Managementul timpului și stresului într-o farmacie aglomerată

Managementul timpului și stresului într-o farmacie aglomerată

Conform unei statistici, numărul farmaciștilor din România ajungea la 18.200 în februarie 2023, cu 7% mai puțin decât anul anterior. Colegiul Farmaciștilor din România sugerează că studenții nu mai sunt interesați de profesie, tocmai din cauza complexității pe care o prezintă domeniul. Totuși, farmaciile sunt din ce în ce mai aglomerate, mai ales cele amplasate în zone strategice. Nevoia de personal devine și mai accentuată în contextul în care stresul și factorii de oboseală își spun cuvântul. Farmaciștii sunt nevoiți să interacționeze zilnic cu sute de clienți, să îi consilieze și să le ofere medicamentele de care au nevoie. Pe cât de nobilă și importantă ar fi profesia de farmacist, pe atât de extenuantă poate deveni, mai ales în contextul nivelului mic de retenție al angajaților. Mulți se lasă conduși de emoțiile negative și astfel ajung la niveluri ridicate de stres, ceea ce nu face decât să influențeze performanțele și reputația farmaciei. 

Dacă ești farmacist și simți că fiecare zi de muncă vine cu o nouă provocare, trebuie să începi prin a înțelege exact cum funcționează momentele tensionante. Există diverse aspecte care sporesc epuizarea psihică și fizică, de la presiunea volumului ridicat de muncă până la condițiile nesigure din punct de vedere social. Totuși, există soluții pe care le poți aborda pentru a-ți îmbunătăți rezultatele profesionale, dar și satisfacția personală. Mai multe detalii importante, dar și sfaturi cu privire la dozarea energiei și optimizarea activităților afli în rândurile de mai jos. 

Principalii factori de stres într-o farmacie aglomerată 

Un studiu recent a arătat că pacienții din România au încredere în farmaciști și consideră sfaturile la fel de sigure ca în cabinetul medicilor. De aceea, meseria unui farmacist nu este deloc una ușoară. La fel ca în cazul medicilor responsabili de intervențiile complicate, farmacistul trebuie să dea dovadă de un nivel ridicat de reactivitate și atenție la detalii. Trebuie să ofere răspuns oricărei întrebări sau nelămuriri venite din partea pacienților, să cunoască îndeaproape prospectele medicamentelor, dar și să asigure tratamente personalizate.

Toate sarcinile trebuie efectuate cu răbdare și profesionalism, însă, de cele mai multe ori e greu să faci față unui flux constant de clienți. Agitația farmaciilor în continuă dezvoltare nu este singurul motiv care influențează starea de spirit a specialiștilor. Într-o cercetare susținută de Asociația Investește în Sănătate și Întreprinderea PharmaPro s-au identificat categoriile de stresori cărora le fac față farmaciștii, iar printre cele mai întâlnite cauze se numără și:

Factori personali 

Situația vieții personale poate impacta semnificativ calitatea etapelor de lucru – o realitate aplicabilă în toate domeniile, nu numai în cea farmaceutică. Totuși, când vine vorba de specialiștii medicali sau din industria farmaceutică, orice greșeală vine cu repercusiuni grave asupra sănătății pacientului. Tocmai de aceea, ar trebui să existe o barieră foarte clară între problemele personale și responsabilitățile de la muncă. Printre cei mai întâlniți factori care duc la erori operaționale se numără: singurătatea, depresia, lipsa unui partener, decesul unei persoane dragi sau tensiunile din familie. În astfel de situații, managerii ar trebui să ia atitudine și să ofere personalului strategii adaptate pentru a face față emoțiilor negative. 

Citește și: Ghidul pentru farmaciști: cum să sprijini pacienții în autoîngrijirea în mod responsabil

Condițiile mediului de lucru 

Stresul provocat de viața personală devine și mai accentuat în cazul în care mediul de lucru nu face altceva decât să inspire încordare și dezechilibru. 

În general, farmaciile aglomerate vin la pachet cu probleme precum: 

  • Management defectuos – În multe farmacii, persoanele de la conducere nu fac parte din domeniul farmaceutic, ceea ce duce inevitabil la dificultăți de comunicare. Așadar, în cazul unei situații urgente sau care necesită rezolvare imediată tot greul cade pe farmaciști. 
  • Împărțirea necorespunzătoare a sarcinilor – Poate fi vorba de gestionarea incorectă a organigramei companiei, dar și de planificarea neprofesională a posturilor. Din cauza fluxului constant de muncă e posibil să existe decalaje mari pentru pauza de masă. Astfel, productivitate și implicarea angajaților sunt afectate.  
  • Conflicte la nivel de echipă – Interacțiunea dintre colegi poate influența semnificativ performanțele la nivel de echipă, dar și starea de spirit a farmacistului. Așadar, orice neînțelegere poate dăuna atmosferei generale, dar și calității serviciilor oferite.

Nu numai profesioniștii din industria farmaceutică din România se confruntă cu aceste probleme în farmaciile comunitare. Aceleași situații sunt peste tot în lume, iar în 2018 a luat naștere ghidul Managing Stress in Pharmacy, făcând referire la sistemul farmaceutic Australian, unde au fost propuse strategii de coping pentru a face față provocărilor.

Percepția clienților

Farmacistul nu este doar o persoană care facilitează vânzarea de medicamente. Are studii în domeniu și multe cursuri la activ, ceea ce înseamnă că este autorizat să ofere clienților recomandări cu privire la administrarea tratamentelor medicamentoase. Totuși, mulți pacienți au impresia că ei sunt cei mai în măsură să decidă care este cea mai bună variantă. Majoritatea adoptă o atitudine superficială și nepoliticoasă, ceea ce poate afecta implicit percepția și încrederea de sine a farmacistului. 

În cazul farmaciilor aglomerate se întâmplă adesea ca specialistul să se împartă în mai multe discuții. Atenția îi este în general distrasă din cauza celor care vorbesc prea tare sau care butonează telefonul. Există și clienți care cred că profesionistul este acolo pentru a-i servi, indiferent de situație. Tocmai de aceea, unii devin agresivi în încercarea de a obține medicamente fără a prezenta prescripția medicală. 

Legislația în vigoare 

Chiar la începutul anului 2024 a apărut o confuzie în ceea ce privește eliberarea antibioticelor. Ministerul Sănătății a precizat că pacienții pot cumpăra antibiotice fără a prezenta prescripția de la medic în cazul în care au o urgență. Perioada pentru administrare a fost stabilită la 48 de ore. Așadar, cu o declarație pe proprie răspundere, se pot prezenta în farmacii pentru a-și achiziționa medicamentele. Inițiativa a creat numeroase tensiuni în industrie, dar și în rândul pacienților. Mulți dintre ei au pus în aplicare strategia doar pentru a-și completa proviziile de pastile. 

Specialiștii, pe de cealaltă parte, s-au confruntat cu încăpățânarea celor care nu au înțeles pe deplin cadrul legislativ. Eliberarea antibioticelor se poate face numai dacă farmacistul decide că este o situație urgentă și dacă pacientul se prezintă apoi imediat la medicul specialist. Totuși, mulți experți semnalează problemele pe termen lung pe care le creează inițiativa. Dependența de antibiotice sau dozajul incorect realizat de cei care aleg să nu meargă la medic sunt doar câteva dintre cele mai grave. 

Află mai multe despre Eliberarea antibioticelor fără prescripție medicală: Ce arată Ordinul și cum explică Ministerul Sănătății

Problemele în relațiile cu furnizorii și colaboratorii 

Farmaciile sunt aprovizionate de furnizori de medicamente și suplimente alimentare, care vin cu diverse solicitări. Și așa cum se arată în cercetarea mai sus menționată, mulți dintre ei pun presiune pe angajați pentru a recomanda doar anumite produse. Pentru a verifica dacă respectă regulile, companiile trimit clienți misterioși, care să ofere detalii despre interacțiunea cu specialistul, dar și să-i supună unor teste specifice. La nivel intern, experții știu de faptul că vor primi vizite, dar nu li se oferă detalii despre ora sau data în care vor veni clienții. Astfel, trebuie să fie pregătiți oricând și să facă față cu succes conversației pentru a-și demonstra abilitățile și pregătirea profesională. 

De asemenea, apar dificultăți și în menținerea unor relații durabile cu medicii. Există cazuri în care prescripțiile sunt incomplete sau lipsite de sens, ceea ce nu face decât să îngreuneze sarcina farmaciștilor. Conflictele de interes sau perspectivele diferite cu privire la prescrierea unui medicament ar trebui eliminate din start. 

Vezi și articolul Când doi colaborează, al treilea câștigă (sănătate): De ce este vital ca medicul și farmacistul să lucreze în echipă pentru binele pacientului?

Strategii de gestionare a stresului pentru farmaciști 

Nu există o rețetă standard pentru gestionarea stresului, dar poți lua în considerare câteva sfaturi importante: 

  • Fluctuația de personal poate fi rezolvată dacă procesul de recrutare este derulat corespunzător, iar managerul se implică constant pentru a adapta cererea. Așadar, nu ezita să vorbești deschis cu superiorul ierarhic.
  • Dormi mai mult, mănâncă mai sănătos și odihnește-te corespunzător. O rutină zilnică organizată corect te poate ajuta să reduci factorii de stres. 
  • Prioritizează sarcinile urgente și colaborează cu ceilalți colegi pentru a le duce la bun sfârșit. Lasă în urmă neînțelegerile și contribuie la crearea unui mediu de lucru prietenos. 
  • Apelează la strategii de meditație și relaxare. Practică activități care te pasionează și alocă timp doar pentru tine. 
  • Atrage atenția pacienților mult prea vocali în mod politicos. Oferă-le argumente pertinente la întrebările adresate și explică-le pe îndelete care este rolul tău acolo. Nu te lăsa condus/ă de emoții negative – nu părerile altora te definesc ca specialist. 

Concluzii 

Profesia de farmacist este foarte grea, dar vine cu diverse recompense, mai ales dacă alegi să îți optimizezi activitățile conform unui plan bine stabilit. Stresul poate veni din multe surse, însă important este să-ți adaptezi etapele de lucru în așa fel încât să-l reduci la minimum. Mai sus ai doar câteva dintre cele mai folosite strategii – nu ezita să le pui în aplicare chiar de mâine!

Ești farmacist și vrei un loc de muncă mai bine plătit? Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.

Despre Autor

REDSEM

Pasiunea pentru scris și modul în care am ales să mixez curiozitatea pentru domeniul medical și redactare sunt cele care mă fac să vă prezint articole elaborate. Îmbinarea dintre artă și știință este ceea ce definește stilul meu. Vă invit pe toți la lectură plăcută și sper să găsiți informații esențiale în textele mele.

Facebook Comment