Ghid pentru obținerea fondurilor de modernizare a cabinetelor medicilor de familie

Ghid pentru obținerea fondurilor de modernizare a cabinetelor medicilor de familie

Ministerul Sănătății pune în dezbatere publică Ghidul Beneficiarului care se adresează cabinetelor medicilor de familie ce vor să acceseze fonduri prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Asta înseamnă că specialiștii în medicină primară pot obține finanțări pentru modernizarea cabinetelor, bugetul total fiind de aproape 200.000.000 de euro. 

Potrivit documentului sunt prevăzute, prin PNRR, modernizarea, reabilitarea și dotarea a 3.000 de cabinete de medicină de familie din mediul urban și cel rural. Dotările cuprind, de exemplu, aparatură de laborator de tip „point of care”, echipamente medicale (precum electrocardiograf, ecograf, mobilier medical și instrumentar medical), însă sunt alocate și fondurile necesare pentru renovarea și modernizarea clădirii pentru a se alinia regulilor de igienă sanitară.

Citește și Posturile de medici scoase la concurs de Ministerul Sănătății

Valoarea investițiilor 

Bugetul total al investiției este de peste 180.000.000 euro și este alocat, potrivit ghidului, prin două metode: 

  • O alocare de peste 135.000.000 de euro (adică 75% din totalul alocării) prin care va primi finanțare o listă preselectate de cabinete, creată prin aplicarea unei matrice de scor bazei de date a medicilor de familie CNAS. Aici vor fi finanțate 2.250 de cabinete de medici de familie din regiuni sau localități marginalizate.
  • O altă alocare, de 45.112.500 de euro (care reprezintă 25% din totalul alocării), cuprinde un apel necompetitiv de proiecte ce se va desfășura conform principiului „primul venit, primul servit”. În această categorie vor fi finanțate 750 de cabinete de medici de familie. 

Important de menționat este că rata de finanțare este de 100%, adică nu este necesară nicio contribuție proprie din partea celor care aplică. 

Ce cuprinde proiectul 

Fondurile vor fi atribuite doar pentru renovarea sau dotarea cabinetelor medicilor de familie. Acest lucru înseamnă că pot fi finanțate doar proiecte ce conțin componenta de renovări ale spațiilor sau componenta de echipamente (sunt permise și ambele categorii pentru un aplicant). 

Te-ar putea interesa și Ce își doresc pacienții de la medici în 2022?

Ce presupune componenta „echipamente”

Componenta echipamente presupune, mai explică Ghidul, „selectarea dintr-o listă de echipamente a pozițiilor care prezintă interes și pentru care medicul de familie deține competențe (dacă e cazul, ex. atestate de studii complementare /adeverință care atestă faptul că este în curs de finalizare a cursurilor pentru ultrasonografie) cu o valoare estimată de 222.260 lei echivalentul a 45.150 euro”. 

O anexă a acestui proiect arată că lista de echipamente este: analizator „point of care”, electrocardiograf digital, ecograf portabil, ecograf cu 3 sonde, ecipamnete IT (desktop și imprimantă), pubele ecologice reciclare, container deșeuri medicale, frigider de vaccin, data logger temperatura frigider, monitor funcții vitale (frecvență cardiacă, tensiune arterială non-invazivă, pulsoximetre, temperatură), spirometru digital, monitorizare automată a tensiunii arteriale, concentrator de oxigen 5 L, mobilier (birou, scaun, pentru medic de familie, set de 5 scaune de cabinet), instrumentar medical, aspirator portabil (oral, nazal, traheal), trusă de resuscitare cu defibrilator automat, aparat pentru sterilizate aer încăpere, dispozitiv Doppler fetal și pentru flux arterial periferic, scaun examinare ginecologic și scaun recoltat sânge.

Ce presupune componenta „renovare”

Cealaltă componentă disponibilă, de „renovare”, este concretizată sub forma unui grant financiar pus la dispoziția beneficiarului în valoare de maximum 15.000 de euro. 

Aici sunt cuprinse lucrări pentru care nu este necesară eliberarea unei autorizații de construcție, de exemplu: 

  • Amenajări interioare (tencuieli, zugrăveli, vopsitorii, placaje și alte finisaje interioare și pardoseli)
  • Instalații și sanitare (reparațiile instalațiile de apă, electricitate, termice, canalizare și sanitare)
  • Amenajări exterioare (reparații la tencuieli, zugrăveli, vopsitorii și placaje)
  • Eficiență energetică (lucrări de îmbunătățire a eficienței energetice și înlocuirea tâmplăriei exterioare)
  • Reparații la învelitoare (acoperișuri sau lucrări de hidroizolația)
  • Energie regenerabilă (montarea sistemelor de încălzire și prepararea apei calde menajere și producerea energiei electrice din surse regenerabile).

Vezi și Cum deschizi un cabinet medical individual ca medic?

Cheltuielile neacoperite de finanțare 

În Ghid sunt prevăzute mai multe cheltuieli neeligibile în cadrul acestei investiții, adică nu vor fi fi acoperite de fondurile obținute prin proiect: 

  • Amortizarea
  • Cheltuieli pentru obținerea unor terenuri
  • Închirierea 
  • Cheltuieli generale de administrație, comisioane, cote sau taxe
  • Amenzi, penalități sau cheltuieli de judecare
  • Operarea obiectivelor de investiții
  • Cheltuieli pentru obținerea avizelor și autorizațiilor sau a studiilor de fezabilitate
  • Publicitate, informare sau audit financiar

Cine poate aplica pentru finanțare 

Orice entitate publică sau privată poate aplica, însă condiția este ca aceasta să aibă în componentă cabinete de asistență medicală primară (medici de familie) ce au contracte cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate.

În cazul în care un medic de familie are personalitate juridică (fie este persoană fizică independentă, fie are societate comercială etc.), medicul este cel care devine aplicant eligibil.  

O altă situație menționată este cea în care un medic de familie are contract de muncă încheiat cu o entitate ce deține personalitate juridică. În această privință, aplicant eligibil devine entitatea care a încheiat contractele de muncă cu respectivii medici de familie. 

Perioada de implementare a proiectelor începe de la data semnării contractelor de finanțare, însă numai după data de 1 iulie 2022. Iar termenul limită de implementare este 15 iunie 2023. 

Citește și C.E. propune măsuri pentru întâmpinarea unui nou val pandemic. Sfaturi pentru spitale și autorități

Cum se depune o aplicație 

Dosarul de finanțare trebuie încărcat aici

Acest dosar trebuie să cuprindă următoarele documente semnate digital: 

  • Cerere de finanțare
  • Echipamente
  • Declarație de eligibilitate
  • Declarație privind prelucrarea datelor cu caracter personal
  • Atestate de studii complementare sau adeverință ce atestă faptul că este în curs de finalizare a cursurilor pentru ultrasonografie (dacă este cazul)
  • Devizul de lucrări și oferta care a stat la baza constituirii bugetului
  • RLV-ul spațiului în care se desfășoară activitatea

Documentele trebuie scanate și încărcate pe platforma menționată mai sus. 

„Fiind un apel cu depunere continuă pe principiul primul venit – primul servit și pentru a evita supraîncărcarea sistemului de înregistrare electronică, se recomandă evitarea depunerii solicitărilor de finanțare în ultima perioada respectiv depunerea cât mai rapidă a acestora”, se arată în sursa citată.  

Mai multe informații pot fi obținute la adresa [email protected].

Data lansării apelului este 1 iulie 2022, iar pe 30 decembrie 2022, ora 16 este închiderea apelului (sau până la epuizarea fondurilor). 

Ești specialist medical și vrei un loc de muncă mai bine plătit? Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.

Despre Autor

MEDIjobs

MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc. Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.

Facebook Comment