dr. Andra Custura afirma: „Comunicarea este cheia pentru a avea o relatie buna cu pacientul, ca el sa continue sa vina la clinica pentru a avea grija de dantura sa. Un medic stomatolog trebuie sa ofere pacientului mai mult decat tratamentele necesare. Trebuie sa il ajute sa treaca peste limitarile si blocajele pe care le are pentru a-si trata dintii”.
1. De ce ati ales sa deveniti medic stomatolog?
Cand eram mica, mergeam la stomatolog la o Policlinica speciala pentru copii, unde era un miros pregnant care imi dadea un sentiment de frica. De atunci mi-am dorit sa devin medic stomatolog si sa le ofer pacientilor o altfel de experienta cand vin sa-si trateze problemele dentare.
La acel moment nu stiam prea multe despre stomatologie, stiam doar ca este o meserie care presupune sa fii indemanatic, iar mie asta mi-a placut intotdeauna. Acele trairi din copilarie m-au marcat atat de tare, incat chiar am urmat Facultatea de Stomatologie si am devenit medic stomatolog.
2. Cum au fost primii ani din cariera?
Primii ani din cariera mea au fost placuti si grei, dar si provocatori, cu putin somn. Lucram 12-14 ore pe zi, aveam multi pacienti pe care ii tratam si imi dadeau satisfactii enorme, dar si provocarile erau pe masura pentru ca trebuia sa pun in practica teoria invatata in facultate, ceea ce a fost dificil la inceput. Cu toate acestea eram foarte entuziasmata.
Pentru a ma perfectiona, pentru a pune in practica ceea ce am invatat in timpul facultatii, am lucrat mult timp chiar si in mediul rural si, cand ajungeam acasa, ma simteam foarte bine, implinita, pentru ca faceam ceea ce imi placea si ajutam oamenii.
3. Ce v-a determinat sa va deschideti propria clinica?
Am deschis clinica din dorinta de o oferi mai mult pacientilor si de a forma o echipa care sa aiba mentalitatea pe care am avut-o eu inca de la inceput: sa tratam pacientii care au nevoie, dar, in acelasi timp, sa ramanem si oameni.
Mi s-a oferit aceasta oportunitate si mi-am urmat visul. Pe atunci nu aveam in minte sa renunt la cariera de medic, dar cu timpul s-a clarificat acest lucru si cred ca este cel mai bine pentru mine si pentru familia mea.
4. Ce obstacole se interpun in relatia medic-pacient?
Eu cred ca nu este destul de multa deschidere si sinceritate in relatia medic-pacient, iar aici vorbesc la modul general. Pacientii devin deschisi catre medic, povestesc diverse probleme si medicii ar trebui sa ii asculte cu sufletul si cu mintea, sa fie mai atenti la ceea ce le spune pacientul pentru ca el este singurul care iti transmite ce are nevoie.
Cadrele medicale trebuie sa inteleaga ca pacientii nu se pot trata prin aplicarea unor sabloane pe care noi le-am invatat in facultate. Comunicarea, conexiunea si deschiderea unul fata de celalalt sunt foarte importante.
5. Care este secretul unui medic stomatolog de succes, apreciat de pacienti?
Recunosc ca am fost si sunt apreciata de pacienti si am invatat alaturi de ei cum sa le vorbesc, cum sa ii ascult, cum sa ii tratez, cum sa fac sa le ofer ce stiu eu mai bine si sa ii sustin ca fricile lor sa dispara si sa ramanem si prieteni.
Poate cateodata medicul din mine nu era satisfacut intru totul de calitatea serviciilor, dar, cu timpul, am inteles ca acest lucru nu este posibil intotdeauna pentru ca pacientul vine cu niste limitari, cum sunt fricile, lipsa banilor. Eu consider ca un medic de succes nu este doar cel care face din punct de vedere medical sa fie bine, ci cel care intelege pacientul si il ajuta sa depaseasca anumite situatii pentru a-si imbunatati sanatatea dentara. Un medic bun este cel care are pacienti sanatosi.
Sunt anumite situatii care te scot din buchia cartii si te pun la incercare ca om si, in acelasi timp, trebuie sa reusesti sa oferi si un serviciu de calitate. Eu am reusit sa fac aceste lucruri, de aceea pacientii mi-au devenit prieteni si ma apreciaza.
6. Ce criterii esentiale trebuie sa indeplineasca un medic stomatolog pentru a putea face parte din echipa Andra Smile?
In primul rand, trebuie sa fie un profesionist care sa vrea sa se dezvolte in mod constant, dar in acelasi timp sa pastreze din vechile metode si concepte ceea ce functioneaza. Trebuie sa invete din ce apare nou pe piata, dar sa poata face diferenta si sa aleaga ce este mai bun. Sa aiba un echilibru in a pastra ce este bun din trecut, a vedea ce poate fi folosit in stomatologie din secolul 21, tinand cont si de contextul in care traim.
De asemenea, este important sa comunice deschis cu pacientul si sa stie sa expuna un plan de tratament complet, chiar daca pacientul vine pentru o simpla durere. El trebuie sa-i aduca la cunostinta toate problemele pe care le sesizeaza. Aici se demonstreaza capacitatea medicului de a vedea imaginea de ansamblu, aratandu-i pacientului ca ii pasa, astfel ii castiga increderea si sufletul. Medicul trebuie sa-i explice sincer si dezinteresat ce probleme mai are si sa-i dea dreptul sa aleaga ce va trata. Insa, acolo unde se impune o interventie de urgenta, medicul trebuie sa-l convinga pe pacient ca indiferent de situatie va trebui sa intervina sa-si rezolve acea problema pentru a evita aparitia situatiilor complicate.
Nu in ultimul rand, acesta trebuie sa aiba spirit de echipa, sa stie sa lucreze cu alti medici de alte specialitati pentru ca la noi in clinica sunt mai multi specialisti: ortodont, chirurg, stomatolog, endodont etc. Fiecare isi face treaba asa cum stie mai bine si trebuie sa conlucreze pentru a oferi pacientilor cele mai bune rezultate. Comunicarea de care spuneam mai devreme trebuie sa fie si in cadrul echipei.
7. Care a fost momentul in care v-ati oprit din a profesa si dupa cat timp?
M-am oprit din a profesa dupa 12 ani de la terminarea facultatii. Consider ca pot sa le ofer pacientilor mult mai mult decat un simplu tratament stomatologic pe care il poate face orice medic care a terminat facultatea.
Am luat aceasta decizie pentru a-mi putea iesi din rolul de medic si pentru a lasa experienta sa se sedimenteze in interiorul meu, sa obtin mai multa claritate a ceea ce am reusit sa invat practic, la nivel de relationare cu pacientii si de tratare a lor intr-un mod holistic. Mi-am dat seama ca in ultimii ani, partea de comunicare cu pacientii a fost mult mai importanta, am incercat sa-i ajut pe acestia sa scape de frici, pentru ca vindecarea acestora este cheia pentru viitor si pentru o sanatate mai buna.
8. Avand in vedere experienta acumulata in tot acest timp si cunostintele pe care le detineti, cum vreti sa veniti in ajutorul pacientilor pe viitor?
Mi-ar placea sa creez o comunitatea a pacientilor care capata curaj pentru a adresa cele mai banale intrebari pe care le au fara a se teme, fara sa le fie rusine. Sunt multe intrebari la care pacientii nu primesc raspuns de la medic, poate doar de la vecini, rude care nu au cunostinte medicale si nu stiu sa le ofere prea multe informatii. Mi-as dori ca in aceasta comunitate toti pacientii sa primeasca raspunsurile la intrebarile lor de la persoane cu expertiza si cunostintele medicale necesare.
Aceasta comunitate cred ca ar fi o solutie. Cu siguranta vor veni alaturi de mine si alti medici care sa fie dispusi sa le raspunda si sa le explice, astfel sa se imbunatateasca tipul de relationare medic-pacient. Pe viitor, sper sa vad o altfel de deschidere, medicii si pacientii sa fie mult mai apropiati.
9. Ce ati schimba la sistemul medical stomatologic din prezent?
In primul rand, as face o schimbare la programa facultatii si as adauga anumite materii de comunicare cu pacientul si cu clientul, pentru ca sunt necesare. Din punctul meu de vedere sunt doua lucruri diferite: pacientul este cel pe care vrei sa-l tratezi si clientul este cel care iti plateste si aici apare o scindare pentru ca pacientul intelege ca are nevoie de tratament, este de acord cu specialistul, insa apar barierele financiare, iar atunci lucrurile se modifica.
Sunt multe aspecte de care trebuie sa tinem cont si cred ca aceasta materie ar fi importanta. Cand incepi sa profesezi nu esti doar medic, ajungi sa faci si parte de vanzare, indiferent unde profesezi.
Ar trebui sa existe materii de genul psihologia pacientilor, in care sa se invete tipologii de pacienti, cum sa le identifici emotiile, notiuni pentru partea de relationare medic-pacient. Eu am reusit sa descopar necesitatea acestor lucruri pentru ca mi-am dat seama ca am niste lacune pe care nu reuseam sa le acopar si am facut cursuri specializate pe aceasta tema.
10. Ce sfaturi le oferiti medicilor stomatologi care abia au absolvit facultatea?
In urma multiplelor interviuri pe care le-am sustinut la clinica, am descoperit ca medicii stomatologi care abia termina facultatea nu au o minima experienta parctica pe pacient, nici in comunicare, nici in aplicarea tratamentelor. Ei nu ies din facultate cu o practica solida, asa cum am facut noi, alaturi de cineva cu experienta. Ei stiu doar teorie si, din pacate, practica nu este teorie, de aceea le recomand sa faca voluntariat cat mai mult cu putinta. Sa mearga sa ajute alti medici cu vechime, de la care pot invata foarte multe lucruri utile, chiar daca nu sunt platiti pentru acest lucru.
De asemenea, ii sfatuiesc pe medicii care abia au terminat facultatea sa nu se angajeze ca asistenti medicali. Acest lucru se face doar in timpul facultatii, din punctul meu de vedere, iar dupa ce au diploma, trebuie sa profeseze. Cel mai bine este sa lucreze intr-un cabinet, o clinica in care medicii sa aiba experienta, pentru a avea cu cine sa comunice, de la cine sa invete. Acestia au nevoie sa inceapa cu pasi marunti, iar rabdarea si perseverenta sunt foarte importante in aceasta profesie.
Angajezi specialiști medicali? Înregistrează-ți compania aici, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.
Iubeste să scrie. Pasiunea ei pentru scris se datorează și dorinței de a cunoaște și înțelege cât mai multe domenii, în special cel medical. Face acest lucru pentru a le oferi informații utile celor din jur, fapt ce îi oferă o satisfacție enormă. Motto-ul ei este „Dăruind vei dobândi” (Steinhardt).