Fire curioasă și creativă, privesc cu entuziasm comunicarea online. Cred în storytelling și puterea textelor care informează, captează și inspiră publicul.
A te face remarcată la locul de muncă este un factor determinant pentru parcursul tău profesional, iar întâlnirile de lucru în echipă pot fi cadrul ideal în care să îți faci cunoscute ideile. Așa poți dovedi că propunerile tale vor veni în sprijinul clinicii, farmaciei sau spitalului în care lucrezi, că ești un membru valoros al echipei și un potențial lider.
Însă, deși ești încrezătoare în forțele tale, să-ți faci ascultate ideile nu este întotdeauna posibil. Ne lovim adesea de situații dintre cele mai diferite la locul de muncă, iar întâlnirile de echipă pot fi pentru unii momente foarte dificile. Astfel, indiferent de cât de bune sunt ideile tale, dacă nu reușești să le transmiți, atât echipa, cât și organizația din care faci parte nu pot beneficia la maximum de cunoștințele și experiența ta.
A te face auzită pare fi cu atât mai dificil în cadrul ședințelor care se desfășoară online, arată sondaje recente. În timp ce 70% dintre femeile care lucrează au declarat că sunt de părere că pandemia de coronavirus le poate oferi mai multă flexibilitate în ceea ce privește stabilirea programului de lucru, un studiu realizat de Catalyst arată că această flexibilitate vine în detrimentului posibilității de a te face auzit la locul de muncă.
Organizația neguvernamentală a realizat un sondaj ce arată că aproape jumătate dintre femeile de afaceri declară că le e greu să se facă auzite în ședințe, iar una din cinci femei declară că s-a simțit ignorată sau că opiniile sale au fost trecute cu vederea de către colegi. Mai mult decât atât, trei din cinci femei spun că perspectivele lor de a fi avansate în carieră s-au înrăutățit în ultima perioadă.
Aceste informații nu sunt deloc surprinzătoare dacă ne uităm la alte studii care demonstrează că femeile sunt adesea ignorate în cadrul ședințelor de la locul de muncă.
Să nu te poți face auzită, să nu ai șansa de a lua cuvântul, sunt lucruri care te pot face să te simți frustrată, demoralizată și pot conduce la multe alte probleme la locul de muncă. Un angajat care nu se simte ascultat este un angajat neproductiv.
De aceea, am pregătit pentru voi câteva sfaturi care să vă ajute să treceți peste această provocare.
Citește și: Pacienții dificili – ce este de făcut?
Femeile se confruntă cu mai multe provocări decât bărbații în a-și face ideile auzite, de aceea este mai important ca niciodată să știm cum să ne prezentăm ideile și să ne facem ascultate.
Comunicarea eficientă, prezentarea ideilor și transmiterea punctului tău de vedere în cadrul întâlnirilor sunt toate modalități de a te face auzită și ascultată. Modul în care vorbești și transmiți ideile te poate ajuta să te asiguri că oamenii te ascultă activ.
Îți prezentăm câteva sfaturi pentru a deveni un comunicator eficient și pentru a-ți face auzită vocea la locul de muncă.
Atunci când ai ceva important de spus la locul de muncă, mai ales dacă ești femeie, și dorești să îți impui punctul de vedere, sunt șanse ca unii oameni să perceapă acest lucru într-un mod negativ. Însă a te face plăcut de toată lumea nu trebuie să fie o prioritate pentru tine. Dacă ești o persoană plăcută nu înseamnă că ești și o persoană respectată, sau că acest lucru te va ajuta să avansezi în carieră sau să îți atingi obiectivele profesionale. Sfatul nostru este ca atunci când știi că ideile tale sunt benefice, să le transmiți cu tact fără să îți faci griji că unii dintre colegi vor interpreta greșit acest lucru.
Când știi că urmează o ședință importantă, planifică din timp ce vrei să spui, construiește-ți discursul și repetă înainte. Exersând exact ce îți dorești să transmiți, vei avea un mesaj clar, mai ușor de înțeles de către colegi și vei fi mai încrezătoare în tine. Dacă știi că este un subiect mai delicat care ar putea fi întâmpinat cu critici, pregătește-ți dinainte argumentele care să te ajute să îi convingi că propunerile tale sunt unele eficiente.
De asemenea, îți recomandăm să ai în vedere momentul la care vrei să vii cu propunerile tale. Nu lăsa o discuție importantă și care ar putea dura mai mult pe final de ședință. De asemenea, ia în calcul varianta în care poți discuta față în față cu un coleg înainte de a vorbi într-un cadru mai larg.
Citește și: Cum să discuți cu pacienții care cred teorii ale conspirației
Încearcă să fii atentă la limbajul folosit și să afirmi lucrurile cât mai clar. Evită expresii de tipul “eu cred” sau “eu sunt de părere că” și spune mai degrabă “am făcut calculele și…” sau “am analizat și…”, “consider că aceasta este cea mai bună variantă pentru că…”. Cu cât este mai concis și mai clar mesajul tău, cu atât vei avea nevoie de mai puțin timp în care să ții atenția tuturor captată.
Modul în care îți prezinți ideile este foarte important deoarece oamenii sunt atrași mai întâi de felul în care îți prezinți ideile și abia apoi de conținutul mesajului tău. Contactul vizual, gesturile, postura, dar și elemente ale discursului, precum volumul vocii, tonul și viteza cu care vorbești, toate sunt elemente care captează atenția sau, din contră, fac ca interlocutorii să își piardă interesul. De exemplu, dacă spui ceva pe un ton nesigur, sau vorbind încet, vei da impresia că eziți sau ceri permisiunea și nu vei fi convingătoare. Dacă nu ești încrezătoare în abilitățile tale de vorbit în public, poți încerca să te înregistrezi și apoi să te asculți pentru a-ți da seama ce aspecte trebuie să îmbunătățești.
Dacă ai un coleg sau o colegă cu care ești pe aceeași lungime de undă și cu care te simți confortabil să discuți, iar opiniile sale sunt respectate, încearcă să vorbești cu el/ea înainte. Fie că îți oferă feedback, dacă ai nevoie, sau că îți susține punctul de vedere în timpul ședinței, te sfătuim să ai în vedere și un astfel de “aliat”. Atunci când propunerile sunt susținute de mai mulți angajați, au mai multe șanse să fie adoptate de către conducere.
Mediul de lucru dinamic din domeniul sănătății nu este o noutate pentru nimeni. Întâlniri de lucru urgente în care se iau decizii importante pentru binele pacienților pot apărea oricând. Îți prezentăm, mai jos, câteva sfaturi care să te ajute să ai încredere în tine la locul de muncă și să fii un atu al echipei.
Ai fost invitată să participi la ședință pentru că ești un angajat cu experiență, sau un angajat care are cunoștințele și abilitățile necesare pentru a discuta despre acel subiect. Gândește-te la acest lucru, nu te subestima, și consideră acest lucru șansa de a-ți consolida poziția. Dacă motivul participării tale nu îți este clar, întreabă managerul sau organizatorul întâlnirii. Așa vei ști exact care este rolul tău. Nu te subestima și nu porni de la premisa că nu ai ce căuta în acel context. Dacă ai fost invitată să participi, înseamnă că ești dorită acolo și că managerul tău consideră prezența ta o oportunitate pentru tine sau are nevoie de propunerile tale.
Dacă știi că îți este greu uneori să iei cuvântul, fă acest lucru la începutul întâlnirii, te vei simți mai relaxată. Dacă eviți să vorbești, deși îți dorești să transmiți ceva, vei fi tensionată toată întâlnirea și riști ca altcineva să prezinte propria ta idee înaintea ta. Sfatul nostru este să iei inițiativa, însă fără a fi agresivă. Nu trebuie să întrerupi discuția, ci să găsești momentul oportun de a interveni. Poți, de asemenea, să discuți cu organizatorul întâlnirii și să treci și intervenția ta pe agenda ședinței.
Citește și: 8 sfaturi pentru a face față pacienților care te critică
Ca să captezi atenția tuturor colegilor atunci când iei cuvântul, trebuie să fii concisă și convingătoare. Evită frazele de tipul “Îmi pare rău, dar…”, “Dacă se poate, aș dori să…”.
Fii hotărâtă și începe cu “Aș dori să adaug că…” sau “Este important de precizat că…”. Nimănui nu îi plac ședințele foarte lungi, deci colegii tăi vor aprecia intervențiile scurte și la obiect.
De asemenea, sfatul nostru este să eviți și formulările de tipul “eu nu sunt de acord”. După cum spuneam, modul în care îți prezinți ideile este foarte important iar un astfel de feedback îi poate face pe colegii tăi să se simtă puși la îndoială. Încearcă o abordare mai asertivă ca de exemplu „Mă întreb dacă nu putem lua în calcul și…”, sau „Sunt de acord până la un punct, însă am îndoieli cu privire la…”.
Dacă tu ești cea care moderează discuția, ai grijă ca toată lumea să își poată exprima punctul de vedere. Poți începe prin adoptarea unui un ton neutru și a unui comportament respectuos, oferind astfel un exemplu pentru ceilalți colegi. Menține contactul vizual cu persoana care a luat cuvântul, dă din cap în semn de acord atunci când este cazul. Astfel demonstrezi că asculți activ.
Încearcă să nu oferi feedback negativ, ci mai degrabă încurajează exprimarea ideilor și alege-le pe cele care merită să fie dezvoltate.
De asemenea, dacă ai observat că cineva a fost întrerupt, ajută-i să reia ideea. Spune ceva simplu precum “Andreea, ce voiai să adaugi?”. Când acest tip de comportament devine normal în cadrul întâlnirilor și ceilalți se simt încrezători să ia cuvântul, acest lucru te va ajuta și pe tine în cadrul întâlnirilor viitoare.
Citește și: 4 modalități prin care te poți asigura că pacienții îți vor memora și urma instrucțiunile
Când te simți nesigură cu privire la faptul că vrei să iei cuvântul, gândește-te la ce ai sfătui-o pe o prietenă dacă ar fi în locul tău. Ai încuraja-o să își exprime punctul de vedere? Sau dacă ar fi o colegă și știi că ideile sale sunt pertinente, ce i-ai transmite? Ia acele sfaturi și teorii pe care le știi și aplică-le. Tu poți fii cel mai bun susținător al tău. Nu uita că poți contribui cel mai mult atunci când ai încredere în tine.
Să îți faci vocea auzită nu este un lucru ușor de realizat, cu atât mai mult dacă ești femeie. Întâlnirile de lucru pot fi uneori dificile, însă reprezintă un cadru excelent de a-ți crește vizibilitatea la locul de muncă și o oportunitate de a atinge obiectivele profesionale pe care ți le dorești. Cu puțin exercițiu, poți beneficia la maximum de aceste momente. Fii încrezătoare, ascultă cu atenție ce se discută în întâlnirea de lucru, pune întrebări pertinente și obișnuiește-te să contribui cu resurse valoroase.
Ești specialist medical și ești în căutarea unui loc de muncă? Creează-ți un cont aici, iar noi îți prezentăm cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.
Fire curioasă și creativă, privesc cu entuziasm comunicarea online. Cred în storytelling și puterea textelor care informează, captează și inspiră publicul.