Top 5 abordări pentru retenția personalului medical în perioada de sfârșit de an 

Top 5 abordări pentru retenția personalului medical în perioada de sfârșit de an 

Retenția de personal a devenit o prioritate în majoritatea industriilor, dar mai ales în cea medicală. Conform unui studiu, aproximativ 48% dintre specialiștii medicali au de gând să-și schimbe jobul. Cei mai mulți au luat hotărârea în timpul pandemiei – când stresul, oboseala și agitația din spitale și-au spus cuvântul. Potrivit unui raport efectuat în SUA, aproximativ 340.000 profesioniști au renunțat la locul de muncă în anul 2021. De asemenea, 1 din 5 specialiști s-au reorientat din punct de vedere profesional.

Statisticile nu sunt deloc îmbucurătoare, tocmai de aceea, majoritatea experților au denumit perioada actuală “Marea Demisie”. Motivele migrației tot mai mari sunt strâns legate de caracteristicile mediului de lucru, dar și de nevoile specifice fiecărei persoane în parte. La sfârșit de an, factorii care influențează rata de părăsire a locului de muncă sunt și mai pregnanți. 

Apare inevitabil presiunea sărbătorilor de iarnă, dar și cea de a petrece cât mai mult timp alături de cei dragi. Însă, cazurile urgente sau responsabilitățile zilnice nu pot aștepta în fața vacanței. 

Programul nu tocmai flexibil, turele epuizante de gardă, dar și riscurile de apariție a burnout-ului nu ajută deloc la retenția de personal. Ba din contră – aduc și mai multe probleme productivității generale și reputației instituției. Ca manager de spital, clinică privată sau cabinet medical trebuie să iei în considerare toate riscurile pe care le presupune o asemenea situație. Există atât costuri financiare, cât și de imagine. Gradul de eficiență scade considerabil, iar rezultatele obținute vor stagna inevitabil. Dacă vrei să eviți din start un asemenea scenariu, e esențial să gândești pe termen lung și să acorzi importanța cuvenită gestionării de personal. Nu e doar treaba departamentului de HR – succesul companiei tale depinde în mare măsură de inițiativele pe care le iei.

Top 5 strategii care pot îmbunătăți retenția de personal

Retenția de personal se numără printre principalele obiective la care trebuie să te gândești dacă manageriezi o instituție medicală. Profesioniștii devin resurse valoroase pentru succesul business-ului tău, tocmai de aceea înlocuirea periodică nu este deloc o soluție fiabilă. Totuși, piața din România se confruntă cu o situație dificilă. Aproximativ  22.000 de medici au vrut să părăsească țara și implicit joburile actuale pentru a lucra în străinătate. Probabil te întrebi cum poți spori retenția de personal în asemenea condiții, mai ales că se apropie o perioadă în care stresul devine și mai pronunțat. 

Nu-ți face griji – cu abordarea potrivită poți atinge performanțe excelente. Iată top 5 strategii care pot facilita îndeplinirea obiectivelor de gestionare a resurselor interne: 

  1. Înțelege nevoile pe care le prezintă fiecare angajat în parte 

Nu ai cum să-ți motivezi angajații să-și păstreze posturile dacă nu le înțelegi nevoile. Evaluează atent poziția în care se află fiecare candidat, dar și așteptările pe care le are în materie de avansare în carieră. Pentru majoritatea, e foarte important să beneficieze de oportunități constante de învățare și creștere profesională. În domeniul medical, acumularea de noi informații și cunoștințe este mai mult decât necesară. Nu contează că e vorba de medicii din prima linie sau de personalul auxiliar, investește în cursuri suplimentare sau chiar schimburi de experiență. 

Consultă și părerea angajaților – vezi unde există bariere de comunicare și vino cu soluții practice. Nu e vorba doar de o titulatură nouă, ci de responsabilitățile și oportunitățile de evoluție pe care le presupune noua poziție. Mulți aleg să plece pentru că nu sunt valorificați cum trebuie. Așadar, încearcă să identifici încă de la început talentele organizaționale și să le păstrezi cât se poate de mult în companie. 

Citește și: Formare continuă în cadrul clinicii. Cât de important este să oferi angajaților cursuri gratuite în cadrul clinicii tale?

  1. Angajează personal suficient pentru toate posturile 

În caz contar, va apărea inevitabil suprasolicitarea – o situație care va crea în cele din urmă alte probleme la nivelul echipei. Găsește oameni potriviți pentru fiecare secție în parte. Implică-te în derularea corespunzătoare a procesului de recrutare. Participă chiar tu la derularea interviurilor sau filtrarea CV-urilor. Țintește cât mai sus, chiar dacă pe plan financiar va trebui să investești mai mult. Talentele organizaționale se deosebesc de mulțime și fac diferența într-un domeniu în care pasiunea trebuie mixată cu profesionalismul și perseverența. Elimină din start problema lipsei de personal prin crearea unei echipe complete și capabile să ducă la bun sfârșit activități complexe.

Asigură-te că pe lângă diplome și certificări internaționale, candidatul are o viziune pe termen lung în ceea ce privește cariera profesională. Întreabă-l despre obiectivele pe care le are, dar și despre felul în care vrea să le pună în aplicare. Este o dovadă clară a faptului că este o alegere durabilă pentru compania ta.

  1. Învață să asculți 

Nu-i deloc ușor să asculți când lista ta de treburi zilnice include multe responsabilități. Totuși, ascultarea activă e un concept esențial în business, mai ales în ceea ce privește gestionarea relației manager-angajat. 

Organizează constant sesiuni de acordare a feedback-ului. Întreabă-ți angajații cum se simt, ce îi preocupă, dar și dacă și-au schimbat perspectivele în ultimul timp. Astfel, arăți că ești cu adevărat interesat și că vrei să te implici în rezolvarea problemelor.

Fii mai atent/ă la ceea ce se întâmplă în jurul tău și colaborează cu angajații pentru a găsi cele mai bune strategii de retenție. Arată-le că ești dispus să oferi toate resursele pe care le ai la dispoziție pentru a facilita gradul de productivitate și satisfacție. 

Iată: Cum percep angajații lipsa feedback-ului? Cauze și consecințe

  1. Alocă bonusuri și recompense la final de an 

Într-adevăr, nimic nu se compară cu stresul și agitația de la final de an, mai ales pentru personalul medical. Așadar, dezvoltă un program de acordare a recompenselor pentru toți cei care lucrează de Crăciun sau Revelion. Nu trebuie să fie neapărat beneficii financiare. Banii în plus nu compensează timpul petrecut alături de cei dragi. Poți încerca să oferi zile libere în schimb sau vouchere pentru experiențe de familie. Încurajează echilibrul dintre viața privată și cea profesională – contează foarte mult în domeniul medical

Promovează un mediu de lucru armonios, unde totul să se bazeze pe comunicare deschisă și implicare. Fă-ți angajații să se simtă bine atunci când vin la muncă, nu obosiți sau epuizați. Susține întâlnirile constante de echipă și organizează periodic petreceri tematice sau de cunoaștere. Este o idee numai bună de a elimina eventualele tensiuni sau conflicte.

  1. Ia în calcul posibilele cazuri de burnout

Problema epuizării fizice și psihice a devenit un subiect tot mai discutat în lumea medicală, mai ales după momentul COVID-19. Personalul medical lucrează la capacitate maximă și este nevoit să gestioneze aproape zilnic șocuri emoționale intense. Cum să nu fie cazul de burnout când fiecare zi vine cu o nouă provocare? Riscurile sunt destul de mari – așadar, acordă atenție primelor semne și alocă toate resursele pentru a păstra echilibrul. Îmbunătățește interacțiunile de la nivelul echipei, asigură echipamente de ultimă generație și vino cu noi abordări în ceea ce privește programul de lucru

Asigură-te că nimeni nu lucrează prea mult și că nu sunt probleme în ceea ce privește realizarea turelor. 

Concluzie 

Retenția de personal este un obiectiv pe termen lung pe care fiecare instituție medicală ar trebui să o aibă în vedere. NU este deloc o misiune ușoară, mai ales că majoritatea angajaților se orientează către vestul Europei. Însă, cu implicare constantă poți depăși problema lipsei de personal. 

Ia în considerare strategiile de mai sus și vino cu noi perspective asupra business-ului tău – eforturile vor conta în final!

Angajezi specialiști medicali? Înregistrează-ți compania aici, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.

Despre Autor

REDSEM

Pasiunea pentru scris și modul în care am ales să mixez curiozitatea pentru domeniul medical și redactare sunt cele care mă fac să vă prezint articole elaborate. Îmbinarea dintre artă și știință este ceea ce definește stilul meu. Vă invit pe toți la lectură plăcută și sper să găsiți informații esențiale în textele mele.

Facebook Comment