Ioana Visanescu este studenta in anul IV in cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie “Carol Davila” si a fost de acord sa ne raspunda catorva intrebari legate de viata de student, dar mai ales de impactul pe care l-a avut pandemia in ceea ce priveste desfasurarea cursurilor si a stagiilor.
Va invit sa cititi urmatorul interviu, iar daca aveti intrebari sau sugestii ne puteti scrie in sectiunea de comentarii de mai jos.
De ce ai ales Medicina?
De cand eram mica am considerat ca va fi profesia potrivita pentru mine, iar cand a venit momentul sa stabilesc in timpul liceului ce facultate voi urma, nu a fost o decizie dificila. Sora mea mi-a povestit ca atunci cand eram la gradinita am fost mereu interesata si am pus intrebari despre biologie (cum functioneaza diverse sisteme ale omului, boli etc). Desi eu nu imi amintesc aceste lucruri, cand am avut prima interactiune cu biologia umana in clasa a VII-a am fost fermecata. Am ales medicina pentru a avea satisfactia ca pot sa influentez o persoana, sa o ajut in cele mai grele momente ale sale, sa ii fiu alaturi pe parcusul bolii, nu doar prin interventii si tratament, ci si moral.
Care au fost cele mai mari provocari in primii ani? Asteptari vs realitate?
Am avut de depasit diferentele dintre liceu si facultate: modalitatile de predare, cerintele profesorilor, orele multe petrecute la cursuri si lucrarile practice. Un student la Medicina isi petrece majoritatea timpului invatand, insa este dificil atunci cand nu stii modalitatea cea mai potrivita pentru tine si trebuie sa o descoperi pana in prima sesiune. Alta provocare a fost faptul ca nu toate cadrele didactice si-au dat interesul.
Desi constientizam ca cel mai important este faptul ca se invata singur acasa cu pixul pe foaie, un ajutor din partea lor (scheme, explicatii) ar fi trezit un interes mai mare pentru materie. Acestea au fost si asteptarile: sa avem la toate disciplinele o programa bine organizata, cu informatii usor de accesat, inteles si asimilat. Realitatea a fost de fapt alta. Din pacate, materia a fost predata la un nivel sub asteptari si nici eu nu am stiut cum sa invat.
Toate aceste lucruri s-au oglindit in primele examene ce au avut ca rezultat note mediocre. M-am asteptat ca vom face mai multe lucruri practice, chiar si la nivel de baza (injectii, recoltari, bandaje), dar ce am facut noi mai practic (din ce imi aduc aminte) au fost cateva demostratii la biofizica si experimente la biochimie si fiziologie.
Citeste si: INTERVIU | Mădălina Mitroiu, studentă la facultatea de medicină
Cum ti s-a parut trecerea de la orele tinute in facultate (lp-uri/cursuri) la stagiile din spital?
Nu cred ca sunt capabila inca de a raspunde la aceasta intrebare, deoarece este primul an de cand am trecut la acest sistem si s-a petrecut in perioada pandemiei, iar profesorii erau reticenti sa intram in spitale. Insa este cea mai potrivita metoda de a ne pune bazele in ceea ce priveste cariera noastra.
Pe langa faptul ca putem vedea astfel in mod fizic lucrurile pe care le-am invatat pe hartie, mai putem asista la proceduri si discutii cu pacientii. De asemenea, putem vedea cursul patologiilor si demersurile pe care medicii le fac in ceea ce priveste tratamentul pacientilor. Foarte important mi s-a parut si cum o schema terapeutica bine aleasa poate determina insanatosirea pacientului.
Cum a afectat pandemia desfasurarea orelor/stagiilor/examenelor? Avantaje/dezavantaje?
Cel mai mare dezavantaj in cadrul invatamantului online a fost pierderea oportunitatii de a merge in spital si lipsa noastra de interactiune cu pacientii si medicii. La unele stagii profesorii s-au organizat si au compilat cazuri clinice, mai mult sau mai putin interactive, pentru a ne ajuta sa ne formam gandirea logica, pe etape, in cadrul unor patologii. Insa nu a fost cazul tuturor catedrelor.
Au fost unele materii unde nici nu s-au tinut cursuri si doar ni s-au dat materiale. Bineinteles a existat dezinteres si din partea studentilor. Cred ca o parte din motiv a fost lipsa participarii obligatorie, lipsa de intrebari din partea profesorilor pentru studenti cu scopul de a deveni informatia mai interesanta, pe langa faptul ca unele cursuri au fost predate doar ca sa fie la numar.
Au existat dezavataje si in privinta examenelor online. Nu a existat o metoda sigura de supraveghere sau a lipsit pur si simplu, in unele cazuri, iar profesorii fie au formulat intrebari dificile, fie nu i-a interesat.
Citeste si: INTERVIU | Theodora Mihaescu, studenta la medicina
Consideri ca ar putea reprezenta o alternativa utila pe viitor?
Desfasurarea cursurilor online ne-a avantajat intr-o oarecare masura, deoarece, spre deosebire de cursurile clasice, desfasurate in amfiteatre, am economisit timpul pe care l-am fi pierdut mergand fizic, insa cu siguranta dezavantajele sunt mai numeroase.
Studenta la Medicina, anul VI, incerc sa combin utilul cu placutul. Am un “job” full time la facultate si un job part-time, aici la MEDIjobs. Pasiunea pentru scris am descoperit-o de cativa ani si incerc sa o valorific ori de cate ori am ocazia. Chiar daca timpul nu este cel mai bun prieten al meu, prin munca si sacrificii poti reusi ce ti-ai propus.