Cum identifici un manager toxic în sistemul medical?

Cum identifici un manager toxic în sistemul medical?

Știai că felul în care este gestionată relația manager – angajat poate influența semnificativ productivitatea la locul de muncă? Un mediu de lucru tensionant și un angajator veșnic nemulțumit au un impact major asupra stării de sănătate a angajatului. Stresul, oboseala și incapacitatea de concentrare sunt principalele simptome care apar în asemenea situații. În cazuri mai rele se instalează sindromul burnout, o stare constantă de epuizare, care are repercusiuni majore asupra întregului organism. În România, 8% dintre angajații români se confruntă cu o astfel de afecțiune.  

Cei mai afectați sunt cei care activează în industria bancară și cea de producție. Însă, nici în sistemul medical lucrurile nu stau bine. Fluxul constant de activități, programul încărcat și cazurile complexe pe care sunt nevoiți să le trateze sunt doar câteva dintre problemele cu care se confruntă medicii. Sprijinul moral și înțelegerea din partea directorului spitalului sau șefului de secție devin așadar mai mult decât necesare. Totuși, în multe cazuri superiorul ierarhic alege să privească detașat activitățile derulate de angajați și să intervină cu strictețe ori de câte ori își dorește. Tocmai de aceea, majoritatea formată din cadre medicale alege să plece din țară sau să își înființeze propriile cabinete. Însă, cine spune că nu te poți bucura cu ușurință de experiențe plăcute ca medic angajat în instituțiile sanitare din România? Tot ce trebuie să faci este să acorzi o atenție deosebită felului în care managerul alege să te trateze.

Citește și: Cadrele medicale, „pacienții tăcuți” cu burnout. (Cum) are grijă managementul din clinici și spitale de sănătatea emoțională a angajaților?

Prin ce se caracterizează un manager toxic?

Există mai multe tipuri de manageri toxici pe care i-ai putea întâlni la locul de muncă:

1.     Egoistul – Pentru un asemenea manager, empatia este un cuvânt abstract. Acționează fără să își consulte angajații și se gândește doar la binele său. Deleagă sarcini fără a lua în calcul riscurile la care se expun cadrele medicale. De obicei, petrece foarte mult timp în birou, tocmai pentru a nu interacționa prea mult cu angajații. De asemenea, nu își dorește să aducă plus valoare instituției și să implementeze tehnici moderne de tratare.

2.     Tiranul – Nu ai cum să recunoști un asemenea tip de șef. Este mereu serios și inspiră autoritate prin toți porii. Crede că funcția pe care o deține îi oferă posibilitatea de a acționa așa cum își dorește. De cele mai multe ori este agresiv verbal și nu ezită să își jignească angajații. Uneori, comportamentul irațional se răsfrânge și asupra pacienților. Are impresia că performanța extraordinară este o datorie pe care angajații sunt obligați să o îndeplinească. Tocmai de aceea, nu oferă recompense și nici nu apreciază eforturile depuse de ceilalți.

3.     Indiferentul – Genul de manager cu care nu prea poți avea o discuție serioasă. Este mereu plecat și nu răspunde la telefoane. Nu își asumă responsabilitatea pe care o deține și nu oferă expertiză profesională în cazul în care trebuie luate decizii. Visează cu ochi deschiși la proiecte mărețe și îți schimbă mereu obiectivele.

Te-ar putea interesa și: Măsuri pentru act medical de calitate: medici și manageri de spitale, evaluați după reclamațiile pacienților

4.     Lacomul – Pentru el, productivitatea angajaților săi îi va aduce și mai mult câștig. Tocmai de aceea, oferă cu greu concedii medicale și nu distribuie în mod egal timpul de realizare a activităților.

5.     Bipolarul – Sau mai bine spus managerul care are mereu toane. Fix când credeai că ai dus la bun sfârșit o activitate și i-ai făcut pe plac atunci își schimbă starea. Brusc, în ochii lui nu mai ești bun/ă de nimic.

La ce trebuie să fii atent/ă atunci când te angajezi în sistemul medical?

Dacă îți dorești să evoluezi armonios, fără a fi mereu presat/ă de pretențiile unui manager toxic e recomandat să iei în calcul următoarele aspecte:

–   Fă diferența dintre manager și lider – Chiar dacă la prima vedere par doi termeni asemănători, există totuși diferențe notabile. Un manager se concentrează pe activitățile din prezent și nu este adeptul schimbărilor majore. Nu îi plac deciziile de moment și evită să facă ceva dacă nu este sigur. Deleagă sarcini și monitorizează angajații pentru a se asigura că realizează activitățile conform planului. În schimb, un leader este un adevărat conducător. Are o viziune modernă și își dorește cu orice preț să aducă performanță.

Un lider este atent la nevoile angajaților și este mereu acolo pentru a le asculta nemulțumirile. Are o capacitatea extraordinară de a-i determina pe ceilalți să evolueze și să ia inițiativa. Nu se raportează la funcții ierarhice. Pentru el, fiecare angajat are un rol esențial pentru obținerea unor rezultate extraordinare. Îl vei recunoaște din prima la interviul de angajare. De obicei, nu recurge la metodele clasice de angajare. Este atent la fiecare detaliu și îți adresează întrebări despre modalitatea în care vei gestiona diverse situații limită.

Citește și: Cum să te adaptezi schimbărilor neprevăzute la muncă

–   Utilizează o platformă de recrutare care îți oferă siguranța unui mediu de lucru plăcut – MEDIjobs a fost special conceput pentru a eficientiza procesul de recrutare și a oferi avantaje atât medicilor, cât și managerilor. Imediat după ce îți creezi contul, platforma va sorta datele în așa fel încât să îți găsești rapid un job pe placul tău. Nu vei întâlni, așadar, angajatori mofturoși sau care au așteptări exagerate. Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.

–  Ia legătura cu cei care fac parte deja din personalul medical – Chiar dacă în fața unui manager toxic evită să se plângă, majoritatea angajaților nu se vor feri să expună sincer experiențele din instituția medicală. De cele mai multe ori, atmosfera generală este mereu agitată, iar cadrele medicale sunt crispate și obosite.

Concluzii

Un manager toxic poate impacta negativ felul în care sunt derulate activitățile la nivelul unității sanitare. Angajații se pot simți descurajați, tocmai de aceea productivitatea scade semnificativ. Pot interveni de asemenea și dezechilibre în ceea ce privește starea fizică și emoțională. Burnout-ul este una dintre cele mai răspândite afecțiuni cu care se confruntă angajații care lucrează în domenii solicitante.

Există mai multe tipuri de manageri toxici: egoistul, tiranul, indiferentul, lacomul și bipolarul. Iresponsabilitatea este principala trăsătură care îi definește. Din cauza lor, nu te vei putea bucura de experiențe plăcute și rezultate deosebite. Tocmai de aceea, e recomandat să te orientezi către lideri adevărați, care știu să pună bunăstarea angajaților mai presus de orice. Unde îi poți găsi? Pe MEDIjobs găsești oferte de muncă avantajoase și manageri care îți vor aprecia eforturile. Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.

Bucură-te de un mediu de lucru plăcut cu ajutorul platformei de recrutare MEDIjobs!

Despre Autor

REDSEM

Pasiunea pentru scris și modul în care am ales să mixez curiozitatea pentru domeniul medical și redactare sunt cele care mă fac să vă prezint articole elaborate. Îmbinarea dintre artă și știință este ceea ce definește stilul meu. Vă invit pe toți la lectură plăcută și sper să găsiți informații esențiale în textele mele.

Facebook Comment