?>

Cum să fii un bun manager și un lider pentru echipă în timpul pandemiei

Cum să fii un bun manager și un lider pentru echipă în timpul pandemiei

A învăța cum să fii un bun lider poate avea un impact semnificativ asupra succesului echipei tale, al organizației tale și al tău. Un manager eficient și un lider bun se conectează cu echipa facilitând comunicarea, încurajând creșterea și dezvoltarea angajaților și oferind și primind feedback. Oricine poate delega sarcini, însă leadershipul înseamnă mai mult de atât. Liderii eficienți au un impact major nu numai asupra membrilor echipei pe care o gestionează, ci și asupra companiei lor în ansamblu. Angajații tind să fie mai fericiți, mai productivi și mai conectați la organizația lor, iar acest lucru este important într-o perioadă așa cum este pandemia de coronavirus.

Atunci când echipele nu sunt conduse de un lider eficient, efectele se resimt rapid. Statisticile arată că managerii sunt responsabili pentru 70% dintre problemele de implicare ale angajaților. Atunci când angajații nu se simt motivați, nu comunică corespunzător cu managerii, încep să își piardă din implicare, nu performează la nivelul așteptărilor și pot chiar să părăsească locul de muncă.

Pentru a fi un lider eficient, trebuie să vă înțelegeți propriile motivații, puncte forte și puncte slabe și să aveți în vedere următoarele sfaturi:

Ai grijă de sănătatea mintală și fizică a angajaților tăi

Pandemia a adus sănătatea, atât cea fizică, cât și cea mintală, în prim plan. Aceasta este cea mai mare problemă a forţei de muncă din zilele noastre şi va continua să fie pentru următorul deceniu, iar angajații din domeniul sănătății sunt primii afectați de acest lucru. Personalul medical este suprasolicitat, iar pandemia nu a făcut altceva decât să acutizeze această situație. Un bun manager trebuie să descopere la timp semnalele de alarmă și să evite, pe cât posibil, presiunea suplimentară adusă personalului. Totodată, trebuie să fie el însuși un exemplu pentru angajații săi și să se îngrijească de sănătatea sa, sau să discute deschis despre problemele pe care le are, pentru a-i încuraja și pe angajați să facă același lucru. 

Citește și: 7 soluții de HR pe care managerii să le aplice după o criză

Ghidează-ți echipa

În eforturile de adaptare la noua realitate, managerii trebuie să își ajute echipa să se plieze pe cerințele de la locul de muncă. Majoritatea spitalelor sau clinicilor au deja instituite protocoalele obligatorii privind COVID-19, însă asta nu înseamnă că un lider bun nu poate face mai multe eforturi în a-și ghida echipa cât mai eficient în perioada aceasta. Ședințele cu angajații îi pot sprijini să înțeleagă modul în care fiecare dintre ei a fost afectat, să descopere cum să abordeze preocupările angajaților, să creeze noi protocoale de funcționare în cazul în care cele vechi nu funcționează adecvat situației și, în cele din urmă, să îi readucă pe toți pe aceeași cale pentru a atinge obiectivele echipei.

Astfel de discuții pot ajuta liderii să își concentreze atenția în patru puncte cheie:

  1. Scopul comun. Reiterarea scopului pe care îl are echipa de lucru ajută fiecare membru al echipei să înțeleagă și să lucreze pentru atingerea obiectivelor.
  2. Evaluarea resurselor disponibile. Discuțiile ajută reexaminarea informațiilor și a resurselor bugetare disponibile care vor ajuta echipa să își atingă obiectivele.
  3. Presiunea la care sunt supuși angajații. Un lider trebuie să se folosească de această oportunitate și să discute cu angajații despre rolurile lor, despre modul în care au contribuit la obiectivele echipei și ce nemulțumiri au legate de acestea. 
  4. Reevaluarea normelor. Acesta este momentul cel mai potrivit ca membrii echipei să reevalueze normele în vigoare, dacă acestea au efectele scontate și cum să colaboreze pentru cele mai bune rezultate.

Respectă cei 4 „C”

  1. Calm și încredere. Angajații, pacienții și furnizorii – cu toții au nevoie să vadă un lider calm, încrezător și capabil să treacă cu bine prin această situație dificilă și incertă. 
  1. Comunicare. Explicați situația de ansamblu în care vă aflați și comunicați clar, de fiecare dată. Este foarte important ca angajații să înțeleagă direcția și motivul acestor acțiuni, mai mult decât oricând. Mișcările impulsive, planurile transmise brusc și necomunicate suficient nu fac decât să fie o sursă suplimentară de stres în echipa voastră și conduce la angajați nemulțumiți, neproductivi care își vor dori un alt loc de muncă, în cele din urmă. 
  1. Colaborare. Una dintre cele mai importante aptitudini ale unui manager bun este capacitatea de a colabora cu angajații săi, iar momentele de criză, așa cum este cazul pandemiei, demonstrează încă o dată acest lucru. În toate clinicile, spitalele sau farmaciile din țară, acesta a fost momentul în care au fost greu încercate toate echipele și capacitatea lor de a colabora eficient pentru a trece cu bine peste această perioadă.
  1. Compasiune. Compasiunea este o calitate extrem de importantă în situația actuală și orice manager din spitale sau clinici trebuie să se gândească la cei din jurul său, fie că sunt pacienți sau angajați. Într-o perioadă în care atât de multă lume depinde de acțiunile voastre, fiți conștienți de ritmul schimbării pe care îl poate suporta fiecare membru al echipei voastre. Există o diferență între ce îți dorește un angajat să realizeze și ce poate să realizeze, mai ales în condiții de stres, oboseală accentuată și schimbări imprevizibile. Compasiunea într-un moment de criză este o caracteristică vitală a unui leadership eficient.

Citește și: Empatia în comunicarea cu angajații – ce rol are și cum să comunici cu compasiune

Încurajează comunicarea din partea echipei

Un manager bun nu doar comunică eficient, ci îi și încurajează pe ceilalți să își exprime ideile. Sentimentul că ceea ce propun ar putea avea semnificație într-o schimbare prin care trece spitalul unde lucrează și că opinia lor contează sunt foarte importante pentru mulți angajați. De asemenea, discuțiile de tipul „small talk” ajută la sentimentul de fericire și împlinire la locul de muncă. Deși în ultima perioadă, acest lucru nu a mai fost posibil, încercați să păstrați, atunci când este cazul, un ton lejer, să lăsați loc pentru glume și discuții relaxate care să ajute moralul personalului. 

Recompensează angajații

În perioadele de criză, motivația angajaților tinde să fie redusă, iar acest lucru se observă și în scăderea eficienței lor. Dacă îți dorești o echipă motivată alături de care să poți trece cu bine peste această perioadă dificilă, recompensează angajații atunci când dau dovadă de implicare. Asigură-te că orele suplimentare sunt plătite și că angajații se simt încurajați. Fie că este o masă în oraș, un moment de apreciere în cadrul unei ședințe sau bonusuri financiare, arată-le angajaților tăi că respecți eforturile lor și investește în ei.

Fii previzibil.

În calitate de lider, este important să le oferiți angajaților cât mai multă predictibilitate. Fiind transparent și comunicându-le angajaților că nu vor fi disponibilizări sau anunțând din timp schimbările de ture sau de program, veți ajuta angajații să fie atenți asupra sarcinilor de făcut, nu a altor temeri. Cu alte cuvinte, un lider bun face ceea ce promite.

Învață de la ceilalți. 

Cele mai moderne și eficiente spitale sunt cele care au manageri pricepuți și dedicați. Profitați de această ocazie pentru a învăța de la managerii cu experiență dovedită în domeniu.

Citește și: Prioritățile directorilor medicali pentru 2021 în vremuri de pandemie

Unde să ai grijă 

Dacă urmărim ceea ce arată studiile, aproape jumătate dintre angajați își părăsesc organizația din cauza comportamentului managerului lor. Angajații sunt cele mai importante resurse ale unei organizații, care este la fel de bună pe cât sunt și oamenii pe care îi are. În calitate de lideri, aveți responsabilitatea să protejați și să păstrați aceste valori.

Am pregătit pentru voi câteva sfaturi care să vă ajute să nu fiți motivul pentru care oamenii părăsesc clinica în care lucrați.

  1. Evită stilul complet autoritar

Ca o definiție, leadershipul autocratic este acel stil de leadership caracterizat prin controlul unei singure persoane asupra tuturor deciziilor, fără a lua în considerare propunerile celor alături de care lucrează. Acest stil de conducere le permite managerilor să ia decizii extrem de rapid, dar angajații lucrează constant sub presiune, neștiind la ce să se aștepte, pentru că ei nu sunt niciodată informați. Este, de asemenea, unul dintre cele mai ineficiente stiluri de management: angajații se simt copleșiți și mediul este unul foarte rigid. 

O altă problemă cu managerii autocrați este că aceștia nici măcar nu încearcă să-și convingă angajații să le înțeleagă viziunea, ci doar o impun. Aceasta poate provoca dezangajare și ostilitate în rândul echipei și poate conduce chiar la absenteism și fluctuații de personal. Dacă situația o impuse și trebuie să luați decizii rapide în timpul crizelor, este bine să o faceți, însă încercați să explicați modalitatea de gândire celor din echipă după, pentru a evita un leadership nociv. Totodată, conducerea autoritară poate duce la absenteism ridicat și fluctuație mărită de personal. Leadershipul autoritar poate fi potrivit atunci când aveți nevoie să luați decizii rapide în timpul crizelor, dar este nociv pe termen lung.

Citește și: Cum percep angajații lipsa feedback-ului? Cauze și consecințe

2. Ai grijă dacă adopți stilul de conducere laissez-faire (delegativ)

La polul opus se află stilul de conducere delegativ, atunci când managerul permite membrilor echipei să conducă complet activitatea și să își stabilească propriile obiective și termene, dar și pașii de urmat pentru a le îndeplini. Acesta este un stil eficient de lucru atunci când nu este o criză sanitară, așa cum este cazul acum și când echipa nu este presată de timp. 

De asemenea, este cel mai eficient atunci când membrii echipei sunt foarte motivați și situația permite feedback constant și îmbunătățirea proceselor de lucru. Dezavantajul leadershipului delegativ este că poate dura mai mult până când membrii echipei cad de acord cu privire la strategia de urmat și nu este potrivit perioadelor de criză. Așa cum spuneam, comunicarea este foarte importantă și vă sfătuim să vă consultați cu cei din echipă înainte de a lua decizii importante, însă nu le delegați dacă nu vă permite timpul.

Citește și: Cum poți măsura satisfacția pacienților care îți trec pragul clinicii: 3 metode eficiente

3. Leadershipul tranzacțional

Acesta este unul dintre cele mai frecvent întâlnite stiluri de conducere. Această abordare este eficientă pentru atingerea unor scopuri clare, însă implicarea și performanțele la care ne putem aștepta sunt în general medii. Mai mult, studiile arată că motivația extrinsecă, precum recompensele financiare, dispare pe termen lung și chiar diminuează motivația intrinsecă a angajatului de a reuși la locul de muncă. Un astfel de stil de conducere este unul dur, în care angajații nu simt satisfacția muncii și pot ajunge să-și dorească doar „recompensele”. Fii echilibrat și creează coeziune în echipă, astfel încât aceștia să lucreze pentru scopul comun, nu doar pentru bonusurile financiare. 

În concluzie, pandemia COVID-19 este o criză de sănătate care afectează milioane de vieți și de afaceri pretutindeni. Iar atunci când apare o criză, oamenii acționează impulsiv, iar echipele își testează solidaritatea. Este important să înțelegi care este stilul de conducere care te caracterizează în mod natural și să vezi cum îți poți schimba abordarea pentru a deveni un lider bun pentru echipa pe care o conduci. Folosește-te de acest cadru dificil în favoarea ta și construiește, cu comunicare și calm, o echipă solidă pe care te poți baza.

Angajezi specialiști medicali? Înregistrează-ți compania aici, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.

Despre Autor

Alexandra Ariton

Fire curioasă și creativă, privesc cu entuziasm comunicarea online. Cred în storytelling și puterea textelor care informează, captează și inspiră publicul.

Facebook Comment