Cand pandemia COVID-19 si-a facut simtita prezenta la inceputul acestui an la nivelul intregului sistem medical si al populatiei, managerii si factorii de decizie din sistemele de sanatate ale tuturor tarilor au trebuit sa isi schimbe prioritatile. Acestia au trebuit sa se orienteze catre servicii noi, cum ar fi serviciile de ingrijire virtuala si instrumentele de inteligenta artificiala.
Aproximativ un sfert dintre directorii din domeniul sanatatii (26%) au afirmat in cadrul unui unui sondaj, realizat la inceputul anului in randul a 117 directori si operat de catre Center for Connected Medicine (CCM-USA), ca trecerea la telemedicina si asistenta virtuala in comunicarea cu pacientii era o prioritate in organizatiile medicale chiar si inainte de pandemie. In 2020, in context pandemic, 49% dintre directorii respondenti au afirmat ca ingrijirea virtuala este o prioritate in inovatia medicala, potrivit sondajului efectuat in vara lui 2020.
Citeste si: Piata fortei de munca din domeniul sanatatii are nevoie imediata de competente legate de Inteligenta Artificiala
Sondajul efectuat de CCM in colaborare cu o companie locala de consultanta si cercetare i-a chestionat pe executivii din domeniul medical in perioada mai – august 2020 cu privire la modul in care prioritatile de inovare s-au schimbat ca raspuns la COVID-19 si rolul tehnologiilor cheie in gestionarea pandemiei.
Conform sondajului citat, 9 din 10 organizatii au indeplinit cu succes cererea crescuta de telemedicina in timpul pandemiei. Dar, implementarea rapida a solutiilor de telesanatate ca raspuns la pandemie a evidentiat domeniile care necesita imbunatatiri – in special, lacunele de integrare, in special cu platformele care nu sunt construite pentru fluxurile de lucru din domeniul sanatatii, au spus directorii.
Citeste si: Cercetatorii de la Cambridge au dezvoltat un joc online pentru testarea vulnerabilitatii fata de stirile false referitoare la coronavirus
Inainte de pandemie, directorii medicali au spus ca organizatiile lor s-au confruntat cu provocari ce tin de reglementari stricte si rambursari reduse care au facut dificil progresul in trecerea la telemedicina. Cand s-a produs pandemia, liderii au inregistrat progrese rapide, deoarece reglementarile au fost mai flexibile si rambursarea investitiilor a fost marita.
In perspectiva lui 2021, si ca urmare a campaniilor de vaccinare, expertii din sanatate considera ca se va inregistra o diminuare a volumului de consultatii virtuale si ca pacientii vor incepe sa revina in cabinetul medicului pentru programari in persoana. Oricum, majoritatea directorilor din sistemul de sanatate au declarat ca intentioneaza sa continue sau sa extinda serviciile de telemedicina in 2021.
Directorii care au implementat solutii rapide, pe termen scurt, asteapta cu nerabdare imbunatatirea integrarii, infrastructurii si securitatii pentru o strategie actualizata de telemedicina, conform rezultatelor sondajului. De asemenea, intentioneaza sa isi reevalueze procesele tehnologice si sa ia decizii pe termen lung cu privire la platformele de telemedicina avansate.
Citeste si: Aplicatiile tech medicale – din ce in ce mai mult in atentia tinerilor antreprenori
La ce sa ne asteptam in 2021
O constatare cheie din sondaj este ca solutiile si tehnologia digitala de sanatate au fost esentiale pentru raspunsul COVID-19, potrivit directorilor, si inovatia care parea sa se miste intr-un ritm moderat pre-pandemie, s-a accelerat.
„Tehnologia a fost atat de esentiala pentru raspunsul COVID-19 in cadrul multor spitale si sisteme de sanatate incat linia dintre ingrijirea medicala traditionala si cea digitala se estompeaza. Tehnologia si aplicatiile digitale care odinioara nu erau utilizate la intregul lor potential sunt acum o parte permanenta a oferirii celor mai bune ingrijiri posibile pentru pacienti”, a declarat Rob Bart, MD, ofiter sef de informatii medicale la un sptal din Statele Unite (UPMC), intr-un comunicat.
Directorii de sisteme de sanatate si-au indreptat rapid atentia asupra implementarii inteligentei artificiale (AI) si imbunatatirii gestionarii ciclului de venituri in timpul pandemiei.
Jumatate dintre respondenti au raportat ca folosesc AI ca raspuns la pandemie pentru aplicatii precum suportul deciziilor clinice, gestionarea paturilor, personalului si dispozitivelor si analitica – experienta care creste interesul pentru tehnologie si care indica o utilizare mai mare in anul urmator, conform sonsajului.
„COVID-19 ne-a deschis cu siguranta ochii asupra posibilitatilor cu privire la ceea ce Inteligenta Artificiala poate face de fapt pentru noi in ceea ce priveste monitorizarea alertarea si tot ce tine de procesul medical”, a spus un director de informatica clinica.
Cu toate acestea, constrangerile bugetare ca urmare a provocarilor financiare actuale si incertitudinea cu privire la viitor vor insemna probabil ca prioritatile de inovare de top pot fi suspendate sau incetinite.
Citeste si: Top 3 trenduri în HR de urmărit în 2021
In Romania cel putin, telemedicina este abia la inceput si inovatiile in comunicarea virtuala medic-pacient este punctuala, utilizand platformele clasice de social media si mai putin platforme integrate si adaptate specificului fiecarei institutii in parte. Cu toate acestea, sunt spitale din Romania care au dezvoltate platforme intuitive si functionale de administrate a fluxului de pacienti si de comunicare cu persoane terte, precum apartinatorii, pentru a gestiona internarile si externarile, numarul liber de paturi, consultatii la distanta, etc.
De exemplu, Medicentrum, un start-up creat de dr. Horatiu Ioani, neurochirurg la Spitalul Clinic Colentina, si Lite Microsystems au venit in intampinarea situatiei fara precedent prin care trece Romania si au oferit gratuit sprijinul logistic pentru ca medicii sa poata ajuta in continuare, de la distanta, pacientii externati. Asadar, Spitalul Colentina, aflat in subordinea Primariei Capitalei, va oferi evaluari medicale la distanta gratuite pacientilor care au fost internati la acest spital.
Platforma www.medicentrum.ro a fost lansata in 2019 si are in acest moment peste 100 de medici din toata tara care insumeaza 81 de specialitati. Medicentrum este finantat prin fonduri europene prin proiectul Start-up Centru.
Angajezi specialiști medicali? Înregistrează-ți compania aici, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.
Sunt acel gen de om care scrie cu dorul de a fi asistent medical macar pentru o zi iar cand vine ziua aceea, ar face orice sa se intoarca la masa de scris. Educata ca jurnalist, instruita ca asistent medical, sunt mereu in preajma cuvintelor si a oamenilor.