?>

Retenția angajaților | Ce este și cum poți asigura o experiență pozitivă a acestora în companie?

Retenția angajaților | Ce este  și cum poți asigura o experiență pozitivă a acestora în companie?

Focusul strategiilor de HR trece și pe retenția angajaților actuali, nu doar pe recrutarea noilor talente. Cu o generație tânără de specialiști medicali cu diferite așteptări și pregătiți să își schimbe mult mai ușor locul de muncă decât generațiile trecute, dar și cu mai multe joburi disponibile decât candidați pregătiți, provocările companiilor se schimbă.

Această situație a creat noi provocări pentru practicile de HR – cum poți crea un branding de angajator atractiv pe termen lung? Ce motivează angajații să rămână loiali și dedicați companiei lor? 

Cum și de ce este prioritară această experiență pozitivă a angajaților, mai ales în zilele noastre, și ce pot face specialiștii în HR medical pentru a crește retenția specialiștilor tineri, poți afla în cele ce urmează în acest articol MEDIjobs.

Citește și 11 solutii proactive de sporire a retentiei asistentilor medicali

Ce înseamnă experiența angajaților?

Experiența unui angajat se referă la ceea ce acesta întâmpină, observă și simte în cadrul companiei din care face parte, dincolo de implicarea sa în rolul de angajat și cultura organizațională. Cu cât experiența sa este mai pozitivă, cu atât succesul companiei crește. Iar când vorbim de experiența angajatului, vorbim de implicarea companiei.

Pentru a asigura o experiență a angajaților cât mai bună – ceea ce aduce numeroase beneficii acestora și implicit companiei – este nevoie ca angajatorul să cunoască sau să descopere ce anume îl motivează pe angajat pe termen lung și să îi ofere acele lucruri, pentru a păstra talentul de top în cadrul organizației. 

Această experiență a angajatului nu se referă la bonusurile sau aprecierile ocazionale, ci la mai mult de atât și pe tot parcursul existenței sale în companie – de la atragere și recrutare, la onboarding, dezvoltare și retenție. 

Ce înseamnă retenția angajaților?

Retenția angajaților înseamnă, pe scurt, păstrarea talentului în cadrul companiei tale. Poți crește retenția personalului medical prin îmbunătățirea experienței angajatului, în urma analizării și a punerii în practică a diferitor strategii personalizate de HR.

Dar care sunt motivele pentru care specialiștii în recrutare și leaderii de companii ar trebui să investească în această experiență și, implicit, retenție a angajaților? Așa cum am precizat într-un articol despre modalitățile de retenție a personalului medical, printre principalele motive se numără:

  • Pierderea unui angajat înseamnă că activitățile acestuia trebuie repartizate către alți colegi
  • Dacă activitățile acestuia nu pot fi repartizate, trebuie reluat procesul de recrutare, care implică pierderi de costuri și timp (de la câteva săptămâni, la câteva luni)
  • Perioada de căutare a unui înlocuitor și acomodarea acestuia cu postul său poate crea frustrări în rândul colegilor și a clienților, care se bazau pe rezultatele activității persoanei care a plecat
  • Plecarea unui angajat valoros înseamnă pierderea forței de muncă atât de necesare, mai ales când există un deficit major de talent pe piața serviciilor de sănătate.

Acestea sunt doar o parte dintre motive. 

Cum poți asigura o experiență a angajaților cât mai pozitivă?

Când vorbim de avantajele acestei employee experience ne referim în special la: creșterea retenției angajaților competenți, reducerea costurilor și reducerea procesului de recrutare, care presupune eforturi consistente și chiar stresante.  Mai mult decât atât, când angajații se simt bine la locul de muncă, studiile arată că productivitatea, performanța și lucrul în echipă sunt mult mai ridicate. 

Ca să poți afla CUM poți asigura această stare de bine a personalului angajat, mai întâi este important să îi cunoști: care este profilul angajaților, care sunt așteptările lor? Așa cum probabil intuiești, așteptările și nevoile angajaților de acum 10-20 de ani diferă mult de cele ale generației actuale de specialiști medicali. 

O strategie de început este să analizezi generațiile angajaților din companie. O analiză pe scurt a acestora scoate la iveală date generale, dar importante despre aceștia, precum:

Generația Baby Boomers 

Se referă la cei născuți după cel de-al Doilea Război Mondial, care au început deja să se pensioneze sau sunt aproape de vârsta pensionării. Aceștia dețin un număr relativ mare de posturi în cadrul companiilor, mai ales în cele de conducere și de mentorat. Nevoile lor au trecut de la cele profesionale și de câștigare a traiului la cele personale: nevoia de a fi aproape de familie, de a petrece timp acasă, de a avea grijă de membrii familiei, de a se îngriji de propriile probleme de sănătate care nu le mai permite un job full-time. 

Plecările acestei generații de oameni – obișnuiți de cele mai multe ori cu același loc de muncă, zeci de ani – sunt în număr foarte mare, ceea ce a creat dificultăți și pe piața muncii (nevoia de personal este foarte mare).

Printre tacticile de îmbunătățire a experienței angajaților din această generație în vârstă se numără flexibilitatea programului de lucru sau chiar mai puține ore, pachete de asigurări de sănătate atractive, mai puține reguli și restricții în privința activităților etc. 

Citește și Modalitati de retentie a personalului medical

Generația X 

Este cea imediat următoare, care a format așteptările și nevoile curente ale forței de muncă. Sunt adulții născuți, de obicei, între anii 1960-1980, crescuți în familii unde existau două venituri și care, prin urmare, au crescut cu nevoia de independență și autonomie. 

Prin urmare, această generație de angajați resimte nevoia de flexibilitate, independență și autonomie și la locul de muncă. Cât timp aceștia se simt mulțumiți, vor rămâne pe posturile lor și vor putea oferi exemple de leadership și maturitate în cadrul companiei. 

Mai mult, sunt generația care se confruntă cu două responsabilități majore în viața personală: îngrijirea părinților (sau a celor în vârstă din familie) și îngrijirea copiilor. De aceea, angajatorii pot îmbunătăți mult experiența lor ca angajați mizând pe: 

  • programe flexibile 
  • concedii de maternitate sau paternitate sau concedii pentru îngrijirea cuiva bolnav în familie (și indemnizații)
  • un rol autonom sau semnificativ în companie
  • recunoașterea muncii pe care o depun
  • oportunități de creștere și de dezvoltare în companie.  
 Generația de mileniali 

Este cea născută în anii ’80, odată cu revoluția tehnologică – au crescut odată cu tehnologiile și cu apariția platformelor de social media. Angajații mileniali au aproximativ aceleași nevoi și așteptări precum generația anterioară, cu accent mai mult pe dezvoltarea personală și profesională, implicare în comunitate și pe echilibrul între viața personală și profesională. 

Sunt o generație care este atrasă de un mediu de lucru prietenos și interesant, plăcut, și care au dezvoltate multe abilități practice soft și hard. Angajatorii pot îmbunătăți experiența angajaților mileniali prin o ofertă de beneficii referitoare la: 

  • flexibilitatea programului
  • programe de wellness, abonamente la sala de fitness, asigurări medicale
  • oportunități de dezvoltare și coaching
  • cultura feedback-ului și a colaborării 
  • implicare în programe de responsabilitate socială

Mai există și generația Z, foarte tânără de altfel, născută într-o lume deja digitalizată și competitivă. Nevoile lor seamănă cu cele ale milenialilor, cu diferența că pentru cei născuți la final de anii ’90 sunt mai importante: autonomia și lucrul individual, siguranța jobului, șansele mari de avansare și salariul. 

Dacă e să ne inspirăm pe scurt din cercetările lui Jacob Morgan, autor al cărții “The Employee Experience Advantage: How to Win the War for Talent by Giving Employees the Workspaces they Want, the Tools they Need, and a Culture They Can Celebrate”, există trei perspective din care poți aduce îmbunătățiri vizibile, toate pornind de la a privi angajatul ca un consumator la locul de muncă:

  1. Tehnologia: domeniul medical în sine cere lucrul cu cele mai bune și mai noi tehnologii, cât și investiții în echipamente medicale de ultimă generație, cu care specialiștii medicali pot desfășura activitățile zilnice și cu care pot să își îndeplinească responsabilitățile. Tehnologia înseamnă ușurință, flexibilitate, colaborare și dezvoltarea de abilități necesare în prezent și viitor. 
  2. Cultura organizațională: profesioniștii de astăzi trăiesc într-o lume în care leadershipul este la ordinea zilei, în care rolurile fiecăruia sunt importante și cer colaborare, dar și autonomie, în care jobul trebuie să aibă semnificație și în care echipa este o comunitate întărită de anumite valori comune, reflectate și în muncă.
  3. Mediul de lucru: locul în care angajații își petrec o bună parte din zi și unde lucrează trebuie să îi inspire și să fie construit pentru a susține colaborarea. De aceea, e important ca mediul de lucru să fie prietenos și modern, dotat cu cele necesare, dar și creativ pe cât posibil. Chiar dacă vorbim de servicii medicale, spațiul poate fi dotat și aranjat astfel încât să creeze armonie, siguranță și ușurință în mișcare. 
5 tactici de îmbunătățire a experienței angajaților pentru a crește retenția – care nu costă

Următoarele recomandări sunt o parte dintre metodele de HR folosite pentru a păstra angajații fericiți și pentru a crește retenția lor. Toate pot fi adaptate nevoilor companiei – majoritatea se referă la tactici necostisitoare, dar care fac diferența pe termen lung

  1. Ține cont de feedback-ul angajaților

Așa cum povesteam pe larg într-un articol despre cât de important este să ceri feedback de la echipa ta medicală, orice companie care dorește un brand de angajator puternic și atrăgător trebuie să ia în considerare nu doar experiența candidaților, ci și pe a angajaților. Asta presupune să afli – prin chestionare sau întâlniri 1 on 1 – care sunt punctele forte și punctele slabe ale organizației tale direct de la angajații tăi. 

Poți să îi întrebi despre:

  • Cum a decurs procesul de onboarding și cât l-a ajutat
  • Ce anume l-a convins să aplice sau să accepte un post în companie
  • Cum s-a schimbat experiența angajatului odată cu schimbările din companie sau cu avansarea în carieră
  • Ce idei are de îmbunătățire a modului de lucru sau a diferitor aspecte ale companiei
  • Cum i se pare managementul în raport cu angajații și ce eforturi de comunicare crede că sunt potrivite sau nu.
  • Ce beneficii sunt importante pentru fiecare – de aici poți afla că nu contează numărul beneficiilor oferite, ci alegerea celor pe care și le doresc. 

După o analiză a tuturor răspunsurilor date de personal, se pot implementa cele mai pertinente și mai importante sugestii – ceea ce vor fi profund apreciate de angajați. Atunci când personalul se simte ascultat și înțeles, iar ideile sale sunt luate în calcul în deciziile de management, motivația, satisfacția și loialitatea cresc de asemenea.

2. Oferă oportunități de dezvoltare profesională

Poate fi vorba de cursuri de specialitate, traininguri de upskilling sau de reskilling, programe de coaching – toate sunt binevenite de generațiile mai tinere de angajați, dornici să descopere lucruri noi, să asimileze informație și să fie la zi cu inovația în domeniu. Important este să le oferi în acord cu oferta de valoare către angajați – cunoscută drept employee value proposition (EVP).

Provocările profesionale cer o permanentă actualizare a abilităților interpersonale și a competențelor. Prin urmare, orice oportunitate de dezvoltare este atrăgătoare și avantajoasă și pentru angajator – care motivează angajații exact cu a oferi valoarea și încrederea pe care și le  doreau de la job. 

Statisticile internaționale arată că majoritatea profesioniștilor care părăsesc o companie o fac pentru că se plafonau, nu puteau avansa profesional și angajatorul nu le foloseau abilitățile la potențial maxim. 

3. O comunicare internă optimizată

În lumea serviciilor medicale, accesul rapid la informațiile necesare și la resursele de care au nevoie angajații este important și pentru pacienți, care așteaptă adeseori la cozi din cauza lipsei de comunicare internă eficientă. Pentru a nu crea frustrări și pentru a nu pierde ore întregi pe căutările informațiilor de care au nevoie și angajații, și pacienții, optimizarea comunicării interne este o prioritate. 

Aici, se recomandă utilizarea tehnologiilor care înlesnesc comunicarea între toate departamentele și implementarea lor astfel încât să permită măsurarea productivității și a realizărilor angajaților, zi de zi. Această investiție contribuie la succesul companiei, la creșterea satisfacției profesioniștilor din prima zi de lucru, dar și a pacienților deopotrivă.

4. Activități sau programe de wellness

Cum menționa anterior, starea de bine a angajaților se poate menține foarte bine și prin programe de wellness care să îi convingă că jobul lor este semnificativ și contează pentru angajator. 

Este important ca sănătatea angajaților să fie una dintre prioritățile strategiilor de HR. Acestea se pot referi la diferite beneficii sau activități întreprinse împreună sau separat, precum:

  • Practicarea unui sport împreună cu echipa, ocazional
  • Organizarea de ieșiri în afara biroului, după program
  • Sărbătorirea evenimentelor importante din cadrul companiei și a realizărilor angajaților
  • Organizarea de sesiuni de brainstorming pentru a face schimb de idei creative pentru un mediu de lucru mai plăcut sau optimizarea modului de lucru
  • Încurajări și recunoașteri ale eforturilor depuse de fiecare, zi de zi
  • Promovarea recunoștinței, a flexibilității, a diversității și a empatiei.

5. O cultură organizațională sănătoasă

Cultura organizațională pare să fie un pilon important în orice tip de companie, pentru că ea definește și întărește valorile comune ale companiei și ale angajaților săi. Poți seta diferite strategii, tactici și evenimente care să aducă aminte de valorile împărtășite – fie ele despre comunicare onestă, inovație, respect față de colegi și pacienți, libertate sau pasiune șamd. 

Cultura organizațională specifică companiei se reflectă în comunicarea internă cât și în cea externă și are un impact puternic asupra mediului de lucru. Aceasta are rolul de a inspira angajații, de a-i stimula, de a îi ajuta să se dezvolte profesional și de a le asigura o stare de bine generală oricând ajung la birou. Este important de știut că orice mediu de lucru sănătos înseamnă să le asiguri angajaților un sentiment de siguranță și încredere în ceea ce fac, fără a tolera abuzul, discriminarea sau bullyingul. 

Concluzii

Experiența pozitivă a angajaților contează la fel de mult precum cea a candidaților – ca viitori angajați. Cu cât investești în eforturi de-a face lucrul plăcut și semnificativ și de a oferi un spațiu în care este loc de dezvoltare și de bucurie, cu respect față de comunitatea care reprezintă compania în sine, cu atât indicatorii de performanță și de calitate vor reflecta succesul companiei ca brand de angajator și ca afacere. 

De asemenea, nu uita că această experiență pozitivă a angajaților nu se termină nici la plecarea talentului din companie. Onboardingul și lucrul de zi cu zi trebuie să se continue cu un offboarding pe măsură, care să continue să inspire și dincolo de job. Pentru că foștii angajați care au trăit o experiență frumoasă în cadrul companiei pot deveni ambasadorii brandului de angajator de mâine.

Despre Autor

Andreea Enea

Content Specialist cu 10+ ani de experiență în jurnalism, content marketing și comunicare. Cred în puterea poveștilor cu sens care inspiră, educă, apropie și deschid inimi și comunități. Visez să aplic cât mai mult mixul de people skills și experiență cu o gândire analitică puternică și pasiune pentru conținut autentic, cu semnificație pentru oameni - așa cum au nevoie.

Facebook Comment