Ca manager de spital vei fi nevoit/ă să gestionezi constant situații și momente nu tocmai plăcute. Mediul de lucru poate deveni uneori atât de stresant încât duce la apariția conflictelor la nivel de echipă. Numărul ridicat de pacienți, turele obositoare, factorii de stres și nerespectarea programului se numără printre principalele motive care generează neînțelegeri.
Totuși, un lider trebuie să știe cum să-și motiveze angajații și să-i determine să dea uitării momentele tensionate.Nu e tocmai o treabă ușoară, mai ales dacă trebuie să coordonezi cadre medicale cu personalități complet diferite. Este o adevărată provocare, dar, dacă știi cum să mixezi strategiile potrivite vei avea parte de rezultatele dorite. Munca de manager va deveni mai simplă decât îți părea, iar angajații se vor bucura de performanțe extraordinare. Dacă te întrebi cum poți ajunge la un asemenea scenariu, există câteva aspecte pe care merită să le iei în considerare.
Citește și 4 abilități „soft” pe care orice manager trebuie să le aibă
Sfaturi pentru a gestiona conflictele din echipă
Rolul unui manager este mult mai complex decât ar crede ceilalți. Va trebui să elimini emoțiile negative care gravitează în jurul echipei și să aplanezi conflictele. În caz contrar, nu vei face altceva decât să facilitezi apariția și mai multor probleme. Dacă ți se pare dificil să devii punctul de echilibru al echipei și să definitivezi colaborări avantajoase iată câteva sfaturi utile:
- Nu te baza pe reacțiile negative – Analizează cu atenție situația neplăcută care a apărut la nivelul echipei. Nu te lăsa condus/ă de emoții și nici nu încerca să găsești pe loc o soluție. Oferă-ți timp de gândire și privește lucrurile obiectiv. Este o strategie care îți va aduce numeroase beneficii atât pe plan profesional, cât și personal.
- Învață să asculți – Înainte de a lua o hotărâre în privința unui conflict apărut la nivelul echipei asigură-te că ai ascultat toate punctele de vedere. E foarte important să acorzi fiecăruia șansa de a se exprima cu sinceritate, mai ales dacă au avut o contribuție semnificativă la dezvoltarea conflictului.
- Identifică sursa problemei – E foarte posibil ca în echipa ta să existe o persoană care să genereze conflictele și să se angajeze în discuțiile contradictorii. Alocă timp pentru a identifica sursa problemelor apărute la nivelul echipei. Acordă atenție fiecărui detaliu și sancționează imediat comportamentele neadecvate.
- Pune accent pe ajutorul reciproc – Transmite angajaților importanța definitivării unor legături bazate pe încredere, empatie și ajutor reciproc. Încurajează-i să se susțină și să își paseze sarcinile, în cazul în care totul devine mult prea obositor. În același timp, e recomandat să intervii în momentul în care cineva trebuie să ducă la bun sfârșit mai multe activități.
- Folosește un limbaj adecvat – Adoptă o atitudine optimistă, indiferent de situație. Personalul medical își dorește să fie tratat cu respect. Acționează conform conduitei profesionale. E important să insufli angajaților tăi siguranța că au pe cine se baza în momentele grele. Folosește un limbaj prietenos, dar în același timp profesional, care să denote responsabilitate și încredere.
Te-ar putea interesa și De ce orice manager are nevoie de asertivitate. 4 tehnici prin care poți să îți cultivi această abilitate
Cum să previi conflictele la nivelul echipei tale?
E o întrebare pe care orice manager de spital și-a adresat-o măcar o dată. Răspunsul se lasă cu multe gânduri și emoții intense. Totuși, nimic nu se compară cu eficiența de care dă dovadă prevenția, mai ales când vine vorba de un mediu de lucru atât de complex.
Printre cele mai indicate tehnici prin care poți evita conflictele din echipă se numără:
- Impune un set clar de reguli – În momentul în care funcționezi după reguli bine definitivate totul capătă mai mult sens. Organizarea este punctul cheie, elementul cu ajutorul căruia poți obține rezultatele dorite. Tocmai de aceea, e indicat să trasezi de la început câteva principii esențiale, care să faciliteze derularea cu succes a activităților.
- Pune accent pe importanța inteligenței emoționale – E foarte important să insufli angajaților necesitatea de a se dezvolta din punct de vedere emoțional. Astfel, le va fi mult mai ușor să-și înțeleagă sentimentele și să se pună în locul celuilalt. De asemenea, își vor controla mult mai bine furia sau emoțiile negative.
- Susține comunicarea deschisă – Organizează în mod constant ședințe în care să dezbateți problemele apărute la nivel de echipă. De asemenea, pune accent pe importanța interacțiunii și oferă cadrelor medicale posibilitatea de a-și testa limitele și a-și dezvolta noi abilități. Mizează întotdeauna pe transparență, sinceritate și prietenie. Chiar dacă tu ești superiorul ierarhic, nimeni nu spune că nu poți deveni prietenul angajaților tăi.
- Reflectă mai mult asupra trăsăturilor tale de personalitate – Când a fost ultima oară când ai acordat atenție felului tău de a fi ca manager? Dacă încă stai să te gândești, e momentul să faci o schimbare. Pune accent pe importanța evoluției personale și pe identificarea problemelor de personalitate. Un lider bun știe să evite conflictele, tocmai pentru că a învățat cum să-și trateze în profunzime emoțiile.
- Îndepărtează orice urmă de inegalitate sau rasism – Nu trata persoanele din echipă diferit, chiar dacă există unele cadre medicale pe care le apreciezi pentru ceea ce au acumulat de-a lungul timpului. Păstrează părerile personale pentru tine și nu face loc discuțiilor tensionante. De asemenea, fii atent/ă la felul în care se tratează angajații între ei și acționează imediat în cazul în care este nevoie.
Vezi și 5 recomandări pentru un management eficient
Concluzii
Îți dorești să devii un exemplu pentru angajații tăi și să eviți cu succes conflictele sau situațiile tensionate? Va fi o adevărată provocare, însă, cu ajutorul strategiilor potrivite vei putea ajunge rapid la rezultate excepționale. Empatia, încrederea și sinceritatea sunt principii definitorii pe care va trebui să le integrezi în mediul de lucru. Sunt valori esențiale pentru o bună desfășurare a activităților. Învață să asculți în mod activ și să oferi fiecăruia șansa de a-și spune punctul de vedere. Organizează mereu ședințe în care să scoateți în lumină diverse situații neplăcute și să găsiți împreună o rezolvare. Nu te lăsa condus/ă de sentimente. De asemenea, nu uita cât de important este să găsești întotdeauna oportunități de evoluție personală. Dezvoltă-ți inteligența emoțională și insuflă-le angajaților necesitatea de a se pune în locul celuilalt și de-ai înțelege emoțiile. Un lider bun știe cum să lucreze chiar și cu cele mai dificile personalități pentru că reușește să gestioneze în profunzime sursa problemelor.
Pune în aplicare strategiile de mai sus și bucură-te de avantajele unui mediu de lucru eficient!
Angajezi specialiști medicali? Creează un profil de companie aici, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.
Pasiunea pentru scris și modul în care am ales să mixez curiozitatea pentru domeniul medical și redactare sunt cele care mă fac să vă prezint articole elaborate. Îmbinarea dintre artă și știință este ceea ce definește stilul meu. Vă invit pe toți la lectură plăcută și sper să găsiți informații esențiale în textele mele.