Pacientul din România este interesat de empatie, de o atitudine pozitivă din partea cadrelor medicale, de a primi informații într-un limbaj clar și de a fi tratați într-un mediu curat. Acestea sunt concluziile unui studiu realizat de compania de cercetare de piață UpVenta.
Percepția potrivit căreia sistemul medical de stat acționează în interes propriu și nu în cel al pacientului este o problemă invocată de majoritatea persoanelor chestionate (38%), fiind principalul motiv pentru care oamenii își pierd încrederea. În egală măsură, problemele legate de infecțiile nosocomiale (19%) și comunicarea deficitară (17%) subliniază necesitatea unor măsuri de prevenție și programe de instruire pentru personalul medical.
Opiniile pacienților din România cu privire la experiența serviciilor medicale din sistemul public sunt împărțite. Aproximativ 28% dintre respondenții studiului se declară nemulțumiți de experiența avută, în timp ce 26% o consideră mulțumitoare. Majoritatea pacienților chestionați (47%) au o atitudine pasivă, declarând că nu sunt nici mulțumiți, nici nemulțumiți. De asemenea, bărbații se regăsesc într-o proporție mai mare în tabăra nemulțumiților.
„Atunci când doresc să acceseze servicii medicale, 88% dintre respondenți consideră că experiența lor ca pacienți este foarte importantă. Întrebați despre motivul importanței acestei experiențe, 63% au subliniat că este vital ca nevoile lor să fie tratate cu seriozitate, iar 60% au indicat că o experiență pozitivă contribuie semnificativ la procesul de vindecare și la rezultate mai bune pentru sănătate”, mai arată studiul citat.
Citește și: Empatia, cel mai bun medicament? Cum construim o relație de încredere cu pacientul
Pacienții au mai subliniat că empatia și siguranța sunt termenii care descriu cel mai bine experiența pozitivă din spitalele de stat. La polul opus, neglijența și timpul lung de așteptare sunt asociate cu experiența negativ.
Atitudinea cadrelor medicale, importante pentru pacienți
În ceea ce privește atitudinea personalului medical, rezultatele studiului arată că pentru o experiență pozitivă a pacientului, cel mai important aspect este furnizarea unui plan de tratament clar. De asemenea, înțelegerea nevoilor pacientului s-a dovedit a fi crucială, fiind semnalată în special de persoanele cu vârsta de peste 50 de ani. În al treilea rând, pacienții au menționat că țin și la comunicarea clară, într-un limbaj accesibil.
De altfel, 81% dintre pacienți caută alternative atunci când au parte de experiențe neplăcute, ceea ce evidențiază impactul calității serviciilor asupra loialității acestora față de furnizorii de servicii medicale.
Iată care sunt Cele 3 tipuri de abilități de comunicare cu pacientul
În aceste condiții, sistemul privat poate reprezenta o alternativă, arată concluziile studiului.
„Creșterea pieței private în sectorul medical este susținută de pacienții care caută interacțiuni mai empatice și eficiente, punând accent pe comunicare, siguranță și profesionalism. (…) La nivel de unitate medicală, mediul curat și confortabil, alături de tehnologia modernă, sunt esențiale pentru satisfacția pacienților, în timp ce eficiența administrativă – printr-un proces rapid de programare a consultațiilor – este de asemenea o prioritate”, mai arată studiul citat.
În același timp, experiența pacientului este strâns legată de satisfacția acestuia, rezultatele clinice și performanța organizațională a respectivei unități medicale. Cercetările arată că pacienții cu experiențe pozitive au o probabilitate mai mare să respecte planurile de tratament, să obțină rezultate clinice mai bune și să raporteze o satisfacție mai ridicată.
„Pentru a completa cadrul unei experiențe medicale plăcute, este recomandat ca unitatea medicală să reducă pe cât posibil timpii de așteptare ai pacienților, se mai arată în studiu.
Ești specialist medical și ești în căutarea unui loc de muncă? Creează-ți un cont aici, iar noi îți prezentăm cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.
MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc.
Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.