Conflictele dintre medici și asistenți. De ce apar și cum le gestionăm?

Conflictele dintre medici și asistenți. De ce apar și cum le gestionăm?

Conflictele la locul de muncă apar în toate organizațiile, iar mediul sanitar nu face excepție. Managerii, medicii, asistenții medicali sunt parte a unei echipe ce trebuie să funcționeze perfect astfel încât pacienții să primească cea mai bună îngrijire. Cu toții au roluri esențiale, însă sunt, înainte de toate, oameni, deci persoane diferite ce reacționează diferit în condiții de stres sau atunci când au presiunea tratării urgente a unui pacient.

Am putea spune că medicii sunt cei care vindecă pacienții, în timp ce asistentul medical este cel care îi îngrijește. Orice tensiune sau conflict la locul de muncă va afecta acest echilibru și va duce la o serie de comportamente negative, cum ar fi agresiunea fizică sau verbală și, ulterior, la scăderea productivității datorate stresului și nemulțumirilor acumulate. 

Așadar, de ce apar conflictele dintre medici și asistenti și cum le putem gestiona? 

De ce apar conflicte între medici și asistenți? 

Motivele conflictului dintre asistente și medici sunt complexe și variate.

În primul rând, conflictul poate apărea din cauza disparităților în materie de cunoștințe și în funcție de putere. Spre exemplu, există încă o percepție generală că medicii sunt cei care se află la conducere și “dau ordine” pe care atât asistenții cât și pacienții trebuie să le urmeze. Bineînțeles că medicul este cel care recomandă tratamente în baza unui diagnostic, însă această ierarhie inflexibilă poate pune în pericol pacienții, făcând mai dificil pentru asistenții medicali să vorbească atunci când observă o potențială eroare. Datorită interacțiunii mai frecvente cu pacientul, asistenții au adesea informații suplimentare care pot schimba schema de tratament. O astfel de atitudine de superioritate poate provoca conflicte în cadrul instituției medicale. 

De asemenea, există o diferență esențială de perspectivă între asistenti medicali și medici. Asistenții medicali sunt pregătiți să privească pacientul în mod holistic, în timp ce medicii au fost învățați să se concentreze asupra “cazului” și să elaboreze strategii de tratament și vindecare, fără a lua neapărat în considerare factorii emoționali, sociali sau culturali care afectează pacientul.

Citește și: Conflictele de muncă în sectorul medical. Ce spune Codul Muncii și cum sunt reglementate

Conflictul bazat pe sarcinile de lucru apare atunci când doi profesioniști din domeniul sănătății nu sunt de acord cu privire la o procedură tehnică. De exemplu, un asistent medical nou pune o perfuzie folosind o tehnică diferită de cea folosită de spital.

Conflictele bazate pe sarcini pot fi cel mai ușor de abordat, deoarece poate exista un singur răspuns corect. Deși asistenții medicali pot învăța diverse tehnici în timpul formării lor, fiecare spital are practici stabilite pe care se așteaptă ca fiecare angajat să le urmeze. Dacă există mai multe tehnici acceptabile, prin colaborare și comunicare, este o problemă ce poate fi rezolvată rapid. 

Conflictul bazat pe valori apare atunci când persoanele respective au valori personale diferite. Deși credințele și valorile diferite pot crea tensiuni, scopul rezolvării conflictului ar trebui să fie acela de a ajunge la o schimbare reciprocă, pozitivă. Atunci când comunicați cu un coleg cu ale cărui valori nu sunteți de acord, încercați să fiți empatic, ținând cont de interesele voastre comune. Vă puteți concentra pe lucrurile pe care le aveți în comun, cum ar fi pacienții și practicile de îngrijire, pentru a menține conversațiile productive.

Conflictul bazat pe relații interpersonale apare atunci când personalitățile sau stilurile de comunicare a două persoane diferă puternic. Bunele abilități interpersonale, cum ar fi răbdarea, flexibilitatea și munca în echipă, pot ajuta la rezolvarea unora dintre aceste conflicte.

De asemenea, mai este și opțiunea în care conflictele dintre medici și asistenți sunt provocate sau agravate de un management deficitar. Un manager care este dezorganizat nu comunică eficient sau favorizează anumiți angajați poate fi sursa unor disensiuni în echipă. Colectivul medical trebuie să sancționeze astfel de comportamente neprofesionale și să ceară un lider care să știe să creeze un mediu de lucru plăcut, productiv și performant și care să poată gestiona cu succes potențialele conflicte din echipa sa.

Te-ar putea interesa și: 10 lucruri pe care pacienții le apreciază cel mai mult la un medic

Consecințe asupra pacienților 

Asistența medicală necesită muncă în echipă pentru un tratament eficient al pacienților. Asistenții medicali trebuie să comunice zilnic cu medicii, pacienții și alți profesioniști din domeniul sănătății.

Despre un mediu ostil sau conflictual se poate spune că, în cel mai bun caz, nu îmbunătățesc îngrijirea pacienților și, în cel mai rău caz, pot amenința siguranța și chiar viața pacienților. Atunci când medicii și asistenții medicali nu sunt de acord cu privire la aspecte legate (sau chiar fără legătură) cu îngrijirea pacientului, acest lucru poate duce la o lipsă de concentrare asupra a ceea ce contează cu adevărat: îmbunătățirea sănătății și siguranței pacientului.

Conflictul dintre asistenți și medici poate duce, de asemenea, la burnout, ceea ce se traduce printr-o fluctuație ridicată a personalului și un mediu de lucru dificil.

Cum aplanăm conflictele

Multe dintre conflictele dintre medici și asistenți pot fi rezolvate sau remediate urmând acești pași:

1. Evaluați situația

Înainte de a vorbi cu persoana cu care aveți un conflict, decideți mai întâi dacă este o problemă ce trebuie abordată. Faceți o pauză și gândiți-vă la modul în care această situație vă afectează pe dumneavoastră și mediul de lucru. Întrebați-vă ce schimbare sperați să obțineți printr-o potențială discuție cu colegul dvs.

2. Înțelegeți ce cauzează conflictul

Înțelegeți care sunt principalele voastre preocupări și ce rezultat vă doriți, întrebându-vă ce doriți de la conversație și de ce. Evitați confruntarea și încercați să vedeți lucrurile și din perspectiva celuilalt, având în vedere obiectivul pe care le aveți în comun – îngrijirea eficientă a pacienților. Luarea în considerare a perspectivei celeilalte persoane vă poate ajuta, de asemenea, să relaționați mai mult cu ea, ceea ce face mai ușor să ajungeți la o soluționare a conflictului.

3. Rezolvați conflictul cu promptitudine

După ce v-ați calmat și ați reflectat asupra situației, abordați problema cât mai curând posibil. Încercați să discutați conflictul cât timp acesta este încă relevant și înainte să se creeze tensiuni și mai ridicate.

Citește și: Secretul profesional medical: ce reglementări și aspecte legale există și când poate fi divulgat

4. Inițiați dialogul

Încercați să găsiți un loc liniștit, public, departe de pacienți și de ceilalți colegi de muncă, astfel încât să puteți avea un dialog deschis. Puteți cere să vorbiți cu colegul dvs. într-o sală de conferințe sau într-o sală goală.

5. Vorbiți clar și calm

Încercați să vă amintiți că atât dvs. cât și colegul dvs. lucrați în domeniul asistenței medicale cu un motiv: să aveți grijă de pacienți. Abordați conversația având în minte acest obiectiv comun. Vorbiți clar, calm, păstrați contactul vizual direct și fiți sincer în legătură cu ce vă deranjează.

6. Concentrați-vă asupra problemei

Încercați să vorbiți despre acțiuni mai degrabă decât despre cealaltă persoană. Spuneți: “Am observat că fișa pacientului era goală la începutul turei mele”, mai degrabă decât: “Niciodată nu completezi corect fișa pacientului”. Concentrându-vă asupra acțiunilor și problemelor, nu criticând colegul, puteți ajuta ca discuția să se axeze pe modalitatea de rezolvare a situației actuale.

Te-ar putea interesa și: Hărțuirea morală în domeniul medical. Tot ce trebuie să știi!

7. Ascultați cu atenție

Atunci când vorbește cealaltă persoană, ascultați activ. S-ar putea să evidențieze o nouă perspectivă. Puneți întrebări dacă doriți mai multe informații sau dacă doriți să clarificați ceva.

8. Dialogul este foarte important

După ce amândoi v-ați expus gândurile inițiale, încercați să mutați conversația către rezultatele dorite și să faceți un brainstorming pentru a ajunge împreună la ele. Puteți menține dialogul productiv concentrându-vă pe punctele comune și pe soluții. Încercați să faceți compromisuri, dacă este necesar, pentru a ajunge la un obiectiv comun.

9. Urmăriți discuțiile cu ceilalți dacă este necesar

Dacă dvs. și cealaltă parte întâmpinați dificultăți în a ajunge la un compromis, luați în considerare posibilitatea de a aduce o perspectivă externă. Încercați să găsiți un mediator care poate oferi o opinie imparțială. Este posibil să fie nevoie să apelați la ajutorul unui manager dacă problema nu este rezolvată în această etapă. Nu uitați că scopul final este ca echipa să funcționeze corespunzător, iar pacienții să primească îngrijirea cea mai bună.

10. Preveniți conflictele viitoare

Dezvoltarea abilităților dvs. interpersonale, cum ar fi empatia și ascultarea activă, vă poate ajuta să gestionați conflictele în asistență medicală. Cu abilități de comunicare îmbunătățite și empatie, ați putea preveni apariția unor conflicte.

Citește și: Comunicarea în relația medic-pacient în vederea stabilirii diagnosticului corect

Conflictele la locul de muncă pot apărea la orice nivel, inclusiv în domeniul sanitar, și pun la încercare colaborarea între echipe. Deși nu pot fi evitate complet, ele pot fi gestionate corespunzător. Abordând situația într-un mod profesional, veți observa relații mai bune și mai eficiente în clinică, angajați mai implicați, un mediu de lucru mai productiv și, cel mai important, pacienți îngrijiți corespunzător și mulțumiți de serviciile primite.

Ești specialist medical și vrei să schimbi locul de muncă? Creează-ți acum un profil pe MEDIjobs, iar noi îți vom aduce cele mai bune oferte de angajare de la clinici și spitale de top din România.

Despre Autor

Alexandra Ariton

Fire curioasă și creativă, privesc cu entuziasm comunicarea online. Cred în storytelling și puterea textelor care informează, captează și inspiră publicul.

Facebook Comment