Cum să abordezi cu tact pacienții cu dizabilități sau nevoi speciale

Cum să abordezi cu tact pacienții cu dizabilități sau nevoi speciale

Meseria de asistent medical este întotdeauna dificilă, cu tot felul de provocări, iar atunci când vine vorba despre îngrijirea și lucrul cu pacienți cu dizabilități sau nevoi speciale, acea muncă poate deveni și mai complicată. Este important în acest sens să fie folosite modalități eficiente de comunicare și interacțiunea să fie adaptată, pentru îngrijiri medicale cât mai bune și centrate pe pacient.

Pacienții cu dizabilități sau nevoi speciale se confruntă cu numeroase bariere în calea sănătății. Pot avea mai multe riscuri de a se confrunta cu sănătate generală mai precară, acces mai redus la îngrijiri medicale adecvate și angajarea în comportamente riscante pentru sănătate, inclusiv sedentarism. În calitate de asistent medical, o mare parte a muncii implică și comunicarea eficientă cu pacienții, fie când vorbim despre explicarea unei proceduri, calmarea temerilor unui pacient speriat sau nervos sau oferirea anumitor instrucțiuni. Asistenții medicali pot contribui semnificativ la sănătatea persoanelor cu dizabilități sau nevoi speciale. 

Nevoi speciale vs Dizabilități 

Deși noțiunile de „nevoi speciale” și „dizabilități” se folosesc adesea în sens interschimbabil, ele sunt diferite. În general, termenul de „dizabilitate” se referă la diminuarea unor capacități fizice și/sau mintale, în timp ce „nevoile speciale” sunt legate de anumite dificultăți de învățare.  

Acestea din urmă includ dificultăți sociale, emoționale și comportamentale, dificultăți multiple de învățare, probleme de vorbire, comunicare și limbaj, tulburări din spectrul autismului, tulburarea cu deficit de atenție și hiperactivitate (ADHD) etc. Dizabilitățile se referă la toate problemele fizice și mintale ce afectează activitățile zilnice de rutină. Includ afectarea sau diminuarea unor abilități fizice, tulburări severe de comunicare, întârzieri de dezvoltare, deficiențe senzoriale (cum ar fi probleme de vedere sau auz), afecțiuni multiple conexe fizice și mentale. Pot fi congenitale sau dobândite (prin boală, înaintare în vârstă, traumatisme, cauze de mediu etc.).

La acestea se adaugă și unele percepții sociale negative, medii nepotrivite și neadaptate nevoilor lor și moduri și sisteme nepotrivite de furnizare a serviciilor medicale. Toți acești factori pot contribui la stigmatizarea și marginalizarea persoanelor cu dizabilități sau nevoi speciale. În acest sens, acești pacienți nu au nevoie doar de acces la serviciile medicale necesare și îngrijiri eficiente și de calitate, ci și de sprijin emoțional și o abordare cu tact. 

Citește și: Cum îți poți ajuta pacienții ca asistent medical?

Importanța comunicării eficiente cu pacienții cu dizabilități sau nevoi speciale

Comunicarea inadecvată între pacient și personalul medical este una dintre acele bariere care pot duce la afectarea sănătății pacientului și a îngrijirii. Comunicarea eficientă este cheia pentru asigurarea unei îngrijiri de calitate, centrate pe pacient, în special pentru pacienții cu dizabilități sau nevoi speciale. Cu pricepere și răbdare, asistenții medicali pot ajuta la menținerea pacienților în siguranță, oferind servicii medicale de calitate.

Conform unei analize ale cărei rezultate au fost publicate în International Journal of Integrated Care, asistenții medicali au o contribuție extrem de mare când vine vorba despre îngrijirea pacienților cu nevoi complexe. În acest sens sunt necesare mai multe măsuri pentru a oferi servicii medicale de calitate și eficiente. Evaluarea persoanelor cu dizabilități sau nevoi speciale trebuie să fie individualizată și fără prejudecăți și stereotipuri. 

Pacienții cu dizabilități sau nevoi speciale pot întâmpina dificultăți în exprimarea nevoilor, a preferințelor și nelămuririlor, iar starea lor emoțională poate fi afectată de modul în care sunt tratați și de experiențele din sistemul medical. De aceea, personalul medical trebuie să fie sensibil la nevoile și particularitățile fiecărui pacient, să acorde atenție modalității de comunicare și să își adapteze strategiile de îngrijire în consecință. Asistenții medicali trebuie să abordeze pacienții cu dizabilități sau nevoi speciale cu respect și empatie în primul rând. Comunicarea trebuie să fie clară, calmă și adaptată la nevoile fiecărui pacient, în funcție de caz. 

Află mai multe despre: Empatia, cel mai bun medicament? Cum construim o relație de încredere cu pacientul

Dacă meseria ta este de asistent medical, iată câteva sugestii și recomandări privind comunicarea și interacțiunea cu pacienții cu dizabilități sau nevoi speciale:

1. Nu-i trata diferit

Comunicarea este extrem de importantă în relația cu pacienții cu diferite dizabilități – atât comunicarea verbală, ci și cea non-verbală. Comunicarea cu persoanele cu dizabilități nu ar trebui să fie diferită de comunicarea cu orice alte persoane. Trebuie să se bazeze pe respect, răbdare și profesionalism pentru o mai bună înțelegere și o mai bună calitate a îngrijirii medicale și a rezultatelor pentru pacient.

Comunicarea și interacțiunea cu pacienții cu dizabilități necesită tact, deoarece trebuie să fiți conștienți de nevoile lor, adică să aplicați o abordare personalizată, însă în același timp fără a-i face să se simtă inconfortabil sau diferiți. Primul lucru pe care trebuie să-l faci este să te pui în locul său – imaginează-ți cum ai vrea să fii tratat dacă ai avea o dizabilitate. Prin urmare, atunci când ai de-a face cu un astfel de pacient, trebuie să ții cont de dizabilitate, însă fără a insista asupra sa. Pacientul trebuie să se simtă ca un pacient obișnuit și tratat la fel atunci când interacționezi cu el. 

De asemenea, nu îi vorbi unui pacient cu nevoi speciale sau dizabilități cu voce mai tare decât de obicei, nu folosi un vocabular de copil, nu mângâia persoana pe spate sau pe cap. În caz contrar, pacientul va presupune că îl tratezi ca pe un copil. În schimb, vocea și vocabularul ar trebui să fie normale, așa cum le folosești atunci când comunici cu alți pacienți. Doar în comunicarea cu pacienții pediatrici pot fi folosite voci și vocabular de copii, iar tonul trebuie crescut doar dacă pacientul are deficiențe de auz sau o dizabilitate cognitivă asociată cu afectarea auzului. Astfel de situații sunt cel mai bine gestionate întrebând pacientul cum ar prefera să vorbești cu el.

Vezi aici și: Ghid | Abilități și stiluri de comunicare în nursing: Dialogul empatic, esențial în relația asistent – pacient

2. Orice pacient trebuie tratat cu empatie și respect

De asemenea, este important ca orice pacient să fie tratat cu empatie și respect. Încurajează pacientul să spună cum se simte și manifestă empatie față de nevoile sale. Fii sensibil la dificultățile și provocările pe care le întâmpină pacientul. Oferă sprijin emoțional, fii disponibil și deschis să asculți problemele și temerile lor. De asemenea, reducerea vocabularului la cuvintele de bază trebuie făcută doar dacă pacientul suferă de o dificultate de comunicare sau de o dizabilitate intelectuală severă. Folosește formule de adresare care arată respect, vorbește cu blândețe și calm.

3. Ascultă cu atenție ce are de spus pacientul 

Asigură-te că îți iei timp pentru a asculta pacientul și pentru a înțelege nevoile sale. Fii atent la semnele non-verbale și la nevoile speciale ale pacientului. Nu întrerupe niciodată pacientul, chiar dacă exprimă cuvintele mai încet. Dacă nu înțelegi ce a spus, repetă ceea ce ai înțeles și solicită repetarea pentru ceea ce nu ai înțeles, fără a manifesta lipsă de răbdare, nervozitate și lipsă de respect. Ai răbdare, deoarece pacientului îi poate lua mai mult timp pentru a comunica. Nu vorbi în numele persoanei și nu îi completa propozițiile.

4. Încurajează autonomia pacientului 

Permite-i pacientului să își exprime nevoile și să ia decizii în ceea ce privește tratamentul și îngrijirea sa, în funcție de caz. Încurajează autonomia și respectă deciziile pacientului. Evită să faci presupuneri cu privire la asistența de care are nevoie pacientul. Nu presupune că un pacient are nevoie de asistență fără să fii sigur de asta. În schimb, oferă-ți sprijinul și asistența și așteaptă un răspuns. Dacă ți se acceptă oferta de ajutor, așteaptă instrucțiuni. 

De asemenea, poți întreba cum îl poți ajuta. Este important să întrebi pacientul dacă dorește asistență înainte de a lua orice măsură și să-i respecți dorințele dacă refuză. Pentru mulți pacienți cu dizabilități, păstrarea autonomiei și a independenței este extrem de importantă, iar presupunerile făcute de cei cu intenții bune îl pot face să devină defensiv involuntar. În același timp, însă, respectă măsurile și nevoile de accesibilitate. Asigură-te că pacientul poate accesa ușor spațiul și echipamentele medicale.

Alte recomandări privind abordarea pacienților cu dizabilități sau nevoi speciale

  • Dezvoltă o strategie de comunicare specifică, individualizată, în concordanță cu abilitățile persoanei. Pentru a obține rapid informații, pune întrebări scurte care necesită răspunsuri scurte sau o încuviințare din cap. 
  • Când comunici cu pacientul, poziționează-te la același nivel și stabilește contact vizual, deoarece comunicarea față în față va fi mult mai ușoară în acest fel. 
  • Vorbește direct cu pacientul, nu cu membrii familiei sau însoțitorul pe care îl poate avea pacientul. Chiar dacă trebuie să oferi informații și familiei sau însoțilorilor, este totuși important să te adresezi în primul rând pacientului.
  • Evită etichetele, cuvintele sau expresiile ce pot afecta starea emoțională și demnitatea pacientului. Nu trebuie să etichetezi pacientul ca fiind o victimă a stării sale și să manifești milă, dar nici să exagerezi sau să atragi atenția asupra modului în care a reușit să își accepte sau depășească starea.
  • Nu uita că unele dizabilități sunt invizibile și nu pot fi identificate cu ochiul liber – cum este cazul dizabilităților de limbaj sau de cogniție. 
  • În cazul pacienților cu dificultăți de vedere anunță verbal pacientul când te apropii, când pleci, înainte de a-l atinge sau de a-ți oferi ajutorul. Explică verbal procedurile înainte de a începe și întreabă pacientul dacă are nelămuriri.

Te-ar putea interesa și: Cum să poziționezi corect un pacient imobilizat la pat

Este esențial ca asistentii medicali să trateze pacienții cu dizabilități sau nevoi speciale cu respect și empatie în primul rând și să le ofere asistență medicală adecvată. În general, abordarea din punct de vedere medical a persoanelor cu dizabilități sau nevoi speciale trebuie să fie una individualizată și adaptată la nevoile fiecărui caz în parte, însă într-un mod în care să nu se simtă inconfortabil, fără stigmatizare și fără a le periclita sentimentele de autonomie și independență.

Ești asistent medical sau infirmier și ești în căutarea unui loc de muncă? Creează-ți un cont aici, iar noi îți prezentăm cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.

Despre Autor

MEDIjobs

MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc. Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.

Facebook Comment