Prof. dr. Elizabeta Popa: Pacienții au nevoie de înțelegere, diagnosticare și tratament, nu să aștepte pe holuri

Prof. dr. Elizabeta Popa: Pacienții au nevoie de înțelegere, diagnosticare și tratament, nu să aștepte pe holuri

Unul dintre medicii români foarte apreciați în străinătate este prof. dr. Elizabeta Popa, Associate Professor la Weill Cornell Medical College/New York Presbyterian Hospital, în Statele Unite. Ea a participat la cea de-a doua ediţie a conferinţei de leadership medical,Leaders in Healthcare România”, organizată de MEDIjobs și Medichub, unde a vorbit despre oncologia modernă și beneficiile digitalizării medicinei. Cu acest prilej, ea a argumentat că medicina trebuie să însemne ascultarea pacientului, înțelegere, diagnosticare și tratament, și „nu să aștepte pe holuri” sau vizite „de două minute în cabinet pentru o rețetă care sunt o pierdere de timp”. Pandemia de COVID-19 a arătat că acest lucru este posibil și chiar a grăbit procesul.

De multă vreme adusă în discuţie, telemedicina a beneficiat de implementarea cadrului legal în perioada stării de urgenţă şi s-a dovedit un real succes, fiind o alternativă de viitor oferită pacienţilor. În 2020, cadrul legal general aplicabil telemedicinei a fost definit de Guvern, fiind publicată Ordonanţa de urgenţă nr. 196/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii. Atunci, prin norma adoptată a fost conturată posibilitatea acordării asistenţei medicale prin telemedicină de către unităţile sanitare publice şi private, indiferent dacă acestea se află sau nu se află în relaţie contractuală cu casa de asigurări de sănătate.

Citește și: INTERVIU | Prof. dr. Elizabeta Cristina Popa: În străinătate, medicii români sunt printre cei mai apreciaţi

Prof. dr. Popa a vorbit despre experiența sa din SUA, unde pacienții sunt tot mai dornici să folosească platformele digitale, au mult mai mult acces la medici și au timp, în timpul ședințelor virtuale, să discute cu personalul medical despre problemele lor. Digitalul „este de fapt, foarte eficient și economic” și medicina viitorului este una care se folosește de tehnologiile noi, inclusiv când vorbim de tratamente, a subliniat prof. dr. Elizabeta Popa.

„Evoluția cabinetelor arată revoluția tehnologiei și a medicinei” și este utilă și necesară și în România, unde există avantajul că ne putem uita în jur și învăța din greșelile făcute de ceilalți. „La New York există infrastructură greoaie, spațiu neutilizat, culoare închise. Avem și noi un avantaj (n.r. în România), acela că nu trebuie să reînvățăm totul, putem sări direct în viitor, trebuie să nu clădim lucruri inutile”, a declarat prof.dr. Elizabeta Popa.

Elizabeta Popa: Cele 3 criterii ale telemedicinei de calitate sunt ascultarea, informarea și educarea pacientului

În Statele Unite, spre exemplu, guvernul federal a intervenit la începutul pandemiei pentru a reduce barierele în calea utilizării telemedicinei și a decis înlăturarea restricțiilor geografice, extinderea tipurilor de servicii care ar putea fi furnizate virtual și acordarea de rambursări pentru vizite virtuale echivalente cu cele pentru vizitele la cabinet. În toamna anului 2020, aproape două treimi dintre beneficiarii asigurării medicale Medicare au raportat că furnizorul lor a oferit programări de telemedicină, în creștere cu 18% față de înainte de pandemie. Potrivit unui raport, în martie 2021 au existat de zece ori mai multe vizite de telesănătate decât în ​​martie 2020. În prezent, 76% dintre spitalele americane se conectează la distanță cu pacienții și cu practicienii prin utilizarea de aplicații video și a altor tehnologii. 

Te-ar putea interesa și: Prof. dr. Elizabeta Popa: Nu trebuie să ne fie frică de digitalizarea medicinei

Telemedicina a prins contur și în Marea Britanie și în alte țări europene, inclusiv în România. Un studiu făcut în 12 state ale Uniunii Europene arată că românii au cea mai mare încredere în telemedicină. Peste jumătate (56%) dintre români cred în serviciile de telemedicină versus 37% dintre cetățenii Uniunii Europene. Totodată, 56% dintre români sunt încântați de aceste servicii. Românii sunt însă pesimiști cu privire la felul în care telemedicina este implementată în România. Doar 28% cred că lucrurile funcționează. O treime (31%) dintre cei din mediul urban au apelat la astfel de servicii, cele mai populare canale pentru consultații fiind apelul telefonic (20%), aplicația WhatsApp (12%), și platformele de telemedicină ale clinicilor (6%).

Ești specialist medical și vrei un loc de muncă mai bine plătit? Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.

Despre Autor

Alexandra Ariton

Fire curioasă și creativă, privesc cu entuziasm comunicarea online. Cred în storytelling și puterea textelor care informează, captează și inspiră publicul.

Facebook Comment