Cum să aplanezi în mod eficient un conflict dintre un angajat și superiorul său ierarhic

Cum să aplanezi în mod eficient un conflict dintre un angajat și superiorul său ierarhic

Locul de muncă este cel în care cei mai mulți dintre noi ne petrecem mare parte din timp. Relațiile cu colegii sau cu superiorii sunt foarte importante deoarece ele influențează atmosfera de lucru. Fie că vorbim despre o companie mică sau una cu peste 50 de angajați, dinamica dintre angajați și superiorii este diversificată și oricât de multă coeziune există într-o echipă, tensiunile nu pot fi evitate.

Există mai multe modalități prin care poate fi creat și menținut un mediu de lucru armonios, dar dacă totuși se ajunge la tensiuni, un bun manager trebuie sa le rezolve și să se asigure că nu există antipatii între persoanele implicate.

Cele mai multe dintre conflicte se pot rezolva ușor dacă există deschidere și cooperare din partea celor implicați, dar există mai multe etape care trebuiesc urmate, precum aflarea cauzei problemei, existența unui dialog deschis și onest, empatia și puterea de a asculta activ.

Dacă faci parte din conducerea clinicii, a spitalului  sau a companiei ori din departamentul de HR cu responsabilități în buna medierea conflictelor a angajaților, cu siguranță ești interesat cum să faci acest lucru cu tact și cu simț al răspunderii.

Citește și Cum să comunici cu angajații care nu te plac: motive și sfaturi

Află natura conflictului

Un bun manager nu poate să rezolve nicio problemă dacă nu o cunoaște în profunzime. Sigur, timpul este limitat și într-o zi la birou pot apărea numeroase lucruri de rezolvat pe lângă sarcinile bine trasate. Cu toate acestea, când există divergențe între angajații companiei, ele trebuie rezolvate. Cu cât trece mai mult timp, cu atât devin mai dificil de gestionat. 

Într-o instituție medicală este cu atât mai important să fie rezolvate divergențele pentru ca ele să nu aibă repercusiuni asupra pacienților sau modului în care aceștia sunt tratați. 

Fie că ai aflat de la una dintre persoanele implicate sau de la altă persoană, este bine să iei inițiativa și să discuți cu cei implicați. 

Ia în considerare faptul că sunt pe poziții ierarhice diferite și pune întrebări legate de natura responsabilităților lor. Nu intra în detalii nesemnificative care mai mult au potențialul să creeze o stare de nesiguranță și neîncredere.

Citește și Angajații nervoși – cauze și cum să gestionezi situația

Nu evita discuția 

Cel mai rău lucru pe care îl poți face este să eviți să abordezi situația și să crezi că se va rezolva de la sine. Dacă în companie lucrează multe persoane, este inevitabil să nu existe personalități și viziuni diferite. 

Pentru a evita astfel de situații, cel mai indicat este cererea unui feedback constant, anonim, și de ale căror răspunsuri se ține cont. 

Mai mult, faptul că angajații nu percep în tine sau echipa de top management asumarea răspunderii sau atribuții de mediere a conflictelor, îi va face să creadă că se pot descurca fără o îndrumare sau că pot sa manifeste atitudini care nu sunt conforme cu normele de etică sau cu politica firmei.

Modul în care angajații din toate ierarhiile interacționează cu ceilalți sau cu pacienții poate avea un impact major asupra reputației companiei. Așadar, acordă timp unei discuții atât de necesare într-un conflict.

Vorbește cu calm și cu deschidere

Atunci când există o situație tensionată sau mai puțin plăcută, cel mai indicat lucru este păstrarea calmului, evaluarea situației și luarea măsurilor adecvate.

Pentru ca angajatul și superiorul său ierarhic să simtă ca sunt tratați în același mod, indiferent de funcția lor, abordează o tonalitate neutră, preocupată de aflarea problemei și identificarea soluției. 

Totodată, arată deschidere și nu critica ideile celor două persoane. Încearcă să înțelegi cauza. Uneori angajații pot fi nemulțumiți de anumite constrângeri pe care le au și le atribuie, în mod eronat, șefilor lor imediați. Cu toate acestea, politicile mari sunt luate la nivelul companiei. Acordandu-le încrederea și creându-le spațiul necesar, vei afla care sunt cu adevărat cauzele nemulțumirilor care au dus la această situație.

În general, oamenii sunt tentați să reacționeze agresiv atunci când se simt atacați. Cu cât tonul folosit va fi unul mai ușor, cu atât șansele de reconciliere vor fi mai mari.

Citește și Ce probleme ale angajatului poate rezolva departamentul de HR intr-o unitate spitaliceasca

Abordează ambele persoane

Tocmai pentru a nu intimida și pentru a nu pune presiune pe unii dintre angajați, creează un mediu ferit de ochii curioșilor și abordează între patru ochi ambele persoane.

Găsește în programul tău timp și invită-i la o discuție sinceră, deschisă și ferită de prejudecăți.

Dacă lucrați de mult timp împreună probabil ați avut multe momente în care să interacționați. Dacă este un angajat nou sau a promovat recent, aceasta este o șansă cu atât mai mare să îl cunoști pe cel din fața ta.

Este important să asculți ambele persoane ca să te asiguri că niciuna dintre cele două nu se va simți neglijată sau mai puțin importantă, indiferent de funcția pe care o deține în companie. Într-o echipă, fiecare membru este valoros și cu cât își face mai bine treaba, cu atât compania va avea mai multe de câștigat. Transmite-le, de asemenea, acest semnal și vei observa faptul că le vei acorda mai multă încredere în ei și în rolul pe care îl joacă în companie.

Dă dovadă de empatie

În orice meserie, dar mai ales în cele care presupun interacțiunea cu persoane vulnerabile, sub tratament sau bolnave, empatia este una dintre primele cerințe pe care personalul trebuie să le îndeplinească. Pentru că angajații  dau dovadă de empatie în sarcinile lor zilnice, ar trebui să faci același lucru în discuțiile cu ei. 

Fiind empatic, vei demonstra că ești atent la preocupări, emoțiile și la trăirile celorlalți. Ascultă-i activ, pune întrebări ulterioare și poartă o conversație ca de la egal la egal cu fiecare dintre ei. 

Chiar dacă nu vei reuși să rezolvi în totalitate problema, vei găsi în angajații tăi o sursă de încredere în urma discuției.

Citește și 8 Exemple de Feedback Constructiv Necesare Oricarui Manager Medical

Concentrează-te pe atitudine, nu pe persoană

Când trebuie să rezolvi o situație conflictuală între un angajat și superiorul său, concentrează-ți atenția asupra problemei în sine, și nu pe persoană. În acest fel te vei asigura ca nu ești părtinitor, iei in considerare argumentele ambelor persoane și nu înclina balanța în favoarea nici unuia.

Dacă funcția pe care o ocupi în cadrul companiei este in top management, cu siguranță ai avut deseori contact cu ceilalți manageri. Încearcă să te detașezi de experiențele anterioare și să asculți activ atât managerul, cât și subordonatul său ierarhic.

În afară de argumente, importantă este și atitudinea și modul în care sunt relatate faptele. Din aceste discuții poți afla, de fapt, cum se desfășoară o zi de muncă, cum sunt distribuite sarcinile, care e atmosfera generală, dar și raporturile între manager și angajați, dar și între personal în general.  Chiar dacă la prima vedere lucrurile par complicate, ia-o ca pe o provocare de pe urma căreia compania are de câștigat la finalul zilei.

Oferă îndrumare și încearcă să găsești un acord

Pentru că ești în poziția de a gestiona conflictele, la finalul discuțiilor și deliberărilor, va trebui să iei o decizie pentru a rezolva situația. Cu siguranță nu este cel mai ușor lucru de făcut, dar este absolut necesar.

Dacă cele două persoane implicate sunt de acord, îi poți invita la o discuție în trei al cărui rol va fi nu de a se confrunta, ci de a încerca să ajungă la un numitor comun. Înaintea întâlnirii, pregătește-le un material în care să le explici de ce fiecare este important în companie, care sunt realizările de până atunci și cum munca lor a ajutat persoanele aflate în nevoie de tratament sau de consiliere să se recupereze și să aibă vieți liniștite.

Nu în ultimul rând, propune tu câteva dintre soluții și fii deschis și la altele pe care cei doi le aduc în discuție. Nu încerca să impui o soluție deoarece cei doi ar putea să o accepte doar din constrângere, ceea ce ar crea o situație și mai complicată, una de nemulțumire a top managementului.

Concluzie

Rezolvarea conflictelor între angajați, indiferent de raportul dintre ei este o sarcină dificilă, dar necesară pentru bunăstarea companiei și pentru o atmosferă generală armonioasă la locul de muncă. 

Dacă te-ai aflat vreodată în această situație, amintește-și să evaluezi situația, să vorbești cu persoanele implicate și să încerci să o faci o situație din care fiecare are câte ceva de câștigat, nu de pierdut.

Citește și Conflicte la locul de munca: cum si de ce sa sari in apararea unui coleg

Despre Autor

Violeta Dan

Entuziastă, neobosită visătoare și cititoare avidă. Sunt o admiratoare a poveștilor bine spuse, a celor care inspiră, motivează, aduc plus valoare și o viziune nouă, dar care sunt bine documentate și splendid realizate.

Facebook Comment