INTERVIU | Mihaela Mîndrișteanu, Director de HR al Farmaciilor DONA

INTERVIU | Mihaela Mîndrișteanu, Director de HR al Farmaciilor DONA

Mihaela Mîndrișteanu conduce departamentul de HR al Farmaciilor DONA, având o carieră de peste 20 de ani. Consideră că autenticitatea și comunicarea transparentă stau la baza unei culturi organizaționale solide, alături de îndeplinirea promisiunilor către angajați, chiar și în vremuri de criză. Mai multe despre acest aspect, dar și despre principalele provocări aduse de pandemie pentru farmaciști și adaptarea la noua realitate, citiți în interviul de mai jos. 

1. Ce impact a avut asupra angajaților dvs. pandemia de COVID-19? 

Chiar dacă pandemia COVID-19 ne-a afectat pe toți din toate punctele de vedere, colegii noștri s-au purtat ca niște profesioniști, ca o echipa unită, manifestând înțelegere și colaborare în implementarea tuturor schimbărilor intervenite. 

Odată cu restricțiile de circulație impuse a scăzut și traficul de pacienți în farmacii, astfel încât a trebuit să ajustăm programul de lucru al farmaciilor. Deși decizia a fost dificilă, toată lumea a înțeles, prioritare fiind siguranța angajaților și a familiilor acestora, dar și punerea la adăpost a business-ului și implicit securizarea locurilor de muncă.

2. Cum a fost adaptarea modului de lucru la o nouă realitate, în special în ceea ce-i privește pe farmaciști? 

Farmaciștii noștri s-au adaptat destul de rapid noului mod de lucru, de la purtarea măștilor și a mănușilor, dezinfecția regulată a mediului de lucru, respectarea distanțării și până la gestionarea situațiilor dificile.

Noile măsuri de eliberare a rețetelor online au fost aplicate imediat ce au fost aprobate. De asemenea, s-au adaptat rapid prin participarea la ședințele periodice în mediul online.

În plus, au existat și inițiative la nivel local de a asigura consiliere telefonică și eliberare de medicamente în colaborare cu voluntarii Direcțiilor de Asistență Socială către pacienții cu vârste peste 65 de ani.

3. Care au fost principalele provocări ale departamentului de HR pe care îl conduceți pe perioada pandemiei și cum au fost rezolvate?

Principala provocare a constat în a fi la curent cu toate modificările legislative și cerințele de implementare în cel mai scurt timp a acestora, în condițiile în care unele informații erau destul de vagi sau fără norme clare. Au fost foarte multe tipuri de documente noi de conceput, de generat și de transmis în peste 300 de farmacii pentru mai mult de 2000 de angajați, în condițiile în care colegii au lucrat în telemuncă pe schimburi și cu prezență redusă la birou.

Timpul de adaptare la noile modificări a fost de fiecare dată foarte scurt, dar rezolvarea a venit prin comunicarea deschisă, muncă în echipă și implicarea cu optimism din partea  membrilor departamentului de HR.

4. Cum ați gestionat ultimele 6 luni din punctul de vedere al recrutării și retenției angajaților? 

Din punctul de vedere al recrutării, în prima faza am încetinit ritmul în procesele de recrutare, am pus pe hold câteva poziții, și am schimbat, desigur, canalele de intervievare în favoarea Skype, WhatsApp, Facetime, Teams, Zoom.

Din punctul de vedere al retenției, am făcut tot ce ne-a stat în putință astfel încât colegii din companie să fie protejați prin toate măsurile pe care le-am implementat (dezinfectanți, mănuși, măști, comunicare continuă etc). În plus, a fost important ca membrii echipei să simtă că managementul le asigura înțelegere și empatie pentru ei și familiile lor, cu atât mai mult în cazul celor din linia întâi – personalul farmaceutic.    

Citește și: INTERVIU | Fabio Razzetto, manager general clinica oncologie

5. Care sunt planurile privind recrutarea noilor angajații pentru restul anului? 

Momentan, strategia de recrutare se axează în principal pe acoperirea pozițiilor vacante, urmând să ne adaptăm pe parcurs în funcție de necesitățile de business care vor apărea.

6. Care sunt principalele tehnici pe care le aplicați pentru motivația și retenția angajaților? Cum s-au schimbat acestea de-a lungul timpului?

Ce aveam și oferim în continuare:

  • Avem pachetul de beneficii financiare prin care bonusăm colegii pe baza de rezultate performante, precum și alte beneficii, ca de exemplu: Bookster, 7card, asigurarea de sănătate, tichete de masă, tichete cadou, vouchere de vacanță, decontarea taxelor către Colegiul Farmaciștilor și OAMGMAMR.
  • Am acordat și continuăm să acordăm o atenție deosebită dezvoltării profesionale a angajaților noștri, atât pentru programele specifice domeniului cu puncte EFC, precum și prin oferirea de traininguri interne online pe materiale de interes pentru farmaciști: de specialitate, dar și de dezvoltare a soft-skills-urilor.
  • Cadouri cu diverse ocazii: 1 și 8 martie, 1 iunie, cadouri de Crăciun pentru copiii angajaților etc.

Ce aveam și am mutat în online sau am sistat din cauza contextului actual:

  • Aveam evenimente periodice de team-building în care ofeream premii de recunoaștere a realizărilor deosebite ale colegilor, la care nu am renunțat, dar acum partea de recunoaștere s-a mutat în online.
  • Asiguram participarea la congrese și conferințe de specialitate, dar din păcate acestea s-au sistat.
  • Organizam Petrecere de Crăciun în fiecare dintre regiuni, la care participau toți colegii, dar cel mai probabil vom caută să o înlocuim cu altceva.
  • Organizam evenimente de CSR în care se implicau toți colegii fie online, fie offline (crearea de produse handmade, licitate ulterior intern, iar fondurile strânse sunt donate pentru ajutorarea copiilor nevoiași), pe care le regândim în noul context.
7. Care considerați că este principalul rol al unui farmacist în vremuri de criză?

În afara definițiilor clasice în domeniu, consider că principalul rol al farmacistului, indiferent de vremuri, este acela de a asigura consilierea pacienților și îndrumarea lor în funcție de situație și de a fi sprijin tuturor pacienților care trec pragul farmaciei. În plus, acesta ar putea fi completat de rolul de mentor pentru colegii aflați la început de drum în carieră.  

8. Cât de mult investiți în instruirea farmaciștilor și în ce constă acest proces?

Investim în diverse programe pentru angajații noștri, iar de acestea se ocupă un departament de training intern, din care fac parte traineri de specialitate (absolvenți de Facultatea de Farmacie, care au profesat ca farmaciști). Ei oferă un pachet de curs foarte amplu, ce cuprinde noțiuni de actualitate, pentru întreg personalul farmaciei, pe specializări, cât și noțiuni de dezvoltare a competențelor manageriale. Cursurile se efectuează online, în acest context, și se adresează întregului personal din farmacii.

Citește și: INTERVIU | Alina Ion, director general centru medical

9. Cum se formează, în opinia dvs., o cultură organizațională solidă? 

Cultura organizațională face subiectul multor cărți de specialitate, cu definiții și implementări diferite sau chiar contradictorii. Eu consider că o cultură organizațională solidă se obține și se menține în principal printr-o comunicare autentică, bidirecțională și continuă (angajați-management), transparență în luarea și implementarea deciziilor strategice, oricât de incomode ar fi pe moment, îndeplinirea promisiunilor către angajați, astfel încât să obții acea autenticitate în comunicare de care spuneam mai sus, iar lista ar continuă la nesfârșit.

10. Care sunt principalele lecții pe care le-ați învățat de-a lungul carierei dvs., ca specialist de HR?

Am învățat multe de-a lungul anilor și sunt sigură că mai am multe de învățat, dar cred că cel mai important este să-ți păstrezi onestitatea, să știi să asculți părerile contrare astfel încât să poți discerne corect, să rămâi autentic în acțiunile pe care le întreprinzi, să te adaptezi rapid oricărei situații și să găsești soluții. Cred că una din părțile frumoase în domeniul HR-ului este că apar tot timpul spețe și situații atipice, care trebuie rezolvate păstrând echilibrul între strategia companiei și așteptările angajaților.

Angajezi specialiști medicali sau farmaciști? Înregistrează-ți compania aici, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.

Despre Autor

Bianca Dorobanțu

Freelance Content Marketing & Communication Strategist, dintotdeauna pasionată de tot ceea ce ține de domeniul medical.

Facebook Comment