Digitalizarea este cuvantul cheie al prezentului, reprezentand noua normalitate, conform domnului Bogdan Dumitrescu, care subliniaza ca solutiile informatice in zona farma/medical sunt conditii sine qua non pentru functionare, asigurand eficienta actului medical.
Cu privire la impactul pandemiei asupra sistemului medical romanesc, acesta a observat un refresh al normelor si metodologiilor de lucru, estimand ca pe termen mediu si lung va avea loc revizuirea organizatiilor nationale de tip DSP pentru a face fata, precum si investitii majore in cercetare, in vaccinuri si dezvoltarea de software care va putea mijloci accesul la pacient si datele acestora.
Domnul Dumitrescu nu este de parere ca ML/AI vor putea inlocui personalul sau joburile din domeniul medical pe termen mediu si lung, considerand ca factorul uman sta la baza actului medical in cea mai mare masura, inteligenta artificiala venind in completare si oferind asistenta.
Cat de dezvoltata sau, mai bine zis, cat de pregatita este Romania pentru noua era digitala? Care sunt principalele provocari cu care va confruntati in acest sens?
In acest moment putem spune ca Romania se pregateste pentru digitalizare, dar drumul pana acolo este lung. Cred ca principala provocare din prezent este schimbarea de mentalitate si depasirea paradigmei de a transpune un flux birocratic invechit in sisteme informatice peformante.
Invatamantul are un rol extrem de important, dar din pacate inca nu se adapteaza suficient de repede acestei “ere digitale” – si nu ma refer aici la dotarea cu echipamente pentru invatamantul remote. Ma refer la programele de studiu, bazate inca pe “modelarea omului multilateral dezvoltat” care trebuie sa invete si sa fie bun la toate materiile si disciplinele, de multe ori frizand absurdul cu cerinte pentru memorarea unor date statistice care pot fi usor regasite in acest mediu digital despre care discutam si in care trebuie sa stii sa navighezi si sa discerni informatia.
Citeste si: INTERVIU | Cosmina Bengescu, Drd. Farm. laborator si manager farmacie
Digitalizarea nu mai este un trend, ci reprezinta noua normalitate. Cat de important este pentru o clinica medicala sau pentru o farmacie sa se alinieze in trendul digital? Ce poate pierde daca nu face acest pas?
Digitalizarea aduce masurare, trasabilitate si imbunatatirea calitatii actului medical. Am depasit de mult timp momentul in care farmaciile si clinicile incercau sa se alinieze unui trend de digitalizare. In prezent solutiile informatice in zona farma/medical sunt conditii sine qua non pentru functionare. In plus, aceste solutii asigura eficienta actului medical si care acum se bazeaza pe protocoale si analize si ceva mai putin pe experienta si priceperea medicului.
Cu siguranta pandemia a grabit procesul de digitalizare in toate domeniile de activitate. Ce impact a avut asupra domeniului medical?
Inca nu putem vedea toate efectele generate de aceasta situatie de criza. Pentru domeniul medical romanesc, pandemia COVID-19 a provocat cu siguranta un refresh al normelor si metodologiilor de lucru, dar cred ca cel mai important aspect este faptul ca toata lumea a inteles ca drive-ul in acest domeniu vine din zona privata si din folosirea solutiilor informatice la scara larga.
Ce impact estimati ca va avea pandemia in urmatorii 5 ani asupra sistemului medical? Poate fi controlat acest impact?
Pe termen mediu si lung putem paria pe revizuirea organizatiilor nationale de tip DSP pentru a face fata unor astfel de situatii, investitii majore in cercetare pentru vaccinuri in special in zona de genetica pentru crearea unor vaccinuri personalizate si pe un trend ascendent in dezvoltarea de software care sa poata mijloci accesul rapid la pacienti si datele acestora, indiferent de locatie. Preventia si predictia vor fi cuvinte de baza in sectorul medical.
Citeste si: INTERVIU | Dan Stănilă, Medic și Manager Clinica Ofta Total
In cat timp credeti ca vom ajunge ca AI sa faca parte din sistemul medical? Ce segmente de pe piata muncii medicale nu pot fi inlocuite de AI, din punctul dvs. de vedere?
AI nu va inlocui, ci va asista. Credem ca referirea corecta este ML (Machine Learning) mai degraba decat AI (Artificial Inteligence), o diferenta importanta intre cele doua concepte fiind reprezentata de analiza datelor si realizarea de predictii (ML) in detrimentul deciziilor independente ale unui robot (AI).
Inteligenta artificiala, mai precis alogoritmii de invatare (ML) sunt integrati deja in foarte multe arii din domeniul medical si isi vor continua aceasta expansiune benefica. Totusi, ML/AI nu va putea inlocui personalul sau joburile din domeniul medical pe termen mediu si lung. Factorul uman sta la baza actului medical in cea mai mare masura, iar inteligenta artificiala vine in completare si ofera asistenta.
Prin utilizarea de ibots, AI ar putea ajuta insa in zona de interfata cu pacientii in scopul preluarii si analizarii cererilor acestora, iar apoi – fie aceste cereri sunt rezolvate in baza unor protocoale de lucru – sau sunt redirectate catre specialisti.
Cate locuri de munca vor disparea in urma procesului de automatizare in zona medicala, potrivit estimarilor dvs.? Ce se poate face in acest sens?
Sunt multe variabile in acest sens si este imposibil de estimat in contextul evolutiei social-politice. Parerea mea este ca sectorul medical se va confrunta cu o lipsa din ce in ce mai acuta de personal specializat, atat datorita scaderii demografice, dar si datorita reorientarii oamenilor catre alte domenii (cum s-a intamplat in Europa de Vest).
Citeste si: INTERVIU | Fabio Razzetto, manager general clinica oncologie
Cata incredere are un consumator intr-un robot, de exemplu, care il opereaza, prin comparatie cu un medic chirurg?
As spune ca daca este vorba despre o interventie care urmeaza “standardele” si care se bazeaza pe investigatii prealabile – putem avea incredere deplina in roboti pentru ca acestia permit o acuratete marita a interventiei. Daca insa in timpul interventiei apar elemente surpriza, iar robotul nu stie cum sa rezolve situatia, nu trebuie sa uitam ca toti acesti roboti chirurgicali sunt echipamente care in final sunt controlate de catre medici. Dintre avantajele folosirii robotilor chirurgicali putem mentiona: posibilitatea operarii de la distanta, inlaturarea limitarilor umane (precizia inciziilor, minim invaziv).
Ce abilitati necesita un angajat (in special din domeniul medical) in urmatorii 5-10 ani pentru a-si pastra locul de munca?
Abilitatile vor fi mentinute in contextul medical si probabil ca se va impune o aliniere fireasca in adoptia noilor device-uri si in utilizarea extensiva a tehnologiei.
Softurile si mediul online au ajuns sa reprezinte un ingredient important pentru consumator, de acum educat in domeniul digital. Cum se adapteaza cei care nu sunt inca educati? Cat timp va dura aceasta adaptare, din punctul dvs. de vedere?
Trecerea de la sistemul clasic offline la servicii digitale online este un proces disruptiv. Daca ar fi sa incercam o estimare prin comparatie am putea spune ca durata de tranzitie pana la absorbtia completa a solutiilor software in detrimentul celor clasice va fi de aproximativ un deceniu. La fel cum a durat si trecerea de la discheta la cd si de la cd la memory stick, iar, mai nou, de la medii de stocare fizice la folosirea solutiilor cloud.
Un rol foarte important il joaca aici implicarea conducerii statelor care pot grabi sau incetini aceasta rata de absorbtie prin modul in care integreaza serviciile digitale in relatia cu cetatenii. In acelasi timp merita mentionat ca exista deja programe la nivelul UE pentru digitalizarea societatii.
Specialistii in IT au fost mereu cautati in toate domeniile de activitate. Cat de greu v-a fost sa gasiti echipa potrivita pe care sa o coordonati?
Cei mai buni specialisti sunt cei care inteleg aplicabilitatea practica a muncii pe care o presteaza.
Specialistii IT in domeniul medical au nevoie de un timp mai indelugat pentru a se adapta domeniului medical si de a invata conceptele relationate. O alta trasatura specifica domeniului IT medical este reprezentata de rolurile oamenilor ce interactioneaza intr-o industrie vasta cu multiple specializari.
Astfel, componenta IT cuprinde expertize financiare, de managament medical, retail-wholesale si reglementari specifice in relatia cu statul, dar si cea mai importanta componenta, cea medicala. Personalul care interactioneaza in domeniul medical trebuie sa fie pregatit pentru toate aceste axe, pentru a raspunde rapid necesitatilor ce sunt de cele mai multe ori critice in tratarea pacientului.
Citeste si: INTERVIU | Dr. Andra Custura, medic stomatolog si manager clinica
Ce solutii IT credeti ca mai sunt necesare in prezent in domeniul medical, fie el de stat sau privat?
Solutii colaborative, web-based si Ruland in-cloud pot reduce costurile cu echipamentele fizice, costuri ce pot fi directionate apoi catre cercetarea si modernizarea echipamentelor medicale. Solutiile ERP integrate care permit procese de lucru moderne sunt instrumentele software ce sunt folosite cu succes de catre institutiile medicale si actioneaza ca diferentiatori de calitate a actului medical.
De exemplu, foarte importante sunt modulele de decontare directa cu CNAS, ceea ce evita pierderile economice, sau modulele de comunicare intre medici si/sau pacienti. Acuratetea inregistrarilor si a datelor medicale specifice trebuie sa ofere istoricul complet al pacientului, precum si posibilitatea analizei structurate a datelor si efectuarea de predictii relevante..
Ce sfat puteti oferi antreprenorilor din domeniul medical?
Sa investeasca in digitalizare. Este un trend care deja a venit si care va impune noile standarde de lucru. Un sfat util pentru antreprenorii din domeniul medical este sa adopte solutii al caror design permite stocarea in cloud, oferind in acelasi timp independenta fata de ecranul de interfata al utilizatorului (mobile ready). De ce?
Pentru ca vor avea acces facil si de oriunde la informatii, dar si pentru ca in acest fel vor reusi sa reduca masiv cheltuielile cu echipamente hardware si vor putea mari bugetele de cercetare/dezvoltare sau vor putea investi in cresterea calitatii actului medical. Un alt lucru bun de facut ar fi potentarea asiguratorilor privati prin incheierea de contracte cu acestia, deoarece asiguratorii privati reprezinta viitorul in activitatea de decontare – contractare, impingand mereu antreprenorii spre oferirea unor servicii de buna calitate catre pacienti.
Angajezi specialiști medicali? Creează un cont de companie, spune-ne ce posturi libere ai, iar noi te conectăm cu candidați calificați.
MEDIjobs este lider in Romania in domeniul recrutarii din sanatate. Recrutam specialisti medicali din Romania pentru Romania si trimitem oferte de job personalizate catre specialistii care se inregistreaza in platforma noastra. Ofertele trimise sunt bazate pe experienta specialistilor medicali, abilitatile lor, dar si salariul pe care si-l doresc.
Procesul de inregistrare este RAPID, USOR si GRATUIT. Creeaza-ti contul astazi.