„Este foarte important de înțeles că inteligența emoțională nu este opusă Inteligenței, ea nu reprezintă triumful inimii asupra minții ci este intersecția unică a celor două.” David Caruso
Oricât de mult am încerca să fim raționali la locul de muncă, emoțiile își fac loc în activitatea de zi cu zi, deoarece afacerile sunt făcute de, cu și pentru oameni, care au puncte forte și puncte slabe. În plus, realizarea unor relații bune, construite pe încredere și respect, ușurează cu mult procesul și atrag investitori valoroși. Aici intervin liderii, care se remarcă de ceilalți angajați prin faptul că empatizează cu colegii și scapă mai ușor de sentimentele care-i fac să fie neproductivi.
Termenul de inteligență emoțională a devenit cunoscut odată cu cartea „Emotional Intelligence – Why it can matter more than IQ”, a lui Daniel Goleman, din 1995, dar el fusese inventat încă din 1960, când a fost definit ca „abilitatea de a identifica și face față propriilor emoții și sentimentelor celorlalți”.
Deși la vremea respectivă cartea a fost primită cu scepticism de către comunitatea științifică, în ultimii ani, foarte multe firme au demonstrat cât de importantă este inteligența emoțională a angajaților.
De exemplu, când compania farmaceutică Sanofi a implementat un program de inteligență emoțională pentru angajații săi, performanța a crescut cu 12% și conform unui raport Talent Smart, acest tip de inteligență este cel mai important indicator de performanță, fiind responsabil de 58% din succes. În plus, 90% dintre angajații cu performanțe ridicate au o inteligență emoțională mare, având mai mult succes, fiind mai productivi și remarcându-se astfel ca lideri.
Citește și INTERVIU | Roxana Cîlțea, Country HR Sanofi România & Moldova
A recruta oameni cu calificarea necesară sau a-i identifica printre actualii angajați pe cei cu abilități de lider durează, de obicei, foarte mult, fiind un proces anevoios și costisitor, deoarece presupune implementarea unor programe și teste realizate de specialiști HR și psihologi. Cu atât mai greu este pentru companiile mici, care preferă să apeleze la cineva mai tânăr și neexperimentat, pe care să-l poată modela conform nevoilor și valorilor interne, decât să se mai chinuie să remodeleze caracterul cuiva. În plus, astfel se ignoră faptul că din punct de vedere economic este mai rentabil să încerci promovarea cuiva din interior decât să ții procese de recrutare pentru personal calificat.
În această ordine de idei, fie că promovezi din interiorul organigramei fie că iei pe cineva din exterior, inteligența emoțională face diferența, deoarece deși un CV expune experiența cuiva în câmpul muncii, acesta este doar o listă de abilități până la urmă, iar evaluarea diverselor tipuri de inteligență este mai dificilă. Pe piața de profil există însă multe unelte pentru așa ceva, printre care teste de personalitate cu diverse grade de credibilitate și deși pare greu de crezut sau de implementat în România, 70% dintre managerii de HR verifică abilitățile emoționale ale cuiva, luând legătura cu referințele listate.
Dacă vrei totuși să identifici mai ușor candidații potriviți pentru locurile vacante sau pentru a identifica gradul de inteligență emoțională a angajaților tăi, îți propunem următorul set de întrebări:
Îmi puteți da un exemplu de situație în care ați încercat să faceți ceva și nu ați reușit?
În situația în care te gândești să angajezi pe cineva căruia îi lipsește experiența managerială, vei dori să afli dacă a dus la îndeplinire toate proiectele în care s-a implicat și dacă a fost capabil să-și impună punctul de vedere sau măcar să-și expună ideile.
Poate că titlul jobului nu conținea cuvântul „manager”, dar poate că a propus și condus proiecte proprii sau alături de colegi. Așadar, asigură-te că știi toate faptele înainte să te decizi. În plus, calitățile de lider se demonstrează nu neapărat prin ceea ce începi cât prin cum termini un lucru.
Îmi puteți descrie un conflict de la locul de muncă, din cauza căruia v-ați simțit frustrat?
Aici intervin abilitățile interumane, deoarece liderii trebuie să lucreze cu oameni de diverse tipologii și din mai multe categorii sociale, printre care subalterni, manageri și directori. Cineva care este capabil să întrețină bune relații cu oameni din toate ierarhiile va fi mai persuasiv și va putea face astfel schimbări care chiar să conteze. Acest lucru înseamnă că va face cu drag parte din colectiv și va căuta activ compania celorlalți, implicându-se în cât mai puține conflicte.
Citește și Profilul Unui Lider De Succes În Domeniul Medical
Îmi puteți da un exemplu de situație în care ați primit feedback negativ de la un șef? Cum v-a făcut să vă simțiți?
Conștientizarea propriilor puncte forte și a celor slabe este esențială, de aceea trebuie să întrebi despre fiecare dintre ele. S-ar putea ca un angajat să tacă de la început până la sfârșit atunci când primește feedback, când este pus în fața faptului împlinit sau când primește o astfel de întrebare capcană, în care trebuie să recunoască cu ce și când a greșit.
De asemenea, fii pregătit pentru cazul în care ție îți răspunde ceva, ca mai apoi, o dată angajat să le spună altceva colegilor sau dacă tu treci peste răspunsul lui, care de altfel nu prea ți-a plăcut, dar ai decis totuși să-i dai o șansă, să fi pregătit pentru cazul în care va refuza să schimbe anumite lucruri la modul în care abordează o problemă. Trebuie totuși să te asiguri că liderul pe care-l angajezi nu numai că acceptă criticile, dar face și un efort pentru a se schimba.
Citește și Feedback-ul | Importanța acestuia în domeniul medical
Îmi puteți da un exemplu de situație profesională în care ați cerut ajutorul cuiva?
Adevărații lideri fac tot ce pot pentru a se evidenția fără a pune în dificultate pe nimeni, ba chiar trăgându-i după sine și pe alții, iar cineva care se oferă adesea să-i ajute pe ceilalți câștigă rapid respectul și încrederea colegilor. Totodată să recunoști că nu mai poți sau nu știi să faci ceva, în loc să pierzi timpul peticind soluții, este un punct forte, nu o slăbiciune. Deși unii angajați s-ar putea să fie prea ocupați pentru a-i ajuta pe colegii lor atât de mult cât le-ar plăcea, e bine ca toată lumea să știe pe cine se poate baza la nevoie.
Îmi puteți da un exemplu de persoană care vă inspiră? Și puteți, vă rog, să motivați alegerea.
Această întrebare îți arată nu numai ce anume îl inspiră ci și care sunt valorile sale. De exemplu, dacă modelul lui în viață este o persoană publică ce a trecut prin tot felul de încercări și a avut mai multe locuri de muncă până să se stabilească la poziția pentru care este cunoscută, felul în care îți expune argumentarea arată o dată cât este de bogat vocabularul acestei persoane, dar și dacă este sau nu flexibil angajatul. Cineva poate răspunde la această întrebare cu o întreagă poveste sau poate fi monosilabic, dar răspunsul său mai arată și cât de flexibil este respectivul.
În urma acestor întrebări identifici dacă cineva deține sau nu cele 5 elemente cheie ale inteligenței emoționale, respectiv:
- Conștientizarea de sine – Acesta este nucleul, deoarece e mai ușor să accepți feedbackul dacă ești conștient de propriile atuuri și propriile defecte. În plus, astfel înțelegi mai bine consecințele acțiunilor tale și care îți este rolul la locul de muncă.
- Empatie – Înțelegerea unei situații din punctul de vedere al altcuiva te face capabil să previi conflictele. Oamenii empatici recunosc când ei sau altcineva greșesc și își pot ajuta colegii să iasă din situații dificile.
- Autoadaptare – Aceasta duce la rezultate mărețe, fiind totodată important să identifici momentele în care emoțiile nu mai lucrează în favoarea ta.
- Motivația – Oamenii inteligenți emoțional sunt motivați de atingerea rezultatelor și obicetive pe care și le stabilesc singuri. Ei se dau bătuți foarte greu și își mențin atitudinea pozitivă orice s-ar întâmpla.
- Abilități interumane – Celor care posedă inteligență emoțională le place să petreacă timp cu alți oameni. Ei leagă prietenii cu colegii chiar și în afara programului de lucru și lucrează bine în echipă.
„Până nu transformi inconștientul în conștient, acesta îți va dirija viața.” C. G. Jung
Angajezi specialiști medicali? Înregistrează-ți compania aici, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.
Pasionată de călătorii și lectură, urmează o carieră în jurnalism deoarece își dorește ca în fiecare zi să îmbine utilul cu plăcutul. Iubește provocările, noutățile și vede întotdeauna partea bună a oamenilor, încercând să fie prietenă cu toată lumea și să învețe mereu câte ceva de la oricine.