?>

10 trenduri de HR eficiente în 2020: cum atrag managerii medicali mai mulți specialiști medicali?

10 trenduri de HR eficiente în 2020: cum atrag managerii medicali mai mulți specialiști medicali?

Odată cu toate schimbările globale la care suntem martori – și pe care le trăim deja – fie că vorbim de schimbări tehnologice și automatizare, schimbări economice, demografice – ne dăm seama că și piața muncii a devenit extrem de dinamică și competitivă. În special în domeniul medical, unde există o cerere în creștere de profesioniști competenți, pregătiți pentru situații medicale complexe atât în mediul rural, cât și urban. Prin urmare, și strategiile de recrutare se adaptează rapid pentru a atrage și reține cât mai mulți astfel de specialiști, pe piața muncii românească. 

În 2020, aceste strategii se reflectă în foarte multe trenduri diverse în HR modern, pe care managerii medicali le pot explora cu încredere pentru a suplini deficitul de cadre medicale și a avea exact angajații pe care și-i doresc. Aceste metode de recrutare funcționează cu succes pentru că țin cont de schimbările pe piața muncii, mai ales de așteptările și nevoile candidaților din ziua de azi, în continuă mișcare și deschiși la oportunități tentante, dar și de abilitățile cheie ale profesioniștilor – pe care inteligența artificială nu le poate înlocui.  

10 trenduri în HR de care toți vor vorbi în 2020: cum atragi mai mulți specialiști medicali, pe termen lung? 

În România, există peste 20.000 de locuri de muncă vacante, anunță ANOFM (ianuarie 2020), dintre care peste 1000 sunt destinate celor cu studii superioare (inginer, programator, manager, medic). Cererea pentru asistenți medicali, medici de familie și specialiști este în creștere pentru a face față numărului în creștere de pacienți vârstnici, cu probleme de sănătate complexe, dar nu numai. 

Este un deficit general de profesioniști în domeniul medical, cu decalaje sesizabile între cei care lucrează în mediul urban și cei din mediul rural, ceea ce poate afecta calitatea sistemului medical la nivel de țară, dacă nu se găsesc soluții eficiente pe termen lung. Următoarele tehnici și trenduri promițătoare, deja discutate din anii trecuți, vin cu soluții în ajutorul angajatorilor pentru a-și alege cele mai bune strategii de atragere și retenție a celor mai buni profesioniști. 

1.Flexibilitatea, cel mai apreciat beneficiu într-o ofertă de job

Noile generații de profesioniști au cu totul alte priorități și așteptări față de cele trecute, obișnuite cu un program mai rigid și strict, de multe ori obositor, de tipul 9-17. Când vine vorba de clinicieni și alte cadre medicale, vorbim și de ture extenuante și ore lucrate peste program. 

În multe domenii, flexibilitatea ca beneficiu oferit candidaților le poate chiar influența decizia privind pentru ce angajator aleg să lucreze, fiind deja o practică des întâlnită în strategiile de recrutare. 

Ar fi util ca mulți manageri medicali să ia în considerare flexibilitatea în ofertele lor de lucru, pentru că mulți candidați doresc să fie autonomi și să poată gestiona mai bine echilibrul dintre carieră și viața profesională. În plus, avantajele unei astfel de propuneri sunt numeroase, pentru că se creează o relație de încredere sporită între angajator și angajat, ceea ce crește nivelul de productivitate, performanță și motivație. 

Această flexibilitate se poate reflecta în diferite feluri: într-un program de lucru flexibil, în posibilitatea de a lucra remote, dar și de a face telemuncă și de a beneficia de un concediu de odihnă mai flexibil – toate pot fi ajustate sau gândite în funcție de posturile oferite de angajator, pe piața medicală.  

2. Recrutarea prin upskilling 

Așa cum arată un studiu MEDIjobs privind gradul de satisfacție al medicilor rezidenți români, 76% dintre aceștia s-au declarat nemulţumiţi de calitatea generală a programului de rezidenţiat, iar 68% s-au declarat nemulțumiți de calitatea pregătirii din timpul rezidențiatului (practica efectuată în clinică sau spital). 

Sunt doar unele dintre motivele pentru care trainingurile de upskilling oferite de angajatori – care presupun formarea sau dezvoltarea acelor abilități necesare jobului (hard sau soft skills) – sunt un trend de HR foarte eficient în 2020. Astfel de traininguri corectează aceste abilități lipsă sau insuficient dezvoltate în timpul programului de educație. În puls, automatizarea va prelua tot mai mult teren pe piața muncii, iar profesioniștii vor trebui să adere la standardele moderne și să-și dezvolte skill-uri de viitor, necesare în domeniu și în jobul lor.  

Pentru companiile care investesc în upskilling, acesta permite retenția de angajați, dar și acoperirea deficitului de specialiști medicali care nu au beneficiat de o calitate sporită a educației primite, prin diferite tehnici precum investirea în cursuri, workshop-uri, practică specializată, mentorship, care pot suplini abilități prea puțin dezvoltate.

3. Recrutarea prin reskilling

Deși se pot confunda ușor, upskillingul și reskillingul sunt concepte diferite, cu semnificații diferite – dar ambele sunt parte din trendurile de recrutare eficiente în 2020, mai ales într-un domeniu competitiv și cu o continuă cerere de specialiști medicali competenți. 

Reskillingul se referă la procesul de-a învăța noi abilități pentru un job diferit – sau de a oferi training în acest sens, ca metodă de recrutare chiar din cadrul organizației sau a companiei

De multe ori, angajații pot să realizeze că doresc un job diferit sau că sunt potriviți pentru un post similar, dar cu alte aptitudini. Orientarea spre abilități transferabile este de ajutor atunci când angajații au skilluri soft ideale pentru un alt job, dar nu au o competență practică sau tehnică care să-i ajute să performeze în noul job: angajatorul nu pierde un angajat, ci câștigă unul loial și motivat pe termen lung, iar angajatul se simte apreciat și învață constant pentru a deveni un specialist cu abilități de viitor. 

Pentru a păstra angajații competenți și loiali, angajatorii pot oferi traininguri de reskilling, programe de educație, cursuri de specialitate pentru a-i ajuta pe aceștia să migreze dintr-un departament în altul sau de pe o specializare pe alta, dacă e nevoie.  

4. Chatboți de HR

Nimeni nu mai străin de schimbările apărute pe piața muncii datorită tehnologiilor noi, a dezvoltării inteligenței artificiale și a automatizării. Mai ales în industria sănătății, inovația este necesară în toate formele sale. 

Aceste tehnologii au pătruns și în tehnicile de recrutare moderne, bineînțeles. Pentru a ușura procesul, agențiile de HR din domeniul medical se orientează spre utilizarea de chatboți  – atât pentru procesul de selecție, cât și pentru perioda de onboarding a unui angajat. Acești chatboți pot oferi răspunsuri la cele mai frecvente întrebări sau dileme ale unui proaspăt angajat, inclusiv despre compensații materiale, beneficii, workflow, structură organizațională etc.. Asta ajută specialiștii de HR să câștige timp prețios, iar angajații să apeleze ușor și rapid la o sursă avansată de informare.  

5. Employer branding

La fel de important, în studiul MEDIjobs menționat, medicii rezidenți au apreciat și calitatea relației cu medicul coordonator de rezidențiat – 51% se declară nemulțumiți de relația cu medicul sau medicii îndrumători. Este un procent deloc îmbucurător, care arată cât de importante sunt echipa, managerul, mediul unei companii angajatoare, în decizia unui candidat de a accepta sau de a rămâne pe un post. 

Focusul pe dezvoltarea și promovarea unui brand de angajator puternic și de încredere rămâne una dintre cele mai bune tehnici de HR din 2020 (deși a fost deja folosită cu succes și până acum), pentru că reputația și valorile promovate de o companie cântăresc foarte mult în decizia unui specialist medical de-a accepta sau refuza o propunere de job. 

De obicei, agențiile de recrutare medicală se ocupă de metodele de employer branding. Marele avantaj al poziționării unei companii medicale ca un angajator mai bun, mai de încredere și transparent decât competitorii săi este că oamenii se pot asocia cu ea și cu valorile promovate, și pot aplica mai entuziasmați la joburile disponibile, dar și pentru retenția angajaților existenți. O situație de win-win pe termen lung. 

6. Recrutarea bazată pe date (tool-uri digitale de HR)

Departamentele de recrutare medicală au început deja să se orienteze spre noile trenduri de HR, inclusiv spre utilizarea a cât mai multe tool-uri digitale, de ajutor în a culege și dezvolta baze de date complexe despre potențiali candidați – și de a le accesa oricând au nevoie.  

Folosirea a cât mai multe date ajută în luarea deciziilor corecte și obiective, în reducerea oricărui impact negativ în procesul de recrutare și chiar în promovarea celor care arată șanse mari de retenție și loializare față de compania angajatoare. Desigur, datele ajută enorm în selecție și analiză, dar, în final, managerii medicali sau recruiterii trebuie să îmbine datele cu intuiția lor și experiența cu oamenii din fața lor, pentru o decizie finală.  

7. Recrutarea pe bază de recomandări (referrals)  

În multe domenii și în multe societăți, practica recomandărilor de potențiali candidați s-a dovedit a fi o tehnică de HR eficientă. Recomandările pot fi mai puternice decât candidatura directă la joburi, în unele situații. Chiar și la noi, există companii care au început programe de referrals – angajații existenți care fac recomandări de noi colegi (din rândul prietenilor, a cunoștințelor, familiei etc.) pot primi bonusuri – dacă cei recomandați ajung angajați sau dacă sunt selectați, cel puțin.

Introducerea unor astfel de programe de stimulare a recomandărilor de potențiali candidați, în cadrul companiei, este eficientă pe termen lung. Majoritatea celor angajați astfel beneficiază de un proces de recrutare mai scurt și, de cele mai multe ori, sunt mai mulțumiți de locul de muncă și ocupă acel post mai mult timp.   

8. Managementul performanței

Tehnicile de HR în domeniul medical nu se referă doar la a atrage candidați noi, ci și la a îi menține pe cei actuali și pregătiți. Metoda veche însemna una, două întâlniri de feedback și evaluare pe an, cu fiecare membru al echipei, pentru a decide dacă aceștia pot fi promovați sau nu. Acum, însă, se ține cont mai mult de comunicarea frecventă și eficientă, feedback constructiv reciproc și autonomie. 

De aceea, companiile moderne se orientează spre întâlniri 1-on-1 frecvente între manageri și angajați, pentru a menține transparența, dar și pentru a mobiliza mai bine resursele umane și a îndeplini mai repede obiectivele stabilite în echipă. Cu cât se orientează mai mult spre comunicare reciprocă și leadership, cu atât lucrurile funcționează mai bine și fără loc de frustrări sau neînțelegeri. 

În plus, managerul medical are rolul de facilitator, care poate preveni rezultatele negative, serviciile de proastă calitate, lipsa de randament și ineficiență prin întâlniri lunare cu membrii echipei sale. 

9. Onboarding prin tehnologii AR și VR 

Cele mai cunoscute companii inovatoare la nivel global și-au folosit ambiția și resursele pentru a implementa tehnologiile noi în cadrul procesului de acomodare la noul loc de muncă. Aici ne referim la crearea unor traininguri moderne la fel de inovative, care folosesc VR și AR pentru a acomoda noii membri ai echipei, chiar din prima zi de muncă. 

De exemplu, unele programe de educație medicală internaționale folosesc deja acest tip de training în pregătirea studenților pentru tratarea pacienților – așadar, aceste tehnologii VR și AR pot fi aplicate cu succes în HR medical, pentru a ține pasul cu schimbările de pe piața muncii la nivel global. 

10. Orientarea spre agenții de recrutare (specialiști în recrutare)

Un alt trend în recrutarea medicală este orientarea angajatorilor către specialiști HR care să se ocupe de tot ce ține de resurse umane, având expertiza, timpul și tool-urile necesare de selecție și recrutare a candidaților potriviți. 

Deși la prima vedere pare că automatizarea taskurilor simple va scădea nivelul specialiștilor în recrutare, de fapt vedem o transformare interesantă: multe joburi entry-level vor dispărea din acest motiv, dar crește rata de externalizare a serviciilor de HR personalizate ale companiilor, către agenții moderne, specializate pe o nișă.  

Concluzii: care sunt cele mai eficiente trenduri de HR pe care le poți aplica în 2020 pe piața medicală?

Cu toate schimbările la care ne adaptăm zi de zi, este firesc ca noul val de candidați să dorească mai multă autonomie și flexibilitate și să-și folosească gândirea critică și curiozitatea de-a învăța noi lucruri, pentru a se bucura de o carieră medicală de viitor. 

De la strategii care se concentrează pe comunicare, dezvoltarea de noi competențe și abilități soft transferabile, la metode care se folosesc de tehnologii inovatoare pentru a selecta cei mai buni candidați și a-i motiva la locul de muncă, sunt multe tehnici și trenduri moderne pe care  specialiștii HR le vor discuta și încerca în 2020, pentru a atrage tocmai această generație de candidați, în cel mai simplu mod.

Citește și: 5 abilități importante, căutate de angajatorii medicali în 2020

Despre Autor

Andreea Enea

Content Specialist cu 10+ ani de experiență în jurnalism, content marketing și comunicare. Cred în puterea poveștilor cu sens care inspiră, educă, apropie și deschid inimi și comunități. Visez să aplic cât mai mult mixul de people skills și experiență cu o gândire analitică puternică și pasiune pentru conținut autentic, cu semnificație pentru oameni - așa cum au nevoie.

Facebook Comment