Fiecare companie are propriul sau mix de cerinte atunci cand vine vorba de angajatii sai, dar exista o caracteristica pe care orice firma, indiferent de marimea sa sau de industria din care face parte, ar trebui sa o aiba pe lista de cerinte: empatia.
Persoanele care au mai multa empatie fata de cei din jur tind sa detina si alte abilitati legate de inteligenta emotionala, cum ar fi sa fie buni ascultatori, sa inteleaga sentimentele celorlalti, sa ii ajute pe colegii de munca sa se simta intelesi si apreciati. Aceste abilitati sunt importante in relatiile sociale, dar, in acelasi timp, pot afecta foarte mult succesul in cariera unei persoane, inclusiv capacitatea sa de a gestiona in mod eficient situatiile dificile de la locul de munca si de a ajuta oamenii sa se implice si sa fie motivati.
De aceea, atunci cand angajati o persoana, nu cautati doar pe cineva care sa poata realiza activitatile din fisa postului, ci alegeti o persoana care sa poata vedea de ce acel loc de munca este important pentru ea, sa-si inteleaga managerii si colegii pentru a avea rezultate bune.
Rolul empatiei la locul de munca
Empatia reprezinta capacitatea de a intelege gandurile si sentimentele celor din jur. Cu alte cuvinte, empatia inseamna compasiune. De aceea, este important sa aveti angajati empatici, care isi asculta colegii si iau in considerare preocuparile lor. Un mediu de lucru empatic este benefic atat pentru angajati, cat si pentru intreaga companie.
Insa, in acelasi timp, angajatii au nevoie sa fie ascultati si intelesi de catre manageri, de aceea este indicat ca empatia sa exite in cazul personalului din intreaga companie, la toate nivelurile.
Studiile au demonstrat ca empatia angajatilor creeaza o atmosfera pozitiva la locul de munca, de aceea:
- 77% dintre angajati ar fi dispusi sa lucreze mai multe ore intr-un loc de munca unde exista empatie, in timp ce, 60% ar accepta de fapt un salariu mai mic pentru acelasi lucru.
- 92% dintre profesionistii in domeniul resurselor umane noteaza ca o companie unde angajatii si managerii sunt empatici are sanse mai mari sa-si pastreze personalul mai mult timp.
- 80% dintre angajati au declarat ca isi vor schimba locul de munca daca managerii si angajatii vor deveni mai putin empatici.
Astfel, inainte de a angaja pe cineva, verificati daca aceasta persoana detine un nivel de empatie necesar pentru a aduce valoare companiei. Iata cateva intrebari si aspecte importante pe care sa le folositi pentru a determina aceasta trasatura:
1. Ce abilitati credeti ca ar fi importante pentru acest job?
Aceasta intrebare ii face pe candidati sa constientizeze care sunt abilitatile necesare pe care trebuie sa le detina pentru a avea rezultate bune, pentru a contribui la succesul companiei. Cei care pot recunoaste aceste aspecte vor lua decizii mai bune atunci cand se vor confrunta cu situatii dificile in cadrul companiei, daca vor fi angajati.
Dupa ce i-ati adresat aceasta intrebare, trebuie sa urmariti daca persoana care candideaza mentioneaza pur si simplu cerintele din anuntul de angajare sau va gandi raspunsul tinand cont de sarcinile jobului si de obiectivele companiei. In acest fel, veti intelege daca intervievatul constientizeaza si isi asuma aceasta pozitie in companie, in cazul in care va fi angajat.
2. Care credeti ca va fi cea mai mare provocare in urmatoarele 12 luni?
Aceasta intrebare este subiectiva, asadar, nu exista un singur raspuns corect. Raspunsurile potrivite sunt cele care evidentiaza munca in echipa, dorinta de a evolua, iar cele nepotrivite sunt raspunsurile care indica o concentrare asupra sinelui si o lipsa de empatie.
Persoanele care detin aceasta abilitate isi respecta colegii si se comporta adecvat cu acestia, indiferent de statutul lor. In general, ei privesc diversitatea ca pe o oportunitate, intelegand ca echipele diverse functioneaza mult mai bine decat echipele omogene.
Dincolo de empatie, aceasta intrebare testeaza si constientizarea rezultatelor si dorinta de a evoula. Cei mai buni respondenti ar trebui sa poata cunoaste efectele proiectelor curente asupra problemelor viitoare. Acestia ar trebui sa aiba suficiente cunostinte despre companie pentru a evalua modul in care contributiile lor pot crea noi provocari.
3. Cum ar putea fi imbunatatite rezultatele companiei?
Aceasta este o alta intrebare care ar trebui sa ii faca pe candidati sa ia in considerare contextul companiei. Persoanele intervievate, care pot analiza eventualele probleme ale companiei, pot empatiza cu provocarile cu care se confrunta angajatorii. In special, pentru a organiza interviuri de angajare pentru functii de conducere, trebuie sa tineti cont ca abilitatea candidatilor de a analiza si conduce compania intr-o directie potrivita este esentiala.
Cei mai buni candidati isi vor concentra raspunsurile pe modul in care compania ar putea progresa si care sunt oportunitatile acesteia.
4. Creati un scenariu concret
Expuneti o situatie ar putea aparea la locul de munca si analizati reactia si raspunsul candidatului. Intrebarile bazate pe scenarii dezvaluie daca persoanele intervievate pot avea o gandire rapida si empatica.
Cei care pot lua decizii corecte, avand informatii limitate, dovedesc ca inteleg nevoile tuturor partilor implicate, nu doar pe cele ale clientului, iar acest lucru este foarte important, pentru ca va tine cont si de politica firmei.
5. Observati cum interactioneaza cu ceilalti
Este important sa cunoasteti modul in care candidatul trateaza persoanele pe care nu le considera importante in procesul de obtinere a locului de munca, in acest fel va veti da seama cat de sincer este in cadrul interviului de angajare si care este intentia sa.
De exemplu, poate fi util sa vorbiti cu persoana de la receptie si cu oricine altcineva care ar fi putut interactiona cu candidatul in ziua interviului sau in oricare alt moment al procesului de recrutare, fie la telefon, prin e-mail sau personal.
Indiferent de functia detinuta in cadrul companiei, angajatii trebuie sa se respecte si sa creeze legaturi benefice unii cu ceilalti. Chiar daca personalul are in vedere rezultatele si reusita afacerii, acestea nu pot fi sustinute pe termen lung daca angajatii nu se inteleg si nu colaboreaza. De aceea este important sa analizati comportamentul si atitudinea candidatului fata de actualii angajati.
6. Verificati-i capacitatea de a asculta
Atunci cand intervievati un potential angajat, este firesc ca persoana sa fie emotionata si sa incerce sa spuna cat mai multe despre ea pentru a convinge intervievatorul. Observati daca este atenta cand ii vorbiti sau daca asteapta pur si simplu sa vorbeasca despre altceva.
Analizati reactia candidatului dupa ce terminati de vorbit si veti intelege daca este un bun interlocutor. Daca va ofera feedback la ceea ce ati spus inseamna ca a fost atent si v-a ascultat, insa, daca isi spune in continuare discursul pregatit, va demonstra ca a fost prezent doar fizic.
Oamenii empatici asculta atent ceea ce li se spune, punand accentul complet pe persoana din fata lor si nu se distrag usor. Acestia petrec mai mult timp ascultand decat vorbind pentru ca vor sa inteleaga dificultatile cu care se confrunta ceilalti, acest lucru le ofera celor din jurul lor sentimentul placut ca sunt ascultati si intelesi.
Desi aceasta tactica este mai putin concentrata pe empatie, va poate oferi informatii subtile despre capacitatea cuiva de a fi un ascultator si comunicator eficient, ambele fiind aspecte importante pentru orice angajat si contribuie adesea la capacitatea unei persoane de a empatiza cu ceilalti colegi.
Empatia este o trasatura importanta a inteligentei emotionale si, chiar daca este mai usor sa o evaluati in cazul unei persoane cunoscute, aceste strategii pot fi usor de utilizat si sunt foarte utile atunci cand doriti sa testati nivelul de empatie al unui candidat in cadrul unui interviu de angajare.
Chiar daca unele job-uri necesita o interactiune mai mare decat altele, fiecare angajat trebuie sa empatizeze si sa comunice cu colegii si cu angajatorii pentru a avea rezultate bune. Asadar, indiferent de cerintele pe care le are o companie, testarea empatiei candidatilor ar trebui sa fie o parte esentiala a procesului de recrutare.
Citeste si: 6 modalitati prin care sa creati un mediu de lucru placut in clinica
Iubeste să scrie. Pasiunea ei pentru scris se datorează și dorinței de a cunoaște și înțelege cât mai multe domenii, în special cel medical. Face acest lucru pentru a le oferi informații utile celor din jur, fapt ce îi oferă o satisfacție enormă. Motto-ul ei este „Dăruind vei dobândi” (Steinhardt).