?>

5 sfaturi pentru imbunatatirea relatiei medic pacient

5 sfaturi pentru imbunatatirea relatiei medic pacient

Nu toti reusim sa comunicam deschis cu cei din jurul nostru. Unii suntem mai introvertiti, mai timizi, nu ne dorim sa punem intrebari care sa ii incomodeze pe ceilalti. Insa, in domeniul medical, gradul de detaliu al informatiilor pe care le obtinem din conversatia cu un pacient este deosebit de important.

In momentul unei consultatii, cea mai mare parte a diagnosticului deriva din examul clinic obiectiv si discutia cu pacientul privind istoricul acestuia. In acest stadiu, felul in care reusesti sa dialoghezi cu pacientul este pretios – o comunicare eficienta te va ajuta sa ii pui un diagnostic corect si sa castigi increderea pacientului vizavi de tratamentul pe care i-l recomanzi.

De asemenea, aceasta va contura directia drumului pe care il vei parcurge impreuna catre vindecarea sa.  Asadar, astazi ne-am gandit la cateva sfaturi despre cum iti poti imbunatati relatia cu pacientii tai:

Fii empatic in timpul consultatiei

Demonstreaza-le pacientilor tai ca intelegi cum se simt! Comunicarea
empatica este unul din cele mai eficiente moduri prin care poti sa castigi
increderea pacientilor tai. Iata cateva recomandari pentru o comunicare mai eficienta:

1.    Incearca sa minimizezi orice metoda de distragere a atentiei. In timpul consultatiei, seteaza-ti telefonul pe modul silentios si inchide usa la cabinet, pentru a limita zgomotele de afara.

2.    Acorda atentie atat felului in care pacientul comunica verbal, cat si nonverbal.

3.    Mentine contactul vizual, nu iti incrucisa bratele in dreptul pieptului si aproba cu miscari din cap in timp ce pacientul iti povesteste istoricul sau.

4.    Rezuma tot ceea ce ti-a povestit pacientul: “Ca sa ma asigur ca am inteles corect toate informatiile…” Ofera-i pacientului permisiunea de a te corecta in momentul in care ai repetat o informatie gresita si, la finalul rezumatului, confirma-i ca ai inteles corect contextul problemei: “Mi-a scapat ceva?”

Fii un ascultator activ

Iata cateva intrebari pe care le poti pune pentru a intelege mai bine contextul vizitei pe care ti-a facut-o pacientul – in cazul in care suspectezi ca problemele sale pot deriva dintr-o problema personala sau profesionala:

1.     Exista vreo problema de natura profesionala sau personala cu care te confrunti in prezent?

2.     Cum te afecteaza aceasta?

3.     Ce anume te afecteaza cel mai tare din toata situatia?

4.     Cum te descurci cu toata aceasta situatie?

Evalueaza-ti prejudecatile si castiga o noua perspectiva asupra problemelor pacientilor tai

De-a lungul carierei tale vei intalni pacienti care, dintr-un motiv sau altul, iti pot provoca frustrari sau declansa anxietati. In cazurile de genul acesta, ia-ti timp sa te gandesti care ar putea fi cauzele. Cateodata, raspunsul ar putea sa fie legat de ceva din trecutul tau.

De exemplu, daca un membru al familiei tale care suferea de diabet nu si-a gestionat responsabil boala, e posibil ca acest lucru sa iti fi influentat toleranta fata de pacientii care aveau un comportament similar, superficial fata de boala.

Constientizarea cauzelor te poate ajuta sa iti reduci anumite sentimente de anxietate sau frustrare si sa te poti concentra mai bine pe nevoile pacientilor tai.

Vorbeste cu pacientul tau despre stilul sau de viata

Unii studenti sau specialisti ezita sa puna intrebari despre anumite obiceiuri nesanatoase pe care pacientii lor le pot avea. Noi iti oferim trei sfaturi care sa te ajute in acest proces:

1.     Permite-le pacientilor tai sa isi exprime grijile privind renuntarea la un viciu si schimbarea stilului de viata.

2.     Afla de la pacientii tai care ar fi cel mai dificil aspect pe care schimbarea stilului de viata il implica, in viziunea lor.

3.     Evita sa enumeri numai efectele negative pe care un viciu le are asupra sanatatii. In schimb, incearca sa pui in evidenta numeroasele beneficii  pe care un stil de viata sanatos le poate aduce.

Pastreaza un jurnal al pacientului

Documenteaza relatia cu unul din pacientii tai, incepand cu prima consultatie. Pe langa aspectele care tin de diagnostic si tratament,
noteaza si detaliile care tin de interactiunea medic-pacient: comunicare verbala si non-verbala, atitudinea pacientului fata de tine, atitudinea ta vizavi de acesta, gradul de detaliere a informatiilor pe care acesta ti le ofera etc.

Din experienta ta, ce alte sfaturi ai mai oferi colegilor din domeniu pentru imbunatatirea relatiei lor cu pacientii?

Daca doresti sa fii la curent cu oferte de cariera, dar si cu noutatile din domeniul medical, creeaza un cont gratuit pe MEDIjobs aici.

Despre Autor

MEDIjobs

MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc. Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.

Facebook Comment