Medic ori farmacist, dar și antreprenor? Cum creezi un business plan pentru o afacere mică

Medic ori farmacist, dar și antreprenor? Cum creezi un business plan pentru o afacere mică

Fiecare început vine atât cu provocările, cât și cu părțile sale frumoase. Dacă ești specializat în domeniul medical sau farmaceutic și te-ai hotărât să faci pasul în antreprenoriat, află că unul dintre cele mai importante puncte de bifat este planul de business. Și nu este deloc de neglijat acest aspect. Vei vedea că el îți va aduce răspunsuri la o serie de întrebări și te va ajuta să pornești cu dreptul.

În  acest articol vei afla cum să abordezi problematica planului de business, cum să creezi unul și care sunt punctele peste care nu poți să sari.

Citește și 5 idei pentru gestionarea eficienta a timpului ca medic si manager

Ce este un business plan?

Poate te-ai întrebat deseori acest lucru. În forma sa cea mai simplă, un plan de afaceri este un ghid – o foaie de parcurs pentru afacerea ta și conține obiective și detalii despre modul în care intenționezi să duci la îndeplinire aceste obiective. 

Planul de afaceri nu trebuie să fie un document lung și formal, ci mai degrabă unul care să reflecte esența, structura și spiritul afacerii, care să arate în doar câteva minute parcurse o întreagă poveste sau plan. 

Un plan bun de afaceri conține nu doar informații extrem de precise, ci unele complet personalizate pentru companie. Dacă ai citit vreodată că un plan de afaceri trebuie să fie stufos, de 30 sau chiar 40 de pagini, uită de această idee. Cele moderne sunt mai scurte, mai ușor de parcurs, de urmărit și de implementat.

Să începem cu elementele de bază.

Cât de des trebuie să actualizezi un business plan?

Este important să actualizezi trimestrial business planul astfel încât el să corespundă noilor realități. Pentru că previziunile nu corespund uneori cu ceea ce se va întâmpla, asigură-te că planul reflectă acest lucru. Revizuirea constantă este vitală pentru ca afacerea ta să prospere.

Citește și 3 recomandari pentru a comunica mai eficient cu furnizorii nostri

Cine are nevoie de un business plan

Mulți dintre cei care iau în considerare elaborarea unui astfel de plan îl văd precum un punct de pornire în antreprenoriat sau un ajutor pentru a putea solicita investiții ori împrumuturi. Cu toate acestea, planurile de afaceri sunt de asemenea vitale pentru derularea afacerii și al planificării strategice.

Companiile existente ar trebui să aibă planuri de afaceri pe care le actualizează pe măsură ce condițiile pieței se schimbă, dar și atunci când apar noi oportunități.

Companii la început de drum

Cel mai clasic scenariu de planificare a afacerilor este înainte de înființarea companiei. Planul este cel care îi ajută pe fondatori să elimine incertitudinea în mai multe direcții, cum ar fi proiecția de vânzări, bugetul de cheltuieli, repere și sarcini.

Nevoia elaborării unui business plan devine și mai evidentă în momentul în care compania trebuie să se gândească de câți bani va avea nevoie, care sunt costurile înainte de vânzări, dar și care este calendarul plăților.  Mai mult, planul de afaceri este cel care va explica ce va face noua companie, cum își va îndeplini obiectivele și, cel mai important, de ce fondatorii sunt oamenii potriviți. Un plan de afaceri de pornire detaliază și suma de bani necesară pentru investiție, dar și prin fazele inițiale de creștere care vor conduce la rentabilitate.

Companii existente

Nu toate planurile de afaceri sunt pentru companii care se vor lansa. Întreprinderile existente utilizează planuri de afaceri pentru a gestiona și conduce în mod strategic afacerea, nu doar pentru a aborda schimbările de pe piețele lor și pentru a profita de noi oportunități.

În cazul acestora, planurile de afaceri sunt menite să consolideze strategia, să stabilească noi valori, să urmărească rezultatele, să planifice resursele, etc. 

Planurile de afaceri pot fi un motor critic al creșterii pentru întreprinderile existente. Așadar, un proces robust de planificare a afacerilor poate fi un avantaj competitiv care determină o creștere mai rapidă și o inovație sporită.

Alege planul de business care ți se potrivește

Înainte de a începe chiar să-ți scrii planul de afaceri, trebuie să te gândești la publicul tău țintă, dar și la obiectivele planului. Deși există componente comune care se regăsesc în aproape fiecare plan de afaceri, cum ar fi previziunile de vânzări și strategia de marketing, formatele planului de afaceri pot fi foarte diferite în funcție de audiență și de tipul de afacere.

De exemplu, dacă plănuiești să îți deschizi un cabinet stomatologic, planul va conține informații despre echipamentele achiziționate, detalierea serviciilor oferite, rolul și importanța resurselor umane și diferențierea față de alte cabinete stomatologice.

Citește și 3 moduri în care să-ți duci afacerea la un alt nivel

Scurt și la obiect

Un plan de afaceri cu o pagină este exact cum sună: un rezumat rapid al afacerii tale, livrat pe o singură pagină. Asta nu înseamnă că trebuie să folosești o dimensiune a fontului foarte mică și înghesuirea unor tone de informații într-o singură pagină, ci mai degrabă înseamnă că afacerea este descrisă într-un limbaj foarte concis și direct.

Un plan de afaceri poate fi un instrument excelent pentru a prezenta afacerea unor potențiali investitori. Întrucât investitorii au foarte puțin timp pentru a citi planuri de afaceri detaliate, un simplu plan de o pagină este adesea o abordare mai bună pentru a obține acea primă întâlnire. Mai târziu în proces, va fi nevoie de un plan mai detaliat, dar inițial planul de o pagină se poate dovedi excelent.

Cuprinzător, dar cu structură simplă

Un plan cuprinzător este mai detaliat decât un plan de o pagină și include mai multe informații financiare, dar este caracterizat de agilitatea sa. Planurile cuprinzătoare sunt mai degrabă folosite de management pe plan intern ca instrumente pentru planificarea strategică și creșterea companiei.

Pentru o eficiență maximă, planurile cuprinzătoare folosesc bulletpoints pentru a defini strategia, tactica, datele și sarcinile specifice, precum și numerele esențiale, inclusiv vânzările, cheltuielile și fluxul de numerar proiectate. Când sunt tipărite, ele au între 5 și 10 pagini. Dar deoarece va trebui să le revizuiești constant, păstrează-le în format editabil.

Pentru potențiali investitori

Planurile pentru investitori ar trebui să se axeze pe echipa din care este formată compania. Până la urmă, investitorii investesc mai întâi în oameni și abia apoi în idei, așa că este esențial ca planurile de business să conțină biografii ale membrilor cheie ai echipei și modul în care experiența lor va ajuta la creșterea companiei.

Ce include un business plan

O introducere succintă și revelatoare

Pentru că nu ai niciodată a doua șansă de a face o primă impresie excelentă, scrierea unei introduceri cuprinzătoare este o modalitate potrivită pentru a atrage atenția într-un mod pozitiv. Scrie la începutul planului de afaceri o introducere succintă care să conțină elementele cheie și să pună într-o lumină favorabilă compania, dar fără a exagera sau supraevalua.

Această introducere ar trebui să ofere o privire rapidă de ansamblu asupra problemei pe care o rezolvă afacerea ta, soluția ta la problemă, grupul țintă al companiei, punctele cheie financiare și un rezumat al echipei de management.

Partea de marketing

Pentru a avea succes și profit, o companie trebuie să rezolve o problemă în lumea reală. Compania pe care o înființezi este în domeniul medicinei sau farmaceutic, deci în funcție de specialitățile profesioniștilor și a serviciilor medicale oferite, îți va fi foarte ușor să formulezi ce anume poți să oferi. De aceea, înțelegerea pieței țintă este esențială pentru construirea campaniilor de marketing. Acestea îți vor ajuta businessul să se dezvolte și să prospere.

De exemplu, poți să îți faci o clinică stomatologică pentru copii. Vei crea oferte personalizate pe nevoile acestora și totul va deveni mult mai ușor dacă îți setezi de la început obiectivele.

Citește și COVID-19 | Cum sa va protejati business-ul in timpul pandemiei

Tendințele pieței

În această secțiune va trebui să descrii cele mai importante schimbări care se întâmplă  în domeniul companiei tale. Nevoile, demografia sau preferințele potențialilor clienți se schimbă într-un mod notabil? În mod ideal, explică cum aceste tendințe vor favoriza serviciile pe care îți propui să le oferi.

Creșterea cotei de piață 

Explică dacă sau cum grupul tău țintă a crescut sau a scăzut în ultimii ani. Cercetarea este esențială aici, evident. Poți căuta pe motoarele de căutare, poți apela la serviciile unor firme de cercetare de piață, poți citi articole ale unor jurnaliști de la publicații de prestigiu care acoperă domeniul tău, sau consultă alte surse credibile.

O piață în creștere este încurajatoare, deoarece sugerează o cerere mai puternică pentru pe care o propui în anii următori. Cu toate acestea, poți să ai succes și pe piață slabă dacă te diferențiezi față de competiție și ai un avantaj. 

Competiție

Descrierea competiției este un alt punct important pe care trebuie să îl iei în considerare atunci când îți creezi planul de afacere. Vrei să știi care sunt cei mai mari competitori, care sunt strategiile lor, poți să implementezi ce merge și să scoți din calcul ceea ce nu a mers la aceștia.

Un punct de plecare pentru aflarea competiției este următoarea întrebare: Ce alte opțiuni au potențialii tăi clienți care răspund nevoilor lor și ce face ca soluția pe care o oferi să fie mai bună pentru ei?

Partea de execuție

Produse și servicii oferite

Secțiunea de produse și servicii din planul tău de afaceri va cuprinde soluțiile pe care compania le va oferi. În această secțiune vei detalia problema pe care o rezolvi, cum o rezolvi, peisajul competitiv și avantajul competitiv al afacerii tale.

În funcție de tipul companiei pe care o pornești, această secțiune poate detalia și tehnologiile pe care le utilizezi și alți factori cheie despre serviciile medicale pe care le oferi sau pe care intenționezi să le oferi în viitor. 

Marketing și vânzări

Planul de marketing și de vânzări va detalia strategiile pe care le vei utiliza pentru a ajunge la piața țintă. Această porțiune a planului oferă o imagine de ansamblu asupra modului în care îți poziționa compania pe piață, a modului în care vei stabili prețurile serviciilor, modul în care vei promova ofertele. 

Măsurarea rezultatelor

Planurile nu reprezintă nimic fără o implementare solidă. La capitolul repere și metrici din plan stabilește sarcini concrete pe care intenționezi să le îndeplinești, completate cu datele limită și numele persoanelor care vor fi responsabile.

Acest capitol ar trebui să detalieze valorile cheie pe care intenționezi să le utilizezi pentru a urmări dezvoltarea afacerii. 

Echipa

Dacă ești la început de drum, sigur vei dori să îți construiești o echipă solidă și în care să poți avea încredere. În cazul în care ai deja angajați, scrie pentru fiecare dintre aceștia abilitățile valoroase și specializările, iar pentru posturile pe care vrei să le ocupi în cadrul companiei ar fi bine să îți propui să găsești persoane cu anumite aptitudini sau specialități. 

Citește și Definirea valorilor si a viziunilor în cadrul unui cabinet veterinar

Plan financiar

Planul financiar reprezintă  o componentă critică pentru toate planurile de afaceri. Dacă vrei să construiești o afacere de succes, acordă o atenție deosebită raportului dintre încasări și cheltuieli. Un plan financiar bine construit îți va arăta direcția în care merge afacerea, dacă îți permiți să angajezi personal nou sau să cumperi echipament. 

Un plan financiar tipic include:

  1. Prognoza vânzărilor
  2. Planul de personal
  3. Situație de profit și pierdere
  4. Situația fluxurilor de trezorerie
  5. Bilanț contabil
Concluzie

Acum că știi care sunt elementele principale ale un business plan, poți să îți începi propria afacere în domeniul medical sau farmaceutic. Te poți consulta fie cu partenerul de afaceri, fie cu un specialist, dar asigură-te că ai un plan conturat, fie el unul foarte structural. Și nu uita, ajustează-l periodic. Numai astfel te poți menține competitiv pe piață. Mult succes!

Despre Autor

Violeta Dan

Entuziastă, neobosită visătoare și cititoare avidă. Sunt o admiratoare a poveștilor bine spuse, a celor care inspiră, motivează, aduc plus valoare și o viziune nouă, dar care sunt bine documentate și splendid realizate.

Facebook Comment