STUDIU: Jumatate dintre romani apeleaza direct la farmacie pentru medicamente in cazul formelor usoare de afectiuni

STUDIU: Jumatate dintre romani apeleaza direct la farmacie pentru medicamente in cazul formelor usoare de afectiuni

Conform unui studiu lansat recent de compania de marketing  research 4Service Group si realizat la nivel national in intervalul martie-mai 2019 pe un esantion de 1890 de persoane din mediul rual si urban, unul din doi romani cere direct la farmacie medicamentele de care are nevoie, fara a mai solicita si sfatul unui medic.

Automedicatia este astfel un obicei din ce in ce mai raspandit in randul populatiei din Romania, o tendinta care este de altfel intalnita si la nivel mai larg in Europa si la nivel mondial, odata cu accesul larg la sursele de informare si la internet. Ceea ce nu face ca acest obicei sa fie mai putin periculos, mai ales in cazul unor afectiuni care au simptome ascunse sau care pot fi confundate de pacienti si se pot substitui unor tulburari si complicatii mai grave. Dar conform studiului citat, in cazul tratarii unor afectiuni sau simptome usoare si carora li se pot elibera medicamente fara reteta, romanii apeleaza la farmaciile de proximitate sau cu cele mai mici preturi, ca urmare a reclamelor din mass media TV, radio si online. In aceasta categorie, consumul de medicamente homeopate sau de suplimente incepe sa capete din ce in ce mai multa substanta.

Despre automedicatie si consumul responsabil de suplimente alimentare puteti citi aici.

Conform studiului citat, ”aproape jumatate dintre romani spun ca, de cele mai multe ori, stiu ce medicamente sa cumpere atunci cand au o afectiune usoara, precum raceli sau dureri de cap. 47,6% dintre ei au raspuns ca cer direct farmacistului medicamentele respective, in timp ce doar 31,7% dintre cei ce calca pragul farmaciilor adreseaza si intrebari suplimentare personalului. Putin peste 5% dintre cei ce au raspuns chestionarului 4Service aleg mereu medicamentele in functie de ce spune medicul sau farmacistul”.

Alte concluzii evidentiate in studiu:

  • 83,6% din respondentii la studiu au spus ca medicii si farmacistii sunt prima alegere atunci cand este vorba de a decide asupra anumitor marci de medicamente
  • Trei sferturi dintre romani nu au cumparat niciodata medicamente online, iar motivele invocate sunt variante: de la simplitatea achizitiei din farmacii apropiate, sfaturile farmacistilor, pana la lipsa de incredere sau, pur si simplu, faptul ca nu s-au gandit pana acum sa incerce si aceasta varianta. Jumatate dintre cei chestionati au raspuns insa ca ar fi dispusi sa cumpere medicamente online daca ar avea ocazia, cu conditia sa fie comercializate de o farmacie cunoscuta de ei. Un alt motiv pentru care romanii prefera sa cumpere offline il gasim in programele de loialitate ale farmaciilor. Nu mai putin de 86,8% dintre romani spun ca au folosit cel putin o data carduri de loialitate emise de farmacii, iar 48% dintre acestia chiar le folosesc de fiecare data. Doar unul din zece romani nu foloseste un astfel de card de loialitate”, se arata in studiu.
  • Aproape 15% dintre romani se bazeaza doar pe experientele personale anterioare, in timp ce 1,6% dintre ei apeleaza la rude, prieteni sau cunoscuti, pentru a afla ce marca de medicament sa achizitioneze.
  • 17% dintre respondenti s-au declarat nemultumiti daca nu li se explica cu claritate care sunt diferentele dintre produsele medicamentoase sau suplimentele cu proprietati terapeutice similare
  • Decizia de cumparare a romanilor este influentata de notorietatea brandului de farmacie si distributia lantului de farmacii (cat de dese sunt si accesibile), gama larga de produse (apropape 16% din respondenti), serviciile de calitate (7,9%), expertiza farmacistilor (5,8%) si disponibilitatea in stoc a medicamentelor cautate de pacienti (3,7%), potrivit studiului.

”4 din 10 romani s-au plans de cozi si timpul mare de asteptare, mai ales atunci cand trebuie procesate numeroase retete compensate. In medie, romanii asteapta intre 3-5 minute la coada la farmacie. De asemenea, unul din trei romani considera ca anumite branduri de medicamente sunt promovate mult prea agresiv in farmacii. Aproximativ 7% dintre clientii farmaciilor s-au plans si de personalul neexperimentat sau nepoliticos”, se arata in studiu.

Totodata, cei ce au cumparat medicamente compensate spun ca aceste retete sunt utile si necesare, dar vin la pachet cu multa birocratie, timpi mari de asteptare, gama mica de produse compensate si, cel mai des, imposibilitatea de a gasi o farmacie care sa mai accepte retete compensate, din cauza lipsei fondurilor.

”In ceea ce priveste recomandarile farmacistilor, doar 21% dintre cei ce au completat chestionarul studiului sunt de parere ca li se ofera produsul cu cel mai bun raport pret/calitate. Unul din doi romani cumpara insa si suplimente alimentare sau alte produse recomandate de farmacisti, in plus fata de medicamentele cerute sau specificate in reteta”, se arata in studiul citat.

Despre Autor

Magda Purice

Sunt acel gen de om care scrie cu dorul de a fi asistent medical macar pentru o zi iar cand vine ziua aceea, ar face orice sa se intoarca la masa de scris. Educata ca jurnalist, instruita ca asistent medical, sunt mereu in preajma cuvintelor si a oamenilor.

Facebook Comment