Site icon MEDIjobs

Tipuri de leadership. Tu ce fel de lider ești?

leadership

Pentru fiecare dintre noi, la un moment dat în carieră, este posibil să ne asumăm un rol de conducere. Indiferent că este o doar o ședință, un proiect sau conducerea unui întreg departament, este bine să fim pregătiți și să luăm în considerare identificarea sau adoptarea unui stil de conducere eficient.

Cei mai mulți profesioniști își dezvoltă propriul stil de conducere pe baza unor factori precum experiența și personalitatea, dar și a nevoilor unice ale companiei lor și a culturii organizaționale a acesteia.

Importanța liderilor în organizațiile din domeniul sănătății

În cadrul unei organizații din domeniul sănătății, fie spitale publice, fie private, problemele angajaților pot distrage atenția de la activitatea de îngrijire a pacienților. Unele dintre cele mai presante probleme includ dificultatea de a atrage candidați de  top, incapacitatea de a păstra cei mai buni membri ai echipei și posibile probleme de performanță. Însă cu un lider eficient, acestea se pot schimba. 

Studiile au demonstrat că anumite stiluri de conducere cresc angajamentul angajaților, ceea ce contribuie direct la calitatea îngrijirii pacienților și, în cele din urmă, la rezultate mai bune ale companiei.

Înțelegerea stilurilor de conducere, ce calități aveți, apoi dezvoltarea acestor abilități pentru a fi un lider eficient, va îmbunătăți moralul angajaților, va transforma cultura clinicii și vă poate ajuta să angajați și să păstrați ca membri ai echipei persoane calificate și pregătite.

Am identificat cinci tipuri de leadership care se regăsesc în îngrijirea medicală. Care vă descrie cel mai bine? Și ce stil de conducere v-ați dori să vedeți mai mult în organizația dumneavoastră? 

Citește și: Cum să fii un bun manager și un lider pentru echipă în timpul pandemiei

  1. Leadership tranzacțional 

Leadershipul tranzacțional, cunoscut și sub numele de leadership managerial, se concentrează pe rolul de supervizare, organizare și performanță a grupului. Liderii care implementează acest stil se concentrează pe sarcini specifice și folosesc recompense și pedepse pentru a-i motiva pe angajați.

Acest stil de conducere are avantaje precum faptul că angajații înțeleg ce se așteaptă de la ei, iar echipa poate atinge rapid obiective pe termen scurt. De asemenea, faptul că există proceduri clare înseamnă că există și modalități prin care problemele pot fi rezolvate rapid. De asemenea, membrii echipei sunt supravegheați cu atenție, ceea ce limitează probabilitatea apariției erorilor.

Leadershipul tranzacțional poate funcționa bine în situații de criză în care echipa trebuie să se concentreze pe îndeplinirea anumitor sarcini. Prin atribuirea unor sarcini clar definite anumitor persoane, liderii se pot asigura că acele lucruri sunt îndeplinite.

Conducerea tranzacțională are sens într-un mediu de asistență medicală cu presiune ridicată, dar cel mai bine se pretează la situațiile de criză. Atunci când timpul este esențial și lucrați într-o situație de urgență, este util să aveți o echipă care să urmeze instrucțiunile rapid și precis. În afara situațiilor de criză, mulți lideri din domeniul sănătății consideră că alte stiluri de conducere sunt mai potrivite pentru a crea o cultură a angajamentului. 

Te-ar putea interesa și: Cum percep angajații lipsa feedback-ului? Cauze și consecințe

  1. Leadership inovator

De obicei, atunci când vorbim despre persoane inovatoare, ne referim adesea la persoane cu gândire creativă, la persoane care sunt sursa ideilor ce stau la baza inovațiilor și schimbărilor în organizații. Exemplele clasice de lideri inovatori includ persoane precum Steve Jobs și Thomas Edison. Liderii inovatori sunt vizionari creativi care au idei mărețe și, cel mai important, îi motivează și pe cei din jurul lor să transforme aceste idei în realitate.

Echipele care lucrează sub conducerea unui lider inovator sunt cunoscute pentru că sfidează status quo-ul. Doar pentru că întotdeauna s-a procedat într-un anumit fel nu înseamnă că acela este modul corect. Aceștia îmbrățișează schimbarea și caută mereu oportunități de a adăuga valoare mediului de lucru și experienței pacienților. Acest lucru este important într-o perioadă în care tehnologia medicală avansează rapid. 

Un lider inovator conduce echipe care se adaptează rapid. Angajații se simt încurajați să vină cu idei noi, iar clinica sau spitalul pot beneficia de deschiderea lor către modalități și instrumente noi de a-și îndeplini sarcinile.

Printre minusurile unui astfel de stil de conducere putem lista faptul că uneori schimbarea doar de dragul schimbării poate încurca mai mult decât să ajute. Principala capcană a conducerii inovatoare este că nu este potrivită pentru fiecare situație pe care o veți întâlni în cadrul spitalului dumneavoastră. Metodele existente pot fi cele mai bune metode, atunci când vorbim de sistemul medical.

Citește și: Prioritățile directorilor medicali pentru 2021 în vremuri de pandemie

  1. Leadership carismatic

Liderii carismatici sunt cei care au o personalitate puternică și abilități foarte bune de comunicare. Aceștia inspiră, motivează și conving angajații pentru ca aceștia să dea tot ce au mai bun la locul de muncă. Capacitatea lor de a stabili legături profunde cu membrii echipei asigură faptul că angajații se simt ascultați și apreciați. Acest lucru contribuie în mare măsură la construirea unui cabinet care îndeplinește toate așteptările pacienților. 

Leadershipul carismatic poate fi o abordare foarte eficientă pentru a optimiza și motiva echipele, deoarece acești lideri au ei înșiși anumite convingeri pe care le transmit colegilor și susțin cu tărie ceea ce cred. Unele dintre beneficiile leadershipului carismatic includ: conexiune puternică cu membrii echipei sau cu angajații, angajamentul față de proiectul sau misiunea unei companii sau organizații, accentul pe colaborare și pe sprijinul orientat spre echipă ce ajută îndeplinirea unui proiect sau a unei misiuni.

Totodată, liderii carismatici riscă să se concentreze mai mult pe ei înșiși decât pe membrii echipei lor. Având în vedere popularitatea liderilor carismatici, angajații evită adesea să împărtășească feedback-ul negativ. 

Așadar, inspirându-vă echipa, îi puteți motiva să facă mai mult și să creadă în ceea ce realizează. Cu toate acestea, dacă sunteți un lider carismatic, aveți grijă să păstrați accentul pe angajații dvs. și rămâneți deschis la feedback constructiv. 

Citește și: 4 abilități „soft” pe care orice manager trebuie să le aibă

  1. Leadership situațional

Liderii situaționali sunt probabil cei mai dinamici din această listă. Ei înțeleg că diferite situații pot necesita diferite stiluri de conducere. Într-o situație de urgență, ei preiau caracteristicile unui lider tranzacțional, dar atunci când este timpul pentru rezolvarea unor probleme cu care nu s-au mai confruntat, se axează pe inovație. Capacitatea de a fi flexibil și de a adapta stilul de conducere poate avea beneficii importante pentru spitalul dumneavoastră.

Acest tip de leadership are mai multe avantaje, precum capacitatea de a motiva și inspira în momente dificile. Echipa dvs. vă ascultă și acceptă direcțiile atunci când trebuie să atingeți rapid un obiectiv pe termen scurt. Angajații sunt mereu în căutare de modalități de perfecționare, ceea ce asigură soluții inovatoare la probleme complexe. 

Printre minusurile unui leadership situațional se află lipsa de stabilitate și predictibilitate. Unii angajați se pot adapta mai greu schimbărilor și au nevoie de certitudine, să știe la ce să se aștepte de la dumneavoastră. 

De asemenea, un leader situațional, deși eficient, este un lider ce se dezvoltă pe termen lung. Abilitatea de a ști ce stil de conducere este potrivit pentru fiecare situație în cauză vine odată cu experiența în funcție și este posibil ca acest proces de învățare să însemne și erori pe parcurs.

Te-ar putea interesa și: Cum menții motivația angajaților din domeniul medical în perioade de criză

  1. Leadership transformațional

Leadershipul transformațional este un stil de conducere în care liderii încurajează, inspiră și motivează angajații să inoveze și să creeze schimbări care vor contribui la creșterea și la modelarea viitorului succes al companiei. Acest lucru se realizează printr-un simț puternic al culturii corporative și al independenței la locul de muncă.

Liderii transformaționali își inspiră și motivează colegii fără a face micromanagement, au încredere în angajați și în deciziile pe care le iau conform posturilor pe care le ocupă.

Acesta este un stil de management conceput pentru a le oferi angajaților mai mult spațiu de manevră pentru a fi creativi, inovatori și de a găsi soluții noi la probleme vechi. 

Conducerea tranzacțională pe care o menționam la primul punct, este exact opusul conducerii transformaționale – se bazează pe motivarea angajaților prin recompense și pedepse. Necesită supervizare, supraveghere, organizare și monitorizare a performanțelor. Acest model de leadership nu încearcă să inoveze. În schimb, este înrădăcinat în menținerea lucrurilor consecvente și previzibile în timp. Erorile și defectele sunt investigate îndeaproape, iar scopul general este de a crea proceduri eficiente și de rutină.

Conducerea tranzacțională are grijă să creeze un proces de dezvoltare consecvent, în timp ce conducerea transformațională lasă oamenii liberi să vină cu idei noi și să privească viitorul produselor, serviciilor și ideilor. 

Citește și: De ce micromanagementul dăunează oricărei echipe și cum să-l eviți

Unul dintre principalele avantaje ale leadershipului transformațional este acela că, sub acest stil de conducere, colaborarea se dezvoltă natural între angajați, echipele sunt motivate și membrii săi sunt motivați să își realizeze sarcinile. 

Acest tip de conducere nu este însă potrivit pentru orice mediu. De exemplu, într-o situație de urgență, angajații trebuie să primească indicații și să aibă proceduri clare. De asemenea, unii angajați preferă stabilitatea unui lider tranzacțional, pentru că vor răspunsuri clare de tipul “da” sau “nu”.

În concluzie, stilurile de conducere au un impact direct asupra calității îngrijirii și a rezultatelor pentru pacienți în unitățile medicale. De aceea, liderii eficienți adoptă stiluri de conducere care să ajute organizația medicală să se dezvolte. Nu te simți însă presat să alegi o singură modalitate de conducere. Comunică, concentrează-te pe eficienţa activităţii, și participare din partea echipei și vei avea cele mai bune rezultate. 

Angajezi specialiști medicali? Înregistrează-ți compania aici, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.

Exit mobile version