Dr. Beatrice Mahler: Trebuie să ne gândim la ce putem face noi, medicii, ca să multiplicăm binele din jurul nostru

Dr. Beatrice Mahler: Trebuie să ne gândim la ce putem face noi, medicii, ca să multiplicăm binele din jurul nostru

Dacă înlocuim cuvântul ”lider” cu ”medic” vom putea vedea că multe dintre caracteristici sunt comune. Este ideea de la care a pornit și dr. Beatrice Mahler, managerul Institutului de pneumoftiziologie Marius Nasta, în prezentarea susținută la conferința Leaders in Healthcare România 2021, într-o prezentare inspirațională pentru viitorii manageri și lideri din domeniul medical românesc.

Dar care sunt acele caracteristici pe care le au în comun atât liderul, cât și medicul, în viziunea Dr. Beatrice Mahler? Medicul explică simplu. ”Ne uităm la lideri ca la oamenii de la care așteptăm să decidă ce este mai bine pentru noi, să ne arate care e direcția în care sa mergem, să ne ajute să ne dezvoltăm și să ne inspire. Spre deosebire de alte profesii, medicul este într-o poziție în care, indiferent de locul de muncă, de la medicul de familie la medicul din spital, trebuie să fie lider pentru echipa pe care o are”, punctează Dr. Mahler.

Cum ar putea medicii să devină mai buni? Prin dezvoltarea abilităților de leadership care le aduc succes în domeniul medical. Iar acestea, în viziunea dr. Mahler, sunt cinci: caracterul demn de urmat, curajul care inspiră, respectul acordat și câștigat, oferirea de încredere și disponibilitate, respectiv conștientizarea de sine. 

Calitățile de leadership necesare unui medic

Caracterul unui medic cu veleități de lider face ca acesta să fie un om care se ține de cuvânt nu doar în vremuri bune, ci și în situații dificile, un om care demonstrează integritate, moralitate și etică și al cărui cuvânt dat este modul prin care atrage încredere în mod firesc. Prin urmare, când vorbim de lideri, bineînțeles că vor fi greșeli în ceea ce face, însă trebuie să rămână puternici, să aibă curajul de a găsi soluțiile pentru a le depăși. 

De asemenea, medicii ar trebui să-și respecte colegii și pacienții și abia apoi să aștepte respectul de la pacienți. Respectul se câștigă doar după ce se oferă. Chiar dacă timpul este o resursă tot mai rară, nu trebuie ca relația medic pacient să sufere din acest punct de vedere. Disponibilitatea pe care medicii o arată pacienților le va aduce încredere și viziune.

Citește și: Vreau să fiu un lider medical în era digitală. Ce opțiuni există?

Dr. Mahler a amintit și importanța principiului de a te conduce mai întâi pe tine, de a conștientiza propria persoană și propriile acțiuni, ca parte a unui proces de autoreglare. Conform managerului de la Institutul Marius Nasta, ”medicul ar trebui să-și monitorizeze modul în care vorbește; să se transforme astfel încât cuvântul lui să convingă, să înțeleagă valorile persoanei cu care vorbește pentru că toți suntem diferiți și asta e bine”. Însă medicii pot să și apeleze la traininguri pentru a-și dezvolta aceste abilități, să exerseze modul în care echipa să poată să-i asculte, să știe ce întrebări și când să le pună pentru a stimula brainstormingul, extrem de eficient. 

Abilitățile de dezvoltare a viziunii, de inspirare a echipei și mai ales de reconciliere a pozițiilor ce pot duce la progres sunt din nou la mare căutare pentru medicii care aspiră să devină lideri de succes. Totodată, aceste lucruri sunt și cele pe care societatea le așteaptă de la profesioniștii în sănătate: integritate, sinceritate, disponibilitate, oamenii vor să fim prezenți pentru ei și să știe că în momentul în care au nevoie, pot să apeleze la noi.

Dr. Mahler: ”Medicul se transformă încet într-un lider cu responsabilități

Tot în perspectiva Dr. Beatrice Mahler, tendința tipică Europei de Vest de a compara medicul cu liderul, de a aduce medicul în rolul de lider în echipa sa, a devenit necesară – și începe de pe băncile facultății. ”Dacă ne gândim cum sunt pregătiți medicii în facultăți – organizați în grupe cu șef de grupă, au un șef de serie, apoi ajung în spital, au un șef al medicilor rezidenți – practic, unul dintre medicii în devenire devine astfel liderul grupului pe care îl coordonează. Dar lucrurile se schimbă când ajung în spitale, pentru ca asistenta va asculta inclusiv recomandarea medicului rezident, dacă e în beneficiul pacientului. Există o colaborare cu personalul de îngrijire, medicul se transformă încet într-un lider cu responsabilități”, menționează medicul.

Dincolo de perioada educației, vorbim de un sistem de sănătate care cere un algoritm de gândire care include și latura economică și eficientizarea actului medical, a timpului petrecut, a învățării unor noi proceduri și a legislației, astfel încât algoritmul de tratament și diagnostic să fie cel mai potrivit pentru pacient, în opinia managerului Institutului Marius Nasta. Dacă ar fi să ne gândim la cum putem să transformăm medicii în lideri, cred că ar trebui să ne concentrăm asupra dezvoltării abilităților de coordonare pentru fiecare absolvent. Ea începe de la comunicare interpersonală și dezvoltarea inteligenței emoționale – pentru că ne dorim cu toții medici empatici.

Citește și: Prof. dr. Elizabeta Popa: Nu trebuie să ne fie frică de digitalizarea medicinei

Ce alte trăsături cheie deține un medic lider, în ziua de azi?

Orice medic deține și își dezvoltă – sau ar trebui să dezvolte cu consistență – aceleași calități de bază pentru un lider în sănătate: cunoștințe academice, performanță în îngrijirea pacienților, respectiv trebuie să se ocupă de o perfecționare continuă. 

”Medicul  român are aceste calități, poate că trebuie să ne concentrăm puțin mai mult pentru a le dezvolta la medicii tineri, să începem astfel de programe încă din perioada de rezidențiat, să punem accentul pe comunicare, pe dezvoltarea calităților empatice. Medicul trebuie să ofere informații pe înțelesul pacientului, și aici vorbim de comunicare. Vorbim de sprijinul pe care medicul trebuie să-l ofere pacientului și să pună interesul acestuia în fața celui propriu. Pacientul mai așteaptă ca medicul să fie sincer, deschis, sa nu discrimineze și să nu abuzeze de încrederea pacientului”, mai menționează Dr. Beatrice Mahler.

Te-ar putea interesa și: Cât de important este coaching-ul medical în vreme de criză

Aceasta a amintit și de numeroasele dificultăți personale, sociale și profesionale angajaților din sănătate, aduse în pandemie. Tocmai de aceea, în gestionarea angoaselor și a fricilor, reîntoarcerea la scopul inițial și la noi înșine poate fi luminița de la capătul tunelului: ”Cred că e extrem de important să revenim la motivul pentru care am ales să fim medici, la dragostea față de pacient, la dorința de a ajuta omul – și cu siguranță să ne gândim cu toții ce putem face bun astăzi pentru noi, astfel încât să multiplicăm acest bun în jurul nostru”, a adăugat Dr. Mahler.

Ești specialist medical și vrei un loc de muncă mai bine plătit? Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.

Despre Autor

Andreea Enea

Content Specialist cu 10+ ani de experiență în jurnalism, content marketing și comunicare. Cred în puterea poveștilor cu sens care inspiră, educă, apropie și deschid inimi și comunități. Visez să aplic cât mai mult mixul de people skills și experiență cu o gândire analitică puternică și pasiune pentru conținut autentic, cu semnificație pentru oameni - așa cum au nevoie.

Facebook Comment