Dr. Nicolae Rednic: Sunt tot mai des raportate incidente violente între medici

Dr. Nicolae Rednic: Sunt tot mai des raportate incidente violente între medici

Conflictele cu pacienții, cu personalul medical, comunicarea interdisciplinară defectuoasă și absența evaluării performanței sunt câteva dintre dificultățile cu care se confruntă medicii în activitatea lor. Aceste aspecte au fost evidențiate de medicii Doina Cosman, Nicolae Rednic și Mihai Bran, la conferința Leaders in Healthcare România.

Dr. Nicolae Rednic a subliniat că este inevitabil conflictul dintre medici și pacienți, deoarece, consideră specialistul, formarea, perspectiva celor doi interlocutori este diferită. Iar o strategie de evitare a acestui conflict este tăcerea medicului, mai ales pentru că ostilitatea și agresivitatea pacienților au crescut în ultima vreme. Iar motivele care nasc conflicte sunt nenumărate, dr. Rednic aducând și câteva exemple: timpul de așteptare pe hol, evoluția nefavorabilă a sănătății unei rude sau chiar probleme cu identificarea unui loc de parcare. „Problema principală este, însă, că în întreaga facultate și întreg rezidențiatul nu suntem pregătiți pentru acesta. Nu suntem educați pentru administrarea stărilor conflictuale, pentru descaladarea lor, pentru detensionarea lor în practica clinică”, a explicat dr. Rednic.  

Citește și Cum poate crește calitatea profesională a medicilor. Care sunt soluțiile propuse de speakerii conferinței Leaders in Healthcare România

Conflictele între medici, periculoase pentru pacienți

Un alt tip de conflict este cel dintre medici, iar escaladarea acestuia este, uneori, periculoasă pentru bolnavi. „Cred că este o altă dificultate la care încerc să îi fac față în fiecare zi. Incidentele violente între medici, între echipele medicale sunt tot mai des raportate pe măsură ce schimbarea practicii medicale creează enorm de mult stres. Există situații clasice de conflict între echipele medicale: de exemplu, între echipele de ambulanță și cele din urgență privind nepreluarea unor pacienți, apoi între chirurgi și anesteziști privind momentul optim al unei operații”, a spus medicul în cadrul conferinței. 

Izbucnirile temperamentale ale chirurgilor care aruncau cu instrumente în accesele de furie nu mai sunt acceptate astăzi, dar nu au scăzut stările conflictuale din spitale, punctează dr. Rednic. Conflictele dintre personalul medical apar din zeci de motive, de la lipsa de comunicare, reguli considerate a fi absurde, tratamente preferențiale ale unor șefi, solicitări nerezonabile, diverse invidii și animozități între colegi. „Noi, doctorii, atât femei, cât și bărbați, avem mulți personalități de tip A, suntem foarte ambițioși, dar probabil avem puține abilități privind abordarea acestor relații interpersonale. Această inabilitate de a calma conflictele interpersonale medicale creează uneori serioase dificultăți muncii de zi cu zi într-o clinică”, a mai precizat specialistul. 

Pe de altă parte, medicul psihiatru Doina Cosman consideră că una dintre dificultățile sistemului este comunicarea interdisciplinară deficitară, mai ales din perspectiva specialiștilor din domeniul în care lucrează. Dr. Cosman a punctat că transferul pacienților este, de multe ori, întâmpinat cu un refuz. „Trebuie să venim cu multe argumente și transferurile sunt grele. Dar ne simțim într-o situație de stigmatizat pentru că disciplina noastră în România nu este bine privită. Comunicarea interdisciplinară disfuncțională după părerea mea este mai accentuată în sistemul medical de stat. În sistemul privat, comunicarea interdisciplinară o văd optimă față de sistemul de stat”, a explicat specialistul, care a amintit totuși și de iritarea continuă între superiori și subalterni din sistemul de stat, ce poate afecta grav actul medical.

Te-ar putea interesa și Conferința Leaders in Healthcare România 2021 – gânduri de facilitator

Mai trebuie lucrat la evaluarea performanțelor

Dr. Mihai Bran a menționat și bullying-ul care vine fie din partea pacienților și a aparținătorilor, fie din partea colegilor. „Cam acesta ar fi fenomenul pe care îl întâlnim și de care suferim cu toții. Într-o măsură mai mică sau mai mare, acum depinde și de personalitatea fiecăruia și de modul cu încasăm aceste replici sau comportamente din partea celor cu care interacționăm”, a menționat specialistul. 

De asemenea, evaluarea performanței este un aspect la care ar mai trebui lucrat în interiorul sistemului, consideră dr. Mihai Bran. „Faptul că te simți valorizat la locul de muncă, simți că ceea ce faci tu aduce valoare și se vede și în ochii celor din jurul tău poate crea o motivație suplimentară pentru a te ajuta peste lipsa de echipamente. (…) Și setarea unui cadru și obiective pentru fiecare medic care pot ajuta la evaluarea performanțelor. Poate într-un sistem privat funcționează mai bine decât în cel de stat”, mai arată sursa menționată. 

Ești specialist medical și vrei un loc de muncă mai bine plătit? Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.

Despre Autor

MEDIjobs

MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc. Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.

Facebook Comment