Acreditarea unităților sanitare, pe înțelesul tuturor

Acreditarea unităților sanitare, pe înțelesul tuturor

Calitatea serviciului de îngrijire medicală este un standard important care trebuie întrunit într-un sistem sanitar, indiferent dacă ne aflăm sau nu în situații de risc, precum pandemia. Un parametru important care relevă că un spital poate oferi servicii de calitate este acreditarea acestuia. 

Tot ceea ce presupune acreditarea unui spital este explicat în Legea 185/2017 privind asigurarea calității în sistemul de sănătate. 

Citește mai mult despre Acreditarea Unităților Sanitare aici

Spitalele solicită Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate (ANMCS) să fie începută analiza de conformitate a tuturor cerințelor. Această analiză este efectuată de evaluatori externi, independenți, după ce unitățile sanitare au achitat și o taxă de acreditare. Pentru obținerea acreditării, unitățile sanitare achită o taxă de acreditare, valabilă pentru un ciclu de acreditare. Taxa se stabilește în funcție de dimensiunea, specificul și complexitatea structurii spitalelor.

Evaluarea pentru obținerea acreditării se solicită de către unitățile sanitare, numai atunci când acestea îndeplinesc toate condițiile cerute de lege, punctează ANMCS pe site-ul oficial. 

În activitatea de evaluare, unităţile sanitare au obligaţia să coopereze cu membrii comisiilor de evaluare şi să le pună la dispoziţie documentele necesare validării informaţiilor care confirmă îndeplinirea cerinţelor din standardele de acreditare”, mai arată sursa citată. 

ANMCS colaborează cu spitalele acreditate, monitorizează activitatea și le îndrumă privind asigurarea calităţii.

Cum poate un spital să demareze acreditarea

Conducerea spitalului ia această decizie, iar ulterior o comunică tuturor angajaților că instituția a intrat într-un proces de implementare a unui sistem de management al calității. La acest proces trebuie să participe toată lumea.

Ulterior, trebuie angajat personal în structura de management al calității, pregătit în acest domeniu. Această structură va reprezenta comitetul de coordonare a procesului de calitate. 

Comitetul, împreună cu managerul și ceilalți membri ai conducerii spitalului, (consiliul de administrație, consiliul medical, consiliul de etică, șefii de secții și compartimente, șefii structurilor economico-financiare și administrative, resurselor umane etc.) stabilesc un plan de implementare.

Citește și Semnarea, modificarea sau încetarea CIM se vor face electronic

Pașii acestui plan sunt următorii:

Diagnosticarea – În primă fază, trebuie stabilite misiunea și viziunea spitalului, care trebuie aliniate după nevoia comunității și după resursele existente. De asemenea, trebuie identificate și problemele care au apărut în orice proces, activitate a spitalului. Trebuie analizat și ce presupune un standard de acreditare și trebuie stabilit diferențele între indicatori de structură, de proces și de rezultat. Important este de decis care este drumul care trebuie parcurs pentru a ajunge la cel mai înalt grad de conformitate cu standardele.

Organizarea pentru calitate – Aici, trebuie stabilite obiectivele, activitățile, resursele și termenele de realizare a acestora, cu responsabilități. Tot la acest pas este discutat și decis modul de monitorizare și evaluare a acestui proces. 

Instruirea personalului – Angajații sunt cel mai important bun al unui spital. Astfel, personalul trebuie instruit pentru a înțelege ce înseamnă, de fapt, conceptul de calitate, ce trebuie făcut pentru a asigura calitatea și de ce este important să fie făcut acest lucru. 

Redactarea documentației – În cadrul acestui pas, trebuie decis care este documentația necesară pentru fiecare proces în parte. O echipă care se va ocupa de documentație va fi desemnată. AMNCS subliniază că documentele inutile trebuie eliminate. Sunt identificate activitățile pentru care se impun proceduri de sistem sau operaționale, pentru a exista un mod de lucru omogen, unitar. 

Echipa trebuie să identifice și actele medicale pentru care se consideră că este nevoie de protocoale de diagnostic și tratament. Monitorizarea eficienței protocoalelor și a procedurilor trebuie monitorizate, de asemenea. Modul în care se face această monitorizare trebuie stabilită. Se stabilește și circuitul documentelor, fiind avută în vedere securitatea informațiilor.

Prima aplicare a documentație și auditurile interne – toate procedurile decise trebuie aprobate de către cei care au acest drept. Ulterior, personalul care trebuie să aplice protocoalele trebuie să le ia la cunoștință. 

Bilanțul evaluării – După cel puțin 3 luni (sau chiar mai mult, în funcție de complexitatea procesului) este efectuată o evaluare a documentației. După evaluare, vine și o corecție a deficiențelor depistate. 

A doua aplicare a documentației – după corecturile deficiențelor constatate, se repetă aplicarea procedurilor din documentație pentru încă un termen de cel puțin 3 luni.

Citește și 5 recomandări pentru un management eficient

Auditul de validare – vine apoi un alt audit al protocoalelor implementate, pentru a se constata alte deficiențe. La fel, acestea se corectează. 

Vizita de evaluare pentru acreditare – Spitalul transmite reprezentanților ANMCS perioada în care se dorește vizita de evaluare. 

Vizita de evaluare – În acest moment, angajații trebuie să fie pregătiți să discute cu evaluatorii prezenți. Toate documentele sunt pregătite.

Angajezi specialiști medicali? Înregistrează-ți compania aici, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.

Despre Autor

MEDIjobs

MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc. Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.

Facebook Comment