11 februarie este Ziua Mondiala a Bolnavilor, sarbatoare infiintata de Papa Ioan Paul al II-lea ca o modalitate prin care credinciosii din intreaga lume, cadrele medicale si nu numai sa ofere sprijin si sa se roage pentru cei care sufera de boli. Aceasta sarbatoare coincide cu pomenirea Maicii Domnului din Lourdes, sarbatorita la data fixa, pe 11 februarie. In aceasta zi, oamenii din intreaga lume isi fac timp sa se roage pentru bolnavi si pentru cei care lucreaza in sistemul medical pentru a le usura suferinta pacientilor. Ziua Mondiala a Bolnavilor nu este o sarbatoare oficiala, astfel incat institutiile private, dar si cele de stat sunt deschise.
Istoria Zilei Mondiale a Bolnavilor
Papa Ioan Paul al II-lea a initiat aceasta sarbatoare pe 13 mai 1992 pentru a incuraja oamenii sa se roage pentru cei care sufera de boli si pentru cadrele medicale care ii sprijina. Papa insusi fusese diagnosticat cu Parkinson cu un an inainte, in 1991, si se considera ca propria lui boala a fost un impuls pentru desemnarea acestei zile. Ziua Mondiala a Bolnavilor a fost sarbatorita pentru prima data pe 11 februarie 1993. In aceasta zi este, de asemenea, sarbatoarea catolica a Maicii Domnului din Lourdes, care aminteste de aparitiile Sfintei Fecioare Maria in zona Lourdes din Franta.
Sprijinul acordat bolnavilor de catre cadrele medicale
A ajuta o persoana sa treaca peste problemele de sanatate poate fi o experienta stresanta, emotionanta atat pentru cadrele medicale, cat si pentru pacient si familie. Insa, concentrandu-va pe pacient si pe nevoile acestuia, mentinand in acelasi timp profesionalismul, puteti avea un impact pozitiv intr-un moment dificil din viata acestora. Iata cum ii puteti sprijini pe pacientii bolnavi, atat de Ziua Mondiala a Bolnavilor, cat si in restul zilelor:
Creati-le un confort fizic
Mentinerea confortului fizic al unui pacient bolnav este adesea cea mai simpla metoda de a-i sprijini pe bolnavi. S-ar putea ca o persoana bolnava sa fi pierdut multe kilograme, iar faptul ca sta intr-o pozitie inconfortabila il poate afecta. Cadrele medicale pot usura problema, ajutand pacientul sa-si schimbe pozitiile in mod regulat, iar atunci cand are dureri musculare, sa ii faca un masaj relaxant care l-ar putea ajuta. Prima sarcina a unei asistente este sa se asigure ca pacientul se simte cat se poate de confortabil din punct de vedere fizic. A fi bolnav inseamna a simti un rau fizic, astfel incat, atat cadrele medicale, cat si familiie bolnavilor le pot crea confortul necesar in spital si acasa pentru ca acestia sa se simta mai bine si sa uite de problemele de sanatate. Paturile moi, pijamale comode, papucii colorati, un odorizant imbietor, o perna moale sau o lenjerie de pat draguta cu siguranta schimba starea de spirit a oricarei persoane, mai ales a uneia bolnave.
Oferiti-le suport emotional
Multi pacienti bolnavi sunt foarte speriati, nu neaparat de moarte, ci de faptul ca nu stiu ce se va intampla in continuare cu ei. Unii pacienti vor sa stie exact ce se va intampla cu ei, altii nu. Un cadru medical trebuie sa dezvolte abilitati de ascultare, sa comunice cat mai mult cu pacientul pentru a-l linisti si, nu in ultimul rand, sa empatizeze cu acesta. O persoana bolnava se va simti mult mai bine daca va fi ascultata si daca i se va arata ca este sprijinita si bine ingrijita de personalul medical.
Sprijiniti-le familia
Familiile pacientilor pot aduce propriile stari de anxietate in camera pacientului. Unii apartinatori sunt agitati si vor sa se asigure ca bolnavul primeste cel mai bun tratament si o ingrijire temeinica. Este important sa intelegeti ca atunci cand membrii familiei va pun intrebari, este adesea un mecanism de a se convinge ca totul este bine. Incurajati familia sa puna intrebari si sa mentina o atitudine corespunzatoare si chiar un comportament care sa ii ajute sa se calmeze atat pe ei, cat si pe bolnavi. Sustinerea oferita familiei ii va bucura pe bolnavi si le va crea o stare de bine. De asemenea, aveti putearea de a le readuce zambetul pe buze apartinatorilor, prin sustinerea lor, printr-o stare pozitiva si optimista pe care le-o puteti transmite atunci cand comunicati cu acestia despre evolutia pacientului bolnav.
Cadrele medicale merita aprecierea pacientilor
De asemenea, aceasta sarbatoare este un prilej potrivit pentru ca pacientii si familiile lor sa le adreseze multumiri si aprecieri cadrelor medicale care le-au fost alaturi. Recunostinta nu este o ocazie, ci este un stil de viata care se arata cel mai bine prin lucrurile mici, cotidiene, pe care le facem pentru oamenii carora le suntem recunoscatori. Iata cateva moduri prin care sa va aratati aprecierea fata de personalul de asistenta medicala, nu doar de Ziua Mondiala a Bolnavilor, ci in fiecare zi:
Un „Multumesc!” face minuni
Cadrele medicale nu sunt doar experte in ingrijirea pacientilor. Se pricep sa faca lucrurile mai usoare pentru toti ceilalti, colegi, familiile bolnavilor etc. Exprimati-va recunostinta fata de cadrele medicale care v-au fost alaturi, in cel mai simplu mod: spuneti „multumesc!”. Persoanele care acorda asistenta medicala empatizeaza cu pacientii, de aceea le ofera cel mai bun tratament petru ameliorarea problemelor de sanatate, dar si un sprijin emotional pentru ca acestia sa treaca mai usor peste perioada de suferinta. Pentru toate acestea si multe altele, atat pacientii, cat si familiile acestora isi pot arata aprecierea fata de cadrele medicale printr-un simplu „multumesc!”. Astfel, obisnuiti-va ca dupa fiecare tratament facut, dupa vizitele medicale, la orice contact cu cadrele medicale sa le adresati un simplu „multumesc!” pentru ca va sunt alaturi, pentru ca va ingrijesc, va asculta si va ofera timpul lor.
Aratati-le ca va pasa
Daca le adresati un sincer „Ce faceti, cum sunteti?” cadrelor medicale, acestea vor simti ca va pasa de ele ca oameni si ca nu va folositi doar de serviciile lor. Aceste cuvinte aparent insignifiante, va permit sa stiti care sunt preocuparile si, uneori, chiar si problemele lor personale si cum puteti ajuta, astfel incat toate aceste lucruri sa nu se rasfranga asupra pacientilor. Cadrele medicale au nevoie de sustinere si, mai ales, de empatie din partea pacientilor si a familiilor acestora. Un astfel de feedback pozitiv din partea insotitorilor ii va motiva sa acorde si mai multa atentie persoanelor aflate in suferinta.
Felicitati-le pentru reusitele lor
Fie ca este vorba despre o victorie legata de munca, cum ar fi o aniversare la locul de munca, o promovare, sau una personala, cum ar fi o nunta sau o absolvire a unui copil, bucurati-va si aratati-le acest lucru pentru a-i face sa se simta ca intr-o familie. Nu uitati ca si cadrele medicale sunt oameni si au nevoie de apreciere, incurajare, sustinere si, mai ales, de un feedback pozitiv din partea celor pe care ii ingrijesc.
Oferiti-le respect
Un studiu recent a demonstrat ca multitudinea comportamentelor perturbatoare afisate fata de cadrele medicale a dus la generarea unor diagnostice eronate oferite de medici. Acesta este un motiv bine intemeiat pentru ca pacientii si familiile acestora sa fie amabile cu personalul medical, oferind respect reciproc. De asemenea, bolnavii nu trebuie sa faca diferente intre gradul cadrelor medicale. Indiferent ca este vorba despre infiermiera, asistenta, medic etc., fiecare merita respectul pacientilor, pentru ca toti ajuta la tratarea acestora: o infirmiera il ajuta sa stea intr-un mediu curat, dezinfectat, asistenta le administreaza tratamentul si ii sustine pe timpul internarii, iar medicul depisteaza problema, le ofera un plan de tratament adecvat si le verifica starea de sanatate in mod constant.
Ziua Mondiala a Bolnavilor este sarbatorita in fiecare an in Romania pe 11 februarie, zi in care membrii comunitatilor isi indreapta atentia catre persoanele bolnave si catre cadrele medicale care se dedica in procesul de tratare a acestora, ca semn de solidaritate fata de cei din jurul nostru.
Citeste si: Relaționarea dintre medic și pacient
Iubeste să scrie. Pasiunea ei pentru scris se datorează și dorinței de a cunoaște și înțelege cât mai multe domenii, în special cel medical. Face acest lucru pentru a le oferi informații utile celor din jur, fapt ce îi oferă o satisfacție enormă. Motto-ul ei este „Dăruind vei dobândi” (Steinhardt).