Care este cea mai bună metodă să concediezi un angajat

Care este cea mai bună metodă să concediezi un angajat

Să concediezi un angajat este, fără dubiu, unul dintre cele mai grele procese din viața unui specialist în resurse umane. Nu există o variantă fericită și ușoară în care să poți face asta. Există, însă, tactici prin care să faci această decizie mai ușor de acceptat. 

În primul rând, înainte să iei o astfel de decizie, asigură-te că ești bine pus la punct cu ce presupune contractul său de muncă, dar și cu legislația muncii la zi. Există riscul ca fostul tău angajat să îți conteste decizia, mai ales dacă discuția nu decurge într-un mod foarte prietenos, iar șansele ca acesta să ajungă în instanță cresc proporțional cu lipsa tacticii în abordare. 

În general, un contract de muncă poate înceta prin 3 modalități: de drept, la acordul părților sau prin manifestarea unilaterală de voință a uneia dintre părți, adică demisie sau concediere. În discuția noastră, ne vom axa pe ultima modalitate, anume concedierea. 

În al doilea rând, înainte de a lua o astfel de decizie, analizează dacă angajatul tău ar putea funcționa mai bine pe un alt post, cu alte sarcini. Este un pas util, de eficientizare a forței de muncă pe care o ai deja. De asemenea, asigură-te că ai făcut suficiente analize și ai o bază solidă de argumente pentru care ai luat această decizie. 

Acum, odată ce ai bifat pașii de mai sus, să trecem la tips&tricks pentru discuția finală.

Citește și Responsabilitatea unui specialist în resurse umane, ȋn procesul de recrutare a personalului medical

Asigură-te că o să creezi un spațiu cât mai relaxat și intim pentru această discuție.

Acest lucru presupune să nu fiți deranjați sau inhibați de către ceilalți colegi. Tonul vocii trebuie să fie cald, dar ferm, iar discursul (pregătit pe alocuri dinainte) trebuie să conțină argumentele valide, dacă e necesar, chiar cu exemplificare din realitatea din teren. Trebuie să îți asiguri angajatul că are tot dreptul să conteste această decizie și că te asiguri că el își cunoaște drepturile. Această abordare îl va face să conștientizeze faptul că întreruperea colaborării nu presupune neapărat un conflict, ci pur și simplu, obiectivele nu mai sunt comune, iar colaborarea nu mai este productivă din varii motive, care trebuie comunicate.

Presupunând că am trecut cu bine peste prima etapă, iar angajatul nostru înțelege și are disponibilitatea de a discuta mai departe, este momentul să abordezi subiectul preavizului, care este obligatoriu la 20 de zile lucrătoare, conform legislației.

Citește și Resurse Umane: cum să îți gestionezi timpul și interviurile cu candidații

Odată stabilit preavizul, e momentul să muți discuția către angajat și nevoile sale. Asigură-l că, deși drumurile voastre nu mai sunt comune în acest punct, îți dorești să îi oferi tot suportul, atât cât îți permiți, pentru a-l ajuta cu proiectele sale personale sau planurile de viitor. Astfel, angajatul tău nu va lua această decizie ca pe ceva personal, ci ca pe o decizie de business, care să fie în avantajul fiecăruia dintre voi. 

După ce te asiguri că mesajul tău a fost clar înțeles, e momentul să ceri feedback-ul lui despre companie. Pregătește-te ca el să nu fie neapărat pozitiv, ci într-o notă puțin negativă, fiind vorba de impactul unei astfel de vești. Nimeni nu își dorește să fie concediat. Este momentul lui, așa că permite-i să ofere feedback așa cum consideră el, notează-ți ceea ce spune și analizează și perspectiva lui. Uneori, poți extrage lecții interesante dintr-o astfel de discuție. 

În timpul discuției, asigură-te că angajatul nu va mai avea acces la documente importante, ci doar la strictul necesar pentru a finaliza proiectele care îi erau atribuite. E bine să elimini orice risc.

Ce să NU faci în cadrul unei astfel de discuții

  • Evită feedback-ul de tip sandwich. Concedierea nu este un moment potrivit pentru a aplica o astfel de tactică. 
  • Nu arunca vina și nu folosi un ton mustrător.
  • Nu neglija reacțiile colegilor și planifică în detaliu modul în care anunți aceasă decizie în companie, fără să devină jenant pentru fostul tău angajat. 
  • Nu purta această discuție 1 la 1, ai nevoie de cel puțin un martor la discuție, care să poată confirma modul cum a decurs discuția.

Citește și Cum sa Anticipati si Sa Preveniti Plecarea unui Angajat?

Despre Autor

Cristiana Cornea

Cat lover, coffee drinker, storyteller, candle maker – cam așa ar suna bio-ul meu pe Instagram. Cred despre mine că sunt o persoană complexă, curioasă și loială, deși mă plictisesc rapid. Scriu nu numai ca să îmi hrănesc sufletul, ci și stomacul, ca să îmi plătesc chiria și abonamentul la Internet. Nu știu exact ce scrie pe cartea mea de muncă, dar în viața sclipicioasă a industriei mele, sunt Social Media Specialist și Content Creator.

Facebook Comment