Cum să te angajezi ca medic rezident | condiții de angajare și acte necesare

Cum să te angajezi ca medic rezident | condiții de angajare și acte necesare

Lungul drum al facultății de medicină se încheie cu un nou început: rezidențiatul. Rezidențiatul este o formă de învățământ postuniversitar destinată absolvenților licențiați ai facultăților de medicină, medicină dentară și farmacie și în cadrul căreia este asigurată pregătirea necesară în vederea obținerii specialității alese de fiecare absolvent în parte. 

Dacă urmează să susții examenul de rezidențiat anul acesta ori peste doi sau trei ani, este important să știi mai multe aspecte specifice acestei perioade, ce condiții să îndeplinești pentru a te angaja, cum poți alege specialitatea dorită, centrul universitar de pregătire, cum îți alegi un loc și/sau un post, ce documente sunt necesare pentru angajare și alte informații de care până acum nu ai avut nevoie, dar de acum înainte îți vor fi de mare preț. 

  1. Ce condiții trebuie îndeplinite pentru a deveni medic rezident?

În primul rând trebuie să fi terminat studiile universitare integralist, să fi absolvit toate examenele, apoi să iei examenul de licență. Având calitatea de licențiat al facultății de medicină te poți înscrie la concursul de rezidențiat. Acest concurs este una din probele, probabil, cele mai provocatoare din toată viața de medicinist de până acum, deoarece de el depinde viitorul tău ca medic, specialitatea pe care o vei profesa restul vieții și poate chiar locul în care vei fi medic, asta dacă alegi și un post. 

Citește și: Sunt rezident, acum ce urmează? De ce să ții cont când începi Rezidențiatul – de la alegerea specialității, la gărzi și salarii pentru rezidenți

Tematica pentru examenul de rezidențiat a fost recent reactualizată, anul acesta fiind al doilea de când bibliografia pentru specializarea medicină generală este cuprinsă în cele 3 manuale: Kumar și Clark Medicină Clinică, Peter F. Lawrence – Chirurgie generală și specialități chirurgicale, Sinopsis de medicină. 

Proba de concurs se desfășoară o dată pe an, sesiunea fiind de obicei organizată în luna noiembrie a fiecărui an și se pot înscrie atât proaspeții absolvenți, cât și rezidenți sau medici specialiști care doresc a doua specializare sau schimbarea specializării alese anterior

Examenul este unic, național, de tip grilă, alcătuit din 200 de întrebări din bibliografia stabilită, din care 50 de grile au răspunsuri complement simplu, iar 150 de grile, complement multiplu. Timpul dedicat rezolvării acestei probe este de patru ore. 

Pentru a putea promova acest examen, trebuie ca nota pe care o obțineți să fie de 60% din punctajul maxim obținut în acea sesiune. Dacă reușiți să obțineți acest scor, cu siguranță aveți posibilitatea obținerii unui loc de pregătire în rezidențiat, sau cel puțin așa au decurs lucrurile în ultimii ani, Ministerul Sănătății a suplimentat locuri pentru toți absolvenții acestui concurs. 

  1. Care este diferența dintre loc versus post de rezidențiat?

Fiecare absolvent al examenului de rezidențiat, după cum am menționat și mai sus deja, are asigurat din partea Ministerului Sănătății un loc de pregătire în cadrul specialității alese, în cadrul unui spital, pe durata acesteia. După finalizarea rezidențiatului și obținerea titlului de medic specialist, rămâne în responsabilitatea sa să își caute un post pentru care va susține un examen de ocupare al postului. 

Alegerea unui post, este un plus, să spunem, ca să fie mai limpede: adică, tu, în calitate de medic rezident alegi, spre exemplu să te pregătești în cadrul specialității medicină internă, iar în lista cu posturi scoase pe țară în acel an, găsești un post disponibil în orașul de reședință, ceea ce este o idee grozavă, deoarece tu intenționezi să te întorci acolo ca specialist și bineînțeles, nu stai pe gânduri și alegi acel post: această situație implică faptul că după susținerea examenului de specialitate vei avea un loc de muncă asigurat, fără să fie necesar să începi cu căutări și stres pentru examen de ocupare a unui post. Bineînțeles, ai ocazia să alegi un post în orice oraș îți dorești din lista deschisă în acel an. Odată ce ți-ai ales și un post, în tot timpul rezidențiatului, spitalul tău plătitor va fi cel în care urmează să profesezi ca specialist. 

Te-ar putea interesa și: Ce salariu are un medic rezident în 2021

  1. Ce este repartiția mică și repartiția mare?

După încheierea concursului de rezidențiat, soluționarea contestațiilor și afișarea rezultatelor finale, se organizează așa numita repartiție mare, în fiecare centru universitar în care s-a susținut examen de rezidențiat, unde în ordinea descrescătoare a punctajelor, fiecare rezident în parte își alege specializarea dorită. Evenimentul este interconectat la nivelul tuturor centrelor universitare prin apel telefonic, iar pe site-ul oficial, rezidentiat.ms.ro este o pagină special dedicată afișării în timp real a desfășurării repartiției în care veți putea urmări de acasă domeniul și poziția la care s-a ajuns în procesul de repartiție, precum și locurile/posturile rămase disponibile. Aceste pagini sunt reactualizate la 30 de secunde, așadar informațiile pe care le accesați acolo sunt live. 

Este indicat să vă prezentați la sediul desemnat repartiției cu aproximativ o oră înainte, unde de asemenea veți afla afișate informațiile despre care am povestit mai devreme privitor la situația ocupării locurilor/posturilor. Nu cumva să uitați: la repartiție vă veți prezenta personal cu cartea de identitate sau veți desemna o altă persoană căreia îi veți face o procură la notariat pentru a lege în numele vostru. Odată ce ați ales specializarea dorită, veți primi o adeverință de confirmare ca medic rezident, o adresă de îndrumare metodologică pentru toată durata pregătirii în rezidențiat pe care o veți prezenta coordonatorului de rezidențiat, o adresă de stagiu, cu care urmează să vă prezentați la unitatea sanitară la care ați fost repartizați pentru efectuarea primului stagiu și o adresă către unitatea angajatoare. 

Citește și: Am terminat rezidențiatul. Ce urmează?

La aproximativ 2-3 săptămâni după repartiția mare, urmează repartiția mică, adică repartiția pe clinici și coordonatori de îndrumare metodologică: aici veți alege în ce spital vă veți desfășura activitatea clinică și medicii cu care veți lucra. Și de această dată va trebui să aveți cu voi:

cartea de identitate pentru legitimare, sau dacă nu vă puteți prezenta, procură notarială în original și carte de identitate în original și copie pentru împuternicit. Procura notarială și copia actului de identitate ale împuternicitului rămân la comisie. 

adeverință eliberată de unitatea angajatoare, pentru rezidenții pe loc.

adeverință eliberată de unitatea angajatoare, din care să reiasă că ați încheiat un contract de muncă pe durată nedeterminată, în cazul rezidenților pe post

– rezidenții în specialitatea medicină de familie vor prezenta și acceptul de primire de la medicul primar, specialitatea medicină de familie, sub îndrumarea căruia dorește să efectueze stagiul. 

Rezidențiat.ms, mai aduce în atenția voastră încă câteva aspecte importante de știut:

  • ”Candidații care sunt deja rezidenți au obligația ca în termen de 15 zile de la data alegerii noului loc/post să transmită prin email la adresa [email protected] sau prin servicii poștale la Ministerul Sănătății (DGRUSPS, str. Bodești, nr. 1, sector 2, București) cerere privind ieșirea din starea de incompatibilitate. Cererea va fi însoțită de copia unui act de identitate în termen de valabilitate. În cazul în care rezidentul aflat în stare de incompatibilitate nu îşi exprimă opţiunea, iar starea de incompatibilitate continuă să existe, se consideră de drept că acesta a renunţat la calitatea de rezident dobândită anterior apariţiei stării de incompatibilitate, acest fapt fiind constatat de Ministerul Sănătăţii.
  • Candidații care au susținut și promovat examenul de specialist în sesiunea octombrie/noiembrie 2020 și încheie stagiul de pregătire după data de 01 ian. 2021 pot solicita amânarea începerii pregătirii în noua specialitate. În acest sens cererea va fi însoțită de adeverința eliberată de unitatea angajatoare actuală din care rezultă data finalizării pregătirii. Cei care au ales post în urma concursului de rezidențiat din 15.11.2020 vor prezenta și avizul noului angajator privind amânarea începerii pregătirii.
  • Candidații care dețin deja un titlu de specialist, au obligația de a depune angajamentul de plată a celei de a doua specialități. Aceștia au obligația de a achita prima tranșă semestrială în termen de maxim 60 de zile calendaristice de la data începerii pregătirii. Neplata taxei în condițiile stabilite în angajamentul de plată, atrage excluderea definitivă din programul de pregătire, în conformitate cu prevederile art. 1, alin. (3) din Ordinul nr. 973/4592/2010 al ministrului sănătății și ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, publicat în Monitorul Oficial al României nr. 552/05.08.2010.”

Citește și: Este obligatorie înscrierea medicilor rezidenți în Colegiul Medicilor din România?

  1. Care sunt documentele necesare angajării propriu-zise la spital?

Ca viitori angajați ai spitalelor alese de voi, va trebui să întocmiți un dosar personal al salariatului, care, în linii mari va cuprinde următoarele documente:

  • Adeverință de la comisia locală de rezidențiat cu alegerea locului/postului de rezidențiat. 
  • Adeverință de la MS/DSP cu punctajul și confirmarea prin Ordinul Ministerului Sănătății a specialității.
  • Copie carte de identitate, certificat de naștere, certificat de căsătorie (dacă este cazul)
  • Copie diplomă de licență
  • Foaia matricolă
  • Adeverință privind promovarea examenului de licență, valabilă până la primirea diplomei de licență.
  • Copie diplomă de bacalaureat.
  • Cazier judiciar
  • Certificat de integritate comportamentală
  • Adeverință de la medicul de familie, în original, care să ateste că sunteți apți de muncă
  • Copie carnet de muncă sau adeverință de vechime (dacă este cazul).
  • Nota de lichidare pentru cei care au fost sau sunt încadrați în alte unități sanitare.
  • O declarație pe propria răspundere sau adeverință de la angajator.
  • Curriculum vitae.
  • Extras de cont.
  • Consimțământul de prelucrare a datelor personale semnat. 
  • Declarație de confidențialitate semnată. 
  • Fișa de post semnată. 
  • O serie de analize medicale anunțate de fiecare spital în parte
  • Fișa de la medicina muncii.

Dintre documentele enumerate mai sus, o parte sunt tipizate și le regăsiți pe pagina spitalului vostru angajator. De altfel, e foarte posibil să fie mici diferențe între unitățile angajatoare privitor la documentele necesare, aspect pe care va trebui ca voi să îl căutați pe site-ul spitalului ales. De asemenea termenele și modalitatea depunerii dosarelor de angajare tot în acest mod le veți afla. 

Nu vă îngrijorați și nu vă lăsați copleșiți de complexitatea documentelor necesare: dacă veți începe din timp să adunați actele, pas cu pas, nu va fi deloc un proces complex, iar unitățile angajatoare sunt de obicei destul de înțelegătoare și nu veți avea probleme chiar dacă veți omite ceva, veți fi anunțat și o să aveți ocazia să retușați orice mică neglijență. Munca adevărată vă stă înainte, formalitățile sunt de obicei puțin stresante, însă sunt un stres de scurtă durată. Urmează să vă concentrați asupra a ceea ce ați ales să studiați în continuare, așa că aveți nevoie de elan, motivație și multă voie bună. Mult succes!

Ești specialist medical și vrei un loc de muncă mai bine plătit? Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.

Despre Autor

Adriana Crăciun

De profesie medic rezident în cadrul specialității medicină de familie, iubesc domeniul sănătății și sunt entuziasmată de a-i inspira și pe alții. Fire creativă și curioasă, sunt pasionată de lectură, călătorii și natură.

Facebook Comment