Cum să îți organizezi timpul și să ai o rutină de studiu eficientă

Cum să îți organizezi timpul și să ai o rutină de studiu eficientă

Facultatea poate fi o perioadă stresantă, iar gestionarea timpului este o abilitate esențială pe care trebuie să o stăpânim. De fapt, majoritatea studenților consideră că cea mai mare provocare când vine vorba despre adaptarea la viața de facultate și pentru a reuși la examene este gestionarea eficientă a timpului. Noțiunea de managementul timpului se referă la gestionarea evenimentelor din viața noastră în raport cu timpul de care dispunem, cum putem controla modul în care alegem să folosim timpul, prin eficiență și optimizare. Înseamnă atingerea echilibrului potrivit între studiu și teme, viața la facultate, mersul la cursuri și timpul liber. 

De ce este important managementul timpului pentru studenți?

Gestionarea eficientă a timpului susține productivitatea, eficiența, echilibrul în toate aspectele vieții, reducând în același timp nivelul de stres. Dacă ne gestionăm eficient timpul vom putea să îndeplinim mai eficient și mai rapid sarcinile pe care le avem, iar asta se traduce nu doar prin note mai mari și reușită pe plan academic, ci și printr-o calitate mai bună a vieții. 

Sfaturile generale de gestionare a timpului pentru studenți, cum ar fi un program de somn odihnitor și suficient, programarea și stabilirea priorităților, sunt importante pe termen lung. Este necesară, însă, și o abordare strategică pentru a optimiza timpul de care dispune un student într-o zi.

Pași pentru a stabili o rutină de studiu eficientă

Deși managementul timpului este variabil pentru fiecare persoană în parte, există câteva principii de bază care sunt comune tuturor: organizarea, prioritizarea, concentrarea și autodisciplina.

1. Organizarea

Primul pas pentru o rutină de studiu eficientă este să fii bine organizat. Organizarea include organizarea activităților de studiu prin calendare și planificatoare, dar și organizarea spațiului de lucru. 

Folosește un planificator sau un calendar

Stabilește-ți concret obiectivele de studiu și termenele limită. De asemenea, obiectivele trebuie să fie realiste – nu stabili obiective imposibile, cum ar fi 6 ore de studiu continuu fără pauză. Managementul timpului înseamnă planificarea atât a activităților de studiu, cât și a timpului liber – timp pentru somn, pentru evenimente sociale, mese, activitate fizică, relaxare și alte sarcini – practic rutina zilnică.

Nu îți poți organiza timpul în mod eficient fără a utiliza un jurnal de studiu, un planificator sau un calendar. Acesta poate fi pe hârtie sau online, cum preferi, dar trebuie să îl folosești constant și consecvent. Stabilește planuri pe termen scurt, mediu și lung. De exemplu, scrie programe de studiu pentru zi, săptămână, semestru și an. Folosește un planificator sau calendar pe care să îl ții mereu la îndemână, în care să notezi planul de studiu și teme, datele importante, termenele limită ale temelor și examenelor. Este util să scrii fiecare tip de sarcină sau fiecare disciplină cu o culoare diferită. Estimează timpul necesar pentru a finaliza fiecare sarcină și folosește memento-uri.

Poți realiza un plan semestrial de studiu, un calendar lunar sau un calendar pentru a anumite sesiuni de examene, dar și liste zilnice de sarcini sau o listă de priorități săptămânale. Ține cont nu doar de timpul efectiv pentru studiu, cât și de timpii pentru relaxare, somn, timp personal, precum și anumite situații neprevăzute ce pot să apară. Stabilește-ți astfel o rutină de studiu eficientă, potrivită pentru tine și nevoile tale. Studiază în blocuri de timp de 50 de minute separate de perioade de odihnă de 10 minute, pentru a susține nivelul optim de concentrare. Împarte sarcinile mai mari în sarcini mai mici, pe etape. De asemenea, este indicat de obicei să abordezi mai întâi subiectele dificile, în prima parte a zilei, când mintea ta este alertă și concentrarea este mai bună. Stabilește obiective specifice pentru fiecare sesiune de studiu, obiective SMART – specifice, măsurabile, realizabile, realiste și ce pot fi încadrate în timp.

Citește și articolul nostru despre De ce intrăm în criză de timp?

Organizarea spațiului de lucru 

Creează un sistem (fizic sau online) pentru a-ți organiza toate cursurile și documentele. Folosește markere colorate, notes-uri sau orice altceva te ajută. De asemenea, menține zona de lucru suficient de ordonată și curată. Organizează-ți lucrurile, mai ales la finalul zilei de studiu. Menține-ți cursurile, lecțiile și cărțile organizate, evită dezordinea și aglomerația. 

Reglează-ți și mediul de studiu și de lucru în funcție de nevoile tale. Unii preferă să lucreze într-un mediu perfect liniștit, alții preferă muzică ușoară pe fundal. De asemenea, asigură-te că lumina este potrivită, pentru a nu-ți obosi ochii. 

2. Prioritizarea

Unele lucruri sunt mai importante decât altele. Oricare ar fi obiectivele tale, în orice moment va trebui să dai prioritate unui singur task sau altuia. Dezvoltă obiceiul de a stabili și nota sarcinile și de a le pune în ordinea priorităților, încât să te ocupi mai întâi de sarcinile urgente și importante. Prioritizează în funcție de termenul limită (data predării proiectului, data examenului etc.), dificultatea materiei, importanța sa, volumul de studiu, cât de mult timp îți va lua etc. Bifează-le când sunt finalizate.

Pentru prioritizarea sarcinilor poți folosi mai multe tehnici, si anume o matrice de priorități, principiul Pareto, metoda celei mai importante sarcini sau altele.  Matricea priorităților implică realizarea a patru cadrane: 

  1. Cadranul 1 – Urgent și Important – sarcini care trebuie rezolvate imediat, mai ales când termenele limită se apropie;
  2. Cadranul 2 – Important dar NU Urgent – sarcini ce sunt importante, dar nu trebuie făcute imediat și pot fi programate atunci când le poți acorda timp de calitate;
  3. Cadranul 3 – Urgent dar NU Important – sarcinile care trebuie rezolvate imediat, dar nu sunt importante, nu contribuie la atingerea obiectivelor stabilite și pot fi delegate;
  4. Cadranul 4 – Nu e Urgent, Nu e Important – precum anumite cumpărături, o plimbare etc.

Te-ar putea interesa și: Cum să treci cu bine de sesiunea de vară

Completează cele patru cadrane cu toate sarcinile pe care le ai pe parcursul următoarelor două săptămâni și folosește-te de acest lucru pentru o rutină de studiu eficientă.

3. Concentrarea

Odată ce ai decis la ce lucrezi și pentru cât timp, trebuie să te asiguri că te poți concentra asupra sarcinii în cauză. Iată câteva sugestii:

  • Evită multitaskingul. Multitasking-ul poate reduce efectiv productivitatea și poate avea un impact negativ asupra capacității de a reține informațiile. Poate părea că îndeplinești mai multe sarcini simultan, dar, de fapt, pur și simplu îți muți atenția de la o sarcină la alta. Acest lucru poate fi foarte obositor din punct de vedere mental și este posibil să nu te poți implica pe deplin în ceea ce faci.
  • Evită rețelele sociale. Concentrarea înseamnă eliminarea surselor de distragere, cum ar fi rețelele sociale și notificările de pe telefon. Există și aplicații specifice care blochează notificările pentru anumite perioade de timp. 
  • Creează un mediu fără surse de distragere – cu nivel optim de iluminare, liniște etc. Dacă acasă nu poți studia eficient, poți merge la bibliotecă sau în alte spații de studiu. 
  • Alege momentele din zi pentru studiu potrivite pentru tine. Unii se concentrează mai bine dimineața la primele ore, în timp ce alții în a doua parte a zilei. În general, însă, cel mai productiv moment al zilei pentru studiu este în primele 2 ore de la trezire, etapă în care creierul este mai receptiv la sarcini. Planifică cele mai dificile activități atunci când ai cea mai mare putere de concentrare, când ești cel mai alert și productiv.
  • Blochează timpi pentru a finaliza sarcinile. Prin blocarea unui timp, poți evita întreruperile și te poți concentra asupra unei singure sarcini la un moment dat.
  • Programează sesiuni scurte de studiu pentru a reține mai eficient. Poți folosi tehnica Pomodoro pentru a cronometra sesiunile de studiu, încât să înveți fără distragere.
  • Ia pauze scurte pentru a-ți restabili energia mentală.

4. Autodisciplina

Evită procrastinare. În cele din urmă, un bun management al timpului se rezumă la autodisciplină. Fără aceasta, poate apărea tendința de procrastinare. Minimizează procrastinarea. Conștientizează momentele când ai tendința de a amâna, vezi de ce faci asta și în astfel de situații fixează atenția asupra sarcinii sau începe cu activități mai ușor de gestionat. Monitorizează și sărbătorește progresul, și chiar se recomandă să îți oferi mici recompense pentru atingerea lor. 

Află mai multe despre Procrastinare – ce este, care îi sunt cauzele și cum o combatem

Fii consecvent. Odată ce ai stabilit o rutină de studiu eficientă care să răspundă nevoilor tale, este recomandat să fii consecvent și să o respecți. Când corpul tău intră într-un ritm, când respecți o rutină, devine mult mai ușor să rămâi concentrat și să reusești să înveți mai eficient.

Motivează-te. De asemenea, motivarea pentru studiu este un factor extrem de important în asigurarea succesului academic. Este esențial să ne găsim motivația intrinsecă mai ales pentru a învăța – este important să înțelegi ceea ce te motivează. Petrece timp reflectând asupra acestui lucru și folosește-te de sfaturi motivaționale comune. 

Menține un echilibru între studiu și viață personală. Autodisciplina este și despre echilibru. Gestionarea timpului nu înseamnă doar finalizarea muncii. Este important, de asemenea, să te asiguri că poți pune și bunăstarea ta fizică și mentală pe primul loc. Include pauze pentru relaxare, plimbări în natură, sport, dar și pentru verificarea scurtă a rețelelor sociale la anumite momente ale zilei, vizionarea unui film scurt etc., astfel încât să nu te conduci la epuizare. Totul ține de planificare. Folosește un cronometru pe telefon când desfășori aceste activități, pentru a-ți reaminti să revii la studiu. Lucrează în blocuri de aproximativ 50 minute studiu urmate de 10 minute pauză. De asemenea, sunt necesare și pauze mai mari de relaxare la câteva ore, pentru a evita suprasolicitarea și pentru a-ți reîncărca bateriile, încât să absorbi mai bine informațiile. Studiul fără pauză duce la epuizare, așa că este bine să faci o pauză din când în când, dar reține că această pauză nu poate dura prea mult deoarece s-ar putea să îți pierzi ritmul învățării. Programează-ți aceste pauze eficient.

Contează să găsești ceea ce funcționează pentru tine. Descoperă-ți stilul de învățare. Vezi ceea ce funcționează pentru tine – te poate ajuta să citești materia cu voce tare, să subliniezi cu markere colorate, să faci diagrame sau scheme, tabele, să folosești flashcards sau tehnica Mind Mapping, mai ales dacă ai o memoria vizuală. Poți asculta și viziona clipuri video despre subiectul respectiv. Experimentează mai multe tehnici de studiu pentru a afla ce funcționează cel mai bine pentru tine. De asemenea, poți lua în considerare formarea unui grup de studiu sau alegerea unui partener de studiu, dar doar dacă asta ți se potrivește. Trebuie să găsești ceea ce e potrivit pentru ritmul tău. Rutina zilnică și rutina de studiu trebuie să fie personalizate, pentru că suntem diferiți și avem nevoi diferite. 

Este esențial să învățăm tehnici eficiente de gestionare a timpului și de planificare, pentru o organizare cât mai eficientă și productivitate maximă. Pentru asta trebuie să ne stabilim și o rutină zilnică benefică și potrivită pentru noi, care să includă la rândul său o rutină de studiu eficientă. Ce va funcționa pentru o persoană este foarte posibil să nu funcționeze pentru tine, rutina trebuie să fie personalizată. Vezi ce stil de învățare ai, ce te ajută să reții mai eficient, să rămâi concentrat și ce te distrage, pentru a-ți stabili cel mai bun plan de studiu, organizat, eficient și echilibrat.

Despre Autor

MEDIjobs

MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc. Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.

Facebook Comment