primul rând, ai nevoie de actele necesare pentru a fi angajat după absolvirea școlii postliceale sanitare sau a facultății.

Asistenții medicali au nevoie de cele 3 acte foarte importante pentru a avea dreptul de a profesa legal:

  1. Certificatul de membru eliberat de Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali (OAMGMAMR). Pentru a-l primi, e nevoie de:
    • copia legalizată a documentelor de studii care atestă formarea în profesie;
    • declaraţie pe propria răspundere privind îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 14 şi art. 15 din OUG 144/2008;
    • certificatul de cazier judiciar;
    • certificatul de sănătate fizică şi psihică
    • taxele pentru eliberarea certificatului (OAMGMAMR deține informațiile)
  1. Atestatul de liberă practică (ALP) – îl primești dacă ai un punctaj EMC de 30 de credite / an și trebuie avizat anual. Pentru a-l primi, ai nevoie de:
    • adeverință de la locul de muncă / adeverință din care reiese că vei începe să lucrezi de la data respectivă – dacă nu lucrezi încă, obții ALP specificând locul de muncă unde ți s-a solicitat pentru a te angaja
    • cazier
    • certificat medical
    • copie diplomă de facultate / școală postliceală sanitară 
    • copie diplomă bacalaureat (dacă este cazul)
    • copie certificat naștere
    • copie CI/buletin
    • copie certificat căsătorie (dacă este cazul)
    • plata taxelor comunicate de OAMGMAMR
  2. Asigurarea de malpraxis – care este necesară oricui face parte din personalul  medico-sanitar. Se poate plăti fie online, fie la o sucursală de bancă.

Pasul 2: Pune-ți la punct CV-ul

Acum că știi cum arată partea administrativă, hai să trecem la adevărata provocare: cum să-ți găsești primul job după ce ai terminat școala postliceală sau facultatea de asistență medicală.

Începem cu pregătirea și actualizarea CV-ului, cel mai important tool cu care te asiguri că atragi atenția angajatorilor medicali – fie că vrei să te angajezi la stat sau la privat.

Structura unui CV nu s-a schimbat extrem de mult, însă este încontinuu optimizată atât pentru ca CV-ul tău să fie “citit” de filtrele tool-urilor de HR în prima etapă de selecție a candidaților pentru un job, dar și pentru a fi parcurs cât mai rapid și ușor de recruiteri.

În principiu, un CV ca la carte, bine pus la punct, are un aspect simplu și curat, fără elemente decorative care pot distrage atenția de la informațiile cheie ale profilului tău. 

În același timp, asigură-te că în conținut folosești cuvinte-cheie pentru jobul la care aplici (inspiră-te chiar din descrierea jobului)

Te-ar putea interesa și: Spațiile goale din CV: cum folosești perioadele de pauză dintre joburi în favoarea ta

Asigură-te că CV-ul tău de asistent medical conține următoarele elemente:

  1. O fotografie profesională și clară
  2. Datele tale de contact – și, preferabil, o adresă de e-mail care conține numele tău și inspiră profesionalism
  3. Numele profesiei pe care o ai
  4. O introducere foarte scurtă despre tine, relevantă pentru un job (1-2 fraze)
  5. Experiențele de lucru și orice activități relevante din ultimii ani (dacă ai lucrat în diferite roluri, poți evidenția abilitățile dobândite care te pot ajuta în jobul la care aplici)
  6. Educația (cursuri, workshop-uri etc.)

Dat fiind că după finalizarea studiilor de asistență medicală nu ai foarte multă experiență în domeniu, este mai important să accentuezi orice experiență relevantă pentru profesia ta, cât și hobby-uri și abilitățile care crezi că vor fi utile – acele calități și soft skills pe care angajatorii medicali le caută astăzi în domeniu. Aici ai un ghid pas cu pas pentru realizarea celui mai convingător CV

Odată ce ai completat CV-ul, salvează-l în format PDF și Word (unele aplicații cer format diferit) și denumește-l astfel încât să conțină și numele tău.  

Pasul 3: Aplică la joburi sigure și relevante pentru tine

Indiferent de profesia medicală, există numeroase platforme și aplicații de recrutare disponibile online. Dar, ca să te asiguri că îți sporești șansele de succes și că vei primi oferte de muncă relevante pentru cariera ta de asistent medical, e mult mai ușor și rapid să aplici pe o platformă specializată în recrutare medicală, precum MEDIjobs.

Spre deosebire de site-urile generale, cu MEDIjobs căutarea unui loc de muncă este extrem de ușoară. Suntem cea mai mare platformă de recrutare medicală și facem ca totul să fie mai simplu pentru tine:

Iată cât de ușor e să-ți găsești jobul dorit, pe MEDIjobs:

  • Creezi un cont gratuit în 2 minute
  • Te conectăm cu oferte personalizate, conform nevoilor tale
  • Programezi interviuri cu angajatorii preferați
  • Te bucuri de noul tău loc de muncă (dacă recomanzi și celorlalți MEDIjobs, primești un bonus!)

Bineînțeles, poți să-ți actualizezi profilul de candidat și pe alte site-uri de recrutare, cât și pe social media – în special pe LinkedIn. Cu toate acestea, te bucuri de șanse mai mari cu o platformă specializată în joburi medicale.  

Citește și: Cum să ai un profil de Linkedin care te scoate în evidență: 8 pași de urmat, pentru a te face remarcat de angajatori

Pasul 4: Pregătește-te de interviurile cu angajatorii 

Odată ce treci de prima etapă de recrutare, înseamnă că este timpul să te pregătești pentru a trece cu brio de interviul de angajare – indiferent că este fizic sau online.

Pentru că, în cazul tău, vorbim de o persoană care tocmai ce-a terminat școala postliceală sau facultatea de asistență medicală – sau urmează curând să o facă – discuțiile cu angajatorii sau cu recruiterii vor fi, cel mai probabil, axate pe povestea ta, spre exemplu: 

  • De ce ai ales asistența medicală
  • Ce îți place sau displace la această profesie
  • Diferite experiențe care te recomandă pentru acest job
  • Abilități și competențe dobândite relevante pentru job
  • Calități și soft skills importante în acest rol
  • Motivația și așteptările tale de la cariera ta

Citește și: Ghid: Interviul de angajare pentru cadrele medicale. Ce trebuie să faci ca să-ți mărești șansele de a fi angajat

Ce poți face în acest caz este să știi, în primul rând, pentru tine, ce îți dorești să faci în viitor și care sunt prioritățile tale, care sunt atuurile tale și ce funcționează cel mai bine pentru tine, dar și ce valoare poți aduce într-o companie angajatoare.

Odată ce îți știi povestea, te poți pregăti de primul interviu cu recrutorii și, apoi cu managerii medicali (în cazul următoarelor discuții) gândindu-te la ce răspunsuri ai da la cele mai comune întrebări pentru asistenții medicali. 

MEDIjobs

Ai aici 56 de exemple de întrebări la care să te aștepți în timpul interviului de angajare, de la cele mai comune, la unele neașteptate. Pregătirea în acest mod va mai scădea din emoțiile și presiunea căutării unui loc de muncă.

Există un proces diferit pentru angajările în sistemul public, unde în locul interviurilor vei trece printr-un concurs de angajare, pe posturile scoase la concurs. În acest caz, trebuie să depui un dosar de înscriere la concurs (care conține și CV-ul). Apoi, urmează selecția dosarelor, proba scrisă pentru cei selectați și interviul cu finaliștii. 

Pasul 5: Tratează așteptările salariale și oferta cu tact

În timpul interviurilor – fie de la bun început, fie în discuția finală cu angajatorul – vei vorbi și despre așteptările salariale. Nu este cel mai ușor de abordat subiect, știm, însă cu puțin tact și încredere vei reuși să primești o ofertă pe măsura așteptărilor tale – și ale companiei. 

În primul rând, fiind vorba de primul tău loc de muncă, e greu să-ți dai seama ce salariu să ceri sau să te evaluezi corect profesional. Însă cu toții dorim să primim salariul pe care îl merităm, nu?

Ți-am pregătit un ghid separat despre cum să te evaluezi corect și cum poți, apoi, să negociezi o ofertă. 

Odată ce știi cam în ce interval salarial te-ai încadra, hai să vedem și cum să comunici așteptările salariale la interviu fără a risca să pierzi o ofertă bună de job – sau din contră, să ajungi pe un post nesatisfăcător. 

De cele mai multe ori, angajatorii și recruiterii vor să știe de la început dacă angajarea ta e în bugetul companiei. De asemenea, cei care sunt cu adevărat implicați în proces vor dori să vadă și:

  • dacă ești conștient de valoarea muncii tale, 
  • dacă ai ambiția necesară pentru a evolua profesional și 
  • dacă poți motiva cu argumente de ce meriți salariul pe care îl ceri (inclusiv de ce profilul tău e valoros pentru ei).

Nu este o regulă general valabilă, bineînțeles – unii angajatori comunică transparent salariile oferite.

Așadar, cum răspunzi la întrebarea: ce așteptări salariale ai?

  • Înainte de interviuri, decide care ar fi salariul pentru care ai accepta imediat o ofertă și care ar fi salariul pentru care ai refuza una
  • Dacă te afli la primul interviu, nu spune un salariu specific – șansele de negociere sunt minime și încă nu vă cunoașteți îndeajuns de bine 
  • Dacă nu vrei să răspunzi, poți spune intervievatorului, de exemplu: “îmi doresc un job potrivit pentru pasiunea și abilitățile mele, unde știu sigur că voi evolua. De aceea, am încredere că oferiți un salariu potrivit pentru profilul meu”
  • Dacă intervievatorul insistă pentru o sumă, atunci poți spune un interval salarial, pe baza cercetărilor tale și după ce ai analizat cerințele postului oferit
  • Propune întotdeauna un salariu un pic mai mare decât cel pe care l-ai accepta (la pragul minim) – cu 10% poate fi o idee bună 
  • Nu te pripi să ceri un salariu prea mic, nu denotă încredere și te poți trezi într-un job neplăcut. În plus, munca ta este respectabilă – așa trebuie să fie și compensația.

Pentru mulți, este cea mai dificilă întrebare din timpul unui interviu, de aceea ți-am pregătit un articol separat privind așteptările salariale și cum să negociezi o ofertă slabă.

Important: oricând analizezi o ofertă de lucru, pune în balanță nu doar salariul oferit, cât și beneficiile extrasalariale (zile de concediu, program flexibil, mese incluse, asigurare medicală privată etc.). Beneficiile pot cântări enorm atât pentru satisfacția ta profesională, confort, dar și echilibru viață personală-profesională. 

Să nu uităm că profesia de asistent medical aduce la pachet numeroase responsabilități (și extra față de fișa postului) și experiențe noi, unele dificile și solicitante.

Citește și: Îndatoririle care nu se găsesc în fișa postului, dar pe care orice asistent medical le va face din prima zi

Pasul 6: Acordă atenție contractului, înainte de a semna

Ai acceptat o ofertă la compania la care ți-ai dorit? Felicitări! Acum este timpul să acorzi o atenție specială celui mai important act – contractul de muncă – înainte să semnezi cu entuziasm, după ce ai primit oferta salarială.

Contractele de muncă sunt lungi și folosesc un limbaj greoi și standard, însă este extrem de important să îl citești cu atenție, clauză cu clauză, chiar dacă relația dintre părți este una de încredere. 

Este documentul care stipulează drepturile și obligațiile tale ca angajat, dar și ale angajatorului. Poate angajatorul a omis ceva important pentru tine în contract, ori poate forța clauze nelegale în contract – care trebuie sancționate. În orice caz, contractul de muncă trebuie citit integral pentru a fi sigur că ești protejat de orice probleme materiale, emoționale, fizice, chiar legale. 

Contractul individual de muncă (CIM) este reglementat prin lege și specifică toate condițiile colaborării angajat-angajator. În acest articol poți afla în detaliu toate clauzele la care să acorzi atenție, cât și ce presupune fiecare și ce spune legislația

Iată ce clauze contractuale există în contract (toate sunt explicate și în Codul Muncii):

  • Datele contractului
  • Părțile contractului
  • Obiectul și durata contractului
  • Locul de muncă
  • Tipul muncii și data la care contractul urmează să producă efecte
  • Atribuțiile postului (prevăzute și în fișa postului)
  • Condițiile de evaluare a activității (managementul performanței, condiții pentru bonusuri etc.)
  • Condiții de muncă și riscurile postului (sănătatea și securitatea în muncă)
  • Durata muncii
  • Concediul de odihnă
  • Salariul, periodicitatea plății și data plății
  • Perioada de probă
  • Perioada de preaviz
  • Date despre contractul colectiv de muncă (CCM)
  • Drepturile și obligațiile generale ale ambelor părți
  • Soluționarea conflictelor
  • Clauze speciale – cum ar fi cu privire la formarea profesională sau clauza de neconcurență, clauza de mobilitate, de confidențialitate etc. 

Există și clauze nelegale:

  • de renunțare la drepturi recunoscute prin lege (concediu, ore libere, plata orelor suplimentare), 
  • de exclusivitate (care nu permite să lucrezi pentru mai mulți angajatori, deși nu sunt competitori), 
  • de interzicere a activității sindicale, a dreptului la grevă, a demisiei etc.

Orice modificare a contractului se face numai cu acordul ambelor părți. 

Te-ar putea interesa și: 10 lecții importante de la asistenții medicali cu experientă către asistenții debutanți

Pasul 7: Bucură-te de prima zi de lucru, alături de noii colegi!

Odată ce ai semnat contractul, sigur aștepți cu nerăbdare prima zi de muncă. Cum te asiguri că te bucuri la maximum de acest debut profesional și că vei relaționa bine cu echipa ta?

Ei bine, prima zi la job ca asistent medical va fi întotdeauna plină de emoții. Ce te va ajuta foarte mult este:

  • Să afli cât mai multe despre companie, despre valorile lor și mediul de lucru;
  • Să te odihnești înainte de prima zi;
  • Să acorzi atenție detaliilor – numele colegilor pe care îi cunoști, ascultarea activă a celor pe care îi cunoști, reducerea distragerilor (de exemplu, să ai telefonul pe silent)
  • Să îți păstrezi atitudinea optimistă și curioasă, pentru a învăța cât mai multe;
  • Să accepți o invitație la prânz de la colegi;
  • Poți nota informațiile cheie – cum ar fi cele legate de rutina zilnică, unde se află echipamentele medicale, cu cine trebuie să iei legătura când ai nevoie de anumite lucruri etc. 
  • Să pui întrebări oricând ceva este neclar, chiar și pentru lucruri minore. 
  • Să ai grijă de tine din prima zi, fără să te soliciți fizic sau mental, și să îți setezi o rutină sănătoasă înainte și după programul de lucru. 

Ca în orice echipă, vei vedea ce colegi sunt mai deschiși și prietenoși, vorbăreți, cât și cei care sunt mai serioși și atenți la treburile lor. E perfect normal să ai colegi diferiți, iar cât timp relațiile dintre voi se bazează pe respect, înțelegere și empatie, totul va decurge așa cum vrei. 

Citește și: Conflictele dintre medici și asistenți. De ce apar și cum le gestionăm?

Iar dacă vrei să te asiguri că vei lucra bine cu colegii dificili, ai aici câteva strategii care te vor ajuta. În acest domeniu solicitant, munca în echipă este esențială mai ales printre asistenții medicali și între asistenți și medicii cu care lucrează. 

Acum că știi ce să faci după ce ai terminat școala postliceală sau facultatea de asistență medicală, îți dorim mult succes! Te așteaptă numeroase oferte de lucru pe MEDIjobs, așa că nu uita să-ți faci un cont gratuit, în doar 2 minute, ca să alegi jobul visat!

Despre Autor

Andreea Enea

Content Specialist cu 10+ ani de experiență în jurnalism, content marketing și comunicare. Cred în puterea poveștilor cu sens care inspiră, educă, apropie și deschid inimi și comunități. Visez să aplic cât mai mult mixul de people skills și experiență cu o gândire analitică puternică și pasiune pentru conținut autentic, cu semnificație pentru oameni - așa cum au nevoie.

Facebook Comment