Utilizăm cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența dvs. de navigare. Acestea ne permit să ne amintim detaliile de autentificare, să îmbunătățim securitatea, să colectăm statistici, să optimizăm funcționalitatea site-ului și să livrăm conținut adaptat intereselor dvs. Prin continuarea navigării pe site-ul web sunteți de acord cu utilizarea noastră de astfel de cookie-uri conform Politicii noastre de confidențialitate.
Home / Carieră / Productivitate / Durata consultației: Cât timp ar trebui să petreci cu pacientul pentru cele mai bune rezultate?
Durata consultației: Cât timp ar trebui să petreci cu pacientul pentru cele mai bune rezultate?
Cu o populație tot mai numeroasă la nivel mondial, medicina primară are un rol tot mai critic în a oferi acces la servicii de sănătate și asistență medicală, indiferent de țară. Acest lucru duce la o scădere a duratei consultațiilor, lucru care îngrijorează comunitatea de medici de pretutindeni. Momentan, există un standard de 15 sau doar 10 minute per pacient.
Unii pacienți se plâng că vizitele la medic durează prea puțin și nu primesc atenția cuvenită, alții că așteaptă mult prea mult la cabinet și își dau peste cap programul. Unii vin pregătiți cu o singură problemă, alții au multe de spus, despre mai multe probleme. În același timp, unii specialiști medicali își doresc consultații cost-effective și scurte pentru a acoperi un număr mai mare de pacienți, în timp ce alții preferă să fie îndeajuns de informate pentru a-i ajuta cu ce au nevoie.
Când aceste direcții nu sunt aduse la un punct comun, consecințele pot fi majore: burnout, calitate proastă a actului medical, neatenție, investigații și tratamente nepotrivite, neîncredere din partea pacientului etc. Prin urmare, durata optimă a consultației este un subiect complex și care cere destulă atenție.
Ți-am pregătit un articol în care descoperi ce anume face o consultație medicală eficientă, care sunt duratele medii de consult în diferite țări și, mai ales, cum îți poți îmbunătăți timpul petrecut cu pacientul pentru binele lui și pentru performanța ta ca profesionist.
De ce este atât de importantă durata consultației?
Cu toate schimbările din domeniul sanitar, inclusiv digitalizarea și inovația tehnologică, dialogul medic-pacient încă există și joacă cel mai important rol în completarea unui act medical de calitate – pentru ambele părți.
Relația medic-pacient este fundația actului medical, și amândoi sunt responsabili pentru acest echilibru. Pentru că un sistem medical sănătos și modern, pregătit de orice, este unul care se bazează pe:
a preveni, a vindeca, a alina și a educa pacientul bolnav și suferind privind cele mai bune soluții, investigații și tratamente
dar și pe a acoperi nevoile specialiștilor și ale comunității, și a permite loc performanței, îmbunătățirii proceselor de lucru și a succesului în domeniu.
Peste o treime dintre specialiștii în medicină primară din țări precum Australia, Canada, Franța, Germania, Olanda, Statele Unite și Regatul Unit este nemulțumită de puținul timp petrecut cu fiecare pacient. Și nu este doar despre scăderea duratei consultațiilor, cât și despre stresul resimțit de specialiștipentru a face față programărilor tot mai numeroase.
O durată mai mare a vizitei la medic are următoarele efecte (dovedite sau sugerate pe baza statisticilor):
acuratețea datelor din istoricul medical
o stare de sănătate mai bună
implicarea mai activă a pacientului
diagnosticare mai precisă a problemelor mentale
îmbunătățirea calității vieții în cazul pacienților cu multimorbiditate
performanță crescută a specialiștilor medicali
scăderea riscului de burnout și stres profesional
Desigur, de-a lungul timpului (de la Hipocrat până acum), sectorul medical a devenit un business, în care avem “furnizori de servicii” (specialiștii și instituțiile medicale) și “clienți” (pacienții). Vizitele la medic sunt acoperite de asigurări medicale, dar nu în totalitate, și multe servicii medicale costă destul de mult.
Pare evident ca timpul petrecut cu pacienții să scadă în timp. Însă anumite studii în domeniu reflectă o realitate mai complexă.
Ce spun statisticile despre durata consultațiilor?
Impactul COVID-19 asupra sectorului medical în Statele Unite în 2020 (sursa Medscape report):
s-a raportat o scădere de 60% privind volumul de pacienți, de când a apărut criza
relația medic-pacient la distanță a crescut cu 225%
o treime dintre medicii de familie și specialiști a răspuns că bonusurile de performanță i-au convins să muncească peste program pentru venituri mai substanțiale
respondenții petrec aproape 16 ore pe săptămână pe taskuri administrative și birocratice
cel mai satisfăcător aspect al jobului de specialist medical rămâne recunoștința față de meserie, resimțită în relația cu pacienții (27%)
printre cele mai mari provocări ale domeniului se numără: prea multe reguli și proceduri, cât și lucrul peste program și relația cu pacienți dificili
Mai multe detalii avem în raportul Medscape din 2017, în care durata consultației trece de standardul de 15 minute (în Statele Unite):
majoritatea medicilor specialiști petrec 13-16 minute (peste 40%) sau 17-24 minute / consultație (în special endocrinologii, gastroenterologii, reumatologii)
specialiștii în medicină primară petrec mai puțin timp, în medie: între 9 -16 minute / pacient
între 1989-1998, durata consultației a crescut cu 1-2 minute (și a crescut de la o medie de 16.3 minute, la 18.3 minute), conform unui studiu publicat în 2001.
Și numărul pacienților a crescut semnificativ
Contrar așteptărilor, managementul sănătății nu a fost asociat cu o scădere a timpului petrecut de pacient în cabinet, deși profesioniști din domeniu s-au declarat nemulțumiți de faptul că trebuie să fie mai productivi, să vadă mai mulți pacienți și, astfel, să petreacă mai puțin timp cu fiecare.
Rezultatele unui studiu mai recent (2017), realizat în comunitatea medicală din Turcia, arată că:
durata minimă recomandată pentru examinarea unui pacient este de 20 minute
în spitalele universitare și în cazul pacienților cu boli pulmonare cronice, durata recomandată crește la peste 25 de minute.
Satisfacția pacienților crește odată cu creșterea duratei examinării (peste 15 minute)
Nivelul de stres resimțit de medici scade substanțial odată cu creșterea timpului petrecut cu fiecare pacient
Durata în timp a crescut de la 1-3 minute în anii ’90, la 7-10 minute după 2000.
cele mai lungi consultații au loc în Suedia, USA și Bulgaria, cu o medie de peste 20 de minute, urmate de țări precum Norvegia, Finlanda, Rsuia, Elveția și Franța.
cele mai scurte consultații (sub 5 minute per consultație!) se înregistrează în Pakistan, Bangladesh, China, Nepal, Indonezia, Slovacia, Austria și chiar Turcia
România se află la mijloc, cu o durată medie de 9-10 minute / consultație.
Durata consultației este influențată foarte mult și de cât de digitalizat este sistemul medical. Spre exemplu, în Danemarca există o medie de 10 minute per pacient. Însă sistemul digital este folosit extrem de eficient și rapid – sistemul medical se bazează foarte mult pe tehnologie și comunicare permanentă în relația medic-pacient.
Există o durată recomandată pentru o consultație medicală?
Timpul este o resursă limitată și, deci, foarte prețioasă pentru practica medicală. Felul în care un medic profită de consultațiile din timpul zilei are o mare influență asupra calității îngrijirii oferite și încrederii pe care o dezvoltă pacienții, cât și asupra cazurilor de malpraxis și, bineînțeles, a veniturilor financiare.
Timpul petrecut în cabinet depinde de fiecare pacient în parte, cât și de pregătirea și experiența medicului – și chiar de cultura acestora (naționalitate). În urma datelor precizate mai sus:
Se recomandă maximum 15 minute, dacă pacientul nu are probleme medicale complexe
Se recomandă minimum 20 minute, dacă pacientul este nou sau dacă prezintă probleme de sănătate mai complexe
Durata depinde și de accesul rapid la istoricul pacientului, dar și de modul în care arată managementul medical.
Chiar dacă o durată mai mică a consultațiilor ajută la planificare și management, nu reflectă calitatea actului medical.
Cum asiguri consultații eficiente pentru pacienți, dar și pentru tine ca medic?
Concentrează-te pe dialogul cu pacientul
Dialogul medic-pacient din timpul consultațiilor la cabinet sunt multidimensionale și multifuncționale. Pacientul se prezintă cu mai multe subiecte de discuție și se plânge de diferite probleme de sănătate, iar medicii trebuie să își concentreze atenția cât mai bine asupra fiecăruia și să găsească și resursele necesare pentru a-i acoperi nevoile.
Salută pacientul cu deschidere și nu uita de introducerea ta. Urmează o întrebare deschisă, precum “Cum vă pot ajuta azi?” sau “Ce v-a adus aici, astăzi?”, mai ales în cazul pacienților noi. Astfel, poți stabili o relație înainte de-a trece direct la discutarea problemelor sale. Permite-i pacientului să ofere informații (de cele mai multe ori, informațiile importante apar în primele 90 de secunde). Nu uita că este esențial să fii empatic în timpul consultației și să te concentrezi doar pe discuția cu pacientul, menținând și contactul vizual.
Stabilește de ce subiecte vă veți ocupa în mod prioritar
Dacă pacientul vine la consult cu o serie de întrebări și probleme de sănătate, eficient este să le prioritizați împreună, urmând a stabili alte examinări viitoare pentru cele neprioritare. În urma dialogului, poți relua sumarul conversației cu pacientul, pentru a vă asigura amândoi că ați înțeles care sunt informațiile corecte și pașii următori. Ideal, poți întreba pacientul dacă mai are vreo nelămurire sau neclaritate de discutat, înainte de a termina consultația.
Nu accepta programări successive în cazul pacienților cu mai multe comorbidități
Pentru că aceste cazuri necesită o atenție sporită, și durata consultației va fi mai mare pentru cazurile de comorbidități. Unele cabinete medicale alocă 20 de minute unui pacient normal și 30 de minute unui pacient cu probleme de sănătate mai complexe.
Structurează volumul de muncă și împarte atribuțiile
Este recomandat să distribui diferite task-uri către asistenții medicali, dacă se poate (vaccinuri, analize de sânge etc.)
Educă-ți pacienții să folosească în mod eficient timpul la medic
Tocmai pentru că relația medic-pacient este foarte importantă și încrederea oamenilor este cheia unei practici medicale de succes, mizează și pe ajutorul lor. Poți informa pacienții că pot să apeleze la soluții digitale (mail, telefon) atunci când au nevoie doar de sfaturi sau au întrebări despre diferite probleme medicale, dacă nu au probleme urgente etc.
De asemenea, pacienții pot fi educați cu privire la ce informații să pregătească înainte de-a veni la consultație, să facă o listă cu întrebări, să noteze simptomele dacă este cazul, să pregătească dosarul medical cu toate investigațiile și detaliile importante, să fie punctuali etc. pentru a profita la maximum de timpul alocat consultației, împreună cu medicul.
În concluzie:
de-a lungul ultimilor zece ani, au exista puține fluctuații în timpul petrecut de pacienți în cabinetele medicale, în ciuda faptului că durata pare să fi scăzut.
medicii doresc să petreacă cât mai mult timp eficient cu pacienții, prin urmare timpul consultației nu a scăzut semnificativ, însă a crescut destul de mult volumul de muncă
burnout-ul, birocrația sunt principalele probleme cu care se confruntă medicii
durata consultației depinde foarte mult de performanța sistemului medical, cât și de țară
cu cât timpul petrecut de pacient în cabinet este mai mare, cu atât calitatea serviciilor medicale oferite crește – și, implicit, satisfacția medicului (însă nu este o regulă).
Content Specialist cu 10+ ani de experiență în jurnalism, content marketing și comunicare. Cred în puterea poveștilor cu sens care inspiră, educă, apropie și deschid inimi și comunități. Visez să aplic cât mai mult mixul de people skills și experiență cu o gândire analitică puternică și pasiune pentru conținut autentic, cu semnificație pentru oameni – așa cum au nevoie.
Content Specialist cu 10+ ani de experiență în jurnalism, content marketing și comunicare. Cred în puterea poveștilor cu sens care inspiră, educă, apropie și deschid inimi și comunități. Visez să aplic cât mai mult mixul de people skills și experiență cu o gândire analitică puternică și pasiune pentru conținut autentic, cu semnificație pentru oameni - așa cum au nevoie.