În lumea afacerilor, femeia lider continuă să fie o minoritate și același lucru este valabil în educație, religie, organizațiile nonprofit, guvern, armată și medicină. Accesul femeilor la poziții de top și egalitatea de gen sunt printe cele mai discutate subiecte ale momentului. Deși discuțiile pe aceste teme sunt binevenite, apare întrebarea dacă și când se va trece la acțiune.
Oricând în viața unei femei pot apărea diverse piedici de natură personală sau profesională, dar s-a dovedit că femeile au capacitatea de a fi atente la mai multe lucruri în același timp, ducându-și la îndeplinire sarcinile indiferent de situație.
Femeile nu sunt de vină pentru că nu avansează, deoarece grija pentru copii nu explică pe deplin lipsa responsabilităților sociale.
Oamenii continuă să facă presupuneri despre femei, pe baza rolului pe care acestea îl au în societate. Nu numai aceste prejudecăți vădite reprezintă piedici în avansarea femeilor, ci problema cea mai mare o constituie influențele subliminale, care limitează potențialul de dezvoltare și accesul femeilor la anumite poziții.
Cercetările arată în acest sens faptul că bărbații nu sunt mai prietenoși cu femeile de frica unor scandaluri de hărțuire sexuală și nu le acordă acestora accesul la diverse resurse, pentru a nu părea că le fac avansuri sau acționează pe baza favoritismelor.
Pune accentul pe includerea sexului opus în cercurile sociale și luarea împreună a pauzei de masă, de exemplu, ca interacțiunea în afara locului de muncă să nu mai pară ceva ciudat, deoarece evitarea angajaților de sex opus nu este o soluție pentru eradicarea hărțuirii sexuale. Una dintre soluții ar fi ca femeile să-și exprime clar dorințele și așteptările, iar dacă marile companii farmaceutice și clinici private fac din acest subiect o prioritate, lumea va progresa și va prelua exemplul lor.
Din fericire, există multe lucruri pe care organizațiile le pot face pentru a depăși barierele dintre sexe, așa că iată 5 moduri în care femeile pot fi încurajate să-și atingă adevăratul potențial, inclusiv în industria medicală:
Citește și Femeile care au schimbat lumea medicinei
1.Salariul le atrage, dar trebuie ceva mai mult ca să le facă să rămână
Femeile reprezintă 57% din forța de muncă și ocupă 52% din pozițiile de management din domenii precum medicina și dreptul, constituind 60% dintre absolvenții instituțiilor de învățământ superior. Cercetările arată însă că există din ce în ce mai puțin personal cu vocație pentru meseriile din domeniul medical, respectiv cu 56% mai puține persoane talentate față de acum zece ani, deci este mai important decât oricând să înțelegi ce vor angajații.
În urma unui studiu realizat pe 15000 de persoane din 15 țări, s-a descoperit că personalul, în special de sex feminin, își dorește acum ceva mai mult decât doar un salariu stabil, care să intre lunar pe aceeași dată, deoarece viața personală și alegerile fiecăruie au devenit cel puțin la fel de importante precum o carieră și nu se mai exclud reciproc. Generația următoare vrea să aibă parte de sarcini de muncă provocatoare, dezvoltare continuă, dar în același timp și flexibilitate.
Datele recente arată că bărbații mileniali prețuiesc mai mult echilibrul viață personală – viață privată, modelul lor fiind femeile din ultimii ani. Chiar și așa, multe companii țin încă la un orar de lucru fix, însă soluția ar fi să se pună accentul mai degrabă pe căutarea angajaților care pun preț și promovează valorile interne ale companiei, întrucât oricum conducerea marilor companii ascultă acum mai mult de angajați decât o făcea în trecut.
Femeile au început să pună mai mult preț pe carieră și peste 40% dintre antreprenori sunt femei de afaceri, ceea ce înseamnă o creștere cu 114% în ultimele două decenii. Cu toate acestea, femeile ocupă doar 19% din consiliile administrative și în Top 500 Forbes, există doar 20 de femei CEO.
Vestea bună e că acele companii care permit angajaților să muncească de acasă sau să facă muncă de teren și să vină în clinică doar dacă au programări, vor fi mai atrăgătoare nu numai pentru femeile ce doresc să se angajeze acolo ci și pentru clienți, respectivi pacienți și viitorii angajați de orice vârstă, care vor să petreacă mai mult timp cu familia sau să călătorească.
Citește și 70% din personalul medical activ din Romania sunt femei
2. Concentrează-te pe promovarea internă
Succesiunea trebuie să fie o prioritate pentru cei care vor să aibă în cadrul companiei lideri de calitate. În acest sens, ține cont că femeile reprezintă peste 50% din forța de muncă educată și de cele mai multe ori au rezultate școlare mai bune decât bărbații și cu toate acestea numărul femeilor lider e cu 25% mai mic decât al bărbaților ce sunt promovați. Pentru a depăși această problemă, companiile trebuie să elimine discriminarea bazată pe sex și femeile să nu mai fie blocate doar în job-uri ce presupun HR-ul, comunicarea sau roluri de asistente.
Desigur, ca și reprezentant HR sau parte din management trebuie să te asiguri că cei pe care-i angajezi sunt competenți. Uită-te în primul rând în dosarele personalului și abia apoi apelează la o agenție externă pentru ocuparea locurilor vacante din ierarhie. Nu te întreba de ce până acum nu au funcționat femeile în postură de lider (formal sau informal) ci întreabă-te cum poți face ca acestea să ajungă și să rămână acolo și cum poți contribui tu ca acestea să aibă acces la studiile necesare pentru a ocupa inclusiv poziții mai tehnice și operaționale.
3. Promovarea femeilor dornice de muncă
Datele sugerează faptul că femeile sunt mai slab reprezentate în aproape toate industriile. Iar posturile care din punct de vedere istoric au fost ocupate de femei sunt cele mai predispuse la a fi înlocuite în curând de către Inteligența Artificială. Ceea ce înseamnă că dacă nu se intervine curând, foarte multe femei vor reveni la statutul de casnică.
Deși în domenii precum matematică și științe sociale numărul absolvenților femei este egal cu cel al absolvenților bărbați, femeile care lucrează de exemplu în IT, reprezintă doar 18% dintre angajați, în comparație cu 37% în anul 1980. Alte exemple de inegalități sunt numărul femeilor inginer, doar 15% și a celor care lucrează în dezvoltarea tehnologiei AI 26%.
Cercetările arată că motivele diferențelor dintre femei și bărbați persistă de generații întregi, fiind accentuate de preconcepția că femeile sunt mai sensibile și au mai multe probleme. Însă, barierele sunt de ordin structural, instituțional, și țin de mentalitate și de alegerile făcute de fiecare în viață.
Barierele de ordin structural includ lipsa de acces a femeilor la o rețea de networking informală, precum participarea la evenimente sportive sau ieșiri în oraș. Deoarece adesea, bărbații presupun că ele nu vor să participe la astfel de evenimente și nu se mai chinuie să le invite. Barierele instituționale includ diverse tipuri de discriminare și stereotipuri, pe baza cărora se consideră că femeile sunt bune doar pe anumite poziții și bărbații pe altele.
Aici se pot studia cazurile de bărbați asistenți medicali, care sunt percepuți diferit de către pacienți, deoarece această meserie este una preponderent feminină. Foarte importante sunt și mentalitățile care le-ar putea trage în urmă pe femei, care dacă ajung în poziții de director rămân acolo doar datorită relațiilor extraconjugale pe care le-ar avea. De aceea multe femei nici nu îndrăznesc să se gândească la poziții de președinte sau vicepreședinte într-o firmă și încearcă totuși să se afirme pe piața clinicilor private. Cât despre alegerea stilului de viață, este drept că multe femei își prioritizează încă familia, iar o sarcină este considerată o piedică în ceea ce privește viața profesională.
Adesea, lumea se concentrează doar pe obținerea diplomelor, dar pentru a asigura personal pregătit și dedicat trebuie să te gândești la potențialul cuiva și cum să fidelizezi un angajat. Experiența se capătă și în câmpul muncii, nu numai pe băncile școlii, iar o diplomă de specializafre se poate obține și ulterior.
Citește și Feedback-ul în HR | O tactică simplă prin care îți crește reputația de angajator
4. Viitorul este o lume a aptitudinilor
Societatea este una dinamică, ce tinde spre digitalizare și noile tehnologii intră zilnic pe piață, iar crearea de noi aptitudini este necesară, mai ales în medicină. Aparatura trebuie să țină pasul cu dezvoltarea continuă a virusurilor, a se vedea virusurile gripale, recentul COV-19 derivat din familia Coronavirus, bolile transmise de țânțari mutanți și multe altele.
În ziua de astăzi toată lumea a acceptat faptul că unele meserii vor dispărea, dar puțini sunt cei care realizează faptul că toate se vor schimba și este mai important cât de bine și de repede te poți adapta unei situații noi, decât ceea ce știi deja să faci. De aceea este foarte important ca atât bărbații cât și femeile să fie conștienți ce bariere există din punct de vedere al învățământului teoretic și a experienței practice, acestea fiind principala cauză a diferenței numărul de femei lideri și cel de bărbați lideri.
Cum mediul medical este unul în permanentă schimbare și personalul medical nu încetează niciodată să învețe. Tu, ca specialist HR sau parte din management poți influența dezvoltarea liderilor din organizația în care lucrezi prin dezvoltarea de programe de mentorat și educarea angajaților. Diferențe notabile pot fi însă obținute și prin pregătirea în prealabil a interviurilor de angajare și oferirea de sarcini foarte precise candidaților, pentru a găsi omul potrivit la momentul potrivit.
5. Specifică în politica internă a clinicii, a cabinetului sau a spitalului că femeile sunt considerate egale bărbaților
Deși pe piața muncii intră în fiecare an un număr aproximativ egal de femei și bărbați, cei din urmă sunt promovați mai des încă de la primul pas în companie. Responsabilitatea pentru acest lucru o au echipele de management și HR, care prin ceea ce fac și spun formează lideri și trebuie să se asigure că femeile nu rămân în urmă. Aici intervine cultura companiei, care trebuie să specifice foarte clar, în scris, că femeile sunt egale bărbaților și să includă pe toată lumea în cursuri de specializare, conferințe tematice și diverse activități de socializare, pentru ca fiecare angajat să se simtă apreciat.
Toată lumea vrea să progreseze, dar în acest sens trebuie depășite anumite bariere de ordin social. Personalul trebuie să învețe distincția între nepotism, favoritism și hărțuire sexuală. Pe viitor, cu ajutorul departamentului de HR, femeile vor putea avea roluri mai însemnate într-o corporație, deoarece li se va permite construirea unei rețele de networking bazată pe prietenii cu persoane de sex opus. Acest lucru se va reflecta apoi și în modul în care femeile se implică în munca lor, dar și în gradul de mulțumire al pacienților ce apelează la un anumit serviciu medical.
Pasionată de călătorii și lectură, urmează o carieră în jurnalism deoarece își dorește ca în fiecare zi să îmbine utilul cu plăcutul. Iubește provocările, noutățile și vede întotdeauna partea bună a oamenilor, încercând să fie prietenă cu toată lumea și să învețe mereu câte ceva de la oricine.