Checklist: ce poți face pentru a oferi cele mai bune tratamente pacienților tăi

Checklist: ce poți face pentru a oferi cele mai bune tratamente pacienților tăi

Când lucrezi în domeniul medical, ai ocazia să faci mai mult bine în comunitate. În fiecare zi poți contribui la îmbunătățirea tratamentelor și implicit la creșterea speranței de viață a pacienților. S-a demonstrat în nenumărate rânduri că există o legătură directă între calitatea serviciilor medicale, tratamente și longevitatea pacienților. Preocuparea pentru creșterea nivelului de satisfacție al pacienților ar trebui să devină, așadar, o prioritate atât în sectorul public, cât și în cel privat. 

Personalul medical răspunde prompt nevoii de îngrijire, asigurându-se că fiecare pacient primește atenția și tratamentul necesare. Este o presiune destul de mare, mai ales atunci când nu există un context care să permită eficientizarea responsabilităților zilnice – de exemplu insuficienți specialiști, insuficiente consumabile sau locuri disponibile în spitale, în caz de urgențe. Nici țările aflate în curs de dezvoltare nu au cele mai mari fonduri alocate pentru susținerea unei infrastructuri de ultimă generație. 

Totuși, există multe soluții care te pot ajuta să îmbunătățești valoarea muncii tale și să aduci pacienților cele mai bune alternative de tratament. Pe câteva dintre ele le poți descoperi în rândurile de mai jos. 

De unde poți începe pentru a contribui la îmbunătățirea tratamentelor pentru pacienți?

Prin furnizarea unor tratamente corespunzătoare, nu doar că se poate prelungi speranța de viață a pacienților, dar se pot minimiza și erorile umane, reducând astfel riscul de malpraxis. De asemenea, prin educație și implementarea măsurilor de prevenție, pacienții pot fi mai bine informați, fapt care le va reduce incertitudinea privind sănătatea lor. 

Toate acestea aduc beneficii atât profesioniștilor medicali, care pot oferi o îngrijire mai eficientă, cât și pacienților, care pot avea încredere în sistemul medical și în măsurile de prevenție recomandate. Este o situație în care toată lumea câștigă.

Citește și: Asistenții medicali și sănătatea globală: Cum pot aceștia să contribuie la îmbunătățirea stării de sănătate a populației mondiale

Cu toții trebuie să avem în vedere faptul că pacientul este cea mai importantă persoană dintr-un sistem de îngrijire medicală. Iar tu, în calitate de profesionist medical și parte esențială din sistemul de sănătate, ai responsabilitatea de a-i asigura cel mai înalt nivel de îngrijire și acces la tratamente de calitate.

De unde începi, mai exact? De la evaluarea câtorva aspecte non-medicale:

  • Asigură-te că pacienții sunt bine informați cu privire la modalitatea de efectuare a procedurilor și intervențiilor medicale. Răspunde la toate întrebările lor și ajută-i să înțeleagă atât procedurile, cât și aspectele administrative. Implementează o cultură a transparenței și a comunicării deschise. Interacțiunile pozitive și colaborarea strânsă va crește nivelul de încredere al pacienților în calitatea actului medical. 
  • Elimină timpii de așteptare. Folosește telemedicina și propune soluții moderne de internare și externare. Conform unui sondaj realizat de NCHS din 2021, procentul celor care au utilizat telemedicina a crescut. Interesul se vede atât în rândul adulților cu vârste cuprinse între 18 și 29 de ani, cât și în cel al vârstnicilor.
  • Accesibilitatea este foarte importantă. Aici ne referim la avantajele pe care le oferă instituția medicală. Facilitățile pe care le garantează spitalul, clinica sau cabinetul și disponibilitatea personalului medical trebuie să se adreseze tuturor celor care au nevoie, inclusiv persoanelor cu dizabilități.

5 strategii pe care le poți aplica chiar de mâine 

  1. Nu te opri din a asimila cunoștințe și experiență

A oferi cele mai bune tratamente pacienților nu este doar misiunea ta, ci și a instituției unde lucrezi. Sigur că este important să participi la conferințe și să fii la curent cu tendințele în medicină. 

Dar compania unde îți exerciți misiunea de a salva vieți este responsabilă în aceeași măsură de îmbunătățirea tratamentelor. Eforturile ar trebui să se vadă încă din etapa de recrutare. O echipă bine instruită asigură tratamente de calitate pacienților. 

Așadar, posibilitatea angajării persoanelor slab pregătite ar trebui eliminată din start. Chiar dacă există o cerere destul de mare pe piață, asumarea riscurilor n-ar trebui să intre în calcul în domeniul medical. 

  1. Adoptă o abordare centrată pe pacient 

Probabil consideri că faci deja tot posibilul pentru a asigura celor aflați în suferință cele mai bune tratamente și condiții de îngrijire. Dar când tehnologia progresează, iar nevoile pacienților sunt din ce în ce mai sofisticate, abordarea ta necesită o actualizare. 

Ce ar trebui să faci, mai exact? În primul rând, implică-i în luarea deciziilor. Fă-i parte din proces, căci acesta este despre ei. Adu-le la cunoștință toate detaliile intervențiilor și comunică deschis cu familia. De asemenea, valorifică-le recomandările și punctele de vedere. 

Fă-i să se simtă importanți și înțeleși. Adu mediului de lucru rigid un plus de energie. Mizează pe latura emoțională și fii alături de ei. Pentru pacienți nu ești doar un profesionist medical, ci un camarad pe care se pot baza la nevoie. 

Te-ar putea interesa și: 10 moduri prin care poți avea un impact pozitiv asupra pacienților tăi 

  1. Adoptă tehnologii inovatoare și vino cu propuneri ingenioase

Cel mai mare consumator de timp și energie este birocrația. În sectorul medical, totul este pe fugă. Dar o situație urgentă nu poate aștepta în fața unui teanc de acte care trebuie completate. 

Propune, așadar, integrarea tehnologiilor de ultimă generație, care pot rezolva mai rapid sarcinile repetitive. Cele mai noi clinici au adoptat deja practici eficiente precum implementarea formularelor online. Astfel, datele pacienților nu mai trebuie scrise de mână, ci introduse direct într-un sistem centralizat. 

Îți va fi mult mai ușor să personalizezi tratamentul pentru că ai acces la istoricul medical, dar și la eventualele riscuri la care este expus pacientul. Tehnologia îmbunătățește experiența generală a pacienților, așadar ar trebui folosită în consecință.

  1. Contribuie la sporirea accesibilității serviciilor

Chiar dacă este o situație alarmantă la nivel național, nu se discută suficient despre eforturile pe care le fac pacienții din mediul rural. 53% dintre localităţile aflate în mediul rural nu au medic de familie sau au medici insuficienţi. De asemenea, pentru a putea fi tratați corespunzător, pacienții sunt nevoiți să parcurgă zeci de kilometri până la cel mai apropiat spital sau cabinet specializat. 

Accesibilitatea la servicii medicale devine pentru mulți un lux – oricât de îngrijorător ar fi, este realitatea României din 2024. Este greu de acceptat și în aceeași măsură, de schimbat. 

Însă tu ca profesionist poți contribui la schimbarea politicilor. Implică-te direct în comunicarea cu instituțiile farmaceutice și promovează importanța informării transparente a pacienților. Adu în discuție problemele cu care încă se confruntă o mare parte din populație. 

Află mai multe despre: Cum să dezvolți un plan de îngrijire personalizat pentru fiecare pacient

  1. Monitorizează și îmbunătățește abordările la nivel de instituție

Succesul nu este o bucurie de moment, ci un proces continuu de îmbunătățire. Dacă te-ai decis să schimbi viziunea și tehnicile de tratament, ar trebui să-ți asumi din start faptul că va trebui să investești mai mult timp. Rezultatele nu pot veni peste noapte. 

Începe cu implementarea unor strategii de monitorizare a gradului de satisfacție resimțit de pacienți. Urmărește evoluția afecțiunilor de care suferă, dar și starea psihică pe care aceștia o experimentează. Cere feedback direct și vezi care este rata de îndeplinire a obiectivelor. Trimite-le inclusiv chestionare online și vezi dacă a fost cazul de erori umane. 

Notează toate informațiile pe care le primești și transmite-le mai departe în instituția în care lucrezi. Toate departamentele trebuie să funcționeze la capacitate maximă și să colaboreze adecvat. 

Concluzii 

Satisfacția pacienților depinde de modul în care sunt realizate tratamentele și serviciile de îngrijire medicală. Aceasta este influențată și de încrederea în specialiști, dar și de soluțiile pe care ei le oferă.

Nu este ușor să schimbi perspective adânc înrădăcinate, mai ales în contextul economic și politic al României. Totuși, orice este posibil dacă te concentrezi pe soluții. Adoptă o viziune centrată pe pacient, integrează tehnologia în practica ta zilnică și colaborează cu ceilalți specialiști medicali.

Schimbarea începe cu tine, dar nu pleca la luptă singur/ă. Vocea ta trebuie să se audă peste tot, nu doar în compania în care lucrezi.

Ești specialist medical și vrei un loc de muncă mai bine plătit? Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.

Despre Autor

REDSEM

Pasiunea pentru scris și modul în care am ales să mixez curiozitatea pentru domeniul medical și redactare sunt cele care mă fac să vă prezint articole elaborate. Îmbinarea dintre artă și știință este ceea ce definește stilul meu. Vă invit pe toți la lectură plăcută și sper să găsiți informații esențiale în textele mele.

Facebook Comment