Site icon MEDIjobs

Ghid de abordare a pacientului agresiv și violent în unitatea de urgență

pacient agresiv

Personalul medical nu lucrează doar cu cazuri și patologii, ci în primul rând cu oameni care vin în spital pentru că suferă. De aceea, înainte de a începe un tratament, o intervenție sau o recuperare, profesioniștii în sănătate trebuie să pornească de la a înțelege starea pacienților, o provocare când este vorba de “pacienți dificili” (violenți, agresivi, pretențioși, nepoliticoși). 

Adeseori, aceștia sunt stigmatizați chiar și de către personalul medical, lucru care afectează nu doar performanța specialiștilor, dar și serviciile de tratament și de îngrijire medicală oferite pacienților, așa cum arată și studii în medicina de familie și de urgență (1, 2). 

Pe de o parte, medicii recunosc responsabilitatea pe care o au și caută modalități creative de a gestiona bine interacțiunile dificile. Cu cât medicul este mai experimentat și dispus să accepte o diversitate de comportamente, cu atât vede mai puțin pacienții ca fiind „dificili” și poate să îi abordeze cu succes mai mare.

De asemenea, profesioniștii din domeniul sănătății ar trebui să fie ajutați să conștientizeze ce strategii de management specifice acestor situații pot aplica. Conform studiilor, etica este cea care face marea diferență.

Aceste situații dificile apar cel mai des în unitățile de primiri urgențe. Ce pot face cadrele medicale pentru a aborda cât mai bine pacienții agresivi și violenți?

În acest ghid, vom încerca să prezentăm o sinteză a metodelor prin care cadrele medicale pot gestiona eficient și etic comportamentele agresive sau violente la urgențe. 

Ce anume ne influențează comportamentul? 

Există 4 dimensiuni care ne afectează comportamentul:

În particular, adică în funcție de context, comportamentul e afectat de:

Prin urmare, a fi om nu este o treabă ușoară. Iar când lucrezi cu și pentru oameni, cu atât mai mult. Ca lucrător sanitar mai ales, trebuie să iei în calcul toate acestea, inclusiv propriile reacții și roluri, pentru a ajuta efectiv pacienții și a preveni conflictele în situațiile în care interacționezi cu pacienți agresivi sau violenți. 

Departamentele de urgențe sunt cele în care apar cel mai des situații cu potențial de risc crescut, la fel ca și în cazul în care personalul trebuie să transmită vești proaste etc. 

Citește și: Cum să te angajezi în domeniul medical: Ghid pentru medici și asistenți

Ce anume influențează comportamentul pacienților dificili, agresivi sau violenți? 

Odată ce suntem conștienți de factorii care influențează comportamentele și felul în care relaționăm sau comunicăm, putem să înțelegem și să luăm măsuri pentru a adopta comportamente mai sănătoase, atât pentru noi, cât și pentru cei din jur. 

Este posibil ca atitudinea unui pacient să fie influențată de problemele de sănătate cu care se prezintă, dar și de anxietate, neputință, lipsă de control, de experiențele anterioare negative avute în sistemul medical, de informații false pe care le-a auzit șamd.. 

De asemenea, nu toți pacienții dispun de abilități de comunicare eficiente. Există o diversitate de pacienți și ea nu trebuie discriminată, mai ales când vorbim de acces egal la servicii de sănătate. Când vezi imaginea de ansamblu, înțelegi mai ușor “de unde vin”, de ce pot părea pacienții dificili și de ce apar certuri, amenințări, agresivitate verbală sau fizică.   

Lucrurile se complică atunci când vorbim de pacienții care ajung la spital, la urgențe mai ales, unde pacienții pot deveni și mai agresivi sau violenți și suferă de probleme medicale grave și un nivel al durerii ridicat. 

Cum se comportă pacienții agresivi și violenți 

Așa cum aflăm din Ghidul de abordare a pacientului agresiv și violent în urgență, din cartea Actualități în anestezie, terapie intensivă și medicină de urgență (Mirton, 2008), există câteva semne premonitorii ale comportamentului violent (nu sunt direct corelate, ci doar indicative – o persoană intoxicată nu este automat violentă, de exemplu):

Te-ar putea interesa și: Ghid: Interviul de angajare pentru cadrele medicale. Ce trebuie să faci ca să-ți mărești șansele de a fi angajat

Cum identifici cauzele 

Înainte de a încerca să gestionezi situația, este util să vă întrebați dacă:

Agresivitatea se referă adesea la neputința de a-ți exprima frustrarea în cuvinte, rezultând mai degrabă în comportament ostil și distructiv. Violența se referă adesea la acțiuni care folosesc forța și care rănesc individul violent ori persoanele din jurul său. 

Și ambele pot fi simptome ale unor tulburări sau afecțiuni medicale. 

Adesea ele se manifestă ca urmare a unui cumul de factori și emoții: “în special teama, lipsa de putere, supărarea, furia joacă un rol important în declanșarea răspunsului violent”, în timp ce agitația, hiperactivitatea și psihoza – care afectează gândirea rațională – pot fi din cauza afecțiunilor clinice, conform ghidului menționat. 

Vom folosi acest ghid de mai sus ca sursă de informații în acest articol și vom sumariza informațiile cheie pentru cadrele medicale din departamentele de urgențe.

Citește și: Interviul de angajare vs concursul de angajare: Avantaje și dezavantaje în procesul de recrutare public-privat

Cauzele comportamentului violent pot fi catalogate astfel:

1) Organice –  Sunt sugerate de (nu sunt direct asociate cu o manifestare agresivă): 

2) Psihiatrice – Apar adesea la pacienții cu: 

Schizofrenia paranoidă este cea mai frecventa cauză de violență în unitatea de urgențe, fiind urmată de tulburările de personalitate. 

3) Alte cauze (situaționale), precum:

Citește și: Cum să gestionezi situațiile conflictuale cu un medic dificil, dacă ești asistent medical

Metode de evitare a situațiilor tensionate și violente

Cea mai utilă strategie de abordare a pacienților agresivi sau violenți implică grijă, autocontrol și o analiză rațională a situației. 

Mai jos sunt pași de urmat când un pacient devine agresiv sau chiar violent, conform OAMGMAMR București și ghidului citat:

  1. Păstrați o atitudine calmă, adresând întrebări deschise la care poate răspunde pacientul
  2. Nu mențineți un contact vizual insistent (mai ales cu cei violenți)
  3. Asigurați-vă că ieșirile nu sunt blocate, iar ușa la camera de examinare este deschisă
  4. Păstrați o distanță potrivită (care nu este riscantă și nu invadează spațiul personal al pacientului)
  5. Adoptați o postură pasivă și necombativă
  6. Ascultați pacientul și asigurați-l că este în siguranță, că nevoile îi sunt valide și nemulțumirile îi sunt ascultate – puteți să-i oferiți ceva de mâncare sau de băut
  7. Întrebați pacientul despre ce dorește să rezolve sau ce îl deranjează și analizați dacă este ceva ce poate fi rezolvat
  8. Evitați remarcile jignitoare, amenințătoare și provocatoare
  9. Dacă pacientul devine foarte agresiv, spuneți-i direct că are un comportament nepotrivit care îi sperie pe cei din jur și care nu este permis în unitate.
  10. În cazul în care deține arme sau obiecte ascuțite, rugați-l să le așeze pe podea, nu să vi le înmâneze
  11. Nu întoarceți spatele unui pacient potențial violent
  12. Dacă situația nu se calmează, apelați la ajutorul familiei sau al prietenilor
  13. În situațiile mai serioase în care e nevoie de ajutor, părăsiți spațiul și chemați paza sau poliția
  14. Pacientul trebuie dus într-o zonă ferită de alți pacienți ori vizitatori 
  15. Când situația este sub control și persoanele implicate sunt în siguranță, puteți acorda servicii de îngrijire medicală pacientului.

Te-ar putea interesa și: 10 moduri în care să faci față situațiilor de stres

O măsură de prevenție și bune practici pe care managementul medical merită să îl ia în calcul este realizarea unui plan de gestionare a situațiilor de risc, pe care fiecare persoană din echipă va ști să îl urmeze în astfel de cazuri. 

Abordarea pacienților agresivi: Cum examinezi un pacient care poate deveni violent?

Tot din Ghidul de abordare a pacientului agresiv și violent în urgență (Mirton, 2008) aflăm cum să abordezi efectiv un pacient în funcție de aceste două situații:

Pacientul care devine brusc violent:

Pacientul este potențial violent: 

Citește și: 10 sfaturi pentru medicii aflați la început de drum

Strategii de management în cazul pacienților agresivi și violenți

În funcție de nivelul de agresivitate sau de manifestare a violenței, se recomandă următoarele strategii.

  1. Comunicarea verbală
  1. Imobilizarea fizică

Medicii trebuie să specifice foarte clar motivele imobilizării fizice, chiar și când pacientul nu aude sau nu înțelege. Toate deciziile de imobilizare trebuie consemnate în scris. 

La fel de important, imobilizarea fizică nu trebuie niciodată aplicată ca pedeapsă sau din comoditate, dat fiind că profesia medicală lucrează spre binele pacienților, fără discriminare.

Când se aplică imobilizarea fizică (conform Asociației Americane de Psihiatrie):

Modul de aplicare: 

În fișa pacientului trebuie să fie descrise motivul imobilizării, motivul pentru care nu s-au putut utiliza alte metode mai puțin restrictive, medicația administrată, răspunsul la tratament. 

Citește și: Conflictele dintre medici și asistenți. De ce apar și cum le gestionăm?

  1. Imobilizarea medicamentoasă

Se realizează cu opiacee, barbiturice, neuroleptice, benzodiazepine și, în condiții extreme, blocante neuromusculare. Are același impact ca imobilizarea fizică, dar scade riscul apariției leziunilor traumatice în urma imobilizarii și este de preferat. 

Avantaje:

Dezavantaje: 

Abordarea unui pacient se face în urma unei evaluări de îndată ce acesta sosește la urgențe. Presiunea timpului poate afecta această evaluare, însă odată cu experiența poți ajunge la o recunoaștere intuitivă și o aplicare rapidă a procedurilor în situații de risc. 
Bineînțeles, prima strategie recomandată este încercarea de a controla situația verbal, fără apel la imobilizare, arătând pacientului că starea sa de bine este prioritară pentru întreg personalul. Se recurge la medicație atunci când comunicarea nu dă rezultate.

Ești specialist medical și vrei un loc de muncă mai bine plătit? Înscrie-te gratuit pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.

Exit mobile version