Mediul spitalicesc – un mediu în care foarte puțini oameni se duc de plăcere, dar în care nevoia te împinge să ajungi. Deși unele spitale îmbrățișează un cadru prietenos, atât în ceea ce privește saloanele în care sunt internați pacienții, cât și în ceea ce privește atmosfera dintre personalul medical, există și situații, din păcate tot mai multe, care se orientează în jurul activității din „bullying”.
Bullying-ul reprezintă un fenomen caracterizat de o serie de acțiuni fizice, verbale, la nivel relațional, psihologic sau cibernetic, menite să inducă o stare de disconfort/suferință, care ridică agresorul la un nivel de superioritate față de victimă.
Factorii care facilitează fenomenul de „bullying” în spital
- La nivelul pacienților – categoria de vârstă care este cea mai predispusă la acest fenomen este cea a copiilor/tinerilor. Aceștia pot fi foarte complexați de aspectul exterior, cât și afectați extrem de puternic la nivel emoțional de ceea ce văd. Principalele subiecte atinse de acest fenomen sunt legate de aspectul fizic, în cazul în care pacienții suferă de diferite malformații. De asemenea, unele comentarii răutăcioase pot porni din cauze emoționale, spre exemplu faptul că unii copii sunt mai vizitați decât alții. Deși nu se fac diferențe între pacienții care sunt internați într-un salon, aceștia se vor compara inevitabil, iar fenomenul de bullying poate lua amploare.
- La nivelul personalului medical – mediul spitalicesc este unul în care ierarhia este una inevitabilă, fiind necesare aprobări de la cadrele superioare pentru anumite acțiuni. Această ierarhie și cultura organizațională ce impune solicitarea de aprobări și respectarea regulilor, pune automat unii angajați în subordine față de alții. Nu este un caz general valabil, dar este frecvent întâlnit ca unele cadre superioare să abuzeze de puterea lor verbal, psihologic sau chiar fizic, fără o intenție directă. Acest abuz de putere – voit sau nevoit – se combină cu stresul cauzat de situațiile critice care se pot produce în spital, dând naștere unui fenomen de bullying intens resimțit.
Citește și: 6 strategii de evitare a conflictelor dintre asistentele medicale
Consecințele fenomenului de bullying, atât la nivelul pacienților, cât și la cel al personalului medical
Potențialele consecințe ale acestui fenomen sunt semnificative. Pe lângă litigiile cauzate de intimidare și costurile asociate cu compensația de muncă sau cu alte plăți, pot apărea o serie de probleme psihologice, resimțite atât la nivelul persoanelor internate în spital, cât și la cel al personalului medical.
Acestea includ:
- Numărul ridicat de pacienți/angajați nemulțumiți – acest număr poate conduce la realizarea unei imagini și percepții negative despre instituția respectivă.
- Stresul, supărarea și frustrarea au consecințe negative asupra performanței și concentrării angajaților, dar și asupra felului în care se vindecă pacienții.
- Creșterea absenteismului – personalul medical poate evita anumite sarcini la muncă, își poate lua zile de concediu nemotivate, doar pentru că se simte inconfortabil la slujbă, în timp ce unii pacienți pot începe să evite spitalele, deși au probleme grave, doar pentru că se tem să nu fie luați în derâdere de alți pacienți.
Există soluții pentru oprirea/diminuarea fenomenului de „bullying” în mediul spitalicesc?
Mediul spitalicesc este unul delicat, antrenant și foarte greu de controlat. Totuși, există câteva mici lucruri ce pot fi realizate pentru a se diminua efectele acestui fenomen neprietenos. Cel mai important aspect este cultura organizațională – felul în care este educat personalul medical. Se observă că pacienții își aruncă injurii sau batjocuri? Este datoria personalului medical să se impună și să explice că nu este un mediu propice pentru un astfel de comportament.
Educația pacienților nu este datoria personalului medical, într-adevăr, însă a menționa că ceva nu este în regulă poate diminua gravitatea situației în multe momente. De partea cealaltă, dacă se sesizează un fenomen de bullying în ceea ce privește colegii de muncă, acest lucru se poate raporta la cadrele superioare sau la asociațiile care se ocupă chiar de astfel de probleme.
Citește și: Cum să porți o discuție în contradictoriu cu managerul tău
Specialist in comunicare in functia de redactor online, cu o fire pozitiva si plina de viata, care adora sa se exprime in scris. Cele mai eficiente calitati dobandite in urma profesarii ca redactor online sunt cele de organizare eficienta a timpului si exersarea permanenta a imaginatiei si a creativitatii.