Metode de retenție a angajaților care chiar funcționează

Metode de retenție a angajaților care chiar funcționează

Când vine vorba de retenția angajaților, în ultimii ani, România s-a confruntat cu un mare deficit de personal calificat pe piața muncii. Pentru multe dintre companii este greu să găsească persoanele competente pentru posturile vacante. În domeniul medical, recrutarea unor specialiști este cu atât mai dificilă cu cât fiecare specializare durează mai mult decât media în alte domenii, iar formarea este una continuă.

Păstrarea angajaților existenți, mai ales a celor extrem de performanți, într-o companie din domeniul medical este un lucru pe care toate unitățile medicale trebuie să-l ia în serios. Sunt mai multe motive pentru care retenția angajaților este de dorit pierderii lor și angajării altor persoane, chiar dacă au calificări sau competențe similare.

Printre acestea se numără costuri cu promovarea posturilor vacante, timp suplimentar dedicat interviurilor, costuri de training sau formare și de integrare a noilor angajați. Nu este deloc neglijabil nici costul de productivitate deoarece un nou angajat devine productiv la capacitate maximă în aproximativ șase luni. La acestea se mai adaugă și riscul ca persoana recrutată să nu fie productivă, să nu se potrivească postului sau acela de a înceta colaborarea foarte devreme.

Echipele medicale se construiesc greu și plecarea unuia dintre membrii echipei poate să afecteze activitatea clinicii, tocmai de aceea fiecare echipă de resurse umane trebuie să se asigure că dezvoltă tehnici de retenție. Pentru a preîntâmpina toate aceste probleme, îți propunem să implementezi câteva tehnici de retenție care vor funcționa atât pe termen mediu, cât și lung.

Află motivele pentru care angajații pleacă

Când vine vorba de retenție, detaliile sunt foarte importante. Fie că faci parte dintr-o companie mică sau mare, poți afla motivele pentru care colegii își dau demisia. Este din cauză că s-au simțit tratați nedrept? Nu s-au putut adapta la schimbări sau la mediul de lucru? Compania oferă salarii mult mai mici decât concurența?

Toate aceste aspecte pot fi aflate prin intermediul unor interviuri de plecare sincere cu angajații din care compania poate să învețe mult. Există o practică eficientă în lumea HR-ului, și anume interviul de exit. În cadrul acestuia poți să îi întrebi pe foștii angajați care este motivul demisiei ori care este gradul său de satisfacție referitor la salariu, bonusuri, conducerea companiei sau echilibrul între viața personală și cea profesională.

Totodată, poți să pregătești un formular de feedback prin care să adresezi aceleași problematici și pe care angajații pot să le completeze la plecare. În cadrul acestuia poți include și întrebări despre punctele forte și cele slabe ale unității medicale. Citește pe larg ce ar trebui să abordezi într-un mod profesionist și degajat interviul de exit.

Creează un plan de carieră pentru fiecare angajat în parte

Fiecare echipă medicală este compusă din specialiști care se completează și se susțin în sarcinile lor zilnice. Indiferent de aptitudinile cu care se angajează sau pe care le dobândesc de-a lungul timpului, dezvoltarea lor continuă trebuie să se numere printre prioritățile companiei.

Dacă sunt juniori, pune-le la dispoziție un parcurs profesional pe care îl pot avea atât pe termen mediu, cât și pe termen lung în cadrul companiei. Dacă au multă și au competențe manageriale, poți să iei în considerare să le pui la dispoziție poziții de conducere în cadrul secțiilor sau departamentelor.

Promovează munca în echipă și comunicarea

Munca în echipă reprezintă pentru profesioniștii din domeniul sănătății un lucru esențial pentru crearea unei experiențe pozitive pentru pacienți. Rareori furnizorii de servicii medicale acționează individual ori pe cont propriu. De cele mai multe ori, aceștia operează în echipe, iar oferirea unor servicii de calitate pentru pacienți necesită abilități speciale, dar și combinarea lor.

Printre ele se numără și abilitățile de comunicare între membrii echipei. Existența lor este esențială pentru reducerea erorilor, rezolvarea potențialelor conflicte, crearea clarității responsabilității fiecărui angajat și a sarcinilor acestora.

O comunicare eficientă între conducere și angajați este, de asemenea, benefică. Atunci când conducerea este capabilă să comunice clar așteptările și obiectivele organizaționale, echipele formate din medici, asistenți, farmaciști, asistenți ori alte tipuri de personal medical pot să acorde prioritate sarcinilor și să înțeleagă mai bine modul în care rolurile lor se încadrează în strategia mare a spitalului, lanțului farmaceutic ori a cabinetului medical.

Încurajează relații profesionale sănătoase

Angajații motivați, relaxați și care au relații profesionale prietenoase vor lucra mult mai bine și vor putea face performanță. În calitate de profesionist HR, asigură-te că vei crea un climat favorabil angajaților. 

Pentru a ajunge la acest rezultat, comunică deschis și onest, arată încredere echipei medicale și încurajează o atmosferă relaxată.

Una dintre cele mai importante măsuri pe care poți să o iei este să asiguri o predictibilitate și o bună trasare a sarcinilor. Pentru că în domeniul medical fiecare zi vine cu o nouă provocare, este esențial ca aceștia să simtă că se pot baza pe rolul pe care îl au în companie și pe dezvoltarea lor profesională. 

Dă și oferă constant feedback

Adoptat de majoritatea companiilor, feedback-ul este o practică ce ajută de depistarea mai multor probleme existente sau la preîntâmpinarea altora. Feedback-ul este dat, în viața profesională atât de pacienți, dar și de colegi și de superiorii ierarhici.

Dacă faci parte din echipa HR a companiei, poți crea un sistem anonim de feedback prin formulare pe care să le împarți în mod regulat în cadrul companiei. În acest fel angajații vor fi protejați să spună ce gândesc cu adevărat despre responsabilitățile lor zilnice beneficii, mediul de lucru, decizii manageriale majore, etc.

De asemenea, asigură-te că, regulat, angajații, vor primi feedback, fie că este el unul formal sau informal. Poți citi pe larg care este importanța feedback-ului în domeniul medical

Oferă compensații competitive

Menținerea angajaților buni presupune păstrarea satisfacției muncii, dar și o bună implicare a personalului în sarcinile zilnice și tratarea cu simț de răspundere a pacienților. Pe măsură ce industria medicală crește, același lucru se întâmplă și cu cererea de angajați. Acest lucru duce la apariția unor salarii competitive, a bonusurilor și a altor beneficii care devin tot mai importante pentru păstrarea personalului. 

Industria medicală este una în continuă expansiune și dacă cifrele companiei cresc, eforturile personalului medical trebuie să crească și ele.

Oferă oportunități de dezvoltare și aprofundare

Accesul sau lipsa lui la oportunități de dezvoltare este unul dintre principalele motive pentru care angajații aleg să plece de la locul de muncă.  Echipa de HR din cadrul companiei poate să se asigure că acest lucru nu se întâmplă prin căutarea și oferirea accesului la conferințe de specialitate sau la cursuri prin care personalul medical poate să aprofundeze anumite cunoștințe sau să dobândească mai multe abilități.

De asemenea, dacă unul dintre medici din clinică urmează o a doua specializare, acest lucru nu poate fi decât benefic pentru companie. Alege împreună cu acesta orarul care să avantajeze ambele părți astfel încât să poată vindeca pacienți și cu ajutorul cunoștințelor dobândite datorită celei de-a doua specializări.

Fii la curent cu trendurile din industrie

Există anumite variabile pe care nicio companie nu le poate controla, dar care influențează retenția angajaților. Pentru a păstra angajații valoroși și cu multă experiență în companie, este absolut necesar ca măsurile luate să fie conforme cu trendurile.

Tendințele actuale includ, dar nu se limitează la: flexibilitatea programului, acordarea de bonusuri anuale sau trimestriale, facilitarea accesului la convenții, conferințe sau resurse academice din domeniile medical ori farmaceutic. 

Oferă recunoașterea meritelor când e cazul

Pe lângă compensații competitive, există și alte modalități de a recompensa profesioniștii din domeniul medical pentru munca valoroasă pe care o depun în salvarea vieților. Deși pot primi feedback pozitiv din partea pacienților, este important ca ei să se simtă apreciați și de liderii și colegii lor.

Sunt câteva modalități prin care echipele de HR și de management își pot arăta recunoștința: organizarea unor cine festive anuale, premii pentru servicii excepționale, acordarea unui zile suplimentare de concediu, etc.

Concluzie

Menținerea angajaților din sistemul medical în cadrul companiei se poate dovedi o provocare constantă, dar adoptarea măsurilor necesare poate duce la o retenție mai mare de-a lungul timpului. 

Angajații trebuie să simtă că pot avea încredere în sprijinul oferit de companie și lucrurile vor merge în direcția dorită.

Despre Autor

Violeta Dan

Entuziastă, neobosită visătoare și cititoare avidă. Sunt o admiratoare a poveștilor bine spuse, a celor care inspiră, motivează, aduc plus valoare și o viziune nouă, dar care sunt bine documentate și splendid realizate.

Facebook Comment