10 moduri prin care poți avea un impact pozitiv asupra pacienților tăi 

10 moduri prin care poți avea un impact pozitiv asupra pacienților tăi 

Interacțiunea dintre medic și pacient este foarte importantă și parte din calitatea serviciilor medicale oferite. Satisfacția pacientului, deși nu asigură faptul că acesta va rămâne loial medicului sau clinicii medicale, este totuși un indicator al calității asistenței medicale. Pacienții au în prezent mai multe opțiuni în ceea ce privește asistența medicală decât oricând. Un pacient mulțumit de serviciile medicale primite cu siguranță înseamnă o șansă mai mare de a deveni loial și de a recomanda medicul sau clinica medicală. De asemenea, înseamnă șanse mai mari de a respecta planul controalelor medicale și recomandările medicale primite. 

La ce se referă mai exact satisfacția pacientului?

Satisfacția pacientului este o măsură subiectivă privind așteptările pacientului de la sistemul medical față de ceea ce este îndeplinit. Evaluează măsura în care un pacient este mulțumit de serviciile medicale, în interiorul și în afara unui cabinet medical/clinică/spital. Această măsură a calității îngrijirii medicale ia în considerare mai multe aspecte, inclusiv nivelul de empatie, costuri, amabilitatea și receptivitatea personalului medical și non-medical, obținerea de programări în timp util, confort fizic și sprijin emoțional, respect pentru preferințele acestuia, acces ușor la informații, evitarea stigmatizării, comunicarea eficientă despre investigații, proceduri, tratamente și medicamente, calitatea și eficiența tratamentelor oferite etc.

Află mai multe despre: Cum poți măsura satisfacția pacienților care îți trec pragul clinicii: 3 metode eficiente

Astfel, fiecare interacțiune din cabinetul unui medic poate influența satisfacția pacientului, de la modul în care arată sala de așteptare până la modul în care pacientul este întâmpinat la recepție sau de către asistent sau medic. Însă, cel mai important element este relația medic-pacient, axată pe comunicarea între pacient și medic.

Pacienții care au o experiență pozitivă din punct de vedere medical pot avea mai multe șanse să urmeze planul de tratament și să ia medicamentele recomandate. Acest lucru îmbunătățește rezultatele privind sănătatea pe măsură ce pacienții devin mai implicați în îngrijirea lor. 

Descoperă: Cele 3 tipuri de abilități de comunicare cu pacientul

Cum poți avea un impact pozitiv asupra pacienților?

Există o serie de aspecte ce pot ajuta la susținerea legăturii medic-pacient. Iată 10 moduri prin care poți îmbunătăți calitatea asistenței medicale oferite și cum poți avea un impact pozitiv asupra pacienților:

1. Îmbunătățește comunicarea medic-pacient 

Este important să existe o comunicare eficientă între pacient și medic. Comunicarea implică discutarea istoricului medical, a simptomelor în detaliu, explicarea afecțiunii și oferirea de sfaturi medicale eficiente. Este esențial să comunici cu pacienții într-un mod care să fie confortabil pentru ei și informațiile să fie ușor de înțeles, deoarece mulți sunt adesea copleșiți sau prea intimidați pentru a pune întrebări la o consultație. Este importantă și adaptarea stilului de comunicare la fiecare pacient în parte, dar în general menține-l cât mai simplu și concis. 

Încurajează pacienții să facă liste cu întrebări, nelămuriri sau îngrijorări înainte de consultații, pentru a nu pierde din vedere nimic. Explică-i pacientului pe înțelesul său și ascultă cu atenție ce are de spus. 

Nu uita de contactul vizual cu pacientul care va indica faptul că îi acorzi atenție și ești implicat. Evită sursele de distragere, ca privitul la ceas, la telefon etc. Adresează-te pacientului pe numele său, respectând formulele de politețe, manifestă respect și vorbește cu răbdare și calm.

2. Asigură metode variate de comunicare între programări și consultații 

Pacienții sunt adesea dezamăgiți de imposibilitatea de a comunica direct cu medicul între consultații. Comunicarea directă cu medicul ajută la creșterea satisfacției pacientului. Deși nu este posibil să acorzi foarte mult timp unui pacient, conversația poate fi extinsă sau inițiată mai târziu prin intermediul altor metode, ca telefon sau aplicații de mesagerie – evident, cu anumite limite stabilite. 

Oferă un număr de telefon sau o adresă de email la care pacientul te poate contacta în cazul anumitor urgențe sau dacă apar nelămuriri. Acest lucru nu numai că va încuraja relațiile pe termen lung, dar va duce și la rezultate mai bune pentru sănătatea pacientului. Cu cât un pacient interacționează mai mult cu medicul, cu atât sunt mai mari șansele de a construi încrederea de ambele părți. Chiar și cele mai mici întrebări, atunci când primesc răspuns, pot ajuta pacientul să obțină rezultate pozitive asupra propriei sănătății. 

Citește și: Ce pot (și ar trebui) să învețe medicii de la pacienți?

3. Acordă servicii medicale guvernate de empatie

Empatia este vitală pentru a asigura calitatea serviciilor medicale. Acest lucru îi permite medicului să înțeleagă experiențele simptomatice și nevoile individuale ale pacientului. Empatia medicului îmbunătățește efectul terapeutic și calitatea vieții pacientului. Mai exact, empatia este capacitatea de a înțelege și de a împărtăși sentimentele unei alte persoane din punct de vedere emoțional. Este o parte necesară a oricărei relații medic-pacient. 

Empatia este manifestată prin comunicare eficientă, contact vizual, să faci pacientul să se simtă ascultat și văzut, să fii conștient de limbajul corpului tău, să fii curios în legătură cu pacientul – pe scurt, umanizarea actului medical. Legătura umană este o componentă esențială a furnizării de îngrijiri medicale de calitate, iar rezultatele sunt atât în avantajul pacientului, cât și a medicului. Așa cum am menționat, foarte important este și limbajul corporal. Contactul vizual și o postură deschisă și primitoare pot ajuta pacienții să se simtă în largul lor, pot genera încredere în serviciile medicale și, în cele din urmă, pot îmbunătăți calitatea interacțiunilor. 

domeniul medical

4. Redu timpii de așteptare și respectă orele programărilor

Este bine să stabilești un sistem de programare bine gestionat, să menții liniile telefonice de la cabinet deschise și să te asiguri că cineva este întotdeauna disponibil pentru a prelua apelurile telefonice (sau cel puțin să reveniți în scurt timp cu apel înapoi). Gestionează eficient programările, asigură-te că estimezi eficient timpul alocat fiecărui pacient. De asemenea, asigură-te că ajungi la timp la cabinet la programări sau, dacă este necesar, informează pacientul că vei întârzia. 

Vezi aici care este: Durata consultației: Cât timp ar trebui să petreci cu pacientul pentru cele mai bune rezultate?

5. Asigură educație medicală pacienților

Ajută pacienții să își înțeleagă problemele de sănătate și planurile de tratament. Poți crea o experiență pozitivă pentru pacient prin educație în ceea ce privește sănătatea sa și cum o poate îmbunătăți. Ajutând pacientul să înțeleagă cum funcționează corpul său și de ce anumite alegeri îi pot îmbunătăți sau afecta sănătatea, îi oferi o putere informată asupra sănătății sale – responsabilizare.

Oferă recomandări privind schimbările ce țin de stilul de viață. Ajută pacientul să învețe despre anumite aspecte ale îngrijirii sale care îl preocupă sau îl interesează, încât să se simtă ca un participant activ în îngrijirea sa. Pacienții se vor simți apreciați și mai responsabili de sănătatea lor atunci când părăsesc cabinetul cu mai multe cunoștințe decât aveau când au ajuns. 

6. Oferă îngrijiri centrate pe pacient

Un alt pas prin care poți avea un impact pozitiv asupra pacienților este să te concentrezi pe îngrijirea centrată pe pacient. Îngrijirea axată pe pacient ține cont de valorile și preferințele individuale ale pacienților, precum și de nevoile lor de sănătate. Oferă astfel servicii medicale centrate pe pacient, individualizate și personalizate. Conceptul de îngrijire centrată pe pacient subliniază și contextul și experiențele de viață mai largi care pot fie să genereze boli, fie să susțină vindecarea.

Te-ar putea interesa și: Cum să dezvolți un plan de îngrijire personalizat pentru fiecare pacient

Ține cont de mai multe aspecte când stabilești un diagnostic și un plan de tratament, pentru a trata nu doar simptomele, ci si cauzele. Este indicat să ții cont de stilul său de viață și de factorii de mediu.

7. Nu te grăbi, explică atent analizele, rezultatele investigațiilor și tratamentele

Cu siguranță programul unui medic este foarte încărcat. Însă, deși te poți simți presat de timp, încearcă să nu arăți asta pacientului. Dacă pari grăbit, pacientul se va simți mai puțin important, ca și cum nu îi acorzi atenție suficientă. Acest lucru nu numai că poate afecta satisfacția pacientului, dar poate afecta și nivelul de îngrijire pe care îl oferi. Dacă pacientul simte că are timp limitat pentru a-și descrie simptomele, este posibil să nu menționeze toate detaliile importante și să se concentreze doar pe problema principală. Fără imaginea completă, va fi mai dificil să alegi cel mai potrivit plan de tratament care să abordeze fiecare simptom.

De asemenea, explică pe înțelesul pacientului, concis și clar rezultatele analizelor, explică-i vizual rezultatele investigațiilor imagistice –  îndreaptă monitorul sau ecranul spre pacient pentru a putea vedea. Întreabă dacă are nelămuriri sau întrebări și asigură-te că a înțeles diagnosticul și planul de tratament. 

oncologia

8. Concentrează-te pe aspectele pozitive și pe soluții, nu doar pe părțile negative

Unele afecțiuni pot fi tratate cu o intervenție sau cu medicamente, dar altele necesită schimbări majore ale stilului de viață. Explică-i importanța tratamentelor recomandate și a schimbărilor necesare și concentrează-te pe beneficiile pe care le vor aduce asupra bolii și sănătății sale. Când prezinți schimbările într-o lumină pozitivă, pacienții s-ar putea să fie mai deschiși la recomandările primite.

Când medicul este optimist și face efortul conștient de a se concentra pe partea bună a fiecărei situații, va atenua anxietatea pacientului și îl va ajuta să accepte recomandările și să le pună în aplicare cu mai multă ușurință. Asta nu înseamnă să minimizezi problemele/bolile sau dificultatea schimbării stilului de viață (ca reducerea excesului de greutate corporală, renunțarea la fumat, renunțarea la grăsimi sau zahăr etc.), ci să ajuți pacientul să le conștientizeze și să vadă soluțiile – respectarea tratamentelor, screening-uri, schimbări în stilul de viață etc. De asemenea, când vine vorba despre schimbările ce țin de stilul de viață, oferă-i recomandări clare și îndrumări în acest sens.

Citește și despre: Rolul asistenților medicali în îngrijirea pacienților la domiciliu

9. Asigură un mediu igienic și relaxant

Respectă toate măsurile de igienă, curățenie și ordine în cadrul cabinetului și în sala de așteptare. Curățenia este un indicator al calității, iar concentrarea pe igienizare și ordine poate îmbunătăți satisfacția pacienților. De asemenea, asigură-te că zonele de așteptare sunt confortabile, la fel și zona din cabinet. Nivelurile ridicate de zgomot, iluminarea slabă și scaunele inconfortabile pot distrage atenția pacientului. Astfel, elimină sursele de zgomot inutile, asigură scaune confortabile și asigură-te că zona de așteptare este plăcută și confortabilă. Poți asigura inclusiv facilități precum cafea, apă, gustări și materiale de lectură – broșuri, reviste, pliante, cărți etc.

10. Folosește tehnologia în avantajul tău și al pacienților 

Pacienții își vor forma opinii despre practica ta medicală chiar înainte de a te întâlni. Prima impresie poate fi dată de un site bine conceput sau o pagină pe rețelele sociale, unde vizitatorii pot afla despre practica ta și gama de servicii oferite. De asemenea, tehnologia revoluționează experiența pacientului astfel că poate fi util să incluzi instrumente care să le permită pacienților să programeze consultații – formular de programări online – și să comunice cu echipa medicală prin mesaje. Poți lua în considerare și efectuarea de sondaje privind satisfacția pacienților sau colectarea de feedback cu privire la serviciile oferite pentru a identifica zonele ce necesită îmbunătățire. 

Relația medic-pacient este una extrem de importantă, pentru ambele tabere. Este util să lucrăm permanent la îmbunătățirea acestei relații, pentru a asigura servicii medicale de calitate, guvernate de răbdare, respect, empatie și profesionalism. Prin unele măsuri simple, dar eficiente, te poți astfel asigura că ai un impact pozitiv asupra pacienților tăi. 

Ești specialist medical și vrei un loc de muncă mai bine plătit? Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.

Despre Autor

MEDIjobs

MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc. Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.

Facebook Comment