Epuizarea și alte provocări: De ce demisionează managerii de spitale?

Epuizarea și alte provocări: De ce demisionează managerii de spitale?

Mulți angajați și profesioniști din domeniul resurselor umane au experimentat un an plin de extenuare și provocări. Exodul angajaților sau Marea Demisie cauzează probleme de productivitate și implicit riscuri financiare în multe sectoare de activitate. Chiar dacă sunt promovați în poziții de management, majoritatea angajaților aleg să demisioneze – conform unui studiu efectuat de platforma colorful.hr, 1 din 3 manageri renunță în doar câteva luni. Stresul este principalul factor, dar și compensațiile neconforme cu realitatea. Tocmai de aceea, retenția de personal a devenit un obiectiv greu de îndeplinit. 

Domeniul medical nu este exclus din ecuație – și aici epuizarea psihică, dar și presiunea responsabilităților profesionale își spun cuvântul. De asemenea, nivelul de încredere în companie a avut de suferit. Aproximativ 50% din candidați sunt suspicioși cu privire la beneficiile pe care le pot accesa din partea instituției unde lucrează, arată același studiu citat. Însă, mai multe despre grijile cu care se confruntă managerii de spitale, dar și care sunt principalele motive ale demisiei afli în rândurile de mai jos. 

Care sunt cele mai întâlnite probleme în cazul managerilor de spitale?

Analiza Trenduri în HR pentru 2024. Ne mai poate surprinde ceva în acest moment?, arată că aproximativ 66% dintre manageri au raportat niveluri ridicate de stres în 2023, ceea ce a influențat inevitabil eficiența activităților derulate. Pandemia a reprezentat cel mai mare obstacol pentru sectorul medical. Efectele pe care le-a avut se resimt chiar și acum, chiar dacă într-o proporție mai mică. Iată câteva dintre cele mai raportate provocări ale managerilor de spitale: 

  1. Imposibilitatea recrutării de talente organizaționale 

Pentru un manager devine mai mult decât necesar să asigure productivitatea echipei de lucru. Recrutarea de personal nu este deloc o misiune ușoară, mai ales în cazul în care compania prezintă deficiențe în strategiile de retenție. Alegerea persoanelor potrivite nu a fost cel mai simplu obiectiv, iar managerii au simțit-o din plin. Poate cea mai mare nevoie raportată a fost cea de asistenți medicali.

Conform Biroului de Statistică în Muncă din SUA, angajarea asistentelor medicale este proiectată să crească cu 6% în perioada 2022-2032, mai rapid decât media pentru toate ocupațiile. Sunt estimate aproximativ 193,100 de locuri de muncă pentru asistente medicale în fiecare an, în medie, pe parcursul deceniului. Multe dintre aceste locuri de muncă se așteaptă să fie disponibile ca urmare a necesității de a înlocui lucrătorii medicali care trec la alte ocupații sau ies din forța de muncă, de exemplu, pentru a se pensiona.

Iată aici: Metode de retenție a angajaților care chiar funcționează

  1. Polii de putere nu ajung la un consens 

Este o situație cât se poate de reală în industria medicală din România. Un material HotNews a arătat că de cele mai multe ori, managerii care dau dovadă de performanțe crescute în gestionarea echipelor de lucru nu sunt respectați, mai ales de către superiorii ierarhici. Există multe cazuri în care angajarea a avut loc pe bază de criterii politice sau de interes pentru anumite centre de putere. Afirmația este confirmată chiar de Vlad Mixich, un apreciat medic și publicist român. Tocmai de aceea, dezamăgirea managerilor competenți este cât se poate de rezonabilă.

  1. Stresul aferent unei situații de criză 

În sectorul medical momentele tensionante pot fi la ordinea zilei. Ca principal responsabil trebuie să ai un nivel ridicat de reactivitate. Spre exemplu, dacă este raportat un caz de malpraxis, trebuie să fii prompt atât în fața pacienților implicați, cât și a presei. Problemele identificate în derularea activităților medicale pot aduce pagube reputaționale și implicit financiare. Criza COVID-19 a reprezentat cel mai bun exemplu, când două dintre cele mai renumite spitale din România au eșuat lamentabil. Este vorba de spitalele județene din Suceava și Deva. Acolo, rapiditatea și organizarea nu au conlucrat în cazul managerilor.  

Te-ar putea interesa și: Strategii de recrutare medicală pentru 2024

  1. Criza de personal face ravagii

Pentru cei mai mulți manageri, criza de personal din spitale rămâne cea mai mare problemă cu care se confruntă. Doar spitalul Victor Babeș are 100 de posturi vacante blocate, ceea ce crește inevitabil gradul de oboseală resimțită pe termen lung. Pe de cealaltă parte, pacienții se plâng de timpii mari de așteptare. Pentru un manager devine, așadar, imposibil să se împartă sau să găsească soluții adaptate ambelor părți. Cei mai buni specialiști pleacă în afară țării, în căutarea de salarii mai mari sau de un program adaptat nevoilor.

Dr. Rupal Malani scria într-un articol intitulat 2024 health systems outlook: A host of challenges ahead, că doi factori care încetinesc inevitabil procesul de angajare sunt creșterea inflației, dar și a pretențiilor venite din partea experților. Este o realitate cât se poate de aplicabilă și în 2024, tocmai de aceea mulți manageri își semnează demisia mai repede decât ar fi crezut. 

  1. Balanța dintre viața profesională și cea personală 

S-a demonstrat în nenumărate rânduri că majoritatea medicilor raportează niveluri ridicate de stres. Un studiu recent a arătat că 28% din specialiștii medicali au renunțat la locul de muncă din cauza epuizării și stresului. Imposibilitatea de a petrece mai mult timp cu cei dragi, dar și momentele tensionante raportate zilnic la muncă sunt elementele care accentuează gravitatea situației. Așa intervine burnout-ul, dar și alte dezechilibre mentale, care afectează implicit rata productivității și nivelul de satisfacție la pacienților. Nici pentru manageri nu e prea ușor. E destul de greu să inspiri o echipă întreagă, dar și să resimți consecințele unui management defectuos. 

Pentru mulți este o situație copleșitoare, care nu face decât să agraveze riscurile resimțite pe ambele planuri. Responsabilitatea de a garanta angajaților toate beneficiile pe care le așteaptă nu este cea mai simplă treabă. 

Descoperă Top motive pentru care specialiștii medicali își părăsesc angajatorii

Ce soluții există pentru reducerea demisiilor?

Numărul demisiilor este într-o continuă creștere în cazul responsabililor de la conducere și nu numai. Domeniul medical trece printr-o situație critică din cauza lipsei de personal, dar și a altor probleme economico-administrative. Totuși, nu înseamnă că nu există soluții care merită a fi adoptate la nivelul companiilor – iată doar câteva dintre ele:

  • Reevaluarea clară a obiectivelor de business – 73% dintre liderii HR consideră că cei care ocupă posturi de conducere nu sunt suficient de pregătiți pentru a gestiona responsabilitățile profesionale. Într-adevăr, schimbarea poate veni cu multe întrebări și incertitudini, mai ales pentru cineva care abia a fost promovat. Însă, pentru a reduce din start o asemenea posibilitate poți realiza ședințe cu departamentul de HR, unde să reevaluezi obiectivele pentru noul an. O retrospectivă poate fi de folos pentru a simplifica activitățile și implicit pentru a reduce presiunea lucrurilor bine făcute. Eventual, participă la traininguri de formare sau ia legătura cu foștii manageri pentru a împărtăși idei și experiențe.
  • Promovarea unui mediu de lucru prietenos – 59% dintre specialiștii HR spun că managerii nu sunt suficienți de orientați către starea de spirit a personalului. Mai ales după disponibilizările din 2023, majoritatea angajaților s-au cofruntat cu riscurile moralului scăzut și neîncrederii în strategiile adoptate de conducere. Ca manager ar trebui să te implici în promovarea unui ambient prietenos, adaptat nevoilor candidaților. Un colectiv bine strunit înseamnă o carieră prolifică. 
  • Mai multă inițiativă – Dacă vrei să elimini din start posibilitatea demisiei nu ezita să vii cu inițiative durabile la nivelul instituției. Scapă de practicile ineficiente și reevaluează pilonii de evoluție ai companiei. Una dintre cele mai recomandate opțiuni este integrarea tehnologiei pentru reducerea sarcinilor repetitive. În domeniul medical poți lua în considerare implementarea unui sistem mai modern pentru triajul pacienților sau pentru efectuarea programărilor. 

Iată aici Top studii clinice și inovații de urmărit în 2024 

Concluzii 

Postura de manager vine cu multe responsabilități. Trebuie să gestionezi presiuni atât din partea echipei, cât și a celorlalte instituții care îți urmăresc îndeaproape activitatea. Multe dintre cele mai apreciate spitale au eșuat lamentabil din cauza unui management ineficient. 

Însă, soluții există. Echipa ta are nevoie să lucreze într-un mediu liniștit, dar în același timp adus la standardele pe care le cere piața. Reorganizează-ți strategia în așa fel încât să se plieze preferințelor personalului și să reflecte întocmai cultura organizațională. De asemenea, e esențial să implementezi soluții care să faciliteze derularea etapelor de lucru, dar și să investești în tehnici de reducere a cazurilor de burnout. Nici recrutarea de talente organizaționale nu va mai fi atât de dificilă – MEDIjobs îți stă la dispoziție cu oferte diverse. De asemenea, colaborarea constantă cu departamentul de HR te va ajuta să-ți ajustezi lista de priorități și să faci față fluxului de activități. 

Mai multă organizare, mai multe șanse de succes!

Angajezi specialiști medicali? Creează un cont de companie, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.

Despre Autor

REDSEM

Pasiunea pentru scris și modul în care am ales să mixez curiozitatea pentru domeniul medical și redactare sunt cele care mă fac să vă prezint articole elaborate. Îmbinarea dintre artă și știință este ceea ce definește stilul meu. Vă invit pe toți la lectură plăcută și sper să găsiți informații esențiale în textele mele.

Facebook Comment